کاهش شدید تولید و شماره گذاری موتورسیکلت در کشور

پنج شنبه 10 مرداد 98 ساعت 12:04
کاهش شدید تولید و شماره گذاری موتورسیکلت در کشور

آمار اعلام شده در مورد رشد ۳۵ درصدی شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های نو شماره مربوط به سال پیش است، در چند ماه اخیر با الزام قانون تولید به شرط اسقاط، شماره‌گذاری موتورسیکلت عملاً متوقف شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با اشاره به اظهارات گذشته رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های نوشماره در امسال گفت: آمار اعلام شده در مورد شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های نو شماره مربوط به سال پیش است ضمن اینکه از ابتدای امسال با افزایش ۲ استاندارد و یک دستورالعمل جدید عملاً شماره‌گذاری موتورسیکلت متوقف شده است.

ابوالفضل حجازی اظهارکرد: بررسی آمار شماره‌گذاری از ۶ ماهه دوم سال ۹۵ حاکی از این است که از این زمان به بعد شماره‌گذاری موتورسیکلت با دستورالعمل و بخش نامه‌ها در فواصل زمانی چند ماهه متوقف بوده است البته این توقف به این معنا نیست که تولیدی انجام نگرفته بلکه منظور عدم شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های نو شماره است.

موتور سیکلت هایی که شماره‌گذاری و در انبار‌ها دپو می‌شود

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان همواره تلاش دارند تا موجودی کارخانجاتشان را شماره‌گذاری کنند ولی این شماره‌گذاری به معنای آمار فروش نیست چون که خیلی از این موتورسیکلت‌های شماره‌گذاری شده در انبار کارخانجات تولیدی همچنان وجود دارد.

به گفته حجازی بر اساس آخرین اطلاعات موتورسیکلت‌هایی که در اسفند ماه سال اخیر شماره‌گذاری شده است همچنان در کارخانجات موجود است پس نمی‌توان آماری چون رشد ۳۵ درصدی شماره‌گذاری را به معنی رشد تولید و فروش این صنعت در سال اخیر محسوب کرد.

این عضو فعال در صنعت موتورسیکلت آمار شماره‌گذاری موتورسیکلت در گذشته را نزدیک به ۱۶۵ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: در بخش ثبت موسسه رهگشا آمار واقعی شماره‌گذاری و فروش موتورسیکلت به درستی قابل احصاست.

حجازی همچنین با ذکر تفاوت روند شماره‌گذاری خودرو و موتورسیکلت یادآوری کرد: علی رغم اینکه در شماره‌گذاری خودرو مالک مشخص است در موتورسیکلت‌هایی که شماره‌گذاری می‌شود مالک مشخص نیست و در این روند موتور به نام نماینده در سامانه ثبت می‌شود و تنها زمان خریداری از نام مالکیت عاملیت فروش خارج به نام عاملیت اصلی ثبت می‌شود.

وی گفت: به هر میزان در سیستم رهگشا عاملیت اصلی در آمار نو شماره تغییر کند می‌توان این عدد را مبنای رشد یا کاهش تولید و شماره‌گذاری موتور سیکلت در نظر گرفت.

وی در ادامه روند فعلی را جریان خوبی برای آهنگ صنعت موتورسیکلت ندانست و یاد آور شد: صنعت موتورسیکلت روزهای خوشی را سپری نمی‌کند به جزء چند شرکت مابقی کارخانجات تمامی زیان ده شدند.

فعالیت ۲۰ واحد تولیدی موتور با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت واقعی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت تاکید کرد: امروز کارخانجاتی که مجوز دارند و نفس می‌کشد نزدیک به ۴۰ واحد است ولی آنهایی که تولید دارند کمتر از ۲۰ واحد هستند که هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت واقعی‌شان تولید دارند.

حجازی ظرفیت تولید موتورسیکلت در سال ۸۲ را یک میلیون و ۵۰۰ دستگاه اعلام کرد و یاد آور شد: از سال ۸۲ کاهش تولید موتورسیکلت نوسانات کمی داشت ولی از سال ۹۵ به بعد شیب افت تولید و شماره‌گذاری در صنعت موتورسیکلت تندتر گردید به صورتی که از تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۸۲ به ۱۷۰ هزار دستگاه در سال ۹۷ رسید این در حالی است که بر اساس رشد اقتصادی آمار تولید در این صنعت با روندی که شروع شده امروز باید به حداقل ۳.۵ میلیون دستگاه در سال می‌رسید.

امسال تولید موتورسیکلت به ۱۵۰ هزار دستگاه هم نمی‌رسد

به گفته وی در این سال‌ها تمام کارخانجات به جزء چند کارخانه تقریباً همگی زیان ده بودند و تنها تورم و افزایش نرخ موتورسیکلت توانسته بعضی از کارخانجات تولیدی موتورسیکلت را سر پا نگه دارد. البته این افزایش نرخ سرمایه شرکت‌ها را هم بسیار کاهش داده است.

وی در پایان با توجه به مشکلات تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت پیش‌بینی کرد: تولید موتورسیکلت در امسال به رقمی کمتر از ۱۵۰ هزار دستگاه بیشتر نخواهد رسید.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar