فرایند واردات خودروهای کره‌ای در حال انجام است

بروزرسانی در: پنج شنبه 21 اردیبهشت 02 ساعت 11:40
فرایند واردات خودروهای کره‌ای در حال انجام است

بروزرسانی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲: وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در فضای مجازی اعلام کرد فرآیند واردات خودروهای کره‌ای در حال انجام است و محدودیتی وجود ندارد.

 اطلاعیه وزارت صمت که چهارشنبه شب انتشار یافته، آمده است: بدین وسیله به اطلاع می رساند که شرکت های وارد کننده خودروهای کره ای در حال حاضر در حال دریافت ارز و انجام فرآیند ترخیص از گمرک بوده و موارد اعلام شده در رسانه ها دقیق و قابل استناد نمی باشد.

بروزرسانی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲: واردات خودروی کره‌ای به ایران ممنوع شد. این خبری است که روز گذشته منتشر شده و گفته می‌شود این تصمیم بر اساس درخواست وزارت امور خارجه و تأیید وزارت صمت گرفته شده است.

 سال گذشته بود که قفل ممنوعیت واردات خودرو به کشور بالاخره باز شد و دولت ممنوعیت پنج ساله واردات خودروی خارجی به کشور را برداشت

بعد از آن زمان قرار شد خودروهای خارجی وارد کشور شود و محدودیتی درباره برندهای وارداتی وجود نداشته باشد. اگرچه هنوز واردات خودرو شکل جدی و گسترده به خود نگرفته است، اما حالا خبر رسیده که واردات خودروهای محبوب کره‌ای به ایران ممنوع شده است.

گفته می‌شود وزارت امور خارجه با ارسال نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی، درخواست کرده که واردات خودروهای کره‌ای به ایران ممنوع شود. شورای عالی امنیت ملی هم این نامه را برای بررسی به وزارت صمت ارجاع داده اما وزارت صمت نیازی به بررسی ندیده و به سرعت دستور عدم ثبت سفارش را صادر می‌کند.

ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای در حالی است که پیش از این تعدادی خودروی کره‌ای ثبت سفارش شده است. البته اعلام شده عرضه خودروهایی که تاکنون ثبت سفارش شده است، مشکلی نخواهد داشت.

واردات کدام خودروها ممنوع است؟

همزمان با آزادسازی واردات خودروهای خارجی به کشور، واردات برخی از برندهای خارجی به کشور همچنان ممنوع است. از آن جمله واردات خودروهای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی. حالا هم گفته می‌شود که واردات خودروهای کره‌ای به کشور ممنوع شده است.

با این حساب به نظر می‌رسد که تنها خودروهایی که قرار است وارد کشور شود، خودروهای چینی است که پیش از این هم واردات آن در قالب خودروهای مونتاژی آزاد بود و هیچ محدودیتی وجود نداشت. با این حساب، بازار ایران باید با خودروهای کیا، هیوندا و سانگ یانگ خداحافظی کند.

علت ممنوعیت خودروهای کره‌ای به ایران

اما علت ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای به ایران چیست؟ به نظر می‌رسد که در ماجرای ممنوعیت واردات خودرو به ایران، پای دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی در میان باشد.

ایران ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده در کره جنوبی دارد که سال‌ها در امید آزادسازی آنها بود. اما نهایتا چند روز قبل کره جنوبی آب پاکی را روی دست ایران ریخت و اعلام کرد ایران فقط می‌تواند از این منابع برای واردات اقلام بشردوستانه -مواد غذایی و دارو- استفاده کند.

البته پویا فیروزی، رئیس اتاق ایران و کره جنوبی گفته بود حجم تجارت میان ایران و کره جنوبی به صفر نزدیک شده و بعید است ایران بتواند ۷ میلیارد دلار کالای بشردوستانه از کره جنوبی وارد کند. حتی این کشور هم توان صادرات این حجم دارو به ایران را ندارد.

حالا به نظر می‌رسد که بعد از این ماجرا، ایران هم واردات خودروهای کره‌ای را ممنوع کرده است.

البته برخی از کارشناسان دلیل دیگری هم برای این ماجرا عنوان می‌کنند و می‌گویند پای فاطمی امین، وزیر برکنارشده دولت سیزدهم در این ممنوعیت در میان است. دولت برای ماندن فاطمی امین در کابینه امتیازات بسیاری داد و یکی از این امتیازات، آزادسازی واردات خودرو به کشور بود. پس حالا بعد از برکناری فاطمی امین از دولت، موانع واردات یکی یکی باز می‌گردد و ممنوعیت‌ها احیا می‌شود.

بسته‌شدن سامانه ثبت سفارش از اسفند ماه

پیگیریها از شرکت‌های واردکننده حاکی از این است که سامانه ثبت سفارش خودرو از اسفند ماه غیرفعال شده است. بدین ترتیب دولت پس از حدود ۱۵ ماه تبلیغات گسترده برای واردات خودروهای خارجی مسیر اصلی ورود این خودروها به ایران را بسته است.

این در حالی است که شرکت‌های واردکننده در این مدت هزینه، زمان و اعتبار خود را برای اخذ نمایندگی از شرکت‌هایی نظیر کیا خرج کردند، اما حالا باید قربانی تصمیمات خلق‌الساعه دولت و روابطی که گویا قرار نیست هیچ‌گاه حسنه باشد، شوند.

تجارت‌نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar