واگذاری سهام خودروسازان هرچه زودتر باید انجام شود

دوشنبه 15 مهر 98 ساعت 11:40
واگذاری سهام خودروسازان هرچه زودتر باید انجام شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس با ذکر اینکه باید اراده‌ای جدی منجر به تغییر رویه از بالا به پایین صنعت خودروسازی کشورمان شود، گفت: می‌توانیم با سرمایه‌های بخش خصوصی روسیه، ترکیه، چین و ایرانیان خارج از کشور صنعت خودروسازی ایرانیان را متحول کرد.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  گفت: بازار در حال حاضر نیازمند شمار زیادی خودرو نیست چون که در حال حاضر شمار خودروها در خیابان‌ها آنقدر است که منجر به قفل شدن آنجا می‌شود.

وی افزود: متأسفانه طی ۴۰ سال گذشته شمار زیادی خودروی فرسوده از چرخه خارج نکرده‌ایم در حالی که بعضی کشورها تنها اجازه رفت و آمد به خودروهای نو تا ۵ سال را می‌دهند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: تا ۲ یا ۳ سال پیش قیمت فروش خودرو در ایران خودرو بیش از بازار بود و مردم عملاً استقبالی از ثبت‌ نام خودرو نمی‌کردند.

منصوری یادآوری کرد: ورود پول‌های سرگردان و نقدینگی بالا به بازار خودرو و هجوم دلالان منجر به بهم‌ریختگی بازار خودرو و احتکار آن شده است.

وی تصریح کرد: بدهی سرسام‌آور خودروسازان کار را به جایی رسانده است که شرایط کنونی را شاهد هستیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در وضعیت موجود اگر پول به خودروسازان ترزیق نشود و شریکی برای تولید وجود نداشته باشد و یا تکلیف سهام‌هایی که ایران خودرو و سایپا در جاهای دیگر دارند، معلوم نشود منجر به ادامه شرایط کنونی و بهم ‌ریخته بازار خودرو خواهیم بود.

منصوری گفت: باید مازاد خودرو و خودروهایی که در کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد هر چه سریعتر به فروش برسد.

وی تصریح کرد: خودرو باید از طرف خودروسازان به روز فروخته شود و در بین خودروسازان مطرح دنیا وقتی مواد تولیدی وارد کارخانه می‌شود حتی یک روز هم باقی نمی‌ماند و بلافاصله خودرو تولید شده و به بازار عرضه می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: وقتی انبار قطعات خودرو ایجاد کرده و خودرو احتکار کنیم وضعیت فعلی بازار را شاهد خواهیم بود.

منصوری گفت: باید اراده و حمایت جدی برای تعیین تکلیف خودرو در کشور ایجاد شده و هر چه زودتر سهام خودروسازان در جاهای دیگر فروخته شود همچنین باید نقدینگی به خودروسازان تزریق شده و به قطعه‌سازان کمک شود.

وی گفت: باید کاری کنیم بخش خصوصی به خودروسازی آمده و متعهد شده و ضمن حمایت از آن از او بخواهیم وضعیت را در شرایطی به سامان کند که اجازه افزودن نیروی جدید را به او ندهیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: مدیرعامل قبلی ایران خودرو وقتی بر مسند کار قرار گرفت اعلام کرد ۸ هزار نیروی مازاد دارد این در حالی است که وقتی وی صندلی خود را واگذار کرد ۱۰ هزار نیرو به دستور وی وارد ایران خودرو شدند.

منصوری تصریح کرد: نباید اقوام، فامیل و یا مسئولان با سفارش و نامه برای کار به خودروسازان معرفی شوند و سعی کنیم نیروی فعلی را حفظ کرده و آنها را به سمت بازنشستگی هدایت کنیم.

وی گفت: باید هر چه زودتر در خودروسازان مصوب شود که حتی یک نفر هم نیروی جدید به آنها اضافه نشود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان داشت: تولید خودروی مشترک بین ایران خودرو و آذربایجان و سایپا در کشورهای آفریقایی تماماً زیان‌ده خواهند بود.

منصوری گفت: باید در ابتدا بازار تولید داخلی احیا شده و سپس به فکر خارج از کشور باشیم.

وی افزود: باید یک سرمایه‌گذار متعهد از خارج از کشور که می‌تواند از روسیه، ترکیه، چین و یا ایرانیان خارج از کشور باشند به صنعت خودروسازی ورود کرده و خودروسازی‌ها را از حالت خصولتی به خصوصی تغییر رویه دهد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: باید با نگاهی جدید که بتوانند از بالا به پایین رویه‌های صنعت خودرو را تغییر دهد به وجود آید و نباید به سمتی برویم که دولت و نظام تاوان حجم زیاد نیروهای مازاد در صنعت خودروسازی را بدهد.

منصوری تصریح کرد: چون بازار خودرو در ایران انحصاری است و درآمد پرمنفعتی دارد عملکرد مثبتی هم نخواهد داشت.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar