کسی خودرو اسقاط نمی‌کند

چهارشنبه 6 شهریور 98 ساعت 10:14
کسی خودرو اسقاط نمی‌کند

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور گفت: تقریباً تمامی مراکز اسقاط کشور تعطیل شده‌اند و برای این قضیه باید راه حلی اندیشیده شود.

حسین گودرزی، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور در خصوص شرایط اسقاط خودرو گفت: علت عدم انجام اسقاط این است که دولت به هچ وجه بودجه‌ای برای این کار اختصاص نمی‌دهد و گفته می‌شود بودجه‌ای وجود ندارد. در نتیجه با افزایش قیمت خودرو و به تبع آن گران شدن خودروی فرسوده، هیچ فردی به سمت اسقاط خودرو یا دریافت گواهی ۲ الی ۲.۵ میلیون تومانی نمی‌رود. در نتیجه صاحب خودرو ترجیح می‌دهد با همان وسیله نقلیه به کار خود ادامه دهد.

۸۰هزار گواهی اسقاط بلاتکلیف

وی ادامه داد: آخرین مصوبه گواهی اسقاط مربوط به سال ۱۳۸۸ است و این بدان معنا است که ۱۰ سال پیش دولت قیمتی برای گواهی اسقاط تعیین کرده و از آن زمان تاکنون تغییری در این زمینه ایجاد نشده است. هم اکنون هم نزدیک به ۸۰ هزار گواهی روی دست مراکز اسقاط مانده و دولت هم هیچ فکری برای آن نمی‌کند. به طور کلی باید گفت که هزینه گواهی اسقاط توسط بازار معین می‌شود و قیمت مشخصی ندارد. به عنوان مثال ما خودروی فرسوده را به هر قیمتی که بخریم رقم آن همان مبلغ گواهی اسقاط خواهد بود.

عدم اسقاط تاکسی‌ها

گودرزی در خصوص اسقاط تاکسی‌ها اظهار کرد: هم اکنون در مورد وسایل نقلیه عمومی و تاکسی‌ها هم اسقاط انجام نمی‌شود چون جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد. قیمت آنقدر بالا است که راننده تاکسی قدرت خرید ندارد در نتیجه اسقاط هم انجام نمی‌پذیرد. بحث خودروهای کارکرده هم پیش کشیده شده است تا راننده‌های تاکسی آن‌ها راخریداری کنند اما این طرح هم به نتیجه نرسیده است. تاکسی، خودروی ویژه کار است پس نمی‌توان آن را با یک خودروی کارکرده جایگزین کرد.

دریافت گواهی از برج‌سازان

وی در مورد راه حل برطرف کردن مشکل مراکز اسقاط گفت: راه حل خروج از اوضاع موجود این است که دولت اگر متولی اسقاط است و می‌خواهد از مصرف بی‌رویه سوخت و افزایش آلودگی هوا جلوگیری کند باید سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام دهد. ولی اگر دولت نمی‌خواهد هزینه کند مثل دیگر اصناف دخالتی نکند تا ما برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم. به زودی نیز هوا به سمت سردی خواهد رفت و آلودگی کلانشهرها آغاز می‌شود و باید از همین حالا راهکارهایی در نظر گرفته شود. در کلانشهرها برج‌سازی زیاد شده و به ازای هر پارکینگ شهرداری‌ می‌تواند یک گواهی اسقاط از برج‌ساز طلب کند. این کار موجب جلوگیری از آلودگی کلانشهرها می‌شود و یکی از طرح‌های مورد نظر ما است.

تردد بیش از ۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور

گودرزی در پایان اظهار کرد: هم اکنون ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار خودروی فرسوده در کشور رفت و آمد می‌کند. اگر این خودروها روزانه در سطح شهرها رفت و آمد نکند نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. این نکته را باید گفت که معاینه فنی تاثیراتی می‌گذارد ولی میزان آن بالا نیست. لازم به ذکر است که تاکسی‌ها پس از ۱۰ سال و خودروهای شخصی پس از ۲۰ سال باید اسقاط شوند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar