آشنایی با دلایل زوزه کشیدن گیربکس های اتوماتیک نیسان

شنبه 18 فروردین 03 ساعت 08:50
آشنایی با دلایل زوزه کشیدن گیربکس های اتوماتیک نیسان

نشانه‌های خراب بودن گیربکس شامل چندین مورد مختلف است. زوزه کشیدن که به آن Whining نیز گفته می‌شود، برای شما یک نشانه مهم جهت مراجعه به مراکز تعمیر گیربکس نیسان محسوب می­شود. اگر با چنین سروصدای نامناسبی روبرو شده‌اید، لازم است در اسرع وقت از تعمیرکاران مجرب کمک بگیرید تا احتمال آسیب‌دیدگی جعبه‌دنده خودروی شما افزایش نیابد. در واقع اگر به این موضوع توجه نکنید و به رانندگی با خودروی خود ادامه دهید، در آینده متحمل هزینه‌های سنگین می‌شوید. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد علل به وجود آمدن صدای زوزه کشیدن گیربکس به دست بیاورید، تا پایان با ما همراه بمانید.

نکاتی در مورد زوزه کشیدن گیربکس های اتوماتیک نیسان

کارشناسان تعمیر گیربکس اتومات همواره به منظور تشخیص زوزه کشیدن از یک راهکار ساده؛ ولی کاربردی بهره می‌برند. آن‌ها در یک جاده صاف و نستباً طولانی با سرعت بیش از هشتاد کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کنند و منتظر شنیدن سروصدا از سمت گیربکس می‌مانند. حتی کوچک‌ترین زوزه نیز قابل چشم‌پوشی نیست و باید به فکر بررسی آن باشیم. در ادامه به ۵ مورد از دلایل مهمی که منجر به ایجاد این نوع سر و صدا می‌شوند، می‌پردازیم.

آسیب دیدن بلبرینگ‌های گیربکس نیسان

همه گیربکس‌ها اعم از دستی و اتوماتیک دارای بلبرینگ‌های مختلفی هستند. چنانچه این قطعات خراب و یا فرسوده شده باشند، صدای زوزه کشیدن از سمت گیربکس به گوش می‌رسد و در این حالت تعمیر گیربکس نیسان به یک امر ضروری تبدیل می‌شود.

می‌توانیم استفاده نامناسب از گیربکس و یا سرویس نکردن آن در یک بازه زمانی طولانی مدت را به عنوان علت اصلی برای این موضوع در نظر بگیریم. بلبرینگ‌های به کار رفته در هر جعبه‌دنده باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. در واقع جهت تعویض آن‌ها لازم است به سراغ محصولات اورجینال برویم. تعویض بلبرینگ‌ها باید به وسیله کارشناسان مجرب و کاربلد انجام شود.

آشنایی با دلایل زوزه کشیدن گیربکس های اتوماتیک نیسان

خراب شدن چرخ دنده‌ها

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند به عنوان دلیل اصلی زوزه کشیدن گیربکس های خودروی نیسان در نظر گرفته شود، خراب شدن چرخ‌دنده‌ها (gears) است. شاید تعجب کنید؛ اما در گیربکس‌های اتوماتیک حتی کمترین میزان خرابی در دنده‌ها عملاً گیربکس را از کار می‌اندازد و ما را با سروصداهای عجیب و غریب روبرو می‌کند.

شاید بپرسید که خراب شدن دنده‌ها دقیقاً به چه معناست؟ در پاسخ به این پرسش رایج باید گفت که هرگونه ساییدگی در ساختار فلزی دنده‌ به عنوان یک آسیب‌دیدگی شناخته می‌شود. مواردی همچون تصادفات رانندگی می‌توانند چنین مشکلاتی را برای گیربکس به وجود بیاورند. تعمیر چرخ‌دنده‌ها فرایندی زمان‌بر و کاملاً ویژه است که در آن باید از دستگاه‌های کاملاً پیشرفته کمک بگیریم. در پاره‌ای از موارد این نوع آسیب‌دیدگی آن‌قدر شدید است که چاره‌ای به جز تعویض کامل گیربکس وجود ندارد. متخصصان تعمیر گیربکس نیسان در این زمینه به شما یاری می‌رسانند.

نشتی روغن گیربکس

نشتی روغن گیربکس منجر به ایجاد مشکلات متعددی می‌شود و زوزه کشیدن تنها یکی از آن موارد است. این موضوع به‌مرورزمان روغن موجود در جعبه‌دنده را به شکل نامناسبی کاهش می‌دهد. روغن گیربکس وظایف گوناگونی بر عهده دارد که از بین آن‌ها می‌توان به کمتر کردن میزان دمای قطعات و همچنین روانکاری آن‌ها اشاره کرد.

وقتی روغن گیربکس خودروی نیسان در سطح مناسبی قرار نداشته باشد، میزان اصطکاک بین بخش‌های مختلف به شکلی باورنکردنی افزایش می‌یابد. این امر آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا در ابتدا شاهد زوزه کشیدن و سپس شاهد خراب شدن کامل جعبه‌دنده باشیم و در نهایت به تعمیر گیربکس نیسان نیاز پیدا کنیم.
به همین دلیل است که تعمیرکاران باتجربه همواره در طی روند سرویس گیربکس، روغن آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. شایان ذکر است که در برخی از موارد، مشکل کمبود روغن به کثیف شدن فیلتر گیربکس ارتباط دارد. اگر این فیلتر بیش از حد در اثر آلودگی گرفته شده باشد، روغن به خوبی جریان نمی‌‌یابد و دوباره به مشکلاتی که از آن‌ها سخن گفتیم، برمی‌‌خوریم.

شل شدن محور نگهدارنده

در روند تعمیر گیربکس نیسان باید قطعات گوناگونی را مورد بررسی قرار دارد تا ایرادات فنی به خوبی مشخص شوند. از جمله دلایل زوزه کشیدن گیربکس که کمتر رایج است، می‌توان به شل شدن محور گیربکس اشاره کرد. این قطعه وظیفه ثابت‌ نگه‌داشتن جعبه‌دنده در مکان تعیین شده توسط خودروساز را دارد. طبیعتاً اگر چنین بخش مهمی دچار آسیب‌دیدگی شود، نتیجه نهایی به وجود آمدن مشکلاتی همچون زوزه کشیدن گیربکس است. خراب شدن محور نگهدارنده منجر به ایجاد آسیب‌های متعدد به خودروی شما می‌شود و باید رفع آن را به عنوان یک اولویت در نظر داشته باشید.

آشنایی با دلایل زوزه کشیدن گیربکس های اتوماتیک نیسان

خلاصی بیش از حد دنده‌ها

دنده‌های گیربکس همواره باید در یک راستای مشخص تنظیم شده باشند. عدم توجه به این موضوع میزان خلاصی بین دنده‌ها را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. این موضوع به‌مرورزمان منجر به زوزه کشیدن گیربکس می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند به ساختار کلی دنده‌ها نیز آسیب وارد کند.

اگر حس می‌کنید که علاوه بر زوزه کشیدن گیربکس، تعویض دنده‌ها نیز با تأخیر انجام می‌گیرد،‌ احتمال دارد که دلیل اصلی هر دوی این موضوعات، یکسان باشد. به منظور رفع این ایراد فنی باید گیربکس و موتور را دوباره در یک راستا قرار داد و سپس دنده‌ها را به صورت صحیح تنظیم کرد. این امور در زمان تعمیر گیربکس نیسان توسط تعمیرکار انجام می‌گیرند.

علاوه بر موارد گفته شده، در برخی از اوقات زوزه کشیدن جعبه‌دنده به علت خراب شدن شفت ورودی متصل به بلبرینگ‌ها رخ می‌دهد. در این حالت نیز روند تعمیر کمی پیچیده است؛ زیرا همه قطعات باید به خوبی مورد بررسی قرار بگیرند. هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک متغیر است و به مواردی همچون تعمیرگاهی که به آن مراجعه می‌کنید و همچنین میزان خرابی گیربکس ارتباط دارد.

بهترین محل برای تعمیر زوزه کشیدن انواع گیربکس نیسان

زوزه کشیدن گیربکس به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد و باید به شکل دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. طبیعتاً این موضوع تنها از عهده کارشناسان و تعمیرکارانی بر می‌آید که در حوزه کاری خود از دانش و مهارت بالایی برخوردار هستند. پیشنهاد ما برای شما جهت رفع ایرادات کلی جعبه‌دنده‌های اتوماتیک تعمیرگاه های تخصصی تعمیرات گیربکس اتوماتیک است که دارای پرسنلی ماهر، مجرب و خوش‌بر‌خورد باشند.
منبع: تهران گیربکس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar