فریم ورک های PHP؛ ۵ فریم‌ورک محبوب که باید بشناسید

بروزرسانی در: یکشنبه 8 اسفند 00 ساعت 17:02
فریم ورک های PHP؛ ۵ فریم‌ورک محبوب که باید بشناسید

فریم ورک های PHP پلتفرم‌هایی برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب PHP است. چارچوب‌های PHP کتابخانه‌هایی را برای توابع رایج فراهم می‌کنند، که به کاهش تعداد کد اصلی (که توسعه‌دهندگان نیاز دارند تا از ابتدا بنویسند،) کمک می‌کند. فریم ورک‌های PHP یک پایه و اساس عالی برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب در PHP فراهم می‌کند. در این مقاله شما را با فریم ورک های PHP  پرطرفدار در سال ۲۰۲۲ آشنا خواهیم کرد.

 فریم ورک PHP چیست؟

همانطور که میدانید PHP یک زبان برنامه نویسی منبع باز سمت سرور برای طراحی وب سایت و نیز توسعه وب است که می‌تواند در HTML استفاده شود. این با سیستم عامل‌های اصلی (macOS، Windows، Linux، (Unix سازگار است و توسط انواع وب‌سرورها (Apache، nginx، IIS،  (lighttpd پشتیبانی می‌شود. این زبان به HTML محدود نمی‌شود و می‌تواند فایل‌های متنی و تصویری با فرمت‌های مختلف تولید نموده و خروجی مناسب را ارائه دهد.

فریم ورک PHP بستری برای ایجاد برنامه‌های کاربردی وب PHP و نیز طراحی فروشگاه اینترنتی است. فریمورک‌ها شامل کتابخانه‌هایی با توابع و کلاس‌های از پیش بسته‌بندی شده و اغلب عناصری برای تحقق الگوی طراحی نرم افزار است.

فریمورک‌های پی‌اچ‌پی به یک روش معمول تبدیل شدند، زیرا از جنبه‌های روزمره و تکراری توسعه وب مراقبت می‌کنند. همچنین، توابع و کلاس‌های کتابخانه از شیوه‌های استاندارد توسعه وب پیروی می‌کنند و به خوبی آزمایش شده اند. با استفاده از آنها، مجبور نخواهید بود در طراحی سایت شرکتی یا شخصی خود کدها را از ابتدا بنویسید و همچنین احتمال خطاهایی که می‌توانند باعث خرابی شوند را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

 چرا از فریم ورک پی اچ پی استفاده کنیم؟ یک چارچوب PHP یک ساختار اساسی برای ساده‌سازی توسعه برنامه‌های وب ارائه می‌کند. ما از آنها استفاده می‌کنیم زیرا آنها روند توسعه برنامه را سرعت می‌بخشند. مهمتر از همه، پاسخگویی وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی ساخته شده با استفاده از PHP به کسب و کارها کمک می‌کند تا نیازهای عملکردی خود را برآورده کنند.

 علاوه بر آن، استفاده از چارچوب PHP به توسعه‌دهندگان جدید کمک می‌کند تا کار روی پروژه را آسان‌تر کنند. و حتی اگر چارچوب برای آنها جدید باشد، مستندات، آموزش های آنلاین و الگوهای طراحی آشنا به آنها کمک می‌کند تا با کمترین تلاش به سرعت عمل کنند.

 انواع فریم‌ورک‌های PHP

امروزه توسعه دهندگان PHP به هیچ وجه از کمبود فریمورک‌های برنامه نویسی رنج نمی‌برند. برعکس، گیج شدن در تنوع آنها بسیار متداول تر است. برای اینکه شما را در جهت درست راهنمایی کنیم، در ادامه خلاصه ای از پنج فریمورک PHP قابل توجه، با بهترین عملکرد و محبوبیت آورده شذه است.

۱. Laminas Project

پروژه Laminas بر اساس فریمورک منبع باز Zend Framework و یک چارچوب PHP و کتابخانه‌ای است که برنامه‌های کاربردی سازمانی را هدف قرار می‌دهد. Laminas Project  (قبلاً Zend Framework یا ZF) یک چارچوب برنامه وب منبع باز و شی گرا است که در PHP 7 پیاده سازی شده و تحت مجوز New BSD ارائه شد. این فریم ورک اساسا مجموعه ای از بسته‌های حرفه ای مبتنی بر PHP است و از بسته‌های مختلف با استفاده از Composer به عنوان بخشی از مدیران وابستگی بسته خود استفاده می‌کند. برخی از آنها PHPUnit برای آزمایش همه بسته‌ها، Travis CI برای خدمات یکپارچه سازی مداوم هستند. Laminas پشتیبانی مدل-نما-کنترلر (MVC) را در ترکیب با راه حل Front Controller در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

۲.  FuelPHP

FuelPHP یک چارچوب برنامه وب منبع باز است. این فریمورک با PHP 5.3 نوشته شده است و الگوی HMVC را پیاده سازی می‌کند. FuelPHP از قدرت خط فرمان از طریق ابزاری به نام Oil استفاده می‌کند. این ابزار برای کمک به سرعت بخشیدن به توسعه، افزایش کارایی، آزمایش، اشکال زدایی و پشتیبانی از HTML طراحی شده است.

FuelPHP یک چارچوب وب PHP 5 ساده، انعطاف پذیر و جامعه محور است. این فریمورک در نتیجه ناامیدی مردم از چارچوب‌های موجود آن زمان ایجاد شد و با حمایت جامعه توسعه‌دهندگان توسعه یافت. FuelPHP بسیار قابل حمل است و تقریباً روی هر سروری کار می‌کند و به نحو و ساختار کد تمیز خود معروف است.

۳. Yii

Yii یک چارچوب برنامه وب MVC PHP مبتنی بر کامپوننت، منبع باز، شی گرا است. Yii در زبان چینی به معنای "ساده و تکاملی" است و می‌تواند مخفف Yes It Is!  باشد. Yii یک چارچوب PHP با کارایی بالا و مبتنی بر مؤلفه برای توسعه سریع برنامه‌های کاربردی وب در مقیاس بزرگ است. حداکثر قابلیت استفاده مجدد را در برنامه نویسی وب فراهم می‌کند و می‌تواند به طور قابل توجهی روند توسعه برنامه وب شما را تسریع کند.

۴. Slim

Slim یک میکرو فریم ورک PHP است که به شما کمک می‌کند تا به سرعت برنامه‌های کاربردی وب و API‌های ساده و در عین حال قدرتمند بنویسید. Slim ابزاری ایده‌آل برای ایجاد APIهایی است که داده‌ها را تولید، تغییر داده و یا منتشر می‌کنند. همچنین Slim یک ابزار عالی برای نمونه سازی سریع است.  شما حتی می‌توانید برنامه‌های کاربردی وب با امکانات کامل را با رابط‌های کاربری بسازید. مهمتر از آن، اسلیم فوق العاده سریع است و کد بسیار کمی‌دارد.

۵. Lumen

Lumen یک میکرو فریمورک PHP منبع باز است که توسط Taylor Otwell به عنوان جایگزینی برای Laravel برای پاسخگویی به تقاضای نصب‌های سبک وزن (سریع‌تر از میکرو فریم‌ورک‌های موجود PHP مانند Slim و (Silex  ایجاد شده است.

Lumen میکرو فریمورکی برای ساختن API‌ها با عملکرد بالا و بهتر است. اما لاراول می‌تواند صف رویدادها را مدیریت کند و یک قالب قدرتمند دارد. Lumen نمی‌تواند صف رویداد را مدیریت کند و هیچ قالب قدرتمندی نیز ندارد.

 کلام آخر

PHP Framework یک پلتفرم کاملی است که به ما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی وب را توسعه دهیم. به عبارت دیگر، ساختار اولیه را فراهم می‌کند. با استفاده از یک فریم ورک پی اچ پی، در زمان زیادی صرفه جویی می‌کنید، نیاز به تولید کدهای تکراری را متوقف می‌کنید، و می‌توانید به سرعت برنامه‌های کاربردی بسازید.

اغراق آمیز نیست اگر بگوییم انتخاب یک چارچوب PHP بر کل پروژه توسعه شما حاکم خواهد بود. اینکه راه‌حلی که انتخاب می‌کنید فرآیند را ساده‌تر می‌کند یا آن را مختل می‌کند بستگی به این دارد که چقدر نیازهای پروژه خود را می‌شناسید و آیا چارچوب PHP می‌تواند آنها را برطرف کند. تماس با مشاوران واحد طراحی وب‌رمز می‌تواند به شما کمک شایانی نماید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar