تقاضای خودرو به شدت کاهش یافت

سه شنبه 4 تیر 98 ساعت 13:24
تقاضای خودرو به شدت کاهش یافت

یک کارشناس خودرو گفت: با توجه به عدم تناسب قیمت‌های خودرو با جیب مردم، تقاضا در این بازار نسبت به ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

فربد زاوه  با ذکر اینکه موج هیجانی بازار خودرو در مقایسه با یک ماه اخیر، فروکش کرده اظهار کرد: مهم‌ترین علت این شرایط سکون بازار به خاطر خبرهای سیاسی است، البته از طرفی قیمت‌های فعلی هم تناسبی با قدرت خرید مشتری ندارد و وقتی ارزش سفته بازی از بین برود حجم معاملات هم کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تعهدات معوق خودروسازان بیان کرد: روند تحویل خودروها همچنان مثل گذشته با مشکلاتی مواجه است که اگر به این شکل ادامه یابد عرضه دچار اختلال بیشتری خواهد شد.

این کارشناس خودرو در خصوص مسائل مطرح شده مبنی بر خارج نکرن قطعات از گمرک به قصد افزایش قیمت، یادآوری کرد: بعید به نظر می‌رسد که خودروساز یا قطعه‌سازی به عمد دنبال قطعات خود در گمرک نرود و بدون تردید قطعه‌ای که در گمرک مانده یا مشکل نقدینگی دارد و یا یکسری آیین‌نامه‌ها مانع از خروج آن‌ها می‌شود.

زاوه اضافه کرد: از طرفی خرید‌ها همه به صورت نقدی انجام شده و هیچ خودروساز یا قطعه سازی قصد گروکشی ندارد و از مهم‌تر با توجه به امنیتی شدن فضای خودرو و ورود همه دستگاه‌ها و نهاد‌های نظارتی، عاقلانه نیست که کسی برای افزایش قیمت در مقابل این نهادها قرار بگیرد.

زاوه در خصوص آینده قیمت خودرو تصریح کرد: شمار عرضه نسبت به سال اخیر در سطح پایین‌تری قرار دارد و همچنین بهای تمام شده این خودروها روزانه از قیمت‌های فعلی بیشتر شده، از این رو انتظار کاهش قیمت بیهوده است.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد حجم تقاضای بازار خودروی ایران از حدود یک میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه به ۷۰۰هزار دستگاه سقوط کرده و تولید و تقاضا به تعادل رسیده، همچنین قیمت‌های کنونی با حجم تقاضا هماهنگی دارد و اگر مسائلی مثل تغییر روند عرضه و نوسان نرخ ارز اتفاق نیفتد بازار در همین شکل تعادلی باقی خواهد ماند.

اقتصاد آنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar