دانستنی های گواهینامه رانندگی

چهارشنبه 10 آذر 00 ساعت 13:00
دانستنی های گواهینامه رانندگی
گواهینامه رانندگی، امکان بروز حوادث ناگوار را در سطح شهر از بین می‌برد؛ زیرا افراد نابلد و ناآگاه از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، اجازه نشستن پشت فرمان را ندارند و ابتدا باید به یادگیری قوانین و اخذ گواهینامه رانندگی اقدام کنند.

امروزه داشتن یک خودرو و رانندگی با آن، از نیازهای معمول هر فرد عادی در جامعه است و علاقه به این کار در بین مردم به‌شدت رواج دارد. چراکه رانندگی با خودرو به تمامی افراد حسی بسیار خاص و اعتماد به‌نفس القا می‌کند که مطمئنا ارزش خرج کردن صدها میلیون تومان برای خرید خودرو را دارد. اما تصورش را بکنید که تمامی افراد بدون داشتن مجوز و تسلط خاصی به کنترل و رانندگی خودروی خود، در سطح شهر با حداکثر سرعت رانندگی کنند. مطمئنا این اتفاق در عرض چند روز، میلیون‌ها کشته برجای خواهد گذاشت و به هیچ وجه معقول و قابل قبول نیست.

به همین دلیل، پلیس راهنمایی و رانندگی کشور نوعی مجوز و گواهی برای تسلط کامل به خودرو تعیین کرده است که امروزه آن را با نام گواهینامه رانندگی می‌شناسیم. افراد برای اینکه اجازه رانندگی در سطح شهر داشته باشند و بتوانند با خیال راحت خودروی خود را برانند، باید گواهینامه رانندگی رسمی از پلیس راهنمایی و رانندگی کشور اخذ کنند. با توجه به ارزش و شدت اهمیت موضوع، مطمئنا پلیس راهنمایی و رانندگی قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای رانندگان در سرتاسر کشور تعیین کرده است. در این مطلب، شما را به صورت کامل با مفهوم و نحوه اخذ گواهینامه رانندگی آشنا خواهیم کرد.

گواهینامه رانندگی چیست؟

همان طور که متوجه شدید، گواهینامه رانندگی نوعی گواهی است که تسلط افراد را به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد. امروزه جریمه‌های فراوانی برای رانندگان فاقد گواهینامه رانندگی تعیین شده است و پلیس راهنمایی و رانندگی سعی در ریشه‌کن کردن این اتفاق دارد. می‌توان گفت که گواهینامه رانندگی، امکان بروز حوادث ناگوار را در سطح شهر از بین می‌برد؛ زیرا افراد نابلد و ناآگاه از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، اجازه نشستن پشت فرمان را ندارند و ابتدا باید به یادگیری قوانین و اخذ گواهینامه رانندگی اقدام کنند. افراد برای پرداخت خلافی خودرو باید گواهینامه رانندگی داشته باشند و در غیر این صورت، احتمال توقیف خودرو بسیار بالاست.

 

سن قانونی برای اخذ گواهینامه رانندگی

یکی از مهم‌ترین قوانین وضع شده برای اخذ گواهینامه رانندگی توسط افراد، داشتن حداکثر سن قانونی برای گذراندن مراحل اداری و حضور در کلاس‌ها است. تنها افرادی می‌توانند ابتدایی‌ترین اقدامات را برای اخذ گواهینامه رانندگی انجام دهند که بالای ۱۸ سال سن دارند. پیش از اتمام ۱۸ سالگی، افراد به هیچ وجه نمی‌توانند در کلاس‌های آموزشگاه راهنمایی و رانندگی و در آزمون‌های گواهینامه رانندگی حضور پیدا کنند.

 

انواع گواهینامه رانندگی

همان طور که می‌دانید، انواع خودروهای سبک و سنگین وجود دارند که رانندگی با هرکدام، به اندازه‌ای دشوار بوده و نیاز به مهارت دارد. به همین دلیل، پلیس راهنمایی و رانندگی چندین نوع گواهینامه رانندگی برای صاحبان خودرو تعیین کرده تا نسبت به نیاز و شغل خودشان، اقدام به اخد نوع خاصی از گواهینامه کنند. البته افراد برای اینکه پایه‌های بالاتر گواهینامه را اخذ کنند، باید ابتدا در آزمون‌های گواهینامه پایه‌های پایین‌تر نمره قبولی کسب کنند. در ادامه، انواع گواهینامه رانندگی را برایتان شرح می‌دهیم:

 

موتورسیکلت

گواهینامه رانندگی موتورسیکلت، برای صاحبان موتور نیاز است. اگر بخواهید موتور خود را به صورت قانونی و با خیال راحت در سطح شهر برانید، باید گواهینامه رانندگی موتورسیکلت داشته باشید.

 

پایه سوم

عمومی‌ترین و محبوب‌ترین گواهینامه رانندگی در ایران، گوهاهینامه پایه سوم رانندگی است. افراد برای رانندگی خودروی سواری با کمتر از ۹ سرنشین، باید به اخد این گواهینامه اقدام کنند.

 

پایه دوم

طبیعتا رانندگی خودروهایی همانند مینی‌بوس، بسیار دشوارتر از خودروهای سواری خواهد بود. به همین دلیل، رانندگان چنین خودروهایی باید گواهینامه پایه دوم برای خود بگیرند. اخذ این گواهی، شرایط دشوارتری نسبت به گواهینامه پایه سوم دارد.

 

پایه سوم

دشوارترین و رده‌بالاترین گواهینامه موجود در راهنمایی و رانندگی، گواهینامه پایه سوم می‌باشد. این گواهینامه در واقع مجوزی است که افراد با آن می‌توانند خودروهای سنگین وزن و با سرنشین زیاد را برانند.

 

ویژه

شاید برخی خودروهای خاص را دیده باشید که در صنعت کشاورزی و در صنایع مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند. رانندگی با چنین خودروهایی نیز نیازمند گواهینامه رانندگی ویژه است که از سوی اداره راهنمایی و رانندگی برای متقاضیان صادر می‌شود.

 

آیین نامه رانندگی

از اولین اقداماتی که افراد باید برای اخذ گواهینامه رانندگی خود انجام دهند، شرکت در کلاس‌های آیین نامه رانندگی و کسب نمره قبولی در آزمون آیین نامه است. در ابتدای حضور در این کلاس‌ها، آموزشگاه یک کتاب آیین نامه رانندگی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد که افراد باید آن را همواره به همراه داشته باشند؛ زیرا در جلسات آیین نامه، این کتاب به صورت کامل تدریس خواهد شد. در آخرین جلسه از کلاس‌های آیین نامه رانندگی، شما باید به صورت کامل به کتاب آیین نامه تسلط داشته باشید و قوانین و مقررات رانندگی در سطح شهر را بدانید.

وقتی تمامی این جلسات اتمام یافت و آموزشگاه رانندگی تسلط شما به قوانین و مقررات رانندگی را تائید کرد، شما باید برای آزمون آیین نامه حاضر شوید. آزمون آیین نامه پیش از این در دو مرحله برگزار می‌شد و افراد باید برای این آزمون نزد آموزشگاه و افسر راهنمایی و رانندگی حضور می‌یافتند. اما در حال حاضر افراد می‌توانند تنها با حضور یافتن نزد افسر راهنمایی و رانندگی و کسب نمره ۲۶ از ۳۰ این آزمون کتبی، نصف راه اخذ گواهینامه رانندگی را طی کنند.

 

آزمون عملی رانندگی

آخرین بخش از مراحل دریافت گواهینامه رانندگی، کسب نمره قبولی در آزمون شهری رانندگی است. وقتی شما شایستگی خود را در تسلط به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی کشور اثبات کردید، باید به رانندگی عملی نیز مسلط باشید. به همین دلیل، حضور یافتن در کلاس‌های عملی رانندگی برای تمامی متقاضیان اجباری است و افراد باید در این کلاس‌ها حضور مستمر داشته باشند.

پس از اتمام تمامی جلسات کلاس‌های عملی، شما باید آخرین آزمون خود را برای اخذ گواهینامه پشت سر بگذارید. آزمون عملی رانندگی یا همان آزمون شهری، به صورت کاملا عملی و در کنار افسر راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود. شما باید با انجام کارهایی که افسر از شما می‌خواهد، شایستگی و تسلط خود را به رانندگی با خودرو اثبات کنید و نظر مثبت افسر را جلب کنید. با این کار، گواهینامه رانندگی شما تایید خواهد شد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar