گرانی در تعمیرگاه خودروهای لاکچری!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
گرانی در تعمیرگاه خودروهای لاکچری!

هزینه نگهداری خودروهای لوکس ۱۲۰ تا ۱۳۰ درصد بیشتر شد. دارندگان خودروهای وارداتی که سهمی نزدیک به ۱.۶ درصدی از بازار کشور را به خود اختصاص داده‌اند، این روزها بیشتر از هر زمانی دچار مشکل شده‌اند. اگر چه به گفته محمدرضا نجفی منش، عضو انجمن قطعه سازان، واردات قطعه‌های خودروهای لوکس هیچ محدودیتی ندارد، ولی فعالان بازار از نایاب شدن قطعات در بازار و افزایش هزینه تعمیرات و نگهداری خودروهای سواری مدرن می‌گویند.

علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین ها در این خصوص می‌گوید: هزینه نگهداری خودروهای مدرن ۱۲۰ تا ۱۳۰ درصد بیشتر شده است. همانطور که این فعال بازار می‌گوید به علت نبود قطعه، هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای خارجی در بعضی موارد حتی از ارزش واقعی خودرو هم بیشتر شده است. او از شکایت یکی از مالکان خودروی MVM می‌گوید که تعمیر آن نزدیک به ۱۱ میلیون تومان هزینه روی دست صاحبش گذاشته است. «قیمت‌ها این روزها هیچ حساب و کتاب خاصی ندارد و قطعه فروشان قطعات خود را هر قیمتی که دلشان می‌خواهند، می‌فروشند. طبیعی است که وقتی کمبود در بازار باشد، قیمت گذاری بر پایه نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، نه قیمت تمام شده تولید یا واردات.»

مشتریانی که حاضر نیستند خودروهای خود را تحویل بگیرند

البته کمبود قطعه فقط به خودروهای لوکس و گرانقیمت محدود نمی‌شود و دارندگان خودروهای چینی هم از نبود قطعه چندان بی نصیب نمانده‌اند. قطعات و تعمیر و نگهداری خودروهای خارجی این روزها به اندازه‌ای گران شده است که یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش یکی از خودروسازان چینی می‌گوید: قیمت تعدادی از فاکتورها به قدری زیاد است که متقاضی حاضر نیست خودروی خود را تحویل بگیرد و بعضی خودروها چندین ماه در نمایندگی‌ها باقی می‌ماند.

ولی علت این گرانی چیست؟ آیا چینی‌ها سود کم شده خود از قیمت خودرو را روی لوازم یدکی جبران می‌کنند؟ کاظمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، در این رابطه پیشتر گفته بود: اغلب قطعاتی که به دست خود شرکت‌های خودروساز تولید می‌شود، گران‌تر است، چون با کیفیت بالاتری تولید می‌شود، اما نمونه مشابه آن که به دست گروه‌های دیگر تولید شده، در بازار ارزان‌تر است.

نکته بعدی گران‌تر بودن لوازم یدکی طرف راست خودرو نسبت به طرف چپ است، پدیده عجیبی که فقط در خودروسازان چینی یافت می‌شود، علت این گرانی هم این است که اغلب در تصادفات سمت شاگرد خودرو است که آسیب می‌بیند. درجه بندی مراکز خدمات پس از فروش که متقاضی باید اختلاف قیمت آن را پرداخت کند، نکته دیگر است. مثلاً شما اگر به نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه یک مراجعه کنید، باید هزینه بیشتری نسبت به خدمات یکسانی که در نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه ۲ کسب می‌کنید، بپردازید.

هزینه سرسام آور قطعات تقلبی به دارندگان خودروهای لوکس

قطعات تقلبی این روزها هزینه‌های زیادی را برای دارندگان خودرو می‌تراشد. محمد که خودروی او در آشفته بازار این روزها ۴۰۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد، می‌گوید: نصب یک قطعه تقلبی ۳۰۰ هزار تومانی دیسک صفحه خودروی مرا خراب کرد و ۱۱ میلیون تومان به خودروی من صدمه زد.

اگر چه محمد، مکانیک را مقصر صدمه واردشده به خودرویش می‌داند، ولی رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها می‌گوید: نزدیک به ۵۰ درصد قطعات موجود در بازار تقلبی است؛ قطعاتی که حتی دیگر مکانیک‌ها هم قادر به تشخیص آن نیستند؛ قطعاتی که داخل ایران تولید و عنوان برند و نام کشور تولید کننده خارجی روی آن با لیزر حک شده و لیبل کمپانی‌های مطرح تولید کننده قطعه روی آن نصب می‌شود. او می‌گوید: به عنوان مثال یک مکانیک چطور می‌تواند بداند روغن موتوری که به اسم برند توتال در بازار عرضه می‌شود، اصل است یا تقلبی.

به گفته نیک‌آیین، حاشیه سود تولید قطعات تقلبی برندهای خارجی خیلی بالاست و همین موضوع بازار پرسودی را ایجاد کرده است. سودجویان این روزهای بازار خیلی راحت محصولی که تولیدش ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود، ۵ میلیون تومان و حتی بیشتر می‌فروشند.

حاضریم قطعه را گران بخریم

البته مشکلات این روزهای خودروهای مدرن به قیمت‌های نجومی آنها محدود نمی‌شود. آن‌گونه که دارندگان خودروهای لوکس می‌گویند، این روزها قطعات اورجینال در بازار نایاب شده است. در این بین، لوکس سوارها در حالی حاضرند قطعه اصلی را چندین برابر قیمت واقعی بخرند تا از گزند خرابی‌های ناشی از استفاده قطعه تقلبی در امان بمانند که فروشندگان قطعه حاضر به فروش قطعه حتی به چند برابر قیمت واقعی آن هم نیستند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو که از مدافعان اقتصاد آزاد است، در این خصوص می‌گوید: اینکه دولت بنا دارد ارزی به کالاهای لوکس اختصاص ندهد، درست؛ ولی اینکه مردم را از کالایی که دوست دارند، مصرف کنند محروم کنیم درست نیست.

او با ذکر اینکه دولت باید وضعیت واردات قطعه‌های خودروهای لوکس با ارز آزاد را تسهیل کند، ادامه داد: شاید کسی دوست دارد پورشه سوار شود و حاضر است هزینه این خواسته را هم بدهد، علتی ندارد که دولت مانع رسیدن او به خواسته‌اش شود.

او با ذکر اینکه اگر دولت اجازه واردات خودرو و قطعه‌های خودروهای لوکس را بر پایه ارز آزاد می‌داد، خیلی تصمیم عاقلانه‌تری بود تا اینکه واردات آن را ممنوع اعلام کند، ادامه داد: وقتی کالایی کم باشد طبیعی است که بازار سیاه در کشور ایجاد شود و سودهای بزرگی در جیب تعدادی از افراد قرار گیرد.

سرویس‌های دوره‌ای

انجام سرویس‌های منظم و دوره‌ای آن هم برای خودروهای گران‌قیمت و ویژه، خیلی ضروری است و باید پس از هر کارکرد مشخصی که درون دفترچه خودرو یاد شده است، انجام شود. ولی این خودروها اغلب در ایران نمایندگی خدمات پس از فروش ندارند و مراکز تعمیرات تخصصی خودرو پایتخت، آن هم به طور کاملاً تجربی، سرویس‌های دوره‌ای را انجام می‌دهند. حتی بعضی از مالک‌های خودروهای لوکس ترجیح می‌دهند که خودرو مورد نظر را به هر شیوه‌ای شده به دوبی بارگیری کنند و بعد از انجام سرویس‌های دوره‌ای مجدد به ایران بازگردانند. ولی تعدادی از معدود نمایندگی‌های خودروهای لوکس درون کشور هم ساده‌ترین خدمات ممکن را به قیمت‌های فضایی در دست مشتری می‌گذارند؛ به عنوان مثال سرویس دوره‌ای برای آلفارومئو جولیتا نزدیک به ۳ میلیون تومان برای شما آب می‌خورد، این درحالی است که سرویس‌های دوره‌ای پورشه کائن و پانامرا ۸ سیلندر نزدیک به ۴ تا ۵ میلیون تومان است.

نگهداری از رنگ خودرو

اگر چه که رنگ‌های باکیفیت و ضد خش خودروهای گران‌قیمت زیاد نیاز به مراقبت و نگهداری ندارد، ولی حفظ جلوه و کیفیت اولیه رنگ خودرو در درازمدت آن هم برای خودرو لوکس و اشرافی کاری خیلی دشوار است. از طرف دیگر، خودروهای لوکس و اشرافی مدل پایین که مدت‌هاست به علت قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالاتر از حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی حالا به ستاره‌های خیابان‌های تهران تبدیل شده‌اند، نیاز به نوعی بازسازی دارند. جدای از همه اینها، تصادفات سنگین خودروهای گران‌قیمت از دیگر معضلاتی است که ثروتمندان لوکس سوار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چرا که حتی در صورت مهیا بودن قطعات یدکی و تعمیر مناسب و کاملاً اصولی در آخر این رنگ قسمت‌های آسیب دیده بدنه است که به خودرو مجروح جان دوباره می‌بخشد.

در حال حاضر در صورت مراجعه به بازار با مراکز تخصصی و حرفه‌ای رنگ خودرو رو به رو می‌شوید که با تهیه مواد اولیه از خارج از کشور و مجهز بودن به کوره‌های رنگ گران قیمت و باکیفیت می‌توانند در آخر به بهترین شکل ممکن خودرو شما را ترمیم کنند. این ترمیم ممکن است برای یک سپر و گلگیر نزدیک به ۴ تا ۶ میلیون تومان فی بخورید که اگر رنگ خودرو شما به غیر از مشکی و سفید باشد، قیمت تمام شده خیلی بیشتر خواهد شد. در ضمن بد نیست مطلع باشید که قیمت یک دست پولیش و واکس کامل برای خودرویی مثل مرسدس CLS یا پورشه پانامرا نزدیک به ۸ میلیون تومان در ارزان‌ترین حالت تمام خواهد شد؛ البته اگر خواهان نهایت کیفیت و دقت به همراه بهترین پولیش دنیا هستید!

لاستیک

تایر خودرو یکی از مهمترین قطعاتی است که باید در زمان معین اقدام به تعویض آن کرد. خوشبختانه در این خصوص بازار تایر در کشورمان شرایط خوبی دارد و به آسانی می‌توانید هر نوع تایر مناسب خودروتان را پیدا کنید، البته اگر خودرو شما خیلی خاص و نایاب نباشد. لاستیک‌های با کیفیت بالا و بیشتر پهن و فاق کم از نشانه‌های تایرهای خودروهای گران قیمت است که با قیمت‌های زیاد در بازار قابل خریداری است. این تایرها از کشورهای ترکیه، آلمان، فرانسه، بریتانیا و به ویژه دوبی به کشورمان وارد می‌شود. تایرهای خودروهای لوکس با ضمانت کارکرد زیاد، ضمانتنامه کتبی و... به فروش می‌رسد و کمتر در بازار دیده می‌شود که نمونه‌های تقلبی قابل خریداری باشد. لاستیک‌های پهن این خودروهای گران‌قیمت کمتر قابل‌ترمیم است و اگر اهل تیک آف و سرعت بالا هستید، باید کمی هم به فکر قیمت‌های نجومی این تایرها باشید. قیمت یک جفت تایر نو و با کیفیت بالای پورشه کائن و پانامرا نزدیک به ۶ تا ۸ میلیون تومان است. ضمن آنکه بازاری‌ها قیمتی بالغ بر ۱۴ میلیون تومان را برای مرسدس بنز S کلاس جدید عنوان می‌کنند. برای خرید تایر SUV های مطرح بازار نظیر لندکروز و پرادو نیز برای هر جفت باید به ترتیب ۲ تا ۳ میلیون تومان دست به جیب شوید.

تعویض روغن خودروهای لوکس چقدر آب می‌خورد

یکی از معضلات خودروهای گران‌قیمت، هزینه‌های سرویس و نگهداری خودرو است که تعویض روغن در این مقوله مهمترین نقش را بازی می‌کند. به عبارت دیگر، کیلومترشمار خودرو برای هر تعویض روغن و سرویس‌های دوره‌ای لحظه شماری می‌کند. حتماً شنیده‌اید که تنها لامبورگینی هوراکان ایران که در جزیره کیش مستقر است، به همین دلیل مدتی است که زمینگیر شده است. روغن موتور این گونه خودروهای لاکچری و گران قیمت به طور مستقیم از امارات متحده عربی وارد کشور و بدون هیچ الگوی قیمت‌گذاری با توجه به نایاب بودن خودرو شما قیمت‌گذاری می‌شود.

اگر مالک انواع پورشه یا مرسدس بنز هستید، قیمتی میان ۴ تا ۶ میلیون تومان را برای تعویض روغن موتور خودرو خود کنار بگذارید. این هزینه برای مازراتی گرن توریسمو با دستمزد و همینطور تعویض فیلتر و... تقریباً به ۵ میلیون تومان خواهد رسید. روغن مورد نیاز این نوع خودروها برای هر لیتر در بازار میان ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان فی می‌خورد که در حجم ۷ تا ۱۰ لیتر با اجرت تعویض و دیگر قطعاتی مانند فیلتر روغن و... قیمتی فضایی خواهد داشت.

چقدر خودرو وارد کشور شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۳۸۴ تا پایان اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۵ میلیارد و ۲۳۵ میلیون دلار ارز برای واردات ۶۸۴ هزار دستگاه خودرو از کشور خارج شده است. سال گذشته میزان خروج ارز برای واردات خودرو یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون دلار برآورد شد. آمارهای ارائه‌شده از سوی گمرک نشان می‌دهد خودرو همواره در سال‌های گذشته یکی از اقلام مهم وارداتی در کشور است که در فهرست ۱۰ کالای عمده وارداتی به کشور جای می‌گیرد. اگر تا پیش از این حمایت از تولید داخلی دستمایه اعمال ممنوعیت و دیوارهای بلند تعرفه‌ای برای واردات این کالا بود، حالا مضیقه ارزی دستمایه اتخاذ چنین تصمیمی است.

همانطور که مسعود کرباسیان می‌گوید، ۶۳ درصد خودروهای وارداتی، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بود که ارزش آن به صورت متوسط در سال‌های قبل نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار بوده است، در حالی که این رقم امسال به هفت میلیون دلار هم نمی‌رسد. با این‌حال، بالا و پایین کردن آمارهای گمرک نشان می‌دهد که سهم خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی آن‌قدری نیست که در تحول بازار خودرو ایران به چشم بیاید.

سهم خودروهای لوکس از بازار ایران

بررسی‌هایی که پارسال به دست نهاد بخش خصوصی انجام گرفت، نشان می‌دهد که کیک بازار خودرو کشور به ۶ بخش قیمتی گوناگون شامل «کمتر از ۲۵ میلیون تومان»، «۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان»، «۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان»، «۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان»، «۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان» و «بالای ۱۲۵ میلیون تومان» تقسیم شده است. قسمت بزرگ این کیک ولی سهم خودروهای حاضر در بازه قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان است، به طوری که در مجموع ۵۸.۱ درصد از بازار خودرو کشور به آنها تعلق دارد. طبق گزارش اعلامی، در این بازه قیمتی ۳۳ مدل خودرو داخلی وجود دارد که بیشترین متقاضیان را به خود اختصاص داده است. سهم بزرگ بعدی به خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان رسیده، چه آنکه این بازه قیمتی با تنها ۴ مدل خودرو، ۲۹.۱ درصد از بازار را در اختیار گرفته است.

همینطور بازه قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان که ۲۰ مدل خودرو در آن به چشم می‌خورد، توانسته ۵.۸ درصد از سهم بازار خودرو کشور را به دست بگیرد. در بازه قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان هم اگر چه ۱۷ مدل خودرو وجود دارد، با این حال این بخش از بازار فقط ۴.۲ درصد سهم را به خود اختصاص داده است. در این بازه قیمتی، فعلاً رقابت اصلی میان خودروهای چینی برقرار است؛ خودروهایی که بیشتر آنها مونتاژ داخل به شمار می‌رود. ولی در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان که فقط ۱.۲ درصد از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده، ۷ مدل خودرو به چشم می‌آید و در نهایت بازه قیمتی بالای ۱۲۵ میلیون تومان هم سهمی ۱.۶ درصدی را تصاحب کرده است. در این بازه قیمتی ۳۳ مدل انواع خودرو جا خوش کرده است که بیشتر آنها مدل‌های وارداتی به‌شمار می‌رود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar