دانگ فنگ S30 : راهنمای مشخصات فنی و آپشن‌های سدان چینی ساده و زیبا

بروزرسانی در: سه شنبه 9 فروردین 01 ساعت 19:49
دانگ فنگ S30 : راهنمای مشخصات فنی و آپشن‌های سدان چینی ساده و زیبا

ایران خودرو پس از عرضه موفق دانگ فنگ H30 کراس، تصمیم گرفت، خودروی دیگری را از این شرکت خودروسازی چینی به سبد محصولاتش اضافه کند. این محصول جدید S30 بود که در واقع همان سدان نسخه هاچ بک H30 به حساب می‌آید. این خودرو که زمزمه‌های تولیدش از سال ۹۵ به گوش می‌رسید تا سال ۹۷ خبری از آن نشد. سرانجام در سال ۹۷ با قیمت بالایی که توجیه منطقی خاصی نداشت، عرضه شد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این سدان چینی یعنی دانگ فنگ S30 بپردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی اجمالی دانگ فنگ S30

خودروی S30 یک خودروی سدان است که اولین بار سال ۲۰۰۹ به بازار خودروی چین معرفی و چهار سال بعد هم یعنی سال ۲۰۱۳ فیس لیفتی از آن ارائه شد. این خودرو محصولی از شرکت اتومبیل سازی  دانگ فنگ، یکی از بزرگترین خودروسازی‌های کشور چین است. شرکت دانگ فنگ که با شرکت‌های بزرگی همچون پژو سیتروئن و نیسان همکاری دارد، از ویژگی‌های محصولات این شرکت‌ها در خودروهای خود بهره می‌برد.

طراحی خارجی دانگ فنگ

طراحی خارجی دانگ فنگ

دانگ فنگ اس سی بر پایه پژو سیتروئن الیزه نسل اول برای بازار خودروی چین ساخته شده‌است. هر چند طراحی این خودرو پیچیده و خیلی جذاب نیست؛ ولی در حد و اندازه‌ی خودش بد نیست. این خودرو همان موتور محبوب پژو ۲۰۶ یعنی TU5 را دارد. دانگ فنگ S30 و هاچ بک H30، دیگر محصول دانگ فنگ، که توسط ایران خودرو در داخل تولید می‌شوند، ویژگی‌های مشابه بسیاری دارند. یکی از این ویژگی‌ها همین موتور و خصوصیات فنی مشابه است. در ادامه به بررسی ویژگی های فنی، طراحی و امکانات رفاهی این خودرو می‌پردازیم.

طراحی خارجی دانگ فنگ S30

در نگاه کلی طراحی این خودرو به هیچ عنوان خاص نبوده و بسیار ساده است. خطوط برجسته و تورفتگی‌های روی کاپوت هم نتوانسته ظاهر این خودرو را از سادگی در آورده و جذاب کند. جلو پنجره ساده با سه خط افقی کرومی که به لبه‌های اطراف نچسبیده، لوگوی دانگ فنگ  را در دل خود جای داده‌است. طراحی چراغ‌ها هم ساده و قدیمی است؛ گرافیک داخلی این چراغ‌ها کمی از سادگی آن‌ها کاسته است.

قسمت پایینی سپر یک تورفتگی دارد که دریچه هوا و چراغ‌های مه شکن در این تورفتگی قرار گرفته‌اند. نمای بغل هم دارای دو خط برجسته است که یکی در قسمت بالایی و کمی بعد از چراغ‌های عقب تا نزدیک گلگیر جلو امتداد یافته و دیگری در بخش پایینی درب‌ها قرار دارد. در نمای بغل رینگ‌های کوچک کمی توی ذوق می‌زنند.  طراحی بخش پشتی هم بسیار ساده است و نکته خاصی در آن به چشم نمی‌خورد. یکی از بارزترین تفاوت‌های H30 کراس و دانگ فنگ S30 به غیر از هاچ بک و سدان بودن، در چراغ‌های عقب است. چراغ‌های عقب این خودرو روی شیشه عقب تا سقف کشیده نشده و بسیار ساده می‌نماید.

طراحی داخلی دانگ فنگ اس سی

بخش داخلی اس سی هم مانند هاچ بک H30 کراس است. طراحی داشبورد به خوبی صورت گرفته. همانند H30، در S30 نیز شاهد استفاده از نوار پلاستیکی براق در داشبورد هستیم که دریچه‌های هوا در آن قسمت قرار گرفته‌اند. در بخش میانی داشبورد شاهد یک نمایشگر لمسی ۶.۵ اینچی هستیم که زیر دریچه‌های هوای مستطیلی جا خوش کرده‌است. در بخش بالایی این دریچه‌ها یک تورفتگی هلالی داریم که یک نمایشگر دیجیتالی را در دل جای داده‌است. صندلی‌های این خودرو پارچه‌ای دو رنگ و نسبتاً راحت است. به طور کلی طراحی بخش داخلی و خارجی دو خودروی H30 کراس و S30 بسیار نزدیک به هم است.

مشخصات فنی دانگ فنگ S30

قلب تپنده‌ی سدان S30 دانگ فنگ همچون H30 کراس این شرکت موتور TU5 است که پیشتر روی پژو ۲۰۶ شاهدش بودیم. البته این مسئله تا حدی خوب هم هست. چون دسترسی به خدمات و قطعات این خودرو بسیار راحت هست. در جدول زیر مشخصات فنی این خودرو آورده شده است:

مدل خودرو

S30

شرکت سازنده اصلی

دانگ فنگ چین

شرکت تولیدکننده داخلی

ایران خودرو

مدل ها

اتوماتیک

موتور

TU5

حجم موتور

۱.۶ لیتر

حداکثر توان

۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

سوپاپ

۱۶

سیستم انژکتوری

پاشش چند نقطه‌ای

نوع سوخت

بنزین

حداکثر سرعت

۱۸۰ کیلومتر در ساعت

شتاب ۰-۱۰۰

۱۲.۵ ثانیه

گیربکس

۴ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو

ظرفیت باک

۵۱ لیتر

مصرف سوخت ترکیبی

۷.۰۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

ابعاد خودرو

طول: ۴۵۲۶ میلیمتر

عرض: ۱۷۴۰ میلیمتر

ارتفاع: ۱۴۶۵ میلیمتر

فاصله محورها: ۲۶۱۰ میلیمتر

وزن خودرو

۱۲۴۰ کیلوگرم

حجم صندوق عقب

۴۸۷ لیتر

ترمزها

جلو: دیسکی خنک شونده

عقب: دیسکی توپر

 

گفتنی است که رینگ های این خودرو ۱۵ اینچی ۱۹۵/۶۰R و فرمان آن هیدرولیکی است.

امکانات رفاهی و ایمنی دانگ فنگ S30

خودروی S30 به لحاظ ایمنی خیلی قوی نیست. این خودرو امتیاز ۳ ستاره از موسسه C-NCAP دریافت کرده است که امتیاز بالایی محسوب نمی‌شود. ۴ کیسه هوای جانبی و جلو برای راننده و سرنشین جلو در این خودرو در نظر گرفته شده‌است. ایموبیلایزر، ایزوفیکس، دوربین و سنسور عقب و قفل میکروسوئیچی از امکانات ایمنی هستند که در این خودرو یافت می‌شوند. سدان S30 مجهز به سیستم ضدقفل ABS + EBD می‌باشد.

نمایی از داخل خودرو دانگ فنگ S30

نمایی از داخل خودرو دانگ فنگ S30

در بخش مربوط به امکانات و آپشن‌های رفاهی هم با یک خودروی مجهز با امکانات خیلی زیاد مواجه نیستیم. در زیر به امکانات رفاهی این خودرو اشاره شده‌است:

  • تهویه اتوماتیک
  • فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی روی آن
  • صفحه نمایش لمسی ۶.۵ اینچی با ۴ بلندگو، دارای پورت USB و AUX و کارت SD و بلوتوث
  • چراغ‌های LED دار
  • چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب
  • آینه‌های جانبی برقی گرمکن‌دار همراه راهنما
  • شیشه بالابر برقی جلو و عقب
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت
  • صندلی‌های عقب تاشو
  • جاعینکی
  • کامپیوتر سفری
  • چراغ مطالعه جلو و عقب
  • سانروف برقی

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه دانگ فنگ S30

در آخر به بحث بیمه‌های دانگ فنگ اس سی می‌رسیم.

بیمه شخص ثالث: این بیمه که از واجبات هر ماشینی است؛ هزینه خساراتی که در اثر تصادف وارد شده را جبران می‌نماید. در بحث بیمه شخص ثالث، مالک خودرو یا موتور شخص اول، شرکت بیمه شخص ثانی و فرد متضرر، شخص ثالث محسوب می‌شود. قیمت بیمه‌نامه ثالث به موارد گوناگونی از جمله: نوع خودرو، برند، کاربری، سال ساخت خودرو و … بستگی دارد. جهت  استعلام و خرید بیمه شخص ثالث، می‌توانید به سایت bimeh.com مراجعه کنید.

بیمه بدنه: از دیگر نیازهای بیمه‌ای یک ماشین، بیمه بدنه می‌باشد. هرچند که بیمه بدنه اجباری نیست، اما با گران شدن قطعات خودرو و هزینه تعمیرات، کارشناسان توصیه به خرید بیمه بدنه دارند. شما می‌توانید با پرداخت حق بیمه بدنه، ماشین خود را در برابر حوادث و آسیب‌های احتمالی به بدنه اتومبیل بیمه کنید. همچنین برای خرید بیمه بدنه می‌توانید به سایت بیمه دات کام مراجعه کرده و اقدام به خرید نمایید.

در بازار داخل خودروی دانگ فنگ S30 رقبایی از جمله: دنا پلاس و برلیانس H330 دارد که خودروی دنا پلاس با توجه به امکانات بیشتر و طراحی به روزتر، رقیب سرسختی برای این خودرو به حساب می‌آید.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "دانگ فنگ S30 : راهنمای مشخصات فنی و آپشن‌های سدان چینی ساده و زیبا"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
غلام ابوذری
مهمان

سادگی ماشین دانگ فنگ اس ۳۰ یکی از دلایلی هست که منو طرفدار خودش کرده. یکم در مورد خرید قسطی این ماشین هم بگید مرسی

الهام دامادچی
مهمان

سلام دوست عزیز
بابت مطلب بسیار کاملی که تهیه کردید بسیار ممنونیم. ما یک خودروی دانگ فنگ داریم که سال تولیدش مال سال۹۶ هست و می خوایم الان که شروع سال جدید ۱۴۰۱ هست، براش بیمه شخص ثالث بخریم. شما می دونید من از چه شرکتی می تونم ارزون ترین بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه رو برای این خودروی خودم بخرم؟