پلیس درباره تولید بی‌ کیفیت خودرو چه مستنداتی دارد؟

یکشنبه 23 مرداد 01 ساعت 09:42
پلیس درباره تولید بی‌ کیفیت خودرو چه مستنداتی دارد؟
باز هم طبق روال یکی دو سال اخیر مسئولان پلیس راهور طعنه‌ای به کیفیت پایین خودروهای تولیدی زدند و زمینه را برای هجمه به خودروسازان فراهم کردند در حالی که شاخص‌های کیفی منتشر شده از سوی شرکت‌های ناظر کیفی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

بارها در یادداشت‌ها و مصاحبه‌های مختلف به دلایل ضعف خودروسازان در سال‌های اخیر که صنعت خودرو مشخصا هدف تحریم قرار گرفته، اشاره شده است و بیشتر کارشناسان به نقش اندک خودروسازان در این شرایط اذعان دارند.

با این وجود همچنان پلیس مصمم است تا مقصر اصلی این وضع را خودروسازان داخلی معرفی کند و آنها را مقصر وضع موجود تولید خودرو در کشور نشان دهد، اما پلیس از یک موضوع مهم غافل شده است.

با استدلال پلیس نسبت به خودروسازان می‌توانیم این نهاد خدمت‌گذار و فعالیت‌های آن‌را زیر سوال برد.

به طور مثال باید پرسید آیا نقص سراسری دوربین‌های نظارتی در کشور به دلیل کوتاهی پلیس است؟ یا نبود امکانات حفاظتی فردی مناسب برای نیروهای پلیس به دلیل کوتاهی پلیس در تامین این نیازها است؟ در بروز مشکلاتی که در تامین و صدور سریع گواهینامه رانندگی وجود دارد چطور، آیا پلیس مقصر است؟ و ده‌ها سوال دیگر از این دست.

به طور قطع یک کارشناس منصف هر چند نقشی برای پلیس در این وضعیت قائل می‌شود اما عمده تقصیر را مربوط به عوامل بیرونی می‌داند که همه ما می‌دانیم از کجا نشات می‌گیرد و دلیل اصلی آن چیست.

در این شرایط است که انتقادات پلیس نسبت به خودروسازان هر چند از سوی جامعه و برخی رسانه‌های خارج از کشور مقبول واقع‌ می‌گردد اما هرگز وارد بحث‌های کارشناسی نمی‌شود چرا که دلایل محکم و مستدلی در اثبات تقصیر ۱۰۰درصدی خودروسازان وجود ندارد.

خودروسازان به عنوان حلقه آخر زنجیره تولید استفاده کننده تولیدات سایر شرکت‌های داخلی هستند که بدون رقیب خارجی مشغول فروش محصولات خود هستند. به طور مثال بد نیست بدانید حدود ۲۰ درصد ورق‌های فولاد مبارکه به عنوان اصلی ترین تامین کننده فولاد خودروسازان زیر دستگاه پرس پاره می‌شود و آنچه از زیر دستگاه به سلامت خارج می‌شود نیز در تصادف استحکام لازم را ندارد.

این تنها وضعیت یکی از تامین کنندگان داخلی خودروسازان است که تاثیر شگرفی بر کیفیت محصول تولیدی خودروسازان می‌گذارد اما پلیس به آن بی‌توجه است.

آنچه باید از سوی پلیس مورد توجه جدی قرار گیرد آن است که ارتباط شرکت‌های بزرگ ایرانی تحت تاثیر سیاست خارجی کشور قرار دارد و آنان در حال پرداخت هزینه برای پیشبرد این سیاست هستند پس سزاوار نیست که این چنین مورد هجمه پلیس قرار گیرند.

نکته بعدی که باید مورد توجه پلیس قرار گیرد این که، کیفیت یک مقوله چندوجهی است و ایران خودرو با حذف محصولات قدیمی و تولید محصولات جدید در پی دستیابی به آن است چراکه یک شرکت زمانی می‌تواند پاسخگوی کیفیت محصول خود باشد که طراحی صفر تا ۱۰۰ آن را نیز بر عهده داشته باشد و رسیدن به این جایگاه نیز زمان‌بر خواهد بود.

تلاش برای رسیدن به این جایگاه با طراحی ری‌را در ایران خودرو آغاز شده است پس بد نیست حالا که افکار عمومی همراهی چندانی با صنعت خودرو و برنامه‌های آن ندارد پلیس به عنوان یک نهاد حکومتی دست از انتقادات عوامانه بر داشته و بر اساس وظایف حاکمیتی خود عمل نماید و گرنه انتقاد کردن بسیار آسان است همچنان که ‌می‌توان در موارد بسیار زیادی به پلیس انتقاد وارد کرد که البته در خیلی از آنها پلیس نقش اندکی دارد اما یقینا این انتقادات به مذاق جامعه و رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور خوش خواهد آمد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "پلیس درباره تولید بی‌ کیفیت خودرو چه مستنداتی دارد؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سلام
مهمان

یکطرفه نوشتید ، حالا چقدر از خودرو سازها گرفتید نمیدونیم / بعنوان مثال سفارش بدنه خودرو رو کی میده؟؟ یا اینکه رنگ روی بدنه رو بدون زیرسازی میزنن تقصیر کیه ؟ یا خودرو رو بدون برخی قطعات تحویل میدن هم تقصیر پلیس ؟؟؟؟؟