نقد و بررسی لامبورگینی اوروس ۲۰۱۸: خاص ایتالیایی!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نقد و بررسی لامبورگینی اوروس 2018: خاص ایتالیایی!

در حالی که ابر شاسی بلند لامبورگینی اوروس نخستین تلاش این کمپانی ایتالیایی برای ساخت یک مدل آفرود نیست (چه کسی می‌تواند LM002 را فراموش کند؟)، آن را می‌توان اولین مدل از نسل جدیدی از شاسی بلندهای فوق العاده لوکس و قدرتمند دانست که به امید بهره مندی حداکثری از تقاضای روزافزون بازار برای شاسی بلندها طراحی و ساخته شده است. از برخی رقبای قدر و مهم اوروس می‌توان به مدل‌هایی از رولز رویس، آستون مارتین و فراری اشاره کنیم، از این رو، لامبورگینی باید قبل از این که کمپانی‌های دیگر این بخش از بازار را قبضه کند حرکت خود را شروع کرده باشد.

برای سرعت بخشیدن به پروژه طراحی و ساخت این ابر شاسی بلند، در ساخت آن از برخی تجهیزات سخت افزاری گروه فولکس واگن استفاده شده که از آن جمله می‌توان به موتور ۸ سیلندر خورجینی توربو دوقلو و برخی قطعات سیستم تعلیق اشاره کرد. ولی، لامبورگینی این حرف را آن طور که قطعاً شما متوجه شده‌اید قبول ندارد و ادعا کرده که تمامی این موارد را به شیوه خاص لامبورگینی کنار هم جمع کرده و دور آن‌ها را با یک بدنه آلومینیومی پوشانده است که با نگاهی نزدیک به آن، توانایی‌های سازنده‌اش را تحسین خواهید کرد. همه این‌ها با قابلیت‌های آفرود بالایی همراه شده‌اند که می‌توانید آن را با محصولات رنج روور مقایسه کنید.

ظاهر آن کاملاً لامبورگینی است...

از نظر طراحی، طراحان لامبورگینی اوروس می گویند سعی کرده‌اند از LM002 مذکور به عنوان یک منبع الهام استفاده کنند، اگر چه، تا جایی که حداقل ما با نگاهی اولیه به اوروس متوجه شده‌ایم شباهت بسیار بالای آن به سوپر اسپرت‌های فعلی کمپانی لامبورگینی است. روی بدنه این خودرو پر است از گوشه‌های تیز و زاویه‌هایی زیبا، گلگیرهایی متفاوت از آن چه تاکنون دیده‌ایم و دریچه‌های هوا و جلوپنجره‌ای که ظاهر نمای جلوی خودرو را بسیار زیباتر کرده است.

آیا شما هم فکر می‌کنید طراحی ظاهری این خودرو کمی بیش از حد شلوغ می‌باشد؟ از برخی زوایا، پنجره‌ها و چراغ‌های خودرو کمی کوچک‌تر دیده می‌شوند و اگر می‌خواهید، لامبورگینی اوروس شما ظاهری فوق العاده داشته باشد، حتماً باید آپشن رینگ‌های ۲۳ اینچی آلیاژی را خریداری کنید. وقتی با لامبورگینی اوروس داخل خیابان رانندگی می‌کنید، امکان ندارد کسی متوجه حضور شما نشود، از این رو ممکن است برخی بگویند لامبورگینی در طراحی اوروس توانسته وظیفه خود را به درستی و تمام و کمال انجام دهد.

طراحی کابین آن به گونه‌ای است که احتمالاً تعریف و تمجید بیشتری در مقایسه با طراحی بدنه خواهد داشت و طراحی اجزا و بخش‌های مختلف کابین به خوبی هر چه تمام انجام شده و فضا نیز بیش از آن چیزی است که همه انتظارش را داشتند. خریداران می‌توانند از بین ترکیب ۴ یا ۵ صندلی یکی را انتخاب کرده و حتی یک فضای بر بزرگ نیز پشت سر سرنشین‌های ردیف عقب وجود دارد که چمدان‌های خود را به راحتی بتوانید حین سفر جابجا کنید. داخل کابین لامبورگینی اوروس، این کنسول مرکزی و داشبورد خودروست که توجه همه را بیشتر به خود جلب می‌کند.

ترکیب دو صفحه نمایش را قبلاً در آئودی A8 و برخی مدل‌های دیگر دیده‌ایم، ولی تمام طراحی این بخش خاص اوروس بوده و به زیبایی هر چه تمام‌تر داخل کابین این خودرو اجرا شده‌اند. کمی که داخل کابین حضور پیدا می‌کنید، سلکتور حالت رانندگی Tamburo نظر شما را به خود جلب می‌کند و با کمک آن، به شش حالت از قبل برنامه ریزی شده و آپشن ویژه EGO می‌توانید دسترسی داشته باشید.

آیا رانندگی با آن هم مانند دیگر لامبورگینی‌هاست؟

لامبورگینی اوروس به لطف استفاده از موتور هشت سیلندر خورجینی زیر کاپوت خود که اتفاقاً نخستین پیشرانه توربو استفاده شده در محصولات لامبورگینی می‌باشد، خودرویی فوق العاده سریع و پرشتاب است. بر خلاف وزن تقریباً ۲.۲ تنی این خودرو، لامبورگینی اوروس صفر تا صد را فقط در ۳.۶ ثانیه می‌تواند پر کند و حداکثر سرعتی برابر با ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت دارد. البته که این موتور هشت سیلندر خورجینی به اندازه موتورهای ۱۰ و ۱۲ سیلندر خورجینی کمپانی قدرتمند نیست و در برخی حالت‌های رانندگی قدرت آن محدودتر هم می‌شود، ولی این پیشرانه به قدری قوی است که تقریباً همه نیازهای شما را به راحتی برآورده کند.

مانند همیشه، حالت‌های رانندگی نقش بسیار بزرگ و مهمی در شخصیت اوروس بازی می‌کنند و می‌توانند آن را از قالب یک مدل بسیار نرم و راحت (کسی شکی ندارد که با رینگ‌های ۲۱ اینچی کیفیت سواری این خودرو بسیار بهتر می‌شود) جاده‌ای به یک خودروی وحشی مختص پیست تغییر بدهند. و به لطف ترمزهای کربنی بزرگ، یک دیفرانسیل مرکزی تورسن متمایل به عقب، مبدل گشتاور در عقب، فرمان ۴ چرخ و سیستم فعال حفظ تعادل، لامبورگینی اوروس روی پیست فوق العاده سریع است. فرمان کف تخت این خودرو به خوبی کنش‌های راننده را به چرخ‌ها منتقل می‌کند و واکنش آن‌ها، کاملاً تیز و دقیق است، اگر چه کمی بادی رول وجود دارد، ولی رانندگی پرسرعت با اوروس، بیشتر از آن چه که فکرش را بکنید باحال است.

علاوه بر این، اگر پکیج آپشن آفرود را خریداری کرده باشید، در دو حالت مختص آفرود که به حالت‌های رانندگی اضافه می‌شوند، فاصله کف خودرو از سطح زمین افزایش پیدا می‌کند و خودرو، در جاده‌های آفرود عملکرد فوق العاده ای از خود نشان می‌دهد. این خودرو جزو نخستین لامبورگینی‌های تاریخ است که نیازی به عمل جراحی سربالا کردن دماغ ندارد!

سخن پایانی

تا زمانی که فراری و آستون مارتین شاسی بلندهای خود را وارد بازار کنند، بدون شک چیزی مانند لامبورگینی اوروس در بازار وجود نخواهد داشت. این خودرو به معنای واقعی کلمه سریع است، چه یک مسیر مستقیم، پر پیچ و خم، سرازیری و سربالایی؛ هر جا که با آن رانندگی کنید، ظاهر فوق العاده زیبا و همچنین پرفورمنس بی نظیرش بدون شک توجه همه را به خود جلب خواهد کرد. تنها سوالی که برای آن دسته از افرادی که توانایی خرید آن را دارند باقی می‌ماند این که، آیا بهتر است جزو اولین خریداران لامبورگینی اوروس باشند یا منتظر نسخه قوی‌تر SV بمانند؟

  • قیمت مدل صفر کیلومتر: ۱۶۴ هزار و ۹۵۰ پوند
  • فروش در بریتانیا: از جولای ۲۰۱۸
  • موتور:   ۴ لیتری ۳۲ سوپاپ توربو دوقلو هشت سیلندر خورجینی، ۶۴۵ اسب بخار نیرو، ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور
  • گیربکس: هشت دنده اتومات، دو دیفرانسیل، دیفرانسیل مرکزی تورسن، مبدل گشتاور فعال در دیفرانسیل عقب
  • پرفورمنس:   صفر تا صد: ۳.۶ ثانیه، حداکثر سرعت: ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت ترکیبی: ۱۲.۳ لیتر به ازای هر صد کیلومتر
  • وزن / مواد اولیه:  ۲۱۹۷ کیلوگرم / آلومینیوم و فولاد
  • ابعاد (طول، عرض، ارتفاع به میلی متر):  ۵۱۱۲/۲۰۱۶/۱۶۳۸

منبع ترجمه: مجله خودرو بریتانیا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar