کمبود نقدینگی کمر صنعت خودرو را خم کرد

دوشنبه 8 مهر 98 ساعت 15:30
کمبود نقدینگی کمر صنعت خودرو را خم کرد

این روزها صنعت خودرو بیش از هرزمانی آسیب‌پذیر شده و اکنون علاوه بر مشکلات تولیدی ناشی از تحریم و چالش‌های داخلی مثل صعود قیمت ارز و به دنبال آن جهش قیمت مواد اولیه، کمبود نقدینگی کمر صنعت را خم کرده است.

علاوه بر تحریم و نوسان قیمت ارز، قیمت‌گذاری دستوری، مشکل تأمین قطعه و افزایش قیمت نهاده‌های تولید، از جمله دلایلی است که صنعت خودرو  را با چالش‌های جدی از جمله کمبود نقدینگی رو به رو کرده است. ولی راهکار تأمین منابع مالی برای این صنعت مهم چیست؟

در این زمینه فریدون احمدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تشریح چهار راهکار برای تأمین نقدینگی صنعت خودرو گفت: پرداخت تسهیلات بانکی، پیش فروش خودرو، فروش اموال مازاد و مشارکت بخش خصوصی در تولید از جمله راهکارهایی است که می‌توان برای تأمین مالی این صنعت پیشنهاد کرد ولی تحقق هر یک از این موارد در وضعیت کنونی به راحتی امکان‌پذیر نیست.

این نماینده مجلس در خصوص جزئیات هر یک از این راهکار‌ها توضیح داد: خودروسازان به خاطر بدهی‌های سنگین بانکی، توانایی دریافت تسهیلات مجدد ندارند و از سویی بازپرداخت این وام‌ها با بهره بالا مجدداً خودروسازان را با کمبود نقدینگی رو به رو خواهد کرد؛ گزینه بعدی پیش فروش خودرو است که این مورد هم در وضعیت کنونی با وجود تعهدات معوق خودروسازان، مطلوبیت خاصی برای مردم ندارد.

احمدی فروش اموال مازاد خودروسازان را یکی دیگر از راهکارهای موجود برای تأمین نقدینگی دانست و گفت: فروش اموال مازاد با توجه به زمان‌بر بودن، با وضعیت کنونی خودروسازان سازگار نیست و همچنین واگذاری بعضی شرکت‌های زیر مجموعه خودروسازی‌ها به خاطر زیان‌ دهی بالا فایده‌ای ندارد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مشارکت در تولید و جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی هم اکنون بهترین راهکار باشد؛ البته با اتفاقاتی که در تغییر مدیرعامل ایران خودرو رخ داد گزینه مشارکت در تولید هم با ابهام مواجه شده است چون که با تأخیر در وعده خصوصی‌سازی، این بخش نمی‌تواند با اعتماد کامل وارد صنعت خودرو شود، ولی با توجه به غیرممکن بودن دیگر موارد باید از این راه شریان‌های تزریق نقدینگی به صنعت را باز کرد.

نماینده مردم زنجان در مجلس با ذکر اینکه صنعت خودرو خواسته و یا ناخواسته درحال زمین‌ خوردن است، افزود: یک عده با تصور کمک به صنعت درحال نابود کردن آن هستند، هم اکنون ضرورت دارد تا دولت هرچه زودتر مسیر‌های تزریق نقدینگی را باز کند چون در غیر این صورت صنعت خودرو به طور کامل نابود خواهد شد.

در این راستا امیرحسین کاکایی، کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو اظهار کرد: در وضعیت کنونی استفاده از تنها یکی از راهکار‌های گفته شده، دیگر جوابگوی تأمین نقدینگی و نجات صنعت خودرو نیست بلکه باید مجموعه‌ای از راهکار‌ها از جمله پرداخت وام بدون بهره، پیش‌ فروش خودرو و جذب سرمایه‌گذار در پیش گرفته شود.

کاکایی اضافه کرد: این راهکارها در زمان مناسب به تنهایی اثرگذار بودند ولی الان به عنوان مثال پیش ‌فروش خودرو تبدیل به یک آب باریکه برای صنعت شده و نمی‌توان آن را برای مدت طولانی ادامه داد، فروش اموال مازاد هم ظرفیت محدودی دارد و همچنین زمان‌بر است و حتی دریافت وام هم خودروسازان را مجدداً غرق در بدهی خواهد کرد.

به گفته این کارشناس خودرو، باتوجه به قیمت‌گذاری اشتباه و افزایش قیمت نهاده‌ها، تولید هردستگاه خودرو برای خودروساز با ضرر همراه است و به طورحتم با ادامه این روند تا پایان سال زیان خودروسازان از ۲۰هزار میلیارد به ۳۰هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

این کارشناس با ذکر اینکه راهکارها برای نجات صنعت مقطعی شده، تصریح کرد: تنها راهکار کنونی نجات صنعت خودرو تزریق نقدینگی بلاعوض از طرف دولت است چون قیمت‌گذاری دستوری و ادامه این روند موجب زیان سنگین خودروسازان شده و دولت باید نتایج این اقدام غیرمنطقی جبران خسارت کند.

به طورحتم ادامه این چرخه معیوب چالش‌های بیشتری در آینده‌ای نه چندان دور به وجود خواهد آورد؛ از این رو باتوجه به اهمیت ویژه این صنعت مادر برای کشور به ویژه در وضعیت تحریمی ضرورت دارد تا دولت و متخصصان هرچه زودتر وارد میدان عمل شده و راهکاری مناسب برای حل مشکلات ارائه دهند و نابودی صنعت خودرو شوند.

اقتصاد آنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar