نگاهی به تاریخچه کمپانی سئات

شنبه 26 فروردین 02 ساعت 15:43
نگاهی به تاریخچه کمپانی سئات

سئات یک خودروساز مطرح و با سابقه خصوصا در اروپا محسوب می‌شود که محصولات متنوعی را به بازارهای مختلف صادر کرده است. این کمپانی بزرگ در ایران چندان شناخته شده نیست اما اخیرا مشخص شده است که برخی محصولات آن در ایران عرضه خواهد شد.

سئات یا سیات (SEAT) یک خودروساز اسپانیایی است که سال ۱۹۵۰ میلادی در نزدیکی ایالت کاتالونیا اسپانیا متولد شد. سئات را یک شرکت دولتی اسپانیایی با نام انستیتو ملی صنعت اسپانیا به همراه کمپانی بزرگ فیات ایتالیا تاسیس کردند. ابتدا هدف از تاسیس این کمپانی تولید خودروهایی برای بازار اسپانیا بود، در اصل خودرویی ملی برای اسپانیایی‌ها. عنوان SEAT مخفف عبارت Sociedad Española de Automóviles de Turismo بوده که ترجمه آن انجمن اسپانیایی خودروهای گردشگری می‌شود.

سئات ابتدا کار خود را به صورت محدود با کمک کمپانی فیات ایتالیا آغاز کرد و رفته رفته سبد محصولاتش را گسترده‌تر کرد. همانطور که اشاره کردیم محصولات سئات در سال‌های اولیه تنها در اسپانیا به فروش می‌رفت اما با گذشت زمان محصولات این خودروساز ایتالیایی بخاطر کیفیت خوب در کنار قیمت مناسب وارد دیگر کشورهای اطراف نیز شد و توانست به شهرت بالایی خصوصا در بازار اروپا دست پیدا کند. همکاری و در اصل نظارت فیات بر سئات تا سال ۱۹۹۰ ادامه داشت و در نهایت کمپانی بزرگ فولکس واگن آلمان بیش از ۹۰ درصد از سهام سیات را در اختیار گرفت و مالک آن شد. 

نگاهی به تاریخچه کمپانی سئات

اولین محصول سیات در سال ۱۹۵۳ میلادی تحت عنوان SEAT 1400 تولید شد. این خودرو تماما بر اساس فیات ۱۴۰۰ توسعه یافته بود. در زمان مالکیت فیات تمامی محصولات سئات بر اساس پلتفرم خودروهای فیات ساخته می‌شد. پس از مالکیت فولکس واگن بر سئات، تولیدات این کمپانی اسپانیایی به کلی زیر و رو شد و پلتفرم‌های محصولات سئات با فولکس واگن یکی شد. در زمان سلطنت فیات بر سئات محصول سئات ۶۰۰ که در اصل همان فیات ۶۰۰ بود تبدیل به یک خودروی پرطرفدار خانوادگی شد. همچنین بعد از مالکیت فولکس واگن بر این برند تا چند سال محصولات این کمپانی آلمانی تحت عنوان سئات در اسپانیا و کشورهای اطراف عرضه می‌شد. 

نقطه عطف و شکوفایی سیات از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد اتفاق افتاد. در سال ۲۰۰۶ سئات موفق شد تا بیش از ۱۶ میلیون دستگاه خودرو تولید کند، جهشی که برای یک کمپانی اروپایی طی کمتر از یک دهه بسیار مهم و قابل توجه است. همچنین نکته قابل توجه اینجاست که بیش از یک سوم از تمامی محصولات سئات به بیش از ۶۰ کشور جهان صادر شده و سئات تبدیل به یک برند جهانی شده است. لازم به ذکر است که سئات در این چند سال اخیر مانند بسیاری از خودروسازان بزرگ دیگر زیر برند اسپرت و البته لوکس خود را تحت عنوان کوپرا رونمایی کرد تا بتواند از طریق آن محصولات متنوع‌تری را برای بازارهای مختلف عرضه کند. 

سئات در ایران اما از ابتدا چندان خوش شانس نبود. طی دوره‌های مختلف خودروهای این خودروساز اسپانیایی به صورت بسیار محدود به بازار ایران عرضه شد اما نتوانست آنچنان که باید شایستگی‌های خود را در ایران نشان دهد. در اواسط دهه ۹۰ شمسی اما خبر رسید شرکت معین موتور که نماینده محصولات پورشه در ایران بود قصد دارد تا سئات را نیز تحت نظارت خود به ایران عرضه کند. در قدم اول چند نسخه از سئات لئون وارد ایران شد اما متاسفانه باز هم سئات به قانون منع واردات خودرو برخورد و نتوانست به صورت گسترده جاده‌های ایران را فتح کند. 

پس از گذشت چند سال از ممنوعیت واردات خودرو بالاخره با شروع قرن جدید وزارت صمت مجوز واردات خودرو را طی ضوابطی صادر کرد. طیف عظیمی از خودروسازان داخلی برای واردات خودروهای مختلف طبق قوانین جدید اعلام آمادگی کردند و همچنین از طرف دیگر خودروسازان بسیاری بودند که محصولاتشان طبق قوانین جدید اجازه ورود به کشور را داشتند. یکی از همین موارد سئات اسپانیا بود که می‌توانست با ورود خیل عظیم خودروهای چینی به عنوان یک خودروساز اروپایی محصولاتش را در ایران به فروش رساند. 

سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های مختلف در سال ۱۴۰۱ با انتشار عکس‌های مختلفی از ورود یک دستگاه سئات آتکا شایعه‌های ورود مجدد این کمپانی به ایران بیش از پیش قوت گرفت تا اینکه در نهایت مشخص شد خودروسازان راین به سراغ سئات رفته است. طبق اخبار منتشر شده در مرحله اول قرار است خودروسازان راین سئات آتکا را که یک خودروی کراس اوور چهارچرخ محرک است را در بازار کشور عرضه کرده و در مراحل بعدی مدل‌های دیگری را نیز به ایران وارد کند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar