کیا اسپورتیج جدید و هاچبک سید به تهران رسیدند

دوشنبه 4 اردیبهشت 02 ساعت 17:05
کیا اسپورتیج جدید و هاچبک سید به تهران رسیدند

در حالی که هنوز دولت و وزارت صمت نتوانسته ارز کافی برای واردات را به شرکت ها تزریق کند، چندین مدل از خودروهای وارداتی برای انجام کارهای استاندارد، هومولوگیشن و اخذ پلاک به کور وارد شده اند. پیش‌تر شرکت کوشا خودرو چهار مدل سونت، سلتوس، سراتو پگاس را به تعداد محدود به کشور وارد کرده بود اکنون هر چهار مدل در شوروم مرکزی این شرکت در جاده مخصوص کرج حاضر هستند.

چهارشنبه هفته گذشته در آخرین روزهای فروردین ماه سال ۱۴۰۲، دو خودرو جدید دیگر کیا به شوروم مرکزی کوشاخودرو رسیدند. کراس اوور نام اشنا اسپورتیج و هاچ‌بک سید(Ceed) در نسخه ۲۰۲۳ اکنون در شوروم این شرکت هستند تا پروسه استاندارد و اخذ پلاک را طی کنند. به همین بهانه در این مطلب نگاهی به مشخصات فنی این دو خودرو خواهیم انداخت.

 

کیا اسپورتیج 

اسپورتیج بدون شک محبوب ترین مدل در بین سبد وارداتی‌های شرکت کوشا خودرو از برند کیا کره جنوبی است. مدلی که کوشا خودرو برای واردات اسپورتیج در نظر گرفته نسخه ۲۰۲۳ این خودرو از نسل پنجم با کد NQ5 است که تقریبا هیچ شباهتی در ظاهر به نسل های قبلی ندارد.

باتوجه به اینکه نسخه فول آپشن این خودرو رد بازار های جهانی بیش از ۲۰ هزار یورو قیمت دارد، این شرکت به سراغ یک نسخه پایین تر از فول آپشن رفته که باغ نسخه لوآپشن فاصله زیادی دارد.

در نمای جلو، چراغ های بومرنگی شکل این خودرو هویتی متفاوت را رقم زده اند و ابعاد کلی خودرو نسبت به نسل قبل در همه بخش‌ها افزایشی حدود یک تا ۴ سانتیمتر داشته است. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ و عریض تا زیر چراغ‌‎ها ادامه پیدا کرده و همین موضوع به عریض‌تر جلوه دادن کابین این خودرو کمک بسزایی کرده است. طراحی جانبی خودرو خطوطی ساده و به دور از خطوط شکسته متعدد است و در نمای عقب نیز چراغ های پیوسته بار دیگر تلاش در پیروی خط فکری طراحان در دماغه خودرو دارد.

این کراس اوور محبوب در بازار کشورهای منظه خلیج فارس معمولا با دو تیپ موتور عرضه می شود. نسخه اول موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی است و بعد از آن نسخه ۱.۶ لیتری توربو GDi است که خروجی آن ۱۷۷ اسب بخار و ۲۶۵ نیوتن متر است. این در حالی است که نسخه ۲ لیتری تنها ۱۵۵ اسب بخار و ۱۹۲ نیوتن متر بازده دارد و در نسخه پایه با یک گیربکس AT اتوماتیک ۶ سرعته همراه است. این در حالی است که نسخه ۱.۶ لیتری قدرت و گشتاور تولیدی اش را از طریق یک گیربکس ۷سرعته دوکلاچه به هر ۴ چرخ منتقل می کند. شتاب صفر تا صد این خودرو در نسخه ۱.۶ لیتری TGDi به حدود ۸.۸ ثانیه می رسد.

همان طور که قبل تر هم گفته شد، نسخه های فول اپشن این خودرو که از قضا دو دیفرانسیل هم هستند بالای ۲۰ هزار یورو قیمت دارند و به همین دلیل نسخه وارد شده به بازار ایران یک نمونه تک دیفرانسیل و دیفرانسیل جلو است. در داخل کابین اسپورتیج سبک طراحی به طور کلی متحول شده و این موضوع از نمایشگر یکپارچه پشت فرمان تا میانه کابین و دریچه های جدید سیستم تهویه کاملا مشخص است.

