اهمیت کارشناسی برق خودرو در کجاست؟

بروزرسانی در: شنبه 2 اسفند 99 ساعت 14:13
اهمیت کارشناسی برق خودرو در کجاست؟

بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم در کشور ما، همواره رونق بسیاری داشته است و دغدغه کارشناسی ماشین همیشه وجود داشته است. به دلیل واردات محدود خودروهای خارجی، و بالا بودن قیمت مدل‌های صفر آن‌ها، بسیاری از افراد به دنبال یک خودروی کارکرده تمیز و سرحال هستند تا هم هزینه کمتری پرداخت کنند و هم خودروی بهتری سوار شوند. اما یک نکته جالب اینجاست که بر طبق آمار، بسیاری از افراد، هنگام خرید خودروی کارکرده، تمامی بخش‌های آن را تست نمی‌کنند.

 ظاهر سالم یک خودرو، می‌تواند به راحتی خریدار را فریب دهد. و یا حتی معرفی خودرو از طرف یک آشنا، باعث می‌شود که خریدار، لزومی برای بررسی کارشناسانه خودرو نبیند. در حالی که ممکن است خودرو دارای مشکلی باشد که خود فروشنده هم از آن بی خبر است. این موضوع لزوم استفاده از سرویس‌های کارشناسی خودرو را نشان می‌دهد. یکی از بخش‌هایی که از نگاه خریدار دور می‌ماند اما کارشناس به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد، بخش مربوط به سیستم برق کشی خودرو است.

کارشناسی برق خودرو چه بخش‌هایی را بررسی می‌کند؟

کارشناس حرفه‌ای، با دانش و مهارتی که دارد، بعد از باز کردن در کاپوت، یک به یک، تمامی قسمت‌های زیر کاپوت خودرو را بررسی می‌کند. کارشناس ابتدا فیوزهای داخل جعبه فیوز را بررسی می‌کند تا از سلامت آن‌ها مطمئن شود. به طور معمول در همه اتومبیل‌ها یک جعبه فیوز وجود دارد که همه فیوزهای مدارهای مختلف داخل آن قرار گرفته‌اند. این جعبه فیوز در برخی از اتومبیل‌ها در داخل کابین و در برخی در قسمت موتور است. معمولا در جعبه فیوزها، چند فیوز یدک نگهداری می‌کنند تا در صورت آسیب دیدن یکی از فیوزها، بتوان به صورت آنها را جایگزین کرد. فیوزها با رنگ‌ها و ظرفیت‌های مختلف در جعبه فیوز قرار می‌گیرند. عددی نوشته شده فیوزها نشان دهنده ظرفیت‌شان بر اساس توانایی آمپر عبوری است. اتصالات موجود در فیوزها، باعث مشکلاتی در آپشن‌های داخلی خودرو مانند شیشه بالابرها، فندک، مانیتور و بسیاری قسمت‎های دیگر خواهد شد. بررسی دینام قسمت مهم دیگری است چرا که در صورت درست کار نکردن دینام، وسایل برقی خودرو، کاملا از کار خواهند افتاد و اگر دینام به موقع عیب یابی نشود حتی باعث سوختن واشر سرسیلندر نیز خواهد شد. در بخش بعدی کارشناس به سراغ باتری‌های خودرو می‌رود. در صورت خرابی باتری‌ها و یا سولفات شدن اتصالات آن‌ها، برق به خوبی در داخل باتری‌ها ذخیره نمی‌شود و این موضوع در روند توزیع برق خودرو اختلال ایجاد می‌کند. بررسی شمع‌ها، قسمت دیگر مربوط به کارشناسی برق خودرو است. کارشناس ابتدا سر شمع‌ها را از نظر اتصالات بررسی کرده و اگر شمع‌ها معیوب و یا مستهلک باشند، لزوم تعویض آن‌ها را یادآور خواهد شد. دلکو، بخش دیگر مربوط به بررسی سیستم برق خودرو است که کارشناس به دقت، عملکرد آن را بررسی می‌کند. در صورت وجود هر گونه آسیب و یا ترک خوردگی بر روی دلکو، این قسمت هم باید تعویض شود. خازن‌ها هم قسمت دیگری از این سیستم هستند که باید از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شد. بررسی تمامی سیم‌کشی‌های خودرو، یکی دیگر از بخش‌های کارشناسی برق خودرو است که باید با دقت انجام شود. بررسی عملکرد چراغ‌ها، سوئیچ خودرو، و تمامی چراغ‌های چک خودرو نیز از دیگر موارد مربوط به سیستم برق خودرو هستند که کارشناس یک به یک عملکرد آن‌ها را بررسی کرده و از سلامت این بخش‌ها مطمئن می‌شود. پیدا کردن مشکلات این قسمت‌ها کاری نیست که افراد معمولی قادر به انجام آن باشند. به همین منظور لزوم مشورت با کارشناسان خودرو، مطرح می‌شود. پیشنهاد ما کمک گرفتن از بخش کارشناسی برق انواع خودرو کارنامه است که با وجود افراد ماهر و متخصص در این زمینه به راحتی می‌توانند مشکلات این بخش خودرو را یافته و راهنمایی‌های لازم در مورد آن را ارائه دهند.

چرا کارشناسی برق خودرو؟ چرا کارنامه؟

مشکلات مربوط به سیستم برق خودرو، شاید خطرناک نباشند و باعث بروز حوادث خاصی در خودرو نشود اما قطعا مشکلات مربوط به این قسمت، اگر به موقع بررسی نشوند، بسیار هزینه‌بر و دردسرساز خواهند شد. مثلا نقص عملکرد باتری‌ها باعث مشکلات دینام شده و رسیدن برق به موتور خودرو امکان‌پذیر نمی‌شود. این موضوع می‌تواند در کمترین حالت باعث نقص عملکرد فن خودرو و در نتیجه جوش آوردن خودرو شود. مشکل بزرگی که در ادامه این داستان پیش می‌آید، سوختن واشر سرسیلندر هاست که به یکباره در وسط جاده شما را متوقف می‌کند! به همین دلیل باید به هنگام خرید یک خودروی کارکرده، حتما بخش برق خودرو را با کمک یک کارشناس خبره، بررسی کرد چون این مورد واقعا کار افراد معمولی نیست.

 کارشناسان سایت کارنامه، علاوه بر بررسی تمامی بخش‌های خودرو، عملکرد سیستم برق خودرو را با فرآیند کارشناسی خودرو نیز به دقت بررسی کرده و خیال خریدار را از این بابت راحت خواهد کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar