چه خودروهایی جایگزین احتمالی پراید خواهند بود؟

بروزرسانی در: دوشنبه 28 مرداد 98 ساعت 14:49
چه خودروهایی جایگزین احتمالی پراید خواهند بود؟

این روزها از مشتریان و صاحب نظران خودرو گرفته تا سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت، علیه پراید موضع گرفته‌اند و عنوان می‌کنند عمر این خودرو به سر رسیده است. بر همین اساس قرار است توقف شماره گذاری پراید از سال ۱۳۹۹ شروع شود.

حذف پراید موضوع جدیدی نیست؛ طی سال‌های اخیر بارها عنوان شد که این محصول قدیمی قرار است از خطوط تولید کنار گذاشته شود. با حذف احتمالی پراید این سؤال مطرح می‌شود که چه خودروهایی جایگزین احتمالی پراید خواهند بود؟ آیا با خط خوردن پراید از لیست خودروهای تولید شده در جاده قدیم، بازار از خودروهای ارزان قیمت خالی خواهد شد؟

سال ۱۳۷۲ بود که یک خودرو جدید به بازار ایران پا گذاشت. این خودرو که به عنوان جایگزین پیکان برگزیده شده بود، هیچگاه فکرش را نمی‌کرد، لقب پرفروش‌ترین خودروی ایرانی را از آن خود کند. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد پراید؛ معروف به خودرو پوست پیازی، بتواند پیکان دوست داشتنی را از دور رقابت خارج کند. ولی پراید پس از چند سال تولید، به خودرو خانواده‌های ایرانی تبدیل شد. ولی این خودرو چگونه وارد بازار ایران شد؟

ایده اولیه پراید از کجا آمد؟

ایده اولیه پراید متعلق به شرکت فورد آمریکا و مزدای ژاپن بود. این خودرو جنجالی در واقع همان مزدا ۱۲۱ بود که ابتدا در ژاپن تولید شد و مدتی بعد با نام فورد فستیوا به بازارهای آمریکای شمالی را پیدا کرد. ولی پس از چند وقت، سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریکا با وجود استقبال زیاد از خودرو، مانع تولید این خودرو شد. بدین ترتیب؛ فورد فستیوا یا همان مزدا ۱۲۱ در سال ۱۹۸۶ به ناامن‌ترین خودروی آمریکا شهرت گرفت. در سال ۱۹۸۷ میلادی تولید این خودرو به کیا موتورز رسید و کره‌ای‌ها تولید آن را کلید زدند.

در اوایل دهه ۷۰ شمسی، پراید از کره به ایران آمد و تولید این خودرو در سال ۲۰۰۰ میلادی در کره جنوبی به پایان رسید. سال ۲۰۰۱ میلادی بود که لیسانس این محصول به طور رسمی به سایپا فروخته شد. این شرکا خودروساز با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان آن را با نام‌های نسیم (هاچ بک)، صبا (سدان)، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۴۱ و سایپا ۱۵۱ در ایران عرضه کرد. این خودرو به خاطر اینکه بسیار کم خرج و کم مصرف بود به سرعت محبوب و به فروش خوبی دست پیدا کرد.

پراید در حالی رکوردار فروش خودرو در ایران شد که سال ۱۳۹۲، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران این خودرو را به عنوان رکوردار وسایل نقلیه در کشته شدگان سرنشینان خودرو معرفی کرد. گزارش‌های رسمی از جمله گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد، این خودرو سایپا همچنان با یک ستاره از ۵ ستاره کیفی، بی کیفیت‌ترین خودروی ایرانی است.

بازنشستگی پراید

بالا گرفتن انتقادات نسبت به ناامنی پراید موجب شد متولیان به فکر جایگزینی برای این خودرو باشند. ابتدا قرار بود پس از بازنشستگی پیکان، خط تولید پراید هم متوقف شود و با ورود خودروی تندر ۹۰؛ این خودرو جایگزین پراید و پیکان شود. ولی این اتفاق هیچگاه رخ نداد. بعدها برای تحقق این امر، خودرو تیبا وارد خط تولید شد ولی این جایگزینی باز هم رنگ واقعیت به خود نگرفت و پراید همچنان به تولید خود ادامه داد.

پس از این ناکامی، بارها و بارها از طرف مسئولین عنوان شد که پراید به دلایل گوناگون باید از خط تولید حذف شود. چندی پیش ولی خبر جدیدی از توقف تولید پراید در رسانه‌ها منتشر شد. کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، اواسط مردادماه امسال از توقف شماره گذاری خودروی سواری پراید از سال ۱۳۹۹ خبر داد. به گفته او، در تحلیل تصادفات کشور در طول ۱۱ سال اخیر نشان داده شده است که ۳۴ درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند.

بنابراین با شروع سال ۱۳۹۹، این خودروی پرفروش دیگر تولید نخواهد شد. ولی آیا قرار است پراید جایگاهش را به خودرویی دیگر بدهد؟

جایگزین پراید

سایپا برنامه داشت دو خودروی داتسون گو و چانگان بنی را جایگزین پراید کند. ولی در تست تصادف داتسون گو، این خودرو «صفر» ستاره ایمنی گرفته و شرایط ایمنی آن را می‌توان کاملاً نامطلوب توصیف کرد. قیمت این خودرو شش هزار دلار است. خودروی دیگری که قرار بود جایگزین پراید شود، خودرو چینی پانگان بنی بود. در مراکز تست خودرو در چین، برای این خودرو سه ستاره ایمنی ثبت شده است. ولی مشکل آنجاست که حداقل قیمت این خودرو شش هزار دلار است که با تولید در ایران حداقل ۲۰ میلیون تومان گران‌تر از پراید خواهد شد.کارشناسان صنعت خودرو عقیده دارند، در وضعیت فعلی شاید تنها جایگزین برای پراید از دور خارج شده، تیبا باشد. خودرویی که البته روی پلت فرم توسعه یافته پراید ساخته شده و مشخص نیست چقدر ایمن‌تر از پراید است.

ایرنا

خرید خودرو به یک رویا تبدیل شده است

پراید را از سال آینده پلاک گذاری نمی‌کنیم

قیمت منطقی خرید پراید و ۲۰۶ در بازار آزاد

پراید رتبه نخست را در انحراف فرمان و گازهای آلاینده دارد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "چه خودروهایی جایگزین احتمالی پراید خواهند بود؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد امین
مهمان

نگران نباشید پراید هیچ وقت جایگزین نمیشه ، حتی مدل فضاپیما هم بزنه بازم خارج نمیشه

کوروش وطن خواه
مهمان

ضایعات فلزی ایران گاری و خرپا بدون کیفیت بدون ایمنی که هیچی ندارند همشون آشغالند