فهرست گسترده از امکانات اسپورتیج اعلام شده است که شامل مواردی همچون رادار نقطه کور، اهرم دایره ای تعویض دنده، سنسور نور و باران، اتوهلد، هشدار برخورد از جلو، هشدار حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیق پذیر، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک دوکاناله، پدل شیفتر، شارژر وایرلس و ... می شود اما نسخه وارد شده به ایران بخشی از این آپشن ها را ندارد. نسخه موجود در کوشا خودرو به آپشن هایی از قبیل رادار رانندگی بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، صندلی با روکش چرم و پارچه، تنظیم برقی صندلی برای راننده در ۶ جهت و برای سرنشین جلو در ۴ جهت، گرمکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان، سقف پانوراما، پشت آمپر دیجیتال، سیتسم تهویه دستی،  کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم استارت-استاپ و دوربین دنده عقب مجهز است اما باز هم نمی توان با قاطعیت گفت که در تمام نسخه های آنیده همین لیست آپشن وجود داشته باشد.

 

کیا سید

کیا Ceed تنها خودرو تمام اروپایی کیا است که از سال ۲۰۰۶ تا کنون در سه نسل به بازارهای اروپایی عرضه شده است. این خودرو در کلاس هاچ بک ابعادی بین ریو و اپتیما دارد و از این جهت به عنوان خودرویی در کلاس C قرار است روانه بازار ایران شود. طول این خودرو ۴.۳ متر یعنی حدودا مشابه کیا سلتوس منتهی در نسخه هاچ بک است.

کیا، مدل Ceed را در دو سایت اروپایی اسلوواکی و روسیه به تولید می رساند و به نظر می رسد مدل های مدنظر برای واردات به ایران تولید سایت اسلوواکی باشند. کیا سید در نمای جلو از طراحی سنتی پوزه ببر بهره می برد و از هیجانات و تحولات طراحی دیگر محصولات جدید کیا نظیر اسپورتیج، سونت و ... کمی دور است و هویت سنتی این طراحی را حفظ کرده است. چراغ های جلو ز نوع تمام LED است و چراغ های عقب نیز با طراحی شبکه لانه زنبوری شامل ۴۸ LED ، متمایز از دیگر محصولات کیا است و چهره ای متفاوت را القا می کند. در داخل کابین، فضای بزرگ جالیوانی بین دو صندلی تعبیه شده که در کنار آن سیستم ترمز پارک برقی و اتوهلد قابل کنترل است و کمی جلوتر، اهرم تعویض دنده فیزیکی قرار دارد.

در میانه داشبورد یک تکه این خودرو نمایشگر لمسی بین دو دریچه سیستم تهویه قرار دارد و نمایشگر پشت فرمان D-CUT نیز از نوع تمام دیجیتال است. طراحی کیا سید به طور کلی بر مبنای سادگی و تمرکز روی اصول آیرودینامیک مشابه هاچ‌بک‌های روز اروپایی است که در بحبوحه حمله کراس اوورها و سدان ها ، می تواند جلوه گر خودرویی متفاوت برای بازار ایران باشد و در جایگاهی قرار بگیرد که روزگاری هیوندای ولوستر در آن خوش درخشید. کیا سید مجموعه کاملی از امکانات را در کاتالوگش دارد که شامل مواردی همچون ۶ کیسه هوا، سیستم صوتی JBL با ۸ بلندگو، دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی ، شارژر وایرلس، هشدار نقاط کور BCA، هشدار خروج ایمن از خودرو، دستیار رانندگی در بزرگراه HDA، رینگ های ۱۷ یا ۱۸اینچی، پدل شیفتر های پشت فرمان و ... می شود. اما کوشاخودرو این هاچ بک اروپایی را در نسخه میدل آپشن وارد بازار ایران کرده است.

کیا ۶ پیشرانه را برای مدل Ceed درنظر گرفته که شامل ۵ گزینه توربوGDi یا توربو با تزریق سوخت مستقیم و یک گزینه تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری MPi می شود که نسخه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مشابه کیا سراتو با حداکثر توان ۱۲۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۷ نیوتون متر در نسخه وارد شدهبه شرکت کوشا خودرو دیده می شود.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar