دلایل افزایش ترکیدن لاستیک خودرو در تابستان چیست؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
دلایل افزایش ترکیدن لاستیک خودرو در تابستان چیست؟

ترکیدن تایر خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما چرا این رخداد در فصل تابستان شایع تر است و برای جلوگیری از آن، چه باید کرد؟ سوال هایی است که دراین بخش بررسی می شود.

شاید بارها در حاشیهٔ جاده های بزرگ و کوچک، تکه های جدا شدهٔ تایرهای خودرو را مشاهده کرده باشید. این اتفاق در تابستان بیشتر محسوس است و به ویژه در بزرگ راه های مناطق گرم کشور، حاشیهٔ جاده به قبرستان تایر، تبدیل می شود. درواقع محدودهٔ زمانی مشخص اواخر بهار تا اوایل پائیز، در میان رانندگان (به خصوص کشنده‌های سنگین) به فصل «ترکیدن تایر» مشهور است.

در این زمان مشخص، تایرها یکی از قسمت های خودرو هستند که به مراقبت بالایی نیاز دارند. به طور خاص، کم بودن باد تایر در این فصل در افزایش حرارت لاستیک و در پی آن ترکیدن کامل آن نقش مهمی ایفا می کند. این مورد به خصوص در بزرگ راه هایی که در مناطق گرمسیر قرار دارند، به علت حرارت بالای آسفالت بیشتر رخ می دهد. البته ترکیدن تایر به علت کم بودن باد آن در هر فصلی محتمل است، اما ترکیب باد کم و حرارت زیاد بلای جان لاستیک خواهد شد. در حین رانندگی، بخش جانبی تایرها به طور منظم در حال واکنش دادن به سطح آسفالت هستند که این حالت انعطاف پذیر حرارت قابل ملاحظه ای بوجود می آورد. اگر باد تایر تنظیم باشد، حرارت تولید شده در کم ترین حالت ممکن باقی می ماند و خطر ترکیدن لاستیک کاهش خواهد یافت اما اگر باد تایر کم تر از مقدار استاندارد باشد، بخش جانبی آن باید بیشتر در حال خم و باز شدن و واکنش دادن به سطح آسفالت باشد که به طبع حرارت بالایی تولید می شود. ترکیب این حالت با گرمای آفتاب و آسفالت، منجر به ترکیدن تایر در حین حرکت و انحراف خودرو می شود.

شاید برای کسانی که هنوز این اتفاق را تجربه نکرده اند، ترکیدن تایر چندان مهم به نظر نرسد اما در مناطق گرمسیری، ترکیدن تایر بارها موجب ایجاد سانحه شده است. برای مثال در آمریکا به طور متوسط هر سال ۱۱ هزار تصادف به علت مشکلات تایرها ثبت می شود. تنها در سال ۲۰۱۶، مشکلات تایر خودرو ۷۳۳ مصدوم در پی داشته است که البته تمام این موارد به علت صرفاً ترکیدن تایرها نیستند، اما به طور کلی ترکیدن تایر نقش مهمی در این تصادفات ایفا می کند. کارشناسان برای جلوگیری از ترکیدن تایر در فصل گرما، موارد زیر را پیشنهاد می کنند:

باد تایرها را طبق مقدار توصیه شدهٔ سازنده که معمولاً در دفترچهٔ راهنمای خودرو بیان شده است، تنظیم کنید.

در فصل گرما، باد تایرها را به طور مرتب هر ماه یک بار چک کنید. معمولاً تایرها در هر ماه حدود یک PSI فشار از دست می دهند؛ با افزایش هر ۵.۵ سلسیوس دما، یک PSI باد تایر کاهش می یابد.

سعی کنید دستگاه تشخیص باد تایر به همراه داشته باشد. خرید یک کمپرسور قابل حمل نیز پیشنهاد می شود.

معمولاً تایرهایی که در آستانهٔ ترکیدن قرار دارند، با توجه به تغییرات ظاهری قابل تشخیص هستند. پس از تنظیم باد تایر در صورتی که در قسمتی از آن تورم یا آسیب دیدگی به وضوح دیده شد، احتمال ترکیدن آن بالا خواهد بود. برای چک کردن باد تایر، باید در زمانی که حداقل ۳ ساعت خودرو پارک بوده است، اقدام کرد. زمانی که خودرو و تایر اصطلاحاً گرم باشند، باد تایرها به طور دقیق در دستگاه نمایش داده نمی شود. بسیاری از خودروهای جدید، به سیستم تشخیص وضعیت باد تایر و اعلام هشدار در صورت کاهش ۲۵ درصد از میزان استاندارد مجهز هستند. با این وجود، نباید تنها به این سیستم تکیه کرد؛ در واقع بررسی تایر در زمانی که ۲۵ درصد باد آن کم شده باشد، ایده ال نیست. بهتر است با بررسی منظم وضعیت باد لاستیک ها از کاهش ۲۵ درصدی باد آن پیشگیری کرد.

با تمام این اوصاف، در صورت رعایت کردن تمام توصیه ها، هم چنان احتمال ترکیدن تایر در حین رانندگی وجود دارد. زمانی که این اتفاق رخ دهد، اولین کاری این است که خونسردی خود را حفظ نمایید؛ فرمان را محکم نگه داشته و مسیر مستقیم حرکت خودرو را حفظ کنید. به هیچ وجه در این موقعیت ترمزگیری نکنید؛ درواقع تا زمانی که سرعت خودرو به کمتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت کاهش نیافته است، ترمزگیری خطر انحراف خودرو و حوادث ناگوار را افزایش می دهد. پس از کم شدن سرعت خودرو، خودرو را به آرامی به حاشیه جاده برانید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar