قیمت خودروهای هیبریدی صفر کیلومتر در ایران

سه شنبه 31 اردیبهشت 98 ساعت 17:33
قیمت خودروهای هیبریدی صفر کیلومتر در ایران

یکه‌تازی خودروسازان در بازار باعث شده مجلس به ماجرا ورود کند و دیروز بهارستان‌نشین‌ها مجدداً قیمت‌گذاری خودرو را به شورای رقابت برگرداندند و اعلام کردند که خودروسازان دیگر نباید تعیین‌کننده قیمت باشند. آن‌ها به این موضوع بسنده نکردند و اعلام کردند که استیضاح رضا رحمانی، وزیر صنعت را هم در دستور کار قرار داده‌اند. قبل از این نمایندگان مجلس از ارائه طرحی ۱۰ بندی برای ساماندهی بازار خودرو به رسانه‌ها گفتند و اعلام کردند که قرار است براساس یکی از این بندها تعرفه واردات خودروهای هیبریدی صفر شود، ولی بر اساس اعلام مهدی نیازی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت واردات انواع خودرو و از جمله خودروهای هیبریدی همچنان ممنوع است و تصمیم مجلس مبنی بر ساماندهی بازار خودرو صفر شدن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی منافاتی با ممنوعیت واردات این خودروها ندارد. اما اگر این اتفاق رخ دهد خودروهای هیبریدی بازار ایران احتمالاً چه خواهند بود و چه قیمتی دارند؟

ارزان‌ترین خودروی هیبریدی جهان چند؟

تویوتا پریوس C یکی از ارزان‌ترین خودروهای هیبریدی در بازارهای جهانی است که ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد. ولی اگر برای واردات این خودرو هیچ تعرفه‌ای در نظر گرفته نشود و از سود واردکننده و هزینه‌های جانبی واردات صرف نظر کنیم، با احتساب دلار ۱۴ هزار تومانی چیزی نزدیک ۲۸۷ میلیون تومان تمام می‌شود.

گران‌ترین خودروهای هیبریدی جهان چند؟

جالب اینجاست که قیمت مزدا ۳ این روزها در بازار گران‌تر از خیلی از خودروهای هیبریدی لوکس دنیاست. گزارش‌های دریافتی از بازار حاکی از آن است که هر دستگاه مزدا ۳ در بازار به قیمت ۴۶۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، این درحالی است که به گفته دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، گران‌ترین خودروهای هیبریدی در جهانی بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان در بازار جهانی قیمت دارند.

با پول خودروهای هیبریدی چه خودروی ایرانی می‌توان خرید؟

اما جالب اینجاست که این روزها برای خرید خیلی از خودروهای داخلی باید معادل خودروهای هیبریدی خارجی هزینه کنید. به‌عنوان مثال پژو ۲۰۰۸ این روزها در بازار ۳۷۰ میلیون تومان قیمت خورده است، این درحالی است که تویوتا پریوس V در بازارهای جهانی ۲۷ هزار دلار فروخته می‌شود. درواقع اگر قرار باشد بهای این خودرو را براساس دلار ۱۴ هزار تومان محاسبه کنیم، بهای این خودرو ۳۷۸ میلیون تومان تمام می‌شود.

ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی ادامه دارد

نزدیک به ۱۰ ماه از ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی به ایران می‌گذرد و هنوز مشخص نیست قرار است دولتمردان چه تصمیمی برای واردات خودروهای سبز به ایران داشته باشند. فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید که احتمال دارد ممنوعیت واردات ادامه پیدا کند و هیچ برنامه‌ای برای گشایش ثبت و سفارش خودروهای پاک وجود ندارد. این درحالی است که صندوق بین‌المللی پول و دانشگاه جرج‌تاون سال ۲۰۱۷ با توجه به روند تغییر نوع وسایط نقلیه در گذشته، خصوصاً سرعت ناپدیدشدن گاری‌ها و اسب‌ها از خیابان‌های سراسر جهان در دهه ۱۹۰۰، پیش‌بینی کردند بیش از ۹۰ درصد خودروهای شخصی در آمریکا، کانادا و اروپا و شماری از دیگر کشورها تا سال ۲۰۴۰ هیبریدی یا برقی خواهند شد.

وقتی برعکس دنیا عمل می‌کنیم

اصرار مسئولان به ادامه ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی درحالی است که در بیشتر کشورهای دنیا این خودروها به‌عنوان جزء جدایی‌ناپذیر راهبردهای حفاظت از محیط‌زیست و مقابله با آلاینده‌ها، مشوق‌های مختلفی دولتی دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال شهروندان اونتاریوی کانادا در زمان خریداری یا لیزینگ خودروی تا ۲۰۰۰ دلار کانادا از تخفیف برخوردار می‌شوند. خودروهای هیبریدی در اونتاریو دارای پلاک سبزرنگ هستند و به واسطه این پلاک می‌توانند از تسهیلات عبور و مرور ویژه استفاده کنند. در بریتیش کلمبیا شهروندان در زمان خریداری خودروی هیبریدی، از ۱۰۰ درصد تخفیف در مالیات خرید خودرو بهره می‌برند. در جزایر پرنس ادوارد هم خریداران خودروهای هیبریدی از سال ۲۰۰۴ به بعد در زمان خرید تا سقف ۳ هزار دلار از تخفیف مالیات بر خرید بهره می‌برند.

دولت ژاپن هم از سال ۲۰۰۹ مجموعه‌ای از سیاست‌ها و طرح‌های ابتکاری نظیر طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای هیبریدی، تخفیف‌های مالیاتی روی خودروهای پاک و افزایش مالیات روی سوخت خودروهای آلاینده را اجرا کرد و در نتیجه این طرح‌ها در همان سال، فروش خودروهای هیبریدی نسبت به سال اخیر سه برابر شد. در هلند خریداران خودروی هیبریدی در هزینه مالیات ثبت خودروی خود مشمول تخفیف می‌شوند. در پرداخت این هزینه خریداران خودروهای هیبریدی تا سقف ۶ هزار یورو یعنی حدود ۱۰۰ میلیون تومان تخفیف می‌گیرند.

رانندگان خودروهای هیبریدی در بریتانیا از کمترین میزان مالیات خودرو برخوردارند، مالیاتی که میزان آن براساس سطح آلایندگی خودرو تعیین می‌شود. در مرکز لندن این خودروها همچنین از پرداخت ۱۱.۵ پوند هزینه طرح ترافیک روزانه معاف می‌شوند و به واسطه میزان پایین آلایندگی، پاک‌ترین خودروها ممکن است تا ۱۰۰ درصد تخفیف پرداخت هزینه‌های سیستم طرح ترافیک لندن معاف شوند، ولی پیش از استفاده از این معافیت خودروها باید به ثبت رسیده باشند، هم اکنون خودروهای گازی، هیبریدی و برقی شامل این معافیت هستند. در آمریکا علاوه بر این‌که خرید خودروهای هیبریدی شامل تخفیف بر مالیات و بازگرداندن بخشی از هزینه خرید خودرو در زمان بازگشت مالیات به شهروندان می‌شود، هر ایالت هم تسهیلات ویژه‌ای برای رانندگان خودروهای هیبریدی در نظر گرفته است: در ایالت‌های کالیفرنیا، فلوریدا، نیویورک و ویرجینیا خطوط ویژه‌ای در بزرگراه‌ها تنها به رفت و آمد خودروهای هیبریدی اختصاص داده شده‌اند.

همچنین بعضی از ایالت‌ها مانند کالیفرنیا خودروهای هیبریدی را از معاینه فنی دوسالانه معاف کرده‌اند و در شهر سن‌خوزه کالیفرنیا هم در فروشگاه‌های خودروهای هیبریدی برچسب پارکینگ رایگان به رانندگان اهدا می‌شود که پرداخت هزینه پارکینگ را به طور سالیانه از هزینه رانندگان حذف می‌کند. این طرح به شکلی دیگر در شهر لس‌آنجلس هم اجرا شده است و خودروهای هیبریدی از سال ۲۰۰۴ از پرداخت هزینه پارکینگ معاف شده‌اند.

شهروند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar