باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

چهارشنبه 25 مرداد 02 ساعت 12:12
باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

باتری ماشین به چند دلیل خالی یا ضعیف می شود. خاموش ماندن چند روزه، استفاده از باتری توسط مصرف‌کننده‌ها مواقعی که ماشین خاموش است یا همان برق دزدی و تمام شدن عمر باتری خودرو؛ بنابراین امکان روشن نشدن ماشین بعد از چند روز خاموش ماندن وجود دارد. اگر قصد استفاده از ماشین بعد از چند روز خاموشی را داشتید و روشن نشد چه باید کرد؟ محکم کردن اتصالات، تاک‌آوت ماشین، جک‌استارت و استفاده از شارژرهای باتری از راهکارهای موثر برای به حرکت درآوردن ماشین هستند. در این مقاله به سوال «باتری ماشین خوابیده چطور روشنش کنم» پاسخی جامع و کامل داده شده است. فقط چند دقیقه از وقتتان را به مطالعه این مقاله و شناخت کامل و دقیق راهکارهای روشن کردن خودرو با باتری خوابیده اختصاص دهید.

بررسی اتصالات فیزیکی؛ یکی از روش‌های چک کردن عملکرد صحیح ماشین

گاهی راه نیفتادن ماشین به دلیل شل شدن اتصالات سر باتری است. برای بررسی این مشکل باید سرباتری مثبت و منفی بررسی شود. اگرچه ولتاژ باتری بین ۱۲ تا ۱۴ ولت است و لمس آن برای فرد خطری ایجاد نمی‌کند؛ بااین‌حال برای احتیاط و جلوگیری از برخورد فلز با دو سر باتری حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

قبل از انجام کار با باتری حتما از دستکش برای محافظت از خودتان استفاده کنید. برخورد هر وسیله رسانایی با سر باتری امکان مشتعل شدن گازهیدروژنی که در مخزن باتری قرار دارد را افزایش می‌دهد؛ گاهی افراد بر اثر ارزیابی‌های ناشیانه خودرو، خسارت جدی به آن وارد می‌کنند.

گاهی اتصالات شل شدگی ندارند و مشکل از خالی شدن یا تضعیف باتری ناشی می‌شود؛ بنابراین از ابزارهای کمکی مثل جامپ استارتر یا خودرو کمکی دوم استفاده می‌کنیم که در ادامه توضیح خواهیم داد. اگر هیچ وسیله‌ای برای راه‌اندازی ماشین و شارژ موقتی باتری نداشتید، از محصولات امداد باتری استفاده کنید. امداد باتری به‌صورت شبانه روزی و حتی در روزهای تعطیل نیز آماده خدمت‌رسانی است.

چگونه بفهمیم اتصالات سر باتری شل شده‌اند؟

برای چک کردن اتصالات باتری، دو سرباتری متصل شده به قطب های باتری را با تکان دادن چک کنید . توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب رساندن به باتری از اعمال فشار بالا به آن خودداری کنید. درصورتی‌که مشکل از شل شدن اتصالات باشد به‌راحتی و با کمی جابه‌جا کردن آن مشکل رفع می‌شود. اگر اتصالات سالم و سفت بودند، باید اقدامات دیگری برای روشن کردن خودرو مثل جامپ استارتر و شارژ باتری به کار ببرید که در قسمت های بعد توضیح خواهیم داد.

بعضی از باتری‌ها عمر مشخصی دارند و باید بعد از گذشت این زمان تعویض شوند. پس اگر عمر باتری شما تمام شده است، روشن نشدن خودرو با تعویض آن درست خواهد شد و نیازی به بررسی روش‌های دیگر نیست. برای مثال عمر مفید وایا باتری ، فقط ۲ سال است و بعد از گذشت این زمان نیاز به تعویض این قطعه دارید.

استفاده از کابل‌های جامپ استارتر؛ یکی از معمول‌ترین روش‌های روشن کردن ماشین

جامپ‌ استارتر یک باتری دائمی کمکی است که شارژ مورد نیاز باتری خودرو را تامین می‌کند. در مواردی که باتری ضعیف شده باشد از جامپ استارتر برای به حرکت درآوردن ماشین استفاده می‌شود. از جامپ استارتر در دو حالت استفاده می‌کنیم: یک؛ ماشین با هل دادن روشن نشود و دو؛ امکان استفاده از باتری کمکی خودرو دیگر نیز وجود نداشته باشد.

مهم‌ترین مزیت استفاده از کابل جامپ استارتر، نیاز نداشتن به خودرو یا فرد دیگری است. در این روش باتری به‌طورکامل شارژ نمی‌شود؛ بااین‌حال انرژی لازم برای روشن شدن خودرو را تامین می‌کند.

در روش جامپ استارتر سر قرمز رنگ و مثبت کابل استارتر را به قطب مثبت باتری و سر مشکی منفی را به قسمت رسانای فلزی خودرو مثل بدنه و یا موتور وصل کنید. بعد از قرار دادن سری‌های کابل در جای صحیح، جامپ استارتر را راه بیندازید. بلافاصله بعد از وصل کردن کابل، ماشین را روشن نکنید؛ چند دقیقه برای شارژ شدن باتری ضعیف صبر کنید و سپس استارت بزنید. بعد از اطمینان از کارکرد صحیح باتری، کابل را جدا کنید.

آیا اسیدی یا اتمی بودن باتری در روش جامپ استارتر تاثیرگذار است؟

نوع باتری محدودیتی برای استفاده از کابل جامپ استارتر ایجاد نمی‌‌کند و این روش برای هر دو مدل اتمی و اسیدی قابل اجرا است. بااین‌حال پیشنهاد می‌کنیم از باتری‌های اتمی استفاده کنید. باتری‌های اتمی کیفیت بالاتر و عمر بیشتری دارند و این قطعه‌های اتمی ماشین در اصطلاح بدون نیاز به نگهداری هستند؛ به معنی اینکه نیازی به اضافه کردن آب برای جبران سطح الکترولیت کم شده ندارند.

برندهای معتبری مثل برنا باتری انواع قطعه‌های اتمی را به بازار عرضه می‌کند. انتخاب از میان این مدل‌ها با ویژگی‌های فنی متفاوت مسیر شفاف‌تری را برای ارزیابی سلامت قطعه‌های مختلف خودرو و در نهایت کارکرد صحیح ماشین می‌گذارد.

استفاده از شارژر باتری خودرو؛ راهکاری ساده برای روشن کردن ماشین

یکی از پاسخ های دیگر به سوال «باتری ماشین خوابیده چطور روشنش کنم»، استفاده از شارژر باتری است. شارژر باتری به دلیل قیمت بالا معمولا در امداد خودرو و باطری سازی‌ها با آمپرهای ۲۴، ۱۲ و ۶ ولت موجود هستند. درصورتی‌که ماشین بعد از استارت زدن روشن نشد از کمک‌های امدادی برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده کنید.

هل دادن؛ یکی از روش‌های روشن کردن ماشین با باتری خوابیده

هل دادن، پوش استارت و تاک‌آوت هر سه با مفهومی یکسان برای روشن کردن خودرو استفاده می‌شوند. این روش در ماشین‌های دنده‌ای و اتوماتیک متفاوت خواهد بود. هل دادن یا همان پوش‌استارت ماشین درصورت خوابیدن باتری در خودروهای دنده‌ای شامل موارد زیر است:

۱. کلاچ را بگیرید و ماشین را روی دنده ۲ قرار دهید؛ دقت داشته باشید که در همه این مدت پای‌تان باید روی ترمز قرار بگیرد.

۲. با شروع هل دادن ماشین، به‌آرامی پای‌تان را از روی ترمز بردارید.

۳. بعد از کمی هل دادن در صورت رسیدن به سرعت مطلوب، درحالی‌که دنده روی ۲ قرار دارد، پای‌تان را  از روی کلاچ بردارید.

به غیر از روش هل دادن خودرو بقیه مراحل برای ماشین اتومات نیز کاربرد دارد. البته نباید خودرو دنده اتوماتیک را حین هل دادن روشن کنید؛ این کار آسیب جدی به گیربکس ماشین وارد می کند.

نکات روشن کردن ماشین بعد از پوش‌استارت (push start)

درصورتی‌که مشکل جدی برای ماشین و باتری وجود نداشته باشد، بعد از هل دادن به‌راحتی خودرو به حرکت درمی‌آید. بااین‌حال درصورتی‌که ماشین روشن نماند، احتمال خالی شدن باتری بالا است. بعد از به حرکت در آمدن خودرو پای‌تان را بلافاصله و ناگهانی از روی ترمز برندارید. این کار احتمال آسیب به افرادی که هل می‌دهند و همین طور خاموش شدن ماشین را افزایش می‌دهد.

البته روشن نشدن ماشین به دلیل مختل شدن کار دینام نیز بعد از هل دادن پیش می‌آید. در این حالت دینام امکان فراهم کردن برق لازم برای حرکت خودرو را نخواهد داشت.

باتری آنتایم؛ راهکاری چندمنظوره برای خرید، تعمیر و درخواست امداد خودرو

در این مقاله به بررسی بهترین روش‌های «باتری ماشین خوابیده چطور روشنش کنم» و چگونگی انجام آن‌ها پرداختیم. در صورت حرکت نکردن ماشین با استارت اول باید راهکارهایی مثل چک کردن اتصالات سر باتری، هل دادن و جامپ استارت را امتحان کنید. در این روش‌ها باتری آسیب جدی ندیده است و فقط نیاز به ایجاد شوک و شارژ کردن کوتاه‌مدت برای حرکت دارد.

گاهی حرکت نکردن ماشین به‌دنبال مشکلاتی بی‌ربط به باتری است؛ در این موارد احتمالا عملکرد سیستم برق خودرو مختل می‌شود. اشکال در کار دینام خودرو باعث قطع شدن برق در بخش‌های مختلف خودرو می‌شود؛ بنابراین پیش از اقدام به تعویض باتری سلامت ماشین و بخش‌های مختلف آن را چک کنید. درصورتی که برای روشن کردن خودرو نیاز به کمک داشتید از خدمات باتری آنتایم استفاده کنید. برای تماس با این شرکت کافی است تا نام باتری آنتایم را در گوگل جستجو کنید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar