راه حل جدید برای واردات خودرو به ایران

سه شنبه 15 مرداد 98 ساعت 12:30
راه حل جدید برای واردات خودرو به ایران

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص واردات خودرو به کشور گفت: ما پیشنهاد واردات بدون انتقال ارز و از طریق سرمایه‌های افراد خارج از کشور را داده‌ایم.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد پیگیری آزادسازی واردات خودرو اظهار کرد:‌ ما مکرراً در حال گفت و گو با مسئولان دولتی هستیم و مکاتباتی هم با رئیس جمهور و معاون نخست داشتیم تا فکری به حال مجموعه واردکنندگان خودرو داشته باشند. پس از خروج خودروها از گمرکات صنف واردکنندگان کاملاً تعطیل خواهند شد و صنفی به این اسم نخواهیم داشت. این سرمایه‌های انسانی و مادی تماماً از بین خواهند رفت و احیای آن هم به شدت سخت و طاقت‌فرسا و حتی احتمالاً غیر ممکن باشد. ما یک صنف اقتصادی را به خاطر تصمیم نادرست از دست خواهیم داد. نکته‌ای که در مورد واردات خودرو وجود دارد این است که کسی جرات حمایت از این موضوع را ندارد و صحبت‌هایی در خصوص محدودیت‌های ارزی بیان می‌شود.

استفاده از ایرانیان خارج از کشور

وی ادامه داد: پیشنهاداتی داده شده که برای واردات خودرو نیاز به ارز نداریم و تأمین خودرو بدون اخذ وجه می‌تواند انجام شود. سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور در همین وضعیت تحریمی قابل استفاده است و می‌توان از آن‌ها برای واردات خودرو وجود دارد. در مکاتبات هم اعلام شده است که حتی ریال از کشور خارج نمی‌شود و بحث خروج ارز هم وجود نخواهد داشت. امکان واردات خودرو در عمل وجود دارد و دغدغه ما زیرساخت‌های ایجاد شده است. شاخص بودن خودرو وارداتی و پیشرو بودن آن در ارائه مدل‌های نو به کشور در صنعت خودروسازی هم اکنون مطرح است. در نتیجه باید راه ورود چنین خودروهایی به کشور باز بماند و مردم باید بدانند تکنولوژی روز خودرویی چه چیزهایی را ارائه می‌دهد.

آشنایی با تکنولوژی‌های روز دنیا

دادفر در پایان اشاره کرد: به عنوان مثال تا زمانی که با خودروی هیبرید یا هیدروژنی آشنا نشده باشید به سمت آن هم نخواهیم رفت. محدودیت‌هایی که بر واردات خودرو اعمال شده است موجب می‌شود از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب بمانیم و به دنبال آن نرویم. امروز اگر گفته می‌شود که خودروسازان داخلی به سمت خودروهای برقی و هیبریدی بروند به این علت است که شاهد چنین خودروهایی در کشور بودیم. این در صورتی است که خودروهای هیبریدی در دنیا بسیار جدید نیستند. این نکته را هم باید گفت که اگر امروزه مردم علاقه به خودروهای جعبه دنده اتوماتیک دارند به این خاطر است که بیش از ۲۰ سال واردکنندگان خودرو در حال واردات چنین خودروهایی به کشور بوده‌اند. ما طی ۳ سال اخیر حرکت بزرگی به سمت خودروهای نو و با تکنولوژی روز دنیا در ایران داشتیم.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar