چرا پراید ۵۰ میلیونی جان مردم را می‌گیرد؟

شنبه 4 اسفند 97 ساعت 13:02
چرا پراید 50 میلیونی جان مردم را می‌گیرد؟

بازار خودروی ایران این روزها شرایطی مبهم و غیرمنطقی دارد، پراید که برای بسیاری، نماد این بازار است قیمتش به حدی رسیده که کسی باور نمی‌کند؛ این محصول سایپا قرار بود روزی از بازار خودروی ایران، حذف و با یک خودرو بهتر جایگزین شود.

این شرایط گلایه‌های بسیاری را درپی داشته است ولی هر چه گلایه‌ها بیشتر می‌شود قیمت خودرو هم بالاتر می‌رود و پراید ۵۰ میلیونی نمود بارز این وضع است.

در خصوص این موضوع یک سؤال کلی از شهروندان پرسیدیم، اینکه «حس شما نسبت به شرایط اخیر بازار خودرو چیست؟» جواب‌ها هرچند متفاوت بود ولی همه در یک چیز اشتراک داشت؛ در اینکه «به ناامیدی در جامعه دامن زده است».

یکی می‌گوید تازه کارم را آغاز کرده بودم و دستم در جیب خودم رفته بود، قصد داشتم ماشین بخرم ولی با این اوصاف ماشین خریدن برایم یک رویای دور و دراز شده است، یکی دیگر می‌گوید دوستم چند وقتی است به آلمان مهاجرت کرده و در آنجا یک شغل ساده دارد ولی با حقوق سه ماهش توانسته یک ماشین خوب، زیبا و با کیفیت بخرد.

یکی دیگر از مخاطبان از خودروسازان انتقاد شدیدی می‌کند و ادامه می‌دهد، هر چه مردم بیشتر شاکی می‌شوند آنها هم با گران‌تر کردن قیمت ماشین به مردم دهن کجی می‌کنند؛ خودشان خودروهای خارجی سوار می‌شوند و به ما را مجبور می‌کنند پراید سوار شویم تازه آن هم دیگر نمی‌توانیم بخریم.

از این دست گلایه‌ها زیاد است ولی یکی از افرادی که با او صحبت کردیم به نقش مردم هم اشاره می‌کند و می‌گوید وقتی ظرفیت پیش فروش خودرو ظرف ۴۵ دقیقه پر شود چرا قیمت ماشین بیشتر از این نشود، وقتی هر چه قیمت بگذارند فروش می‌رود چرا مداوم افزایش قیمت را شاهد نباشیم.

حمید کریمی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو البرز در مورد افزایش قیمت خودرو گفت: یکی از علل اصلی گرانی، هماهنگ نبود عرضه و تقاضا در کشور است که موجب افزایش قیمت می‌شود، چرا که کمبود در کشور و تقاضای بالا برای دریافت کالا موجب این اتفاق شده است.

وی با ذکر اینکه نمی‌شود اجازه واردات کالا را ندهیم و قیمت کالای داخلی را هم افزایش دهیم گفت: اگر این ممنوعیت واردات به منظور افزایش رونق داخلی باشد بسیار عالی‌ست ولی حالا شرایط متفاوت است چون بعضی کالاهای داخلی کیفیت لازم را ندارند، چون اگر جنس داخلی با کیفیت باشد مردم کالای داخلی را به خارجی ترجیح می‌دهند، ولی هم اکنون پراید را آنقدر عزیز کرده‌ایم که هرچه بخواهند می‌فروشند و مردم هم می‌خرند.

کریمی در پاسخ به اینکه آیا با این وضع بازار خرید و فروش خودرو رونق هم دارد، گفت: هم اکنون استفاده و منفعتی در خرید و فروش نیست و بازار هم رونق ندارد، به غیر از دلالانی که خودشان ماشین دارند ولی با ثبت نام و فروش چند برابر این خودروها موجب خرابی بازار می‌شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو البرز در ادامه اظهار کرد: اگر قرار بر افزایش قیمت باشد باید در مقابل قدرت خرید مردم هم افزایش داشته باشد وگرنه به نقطه‌ای می‌رسد که همین افراد معدود هم دیگر قدرت خرید ندارند، این مسئله که پراید افزایش قیمت داشته است قابل قبول است ولی نه این افزایش غیر منطقی.

کریمی با انتقاد از بعضی رفتارها در جامعه در قبال افزایش قیمت‌ها اضافه کرد: مردم ما مردمی با فرهنگ هستند اما در این بین از بعضی شهروندان که به گرانی‌ها دامن می‌زنند گلایه داریم.

وی از فروشندگان خودرو درخواست کرد سودی معقول از مردم دریافت کنند و افزود: همه باید با کمک یکدیگر سعی در عبور از وضعیت فعلی را داشته باشیم و از فروشندگان درخواست داریم در معاملات شب عید سود معقول از مشتریان دریافت کنند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar