استعلام خلافی با کد سخا یا بدون آن؟ مسئله این است!

بروزرسانی در: یکشنبه 6 آذر 01 ساعت 11:35
استعلام خلافی با کد سخا یا بدون آن؟ مسئله این است!

فرآیند استعلام خلافی از سایت راهور در گذر زمان تغییرات زیادی داشته است. تا چندی پیش، استعلام خلافی با بارکد انجام می‌شد؛ اما، در حال حاضر، این کار با کد سخا به همراه بارکد انجام می‌شود. این تغییرات برای کاربران سایت راهور سوالات متعددی را ایجاد کرده است. در این مطلب به پاسخگویی برخی سوالات در مورد استعلام خلافی از سایت راهور با کد سخا خواهیم پرداخت؛ سپس، تعدادی روش جایگزین معرفی خواهیم کرد. در نهایت نیز، بهترین روش استعلام خلافی را خواهیم شناخت؛ بنابراین، همراه ما باشید.

چرا دریافت کد سخا به مراحل استعلام خلافی از سایت راهور اضافه شده‌است؟

می‌دانیم که در گذشته استعلام خلافی از سایت راهور تنها با بارکد بوده است که بر پشت کارت وسیله‌ی نقلیه ثبت شده است. دسترسی ساده به بارکد موجب کاهش امنیت اطلاعات بوده است؛ یعنی، فردی که بارکد یک وسیله‌ی نقلیه را داشت، امکان مشاهده‌ی خلافی را داشت. سایت راهور دریافت کد سخا از سامانه سخا را در راستای افزایش امنیت اطلاعات به پیش‌نیاز استعلام خلافی ماشین تبدیل کرده است. اکنون، سوال اینجاست که چگونه دریافت کد سخا از سامانه سخا موجب افزایش امنیت اطلاعات افراد می‌شود؟

چگونه دریافت کد سخا موجب افزایش امنیت اطلاعات افراد می‌شود؟

دریافت کد سخا به احراز هویت با کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی نیاز دارد. در نتیجه، هر فردی که بارکد وسیله‌ی نقلیه را داشته باشد، امکان استعلام خلافی را نخواهد داشت؛ بنابراین، امنیت اطلاعات دریافت خلافی راهور افزایش یافته‌است.

نحوه استعلام خلافی از سایت راهور با کد سخا چگونه است؟

برای استعلام خلافی از سایت راهور و با استفاده از کد سخا کافیست مراحل زیر را طی کنید.

۱.       وارد سایت راهور شوید.

۲.       گزینه‌ی «استعلام تخلفات رانندگی» را انتخاب کنید.

۳.       یک پنجره برای شما باز می‌شود که انتقال به سامانه احراز هویت سخا را اطلاع‌رسانی می‌کند.

۴.       اگر پیش از این در سامانه سخا ثبت‌نام کرده باشید، باید گزینه‌ی «ورود» را انتخاب کنید؛ اما، اگر پیش از این در سامانه سخا ثبت‌نام نکرده باشید، باید گزینه‌ی «ثبت‌نام» را برگزینید.

۵.       هنگامی که فرآیند احراز هویت سخا را طی کنید، خودبه‌خود وارد صفحه‌ی استعلام خلافی راهور می‌شوید که بارکد را از شما می‌خواهد. در ادامه، روش ثبت نام سامانه سخا را آموزش می‌دهیم.

ثبت‌نام در سامانه سخا چگونه است؟

۱.       وارد سایت سخا شوید؛ سپس، گزینه‌ی «ثبت‌نام» را انتخاب کنید.

۲.       کد ملی را به همراه عبارت موجود در تصویر وارد کنید؛ سپس، ادامه را بزنید.

۳.       شماره موبایل خود را وارد کنید؛ سپس، ادامه را بزنید که کد احراز هویت برای شما ارسال شود.

۴.       کد احراز هویت را به همراه رمز عبور مورد نظر خود تایپ کنید؛ سپس، رمز عبور را مجدد به دقت وارد کنید.

۵.       از سامانه سخا خارج شوید؛ سپس، وارد شوید. گزینه‌ی «ورود» را انتخاب کنید؛ سپس، اطلاعات خود را وارد کنید.

شما در سامانه سخا ثبت نام کرده‌اید. نام کاربری شما کد ملی است؛ همچنین، رمز عبور شما رمز انتخابی شماست. آنها را وارد کنید؛ سپس، از خدمات سامانه سخا به صورت رایگان استفاده کنید.

مزایا و معایب استعلام خلافی از سایت راهور با کد سخا کدامند؟

استعلام خلافی از سایت راهور در کنار مزایای خود معایب متعددی دارد که موجب دردسر برای کاربران می‌شود. در ادامه، برخی از مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد؛ بنابراین، همراه ما باشید.

مزایای استعلام خلافی از سامانه سخا

·         امنیت اطلاعات

·         مشاهده جزئیات جرایم

·         استعلام و پرداخت به صورت موردی و تجمیعی

معایب استعلام خلافی از سامانه سخا

·         دغدغه‌ی احراز هویت برای افراد فاقد کد ملی یا فاقد شماره موبایل متعلق به کد ملی*

·         دغدغه‌ی ورود بارکد وسیله نقلیه برای استعلام و پرداخت خلافی وسیله‌ی نقلیه**

·         کاهش سرعت استعلام خلافی به علت احراز هویت در سامانه سخا

·         به روز نبودن اطلاعات به علت آفلاین بودن سایت راهور

نکته*: اگر شخصی زیر سن قانونی باشد، امکان دریافت شماره موبایل به نام خود را ندارد؛ بنابراین، اگر وسیله‌ی نقلیه به نام او باشد، امکان استعلام و پرداخت خلافی از سایت راهور با کد سخا امکان ندارد.

نکته**: اگر شخصی مدارک وسیله‌ی نقلیه اعم از کارت وسیله‌ی نقلیه، برگ سبز و ... را گم کرده باشد، امکان دسترسی به بارکد را نخواهد داشت؛ بنابراین، امکان استعلام و پرداخت خلافی از سایت راهور با بارکد را ندارد.

روش‌های استعلام خلافی بدون سخا کدامند؟

روش‌های استعلام خلافی بدون سخا شامل روش‌هایی است که احراز هویت نمی‌خواهند. در ادامه، آنها را معرفی خواهیم کرد:

اپلیکیشن‌ها؛ بهترین روش برای استعلام و پرداخت خلافی

تنها روشی که امکان استعلام و پرداخت خلافی را به صورت همزمان ایجاد می‌کند، روش استعلام و پرداخت خلافی با اپلیکیشن‌هاست. در ادامه، یک سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت را برای استعلام و پرداخت خلافی بدون سخا معرفی خواهیم کرد؛ بنابراین، همراه ما باشید.

استعلام و پرداخت خلافی از قبضینو

استعلام و پرداخت خلافی در دسته‌ی خدمات پرطرفدار قبضینو به عنوان یک سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت است؛ چون، این خدمات را از ۲ روش متفاوت ارائه کرده است که نیازهای متنوع کاربران را رفع سازد:

۱.       استعلام و پرداخت خلافی با احراز هویت با جزئیات (با پلاک)

۲.       استعلام و پرداخت خلافی بدون احراز هویت بدون جزئیات (با پلاک)

اگر امکان احراز هویت را دارید، روش اول را انتخاب کنید؛ اما، اگر امکان احراز هویت را ندارید، روش دوم را انتخاب کنید. با استفاده سامانه قبضینو دیگر نیازی به دریافت کد سخا و یا ثبت نام در این سامانه نیست و استعلامی راحت و مطمئن را تجربه خواهید کرد.

در ادامه، برخی از مزایای استعلام و پرداخت خلافی از قبضینو بیان شده است:

·         تسویه‌ی آنی

·         اطلاعات به‌روز

·         دریافت رسید خلافی

·         ذخیره تراکنش‌ها در بخش سوابق

·         مشاهده عکس جریمه دوربین

·         امکان دسترسی به لیست خلافی‌های پیشین

استعلام و پرداخت خلافی از طریق اپلیکیشن‌ها

برخی از سامانه‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات استعلام و پرداخت مانند قبضینو، پیشخوان۲۴، پلیس من و ... استعلام خلافی بدون سخا را فراهم کرده‌اند؛ کافیست، شماره پلاک وسیله‌ی نقلیه را داشته باشید که خلافی بگیرید.

استعلام خلافی از طریق سامانه پیامک راهور

استعلام خلافی بدون سخا به صورت تجمیعی با ارسال شماره VIN وسیله‌ی نقلیه به سامانه‌ی پیامک راهور فراهم شده است؛ کافیست، شماره VIN را به سرشماره‌ی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید.

استعلام خلافی از طریق تلفن گویا

امکان استعلام خلافی بدون سخا به صورت تجمیعی از طریق تماس با تلفن گویای راهور وجود دارد. شما باید با شماره‌ی ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید.

نکته: اگر از تلفن ثابت تهران تماس می‌گیرید، کد ۰۲۱ را حذف کنید.

استعلام خلافی از طریق USSD

امکان استعلام خلافی بدون سخا به صورت تجیمعی از طریق USSD فراهم شده است؛ کافیست، شماره‌ی #۱۱۰* را در بخش شماره‌گیر موبایل خود شماره‌گیری کنید. شما باید شماره VIN وسیله‌ی نقلیه را برای استفاده از این روش داشته باشید.

نکته: لازم به ذکر است روش‌های پیامکی و تلفنی بسیاری از مواقع، قادر به ارائه نتیجه استعلام خلافی شما نیستند. با توجه به این موضوع بهتر از روش‌های آنلاین مانند استعلام خلافی با اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.

استعلام خلافی با سخا یا بدون آن؟

استعلام خلافی با سخا نیاز به کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی دارد. اگر شما امکان احراز هویت را ندارید یا به دنبال یک روش ساده‌تر برای استعلام و پرداخت خلافی می‌گردید، بهترین انتخاب این است که از روش‌های بدون نیاز به کد سخا استفاده کنید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar