حل معضلات موجود در بازار خودرو کشور با واردات

شنبه 9 مهر 01 ساعت 11:31
حل معضلات موجود در بازار خودرو کشور با واردات
نماینده مردم صحنه، هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی گفت: باید اجازه دهیم واردات خودرو انجام شود و معضلات موجود در صنعت و بازار خودرو کشور را مرتفع کنیم.

علی رضایی، در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه در حال حاضر دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو انحصار را در اختیار دارند و رقابت پذیر نیستند، اظهار داشت: مافیای خودرو در قطعات منفصله، مونتاژ و محصول نهایی، معضل بزرگی است که در نهایت به مصرف کننده خودرو داخلی ضربه می زند. با واردات خودرو که رقابت بین تولید داخلی و خودروهای وارداتی صورت بگیرد، شرایط بهتری برای عرضه به متقاضی ایجاد می شود.

وی افزود: با توجه به ضعف شدید در کیفیت و افزایش بی رویه قیمت خودروی داخلی و نارضایتی‌های مداوم، این موضوع به چالش اجتماعی وامنیتی تبدیل و ناگزیر به واردات خودرو شده ایم. باید اجازه بدهند واردات انجام شود، با واردات خودرو و رقابت با محصولات داخلی، افکار عمومی قضاوت می کند که چه محصولی می خواهد.

نماینده مردم صحنه، هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه نارضایتی از خودرو می تواند تاثیر زیادی در سایر مسایل نظیر گرانی در کالاها و خدمات بگذارد، تصریح کرذ: چنانچه واردات انجام نشود، نارضایتی‌های گسترده و مداوم بین مردم ایجاد می شود. واردات خودرو حتی اگر تاثیر فیزیکی هم نداشته باشد، تاثیر روانی خواهد داشت. نظر ما اینست که خودروهای هیوندای و تویوتا وارد شوند و پس از یکسال مسئولان ارزیابی کنند که میزان رضایت مصرف کننده از تولید داخلی یا خارجی کدام بیشتر است.

این نماینده کمیسیون اقتصادی، نظام عرضه و تقاضا را تعیین کننده قیمت خودرو دانست و افزود: مادامی که عرضه خودرو از تقاضا کمتر باشد حباب و گرانی قیمت و نوبت گرفتن در صف ثبت نام وجود دارد اما اگر عرضه و تقاضا که در واقع تولید خودرو است به تعادل برسد، هر متقاضی می تواند خودرو مورد نظر خود را ثبت نام کند و پس از زمان کوتاهی آن را دریافت کند. اما در حال حاضر برای سال آینده ثبت نام می کنند و برخی خودروها دو سال دیگر به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی با تاکید براینکه کیفیت خودرو داخلی مطلوب نیست، گفت: باید اجازه دهند عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و واردات نیز صورت پذیرد و قیمت دستوری نه فقط در حوزه خودرو بلکه در سایر بازارها از انحصار خارج شود.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اینکه بیشتر مصرف کنندگان، از محصولات سایپا و ایران خودرو ناراضی هستند، بیان کرد: در تصادفات سه عامل جاده، راننده و خودرو تاثیرگذارند و باید بپذیریم بیشترین تصادفات فعلی مربوط به خودرو داخلی و کیفیت نامناسب آن است. اگر تعرفه واردات را یک برابر در نظرگرفته و تعرفه مناسب باشد قیمت خودروهای هیوندای یا تویوتا با پراید برابری می کند!

آیین نامه واردات خودرو که مقرر شده بود درخردادماه نهایی شود، در شهریورماه با ابهامات متعددی تدوین و منتشر شد. در این آیین نامه میزان تعرفه واردات شناور است و پس از فروش خودروهای وارداتی میزان آن تعیین می شود. واردات خودرو نیز قرار است تا سقف خودروهایی با نرخ ۲۰ هزار یورو انجام شود. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که، خودروهای هندی و برزیلی وارد کشور نمی شوند و برخی خودروهای با کیفیت کره ای که در رده خودروهای اقتصادی کره قرار گرفته اند، وارد کشور می شوند!!!

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar