کاهش ۱۸ درصدی تیراژ خودروسازان خصوصی

چهارشنبه 8 اسفند 97 ساعت 02:42
کاهش 18 درصدی تیراژ خودروسازان خصوصی

با اعلام آمار تولید خودرو در ایران توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، معلوم شد خودروسازان بخش خصوصی هم مثل شرکت‌های وابسته به دولت (ایران خودرو و سایپا)، با کاهش تولید رو به رو شده‌اند.

طبق آمار اعلامی که به ۱۰ ماه امسال مربوط می‌شود، شرکت‌های بخش خصوصی توانسته‌اند در مجموع ۸۵ هزار و ۸۵۶ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید برسانند. با این حساب، تولید خصوصی‌ها در مقایسه با ۱۰ ماه مشابه سال اخیر نزدیک به ۵. ۱۸ درصد کاهش را تجربه کرده است. با توجه به تیراژ اعلامی و با در نظر گرفتن آمار کل تولید خودروهای سواری در ۱۰ ماه امسال، سهم خصوصی‌سازان از کل تیراژ به ۱۳ درصد رسیده که نشان از کاهش بیش از چهار درصدی سهم این محصولات در مقایسه با آمارهای قبلی دارد. با شروع تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران، نه تنها خودروسازان بزرگ وابسته به دولت، بلکه خصوصی‌ها هم با مشکل تأمین قطعات و از دست دادن شرکای خارجی رو به رو شدند.

خودروسازان خصوصی که بیشتر آنها را چینی‌ها تشکیل می‌دهند، توانستند در این سال‌ها سهم خود را در تیراژ خودروهای داخلی افزایش دهند و از مرز ۱۷ درصد هم عبور کنند. با این حال تحریم‌ها ترمز خودروسازان خصوصی را کشیده و حالا سهمشان به حدود ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است. بیشتر شرکای خارجی خودروسازان خصوصی را چینی‌هایی تشکیل می‌دهند که گمان می‌رفت با وجود تحریم‌های آمریکا، باز هم در ایران بمانند، ولی در طول چند ماه اخیر تیراژ آنها در مسیر افت قرار گرفته است.

چندی پیش در طول گزارشی در همین صفحه به بررسی وضعیت خودروسازان خصوصی بعد از شروع تحریم‌های آمریکا پرداختیم و معلوم شد بعضی از آنها در دی ماه امسال هیچ تولیدی نداشته و بعضی دیگر هم کاهشی شدید را تجربه کرده‌اند. گویا چینی‌ها هم برای ماندن در ایران دچار تردید شده‌اند، چه آنکه تحریم گریبان آنها هم چسبیده و تأمین قطعات را سخت و محدود کرده است.

کاهش تیراژ خصوصی‌ها

در میان خودروسازان بخش خصوصی ولی بیشترین تیراژ در طول ۱۰ ماه ابتدایی امسال باز هم به «مدیران خودرو» تعلق یافته است، گروهی که محصولاتی از برند چینی «چری» را مونتاژ می‌کند. بنابر آمار اعلامی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، این گروه ۳۶ هزار و ۷۲ دستگاه انواع محصولات سواری را در ۱۰ ماه امسال به تولید رسانده و این رقم نشان می‌دهد مدیران خودرو نسبت به بازه زمانی مشابه سال اخیر، بیش از ۳۹ درصد کاهش تیراژ داشته است. این گروه همچنین در دی ماه امسال هیچ تولیدی نداشته است. در میان محصولات مدیران خودرو، بیشترین تیراژ نصیب ام وی‌ام X22 شده و کمترین تیراژ را هم مدل ۱۱۰ جدید به خود اختصاص داده است.

بعد از این گروه، کرمان موتور دارای بیشترین تیراژ در میان خودروسازان متعلق به بخش خصوصی است. بنابر آمار اعلامی، کرمان موتوری‌ها تا پایان دی ماه امسال ۳۳ هزار و ۷۹۰ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده‌اند تا در مقایسه با ۱۰ ماه سال اخیر، نزدیک به پنج درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. در میان محصولات تولیدی توسط کرمان موتور، هنوز هم هیوندایی دیده می‌شود و این گروه در ۱۰ ماه امسال ۵۴۰ دستگاه مدل النترا را مونتاژ کرده است.

دیگر خودروهای مونتاژی کرمان موتور در ۱۰ ماه امسال را مدل‌های چینی (جک و لیفان) شامل می‌شوند که بیشتر آنها با کاهش تولید رو به رو شده‌اند. البته ظاهراً تولید لیفان در طول چند ماه اخیر در این گروه متوقف شده و هم اکنون کرمانی‌ها تنها میزبان مدل‌های جک هستند. بیشترین رقم تولید در کرمان موتور به جک S5 تعلق دارد و کمترین تیراژ هم نصیب مدل J4 شده است.

دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی شرکت بهمن هم در طول ۱۰ ماه امسال هشت هزار و ۳۵۰ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، شرکت بهمن نسبت به مدت مشابه سال اخیر نزدیک به ۱۳ درصد افزایش تیراژ را به خود می‌بیند. این گروه، مزدا ۳، بسترن وهاوال را مونتاژ می‌کند، که اولی با کاهش تولید رو به رو شده و دومی رشد کرده است. تولیدهاوال هم در این گروه فعلاً ادامه دارد، اگرچه ظاهراً خودروساز چینی نمی‌خواهد به مونتاژ محصولاتش در ایران ادامه دهد.

سری هم به دیگر خودروسازان بخش خصوصی بزنیم و ببینیم آنها چه افت‌وخیزی در تولید در طول ۱۰ ماه امسال داشته‌اند. در این میان، «صنعت خودروی آذربایجان» که به مونتاژ محصولات ام جی چین مشغول است، در بازه زمانی تحت بررسی، سه هزار و ۵۲۹ دستگاه ام جی را مونتاژ کرده است. این آمار نشان می‌دهد خودروساز موردنظر توانسته تولید خود را نسبت به ۱۰ ماه سال اخیر بیش از ۵. ۱۴ برابر رشد دهد. مدل ام جی ۳۶۰ توربو بیشترین تیراژ را در میان محصولات «صنعت خودروی آذربایجان» دارد. این شرکت در دی ماه فقط ۶۱ دستگاه تیراژ داشته است.

ولی از کارمانیا دیگر خودروساز بخش خصوصی هم خبر می‌رسد این گروه در ۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال اخیر، با کاهش ۴۵ درصدی رو به رو شده است. کارمانیا که خودروهای BYD چین را در دو مدل S6 و F3 مونتاژ می‌کند، فقط ۸۷۹ دستگاه از این خودروها را تا پایان دی ماه امسال به تولید رسانده است.

بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر گروه بخش خصوصی به نام «خودروسازان بم» در ۱۰ ماه امسال تیراژی یک هزار و ۷۳۷ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با توجه به این رقم، «خودروسازان بم» در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، نزدیک به ۶۳ درصد رشد تولید را به خود می‌بیند. این گروه که در دی ماه امسال هیچ تولیدی نداشته، میزبان محصولی چینی به نام GC6 (متعلق به جیلی چین) است.

در نهایت ولی دیگر خودروساز بخش خصوصی به نام ریگان خودرو هم توانسته در ۱۰ ماه امسال تیراژی یک هزار و ۴۹۹ دستگاهی را از خود به جا بگذارد. این گروه محصولی به نام کوپا مونتاژ می‌کند که به یکی از زیرمجموعه‌های زوتی چین تعلق دارد. ریگان خودرو در دی‌ماه امسال فقط ۳۴ دستگاه تیراژ داشته است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar