خودروهای خودران ترس را حس خواهند کرد

بروزرسانی در: یکشنبه 29 اردیبهشت 98 ساعت 17:52
خودروهای خودران ترس را حس خواهند کرد

محققان مایکروسافت مشغول ابداع هوش مصنوعی برای سیستم هدایت خودرو خودران هستند که ترس را حس می‌کند و به این ترتیب هنگام رانندگی بهتر تصمیم می‌گیرد.

زد فور کار: هوش مصنوعی در سال‌های گذشته بسیار پیشرفته شده است و کارشناسان عقیده دارند استفاده از آنها در خودروهای خودران گسترده‌تر می‌شود.

ولی با وجود قابلیت‌های گوناگون این فناوری، هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های راننده انسانی را ندارد. این ویژگی ترس است.

واکنش روانشناختی ناشی از ترس به انسان کمک می‌کند تصمیمات حیاتی بگیرد و به ویژه هنگام کاری مثل رانندگی تمرکز کند. در همین راستا محققان مایکروسافت با کمک این ایده قصد دارند در طول پژوهشی جدید مهارت‌های تصمیم گیری خودروهای خودران را افزایش دهند. آن‌ها امیدوارند بتوانند خودروهایی بسازند که می‌تواند زودتر بیاموزد و اشتباهات کمتری انجام دهد.

این محققان یافته‌های خود را در طول گزارشی در کنفرانس بین المللی ICLR 2019 ارائه کردند.

آن‌ها برای آموزش ترس به هوش مصنوعی از حسگرهای ضربان استفاده کردند تا ضربان قلب افراد هنگام استفاده از شبیه سازهای رانندگی را رصد کنند.

این سیگنال‌ها در مرحله بعد وارد یک الگوریتم شد تا مشخص شود چه شرایطی به افزایش ضربان قلب فرد منجر می‌شود.

دانیل مک داف و آشیش کاپور مؤلفان تحقیق در این باره توضیح می‌دهند: واکنش‌های سیستم عصبی اتوماتیک بازخوردی طبیعی و ذاتی درباره عواقب احتمالی هر تصمیم (مانند عصبی شدن هنگام رانندگی با سرعت بالا) فراهم می‌کنند.

به گفته محققان آموزش به الگوریتم در خصوص اینکه فرد چه زمان اضطراب بیشتری دارد، در حقیقت به خودروها امکان می‌دهد از خطرات اجتناب کنند.

به هرحال محققان نرم افزار هدایت خودران را در یک مسیر مارپیچ شبیه سازی به کار گرفتند. این مسیر پر از دیوار و سراشیبی بود تا مشخص شود نرم افزار با توجه به احساس ترس به کاررفته در آنچه واکنشی نشان می‌دهد.

جالب آنکه این نرم افزار در مقایسه با نسخه‌ای که براساس میزان نزدیک بودن دیوار آموزش دیده بود، احتمال برخورد کمتری داشت.

البته هنوز باید در این مورد تحقیقات بیشتری انجام شود.

مهر

خودروهای خودران موجب افزایش ترافیک خواهند شد

وقتی ارواح هم از خودروهای خودران می‌ترسند! + ویدیو

ثبت رکورد بزرگ‌ترین رژه خودروهای خودران جهان + ویدیو

چرا خودروهای خودران قادر به تشخیص افراد سیاه پوست نیستند؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar