چرا چانگان CS95 در ایران به تولید انبوه نرسید؟

دوشنبه 9 اردیبهشت 98 ساعت 13:20
چرا چانگان CS95 در ایران به تولید انبوه نرسید؟

چانگان CS95 با وجود یک طراحی حساب شده، کابینی جادار و پیشرانه‌ای قدرتمند می‌توانست یکی از موفق‌ترین خودروهای چینی بازار ایران باشد.

یکی از بهترین برندهای چینی حاضر در بازار ایران شریک مشهور فورد آمریکا یعنی چانگان است که به گواه بیشتر خریدارانش در ایران، خودرویی با کیفیت مثال زدنی و بهتر از هموطنان نه چندان مرغوبش است. این کمپانی که طبق یک برنامه مهم قرار بود به شریکی مطمئن برای سایپا تبدیل شود، پس از فشار آمریکا و هجمه تحریم‌ها به اقتصاد ایران از مدار تولید سایپا خارج شده و شانس زیادی برای تولید ندارد. دیدن نمونه گذر موفت ان در خیابان‌های پایتخت ولی از دو جنبه داغ ما را تازه کرد. اول سرعت رشد صنعت خودرو چین و دوم از دست رفتن یک محصول کیفی که می‌توانست تا حدی جای اس‌یووی‌های وارداتی فول سایز و متوسط را در عصر ممنوعیت واردات، در بازار ایران بگیرد.

بررسی ما بعد از مواجه شدن با سی‌اس ۹۵ نشان داد این خودرو به هیچ عنوان محصولی ضعیف و بی‌اعتبار نیست. سروشکل خودرو گلی بود و مشخصاً از آفرود برمی‌گشت. رینگ و لاستیک ۱۹ اینچی خودرو که برای محصولی هفت نفره با طول ۴٫۹۴ متر و طرحی عضلانی انتخاب خوبی بود که در کنار مونتاژ مناسب قطعات نشان از صلاحیت چانگان در تولید محصولات کراس اوور داشت. برای نمونه قدرت پیشرانه، مواد به کاررفته در بدنه و اتاق، ارایش فنی و سیستم تعلیق یا معماری کلی خودرو نشان از سطح بالاتر از این خودرو چانگان در مقایسه با تولیداتی مانند جک s7 یا چری تیگو ۸ دارد. البته خودرو احتمالاً به خاطر استفاده از پلتفرم خودروهای سواری، توان آفرودی هم اندازه تویوتا پرادو و یا حتی یک کیا سورنتو ندارد اما قطعاً نسبت به شاسی بلندهای ریز و درشت کره‌ای و چینی دیگر بازار ایران شرایط بهتری دارد.

خبر خوب در خصوص cs95 این است که چانگان عملکرد خوبی را در سیستم محرکهٔ این کراس اوور از خود نشان داده است. برای CS95 از یک موتوری بلو کور (Blue Core) 2 لیتری توربوشارژری با پاشش سوخت مستقیم استفاده شده که توانی به مقدار ۲۳۳ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتون‌متر را فراهم می‌کند. این موتور با عنوان چانگان دی ۲۰ تی جی‌دی‌آی شناخته شده و از آنجا که با همکاری کمپانی چانگان، کمپانی فورد و مرکز تحقیق و توسعهٔ این برند واقع در بیرمنگام انگلیس ساخته و پرداخته شده، کیفیت و کارایی قابل ذکری را داراست. گیربکس مورد استفاده هم از نوع خودکار شش سرعته است که از طریق سیستم توزیع توان چانگان موسوم به نکس تراک (NexTrac) می‌تواند توان مناسب پیشرانه را به تمامی چرخ‌ها انتقال دهد. در واقع ما با یک خودروی چهارچرخ متحرک مواجه هستیم. که قوای محرکه و عمده ادوات فنی آن توسط اروپاییطراحی و تولید شده است. موضوعی که موجب شده تا چانگان ادعا کند این جعبه دنده اختصاصی که توسط خود کمپانی توسعه داده شده و با نام TF-81SC شناخته می‌شود، توانایی تاب آوردن و انتقال گشتاورهایی تا مقدار ۷۴۰ نیوتون‌متر را هم دارد.

این خودرو که به غیر از یک کابین نسبتاً مجلل از هشت ایربگ هم سود می‌برد، قرار بود با قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی به بازار ایران عرضه شود، اکنون در صورت مونتاژ حداقل ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه روی دست مشتری می‌گذارد که البته نسبت به قیمت یک هیوندای توسان گرچه زیاد نیست اما قطعاً با توجه به بودجه خریداران ایرانی، طرفدار چندانی نخواهد داشت.

هفت صبح

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar