رونمایی از تویوتا GR یاریس

شنبه 21 دی 98 ساعت 18:14
رونمایی از تویوتا GR یاریس

خودروی تویوتا GR یاریس بالاخره در نمایشگاه اتوسالن توکیو رونمایی شد و خلاصه بخواهیم بگوییم، بهتر از آن چیزی است که انتظارش را داشتیم. این خودرو با ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور، بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که در گزارش‌های قبلی در مورد آن صحبت شده بود. این خروجی‌ها از یک موتور سه سیلندر ۱.۶ لیتری توربو تولید می‌شود و با این حساب، پیشرانه تویوتا GR یاریس قوی‌ترین موتور سه سیلندر دنیا لقب گرفته است. تویوتا می‌گوید این خودرو صفر تا صد را می‌تواند در ۵.۵ ثانیه پر کند.

ولی موتور تنها نقطه قوت این هاچ بک هیولا نیست. خودرو به یک گیربکس شش دنده دستی و سیستم دو دیفرانسیل مجهز شده و از یک دیفرانسیل مرکزی با کلاچ چند صفحه که خروجی‌ها را به محور جلو ارسال می‌کند بهره می‌برد. این خودرو سه حالت رانندگی شامل نرمال، اسپرت و پیست دارد. همان طور که در گزارش‌های قبلی اشاره شده بود، تقسیم خروجی‌ها بین محورها به صورت پیش فرض ۶۰/۴۰ جلو/عقب است. در حالت اسپرت این تقسیم به ۳۰/۷۰ و در حالت پیست ۵۰/۵۰ می‌شود. در هر دو محور خودرو را می‌توانید به دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی تورسن مجهز کنید.

رونمایی از تویوتا GR یاریس

شاسی نیز برخی تغییرات و آپگریدها دارد. سیستم تعلیق جلو همچنان مک فرسون است، ولی در عقب شاهد استفاده از تعلیق دوبل جناغی مستقل هستیم. ترمزهای جلو به دیسک‌های ۱۴ اینچی با کالیپرهای چهار پیستون مجهز شده در عقب، از دیسک ترمزهای ۱۲ اینچی با کالیپرهای دو پیستون استفاده شده است. با استفاده از درها، در عقب و کاپوت آلومینیومی و همچنین سقف فیبر کربنی، وزن خودرو فقط ۱۲۸۰ کیلوگرم می‌باشد.

رونمایی از تویوتا GR یاریس

یکی دیگر از نکات جالب در مورد تویوتا GR یاریس این که گرچه قطعاً شاهد تبدیل آن به مدل‌های رالی خواهیم بود، ولی تمایل آکیو تویودا، مدیرعامل شرکت تویوتا به داشتن چنین خودرویی در طراحی آن تاثیرگذار بوده است. طبق اعلام تویوتا، ظاهراً وی یک بار تجربه سواری با یک خودروی WRC در کنار تیم تامی ماکینن داشته به قدری از آن لذت برده که از شرکت خواسته یک خودرو مانند آن را طراحی کند. ظاهراً این مدیر ارشد تویوتا نظرات خود را در مورد تیونینگ نهایی خودرو نیز اعمال کرده است.

تویوتا اعلام کرده برنامه‌ای برای فروش GR یاریس در آمریکا ندارد. به دلیل ساخته شدن در یک خط تولید ویژه و همچنین تغییرات زیادی که در مقایسه با مدل پایه یاریس رویان اعمال شده، احتمالاً این خودرو قیمت بالایی دارد و به همین دلیل پیش بینی می‌شود نتواند مشتریان زیادی در آمریکا جذب کند. جالب این که مدل پایه تویوتا یاریس نیز در آمریکا فروخته نخواهد شد.

رونمایی از تویوتا GR یاریس

شرکت می‌گوید قسمت جلوی تویوتا GR یاریس مبتنی بر پلت فرم GA-B ساخته شده و مشابه یاریس معمولی است. ولی نیمه عقبی خودرو روی پلت فرم GA-C ساخته شده است. برخی مدل‌ها مانند تویوتا کرولا، سی اچ آر، پریوس و لکسوس UX روی این پلت فرم ساخته می‌شوند.

autoblog

منبع: Z4Car

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar