۸ مدل ماشین اسپرت ایرانی و جوان پسند + جدول مشخصات و مقایسه

بروزرسانی در: دوشنبه 2 بهمن 02 ساعت 04:46
۸ مدل ماشین اسپرت ایرانی و جوان پسند + جدول مشخصات و مقایسه

خرید خودروهای ایرانی و خارجی مونتاژ شده در ایران نیازمند سرمایه بسیاری هستند. تامین این سرمایه کاری مشکل خواهد بود؛ ازاین‌رو خریداران ماشین وسواس بسیاری در انتخاب مدل مورد‌علاقه خود به خرج می‌دهند. بدیهی است که با در اختیار داشتن مشخصات فنی هر خودرو و اطلاعات کامل از این ماشین‌ها، مسیر راحت‌تری در خرید ماشین خواهید داشت. به‌این‌ترتیب تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی ۸ مدل ماشین اسپرت ایرانی و مونتاژ شده در ایران بپردازیم. در این مطلب کاربردی و کوتاه همه آنچه که باید از ماشین اسپرت در ایران بدانید، در یک جدول مقایسه‌ای آورده شده است. 

۱. پژو ۲۰۶؛ ماشین اسپرت ایرانی در شش تیپ مختلف

ایران خودرو از ابتدای فعالیت خود خودرو ۲۰۶ را در ۶ تیپ مختلف به بازار عرضه کرده است. اولین تیپ عرضه شده توسط مدیران خودرو ویژگی‌های معمولی‌تری نسبت به تیپ‌های بعدی ۲۰۶ دارد. فرمان این تیپ از مدل دو شاخه و مانند فرمان محصولات قدیمی‌تر یعنی پژو ۲۰۵ و ۴۰۵ است. نمایشگر بالای داشبورد پژو ۲۰۶ فقط قابلیت نمایش ساعت را دارد؛ این تیپ ۲۰۶ دیگر تولید نمی‌شود. 

در تیپ‌های بعدی ۲۰۶ یعنی تیپ سه، چهار، پنج و شش برخی از مشخصات هر تیپ قبلی اصلاح شده است. برای مثال در ۲۰۶ تیپ دو فرمان دوشاخه به فرمان سه شاخه تبدیل شده است. تیپ سه این ماشین نیز مدل ارتقا یافته تیپ دو با دنده ۵ سرعته است. پرفروش‌ترین تیپ ۲۰۶ متعلق به تیپ ۵ است؛ بااین‌حال هر جا کلمه ۲۰۶ اسپرت را شنیدید، احتمالا منظور همان ۲۰۶ تیپ ۶ است. 

خودروهای ایرانی قیمت اقتصادی‌تری دارند؛ ازاین‌رو انتخاب بسیاری از افراد برای خرید ماشین با قیمت مناسب از لیست تولیدهای ایرانی انجام می‌شود. علاوه‌بر قیمت مناسب، برقراری شرایط خرید و فروش قسطی سایپا، ایران خودرو باعث راحت‌تر شدن خرید ماشین شده است. در ادامه این مطلب به بررسی انواع ماشین اسپرت ایرانی می‌پردازیم. 

۲. سمند؛ سدانی پرفروش در کارخانه‌های ایرانی

تولید و عرضه ماشین سمند از سال ۱۳۸۱ توسط شرکت ایران خودرو آغاز شد. این خودرو ایرانی روی پلتفرم ماشین ۴۰۵ ساخته شده است. ایران خودرو سمند را در تیپ‌های ایکس ۷، ال ایکس، ای ال و اس ای تولید کرد. در حال حاضر فقط مدل ال ایکس، در خط تولید این کارخانه باقی مانده است. 

خودروی سمند توسط شرکت‌های ایرانی دیگری مثل فردا‌موتورز نیز مونتاژ و به بازار عرضه شد. فرداموتورز اکنون فعایت‌‌های خود را در زمینه عرضه ماشین به فروش اقساطی خودروهای چینی معطوف کرده است. اگر به دنبال خرید انواع ماشین اسپرت خارجی بدون نیاز به سرمایه اولیه هستید از شرایط فروش اقساطی فردا موتور استفاده کنید. 

۳. دنا‌پلاس؛ فیس لیفتی از خودرو دنای ایرانی

دنا پلاس یکی از زیباترین ماشین های اسپرت ایرانی به شمار می‌رود که در دو مدل توربو اتوماتیک و توربو شارژ اتوماتیک به بازار عرضه شده است. دنا پلاس طراحی زیباتر و آپشن‌های بیشتری در مقایسه با خودروی دنای معمولی دارد. البته برخی از این آپشن‌ها پس از سال ۱۳۹۷ به‌طورکامل از دنا پلاس حذف شدند.

حالت تهاجمی چراغ‌ها در دنا پلاس باعث افزایش محبوبیت این خودرو میان جوان‌های اسپرت‌پسند شده است. چراغ مه شکن در عقب و جلو ماشین، فرمان هیدرولیکی با کلیدهای کنترلی و صندلی‌های ۸ حرکته برقی از ویژگی‌های دنا‌پلاس هستند. 

۴. تیبا؛ ماشینی ارزان در دو مدل سدان و هاچ‌بک

ماشین ایرانی تیبا از زمان تولید تاکنون در دو مدل هاچ‌بک و سدان تولید شده است. این خودرو ارزان همان پلتفرم پراید را دارد. اتومبیل تیبا طراحی خاصی ندارد و بهترین ماشین اسپرت ایرانی از نظر داشتن یک قیمت اقتصادی است. در ساخت این اتومبیل از قطعات پراید، ریو و ال ۹۰ استفاده شده‌ است. اتومبیل تیبا چراغ‌های مثلثی و جلوپنجره کوچک دارد. یک وجه تمایز این ماشین با پراید، داشتن سپرهای یکپارچه و خطوط منحنی جانبی است. 

۵. رانا؛ ماشین اسپرت ساخت ایران و نسخه ارزان شده پژو ۲۰۶

خودرو رانا یکی از تولید‌های شرکت ایران خودرو و نسخه ارزان‌تر ۲۰۶ شناخته می‌شود. این سدان جمع‌و‌جور از ابتدای تولید در دو تیپ EL و LX عرضه شد؛ در حال حاضر فقط تیپ LX آن در خط تولید ایران خودرو قرار دارد. 

با نگاهی به طراحی ظاهری خودرو رانا متوجه می‌شوید که این محصول در واقع فیس لیفت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار است. رانا در بخش‌های جلو و عقب بدنه با تغییرهای اساسی رو‌به‌رو شده است؛ بااین‌حال نمای جانبی آن تغییر چندانی نسبت به پژو ۲۰۶ صندوقدار نکرده است.

۶. برلیانس؛ خودرو چینی مونتاژ شده در ایران

برلیانس h330 یکی از سدان‌های جمع‌وجور چینی مونتاژ داخل است که از زمستان ۱۳۹۳ و پس از امضای قرارداد همکاری مشترک میان دو کمپانی سایپا و برلیانس اتو، به سبد محصولات شرکت سایپا اضافه شد و با مدل‌های ۹۴ به دست مشتریان ایرانی رسید. برلیانس h330 به دلیل داشتن ظاهر به‌روزتر و کیفیت ساخت نسبتا بهتر در قیاس با سدان‌های تولید داخل، بیشتر مورد توجه افراد قرار گرفت.

۷. هایما؛ کراس اوور چینی پرطرفدار در بازار ایران

مدل‌های مختلف ماشین هایما به دلیل امکانات متعددی که دارند، در لیست پرفروش‌ترین خودروهای چینی قرار می‌گیرند. قدرت اولیه هایما با موتور ۱.۶ لیتری تنفسی عرضه شد. چند ماه نسخه توربو این ماشین با ظاهری فیس لیفت به بازار معرفی شد. طراحان هایما S5 در طراحی بخش عقبی این خودرو نیم نگاهی به هیوندای توسان داشته‌اند. فرم چراغ‌ها تقریبا مشابه چراغ‌های هیوندای توسان است و مانند آن، بخش پایینی این چراغ‌ها سفید است. 

۸. فونیکس؛ محصول اسپرت از شرکت چینی چری

فونیکس یکی از انواع ماشین‌های اسپرت چینی در بازار ایران است. این محصول توسط شرکت چری تولید و به بازار معرفی شد. فونیکس یک کراس اوور کوچک است که طبق استانداردهای جهانی در خودروسازی طراحی و به بازار معرفی شده است.

طراحی این اتومبیل در مقایسه به سایر ماشین‌های چینی کمی تفاوت دارد. مشتریان ایرانی اکنون این خودرو را با نام فونیکس FX‌ می‌شناسند که در کنار تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ پرو و آریزو ۶ پرو اعضای خانواده لوکس مدیران خودرو را تشکیل می‌دهند.

 

مقایسه جدولی ۸ خودرو اسپر پرطرفدار در ایران

برای بررسی دقیق‌تر انواع ماشین های اسپرت ایرانی برای جوانان و چینی مونتاژ شده در ایران، جدولی با مقایسه مهم‌ترین ویژگی‌ها آماده کرده‌ایم. 

نام خودرو

گیربکس

حجم موتور

پیشرانه

محور محرک

قدرت

گشتاور

سمند

۵ دنده دستی

۱.۸ لیتر

۴ سیلندر XUV

دیفرانسیل جلو

۱۰۰ اسب بخار

۱۵۳ نیوتن متر

پژو ۲۰۶

۵ دنده دستی

۱.۴ لیتر

۴ سیلندر TU3

دیفرانسیل جلو

۷۵ اسب بخار

۱۱۸ نیوتن‌متر

رانا

۵ دنده دستی

۱.۶ لیتر

۴ سیلندر TU5 یورو ۴

دیفرانسیل جلو

۱۰۵ اسب بخار

۱۴۲ نیوتن متر

تیبا

۵ دنده دستی

۱.۵ لیتر

۴ سیلندر MI5 

دیفرانسیل جلو

۸۷ اسب بخار

۱۲۸ نیوتن متر

دنا‌پلاس

۵ دنده دستی

۱.۷ لیتر

۴ سیلندر EF7

دیفرانسیل جلو

۱۱۳ اسب بخار

۱۵۵ نیوتن متر

برلیانس

۴ دنده اتومات

۱.۵ لیتر

۴ سیلندر (BM15L)

دیفرانسیل جلو

۱۰۳ اسب بخار

۱۳۸ نیوتن متر

هایما

۶ دنده اتومات

۱.۸ لیتر

۴ سیلندر توربوشارژ

دیفرانسیل جلو

۱۷۰ اسب‌بخار

۲۳۰ نیوتن متر

فونیکس

CVT با ۹ دنده مصنوعی

۱.۵ لیتر

۴ سیلندر توربوشارژ (۴T15C)

دیفرانسیل جلو

۱۵۶ اسب بخار

۲۳۰ نیوتن متر

 

در این جدول همه اطلاعاتی که برای خرید ماشین مناسب جوانان حائز اهمیت است را بیان کردیم. با ارزیابی لیست ویژگی‌های هر ماشین، بهترین تصمیم نهایی را برای خرید اتومبیل بگیرید. 

شرایط فروش اقساطی سپند خودرو؛ بهترین راهکار برای خرید ماشین ایرانی و چینی

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های پرفروش‌ترین ماشین اسپرت ایرانی و خودروهای چینی مونتاژ شده در ایران پرداختیم. رانا، دنا‌پلاس، ۲۰۶، سمند و تیبا از انواع ماشین های اسپرت ایرانی هستند. برلیانس، هایما و فونیکس نیز از اتومبیل‌های چینی مونتاژ شده در ایران هستند که قیمت اقتصادی در عین داشتن کیفیت بالا دارند. 

برای خرید هر یک از اتومبیل‌های معرفی شده در این مطلب فقط کافی است به سایت سپند خودرو مراجعه کنید. این سایت عرضه‌کننده انواع ماشین های اسپرت ایرانی و چینی پرطرفدار است. برای تماس با سایت سپند خودرو فقط کافی است به آدرس این سایت مراجعه کنید. 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar