پیگیری ترخیص خودروهای وارداتی به امام جمعه تهران رسید

یکشنبه 14 مهر 98 ساعت 10:16
پیگیری ترخیص خودروهای وارداتی به امام جمعه تهران رسید

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با توجه به عدم دریافت نتیجه در مورد ترخیص خودروها از گمرک در نهایت به امام جمعه موقت تهران برای دریافت نظرات مراجعه کردیم.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص روند ترخیص خودروها از گمرک اظهار کرد: ما از ۱۶ دی سال پیش آغاز به مکاتبه با دولت برای ترخیص خودروها از گمرک کردیم. ولی اقدامی انجام نگرفت و امکان ورود بخش‌های گوناگون به این فرایند وجود نداشت.

در نهایت پس از نشست‌های گوناگون در تاریخ ۴ بهمن ماه دستورالعمل لازم برای ترخیص خودروها ابلاغ شد. پس از این ماجرا، با توجه به این که بانک مرکزی و گمرکات متصل به سامانه‌های مورد نظر نبودند، امکان انجام کار وجود نداشت. در ادامه نامه‌نگاری‌های گوناگونی به وزیر، معاون نخست رئیس جمهور و رئیس جمهور انجام گرفت در این مورد که مصوبه داده شده امکان اجرا ندارد. هیچ پاسخی داده نشد و کار به تعطیلات عید نوروز رسید ولی در تاریخ ۱۷ فروردین توانستیم با معاون وزیر صمت، فرشاد مقیمی دیداری داشته باشیم. در نهایت که نشست‌های پی در پی یبا حضور مسئولان دیگر برگزار شد و در تاریخ ۱۶ اردیبهشت کمتر از هزار دستگاه خودرو از گمرک خارج شد.

وی ادامه داد: فضا به صورتی بود که معلوم شد مصوبه کاری انجام نداده و ۲ ماه مصوبه را تمدید کردند. در این ۲ ماه با همه مشکلات ۶۷۰۰ خودرو از گمرک خارج شد و در تاریخ ۱۶ تیر ماه امسال درهای گمرک را کاملاً بستند. بالغ بر ۶ هزار دستگاه در گمرکات مانده است که تقریباً ۲۶۰۰ الی ۲۷۰۰ دستگاه در اختیار مراجع قضایی است. شنیده شده که مرجع قضایی هم نزدیک به ۱۵۰۰ خودرو را رفع توقیف کرده است.  عملاً از ۶ هزار خودرو حدود هزار دستگاه خودرو در اختیار مراجع قضایی است و ۵ هزار خودرو همچنان در گمرکات مانده است. تقاضاهای گوناگونی برای تمدید مصوبه ترخیص گمرکات انجام شد اما پاسخی داده نشد.

دادفر در پایان گفت: پس از تمام این ماجراها به خاطر عدم پاسخگویی طبق روال به علما و شخصیت‌های علمی و مذهبی پناهنده شدیم. در ادامه خدمت امام جمعه موقت تهران، آیت الله موحدی کرمانی رفتیم و گفتیم که باید در این زمینه فکری شود و ایشان مستندات و مکاتبات را به صورت کامل بررسی کردند. پس از بررسی‌های لازم پاسخ به صورت لسانی توسط امام جمعه موقت تهران داده شد که باید در این زمینه جبران‌های لازم هم انجام شود. ولی ما به دنبال جبران نیستیم و تنها می‌خواهیم خودروها ترخیص شوند. امام جمعه موقت تهران گفتند که اگر به وقت و بر اساس قواعد، خودروها به کشور وارد شده، دولت حق نگهداری آن‌ها را نداشته است ضمن این که باید ضرر و زیان را هم جبران کنند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar