بررسی علائم خرابی شمع خودرو و زمان تعویض آن

شنبه 28 خرداد 01 ساعت 10:19
بررسی علائم خرابی شمع خودرو و زمان تعویض آن
بسیاری از رانندگان تصور می‌کنند که وقتی ماشین استارت نمی‌خورد، مشکل از باتری است. درحالی‌که شمع‌های قدیمی یا معیوب می‌توانند مقصر اصلی باشند! بالاخره این شمع‌های کوچک کار بزرگی دارند.

هر قطعه از ماشین پس از مدتی به دلیل فرسودگی باید تعویض شود. یکی از اجزای بسیار مهم خودرو و مسئول ایجاد جرقه، شمع است. در این مقاله درباره زمان تعویض شمع ماشین و علائم زمان تعویض شمع خودرو صحبت خواهیم کرد. در ادامه نیز شما را با زمان تعویض وایر شمع‌ها و زمان مناسب عوض کردن شمع اتومبیل آشنا خواهیم کرد.

 

شمع چیست؟

شمع دستگاه کوچکی است که به موتور و به‌طور خاص به سیلندر متصل می‌شود. سپس جرقه احتراق را از طریق مجرای اتصال باتری به شمع فراهم می‌کند. یک موتور معمولاً به تعداد سیلندرها شمع دارد؛ بنابراین یک موتور چهارگانه دارای چهار شمع و یک موتور V۸ دارای هشت شمع است. بااین‌حال، برخی از خودروها برای احتراق دقیق‌تر، دارای دو شمع در هر سیلندر هستند.

شمع‌ها از دسته‌ای از قطعات کوچک تشکیل‌شده‌اند. این قطعه از مس، نیکل، ایریدیوم و پلاتین و ... استفاده می‌کنند. برای محافظت و عایق‌کاری، شمع‌ها از سرامیک نیز استفاده می‌کنند.

 

شمع چه کاری انجام می‌دهد؟

شمع یک رشته کوچک از الکتریسیته با ولتاژ بالا ایجاد می‌کند. این جریان باید در یک شکاف اندازه‌گیری شده خاص بین یک الکترود مرکزی و یک الکترود زمین قرار گیرد. سپس یک جرقه در داخل سیلندر رخ می‌دهد. درنتیجه مخلوط هوا و سوخت را مشتعل می‌کند. این انفجار پیستون را به سمت پایین سیلندر می‌راند تا ماشین روشن شود.

 

زمان تعویض شمع ماشین می‌تواند ایده خوبی باشد زمانی که...

یکی از علامت‌ها، تغییر رنگ شمع خودرو است. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با نشانه‌های زمان تعویض شمع اتومبیل یا علائم خرابی شمع‌ها در ماشین آشنا کنیم. هرکدام از موارد زیر می‌تواند علامت تعویض شمع خودرو باشد. شما با این نکات می‌توانید از زمان مناسب عوض کردن شمع خودروهای ایرانی را نیز آگاه شوید.

 

۱. چراغ چک موتور شما روشن می‌شود.

شمع‌های فرسوده دارای علائم زمان تعویض شمع خودرو هستند. بنابراین بهتر است زمان تعویض وایر شمع‌ها و زمان مناسب عوض کردن شمع اتومبیل را بدانید تا از زمان تعویض مطلع شوید. شمع‌های فرسوده یا خراب، بسته‌های کویل یا سیم‌های شمع می‌توانند چراغ چک موتور را روشن کنند.

واضح‌ترین رویداد بعد از کار افتادن دوشاخه، روشن شدن یا حتی چشمک زدن چراغ چک موتور است. درنتیجه از کار افتادن موتور و روشن شدن چراغ چک موتور اتفاق می‌افتد. روشن شدن چراغ چشمک‌زن موتور می‌تواند به معنی وقوع آتش‌سوزی‌های فاجعه باری باشد.

 

به‌طورکلی، بهتر است شمع‌ها را به‌عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر اساس مشخصات سازنده تعویض کنید. این کار می‌تواند شما را از تعمیرات پرهزینه نجات دهد. درنتیجه رانندگی با شمع‌های ناقص می‌تواند به مبدل کاتالیزوری اتومبیل شما (پاک‌کننده اگزوز موتور) فشار بیاورد.

توجه داشته باشید که چشمک زدن چراغ چک موتور دلایل زیادی مانند مشکل شمع دارد. به همین علت تکنسین‌های مراقبت کامل از خودرو، اسکن کد را ارائه می‌دهند. هر کدی را که نشان‌دهنده ایراد نادرست ناشی از خرابی شمع است را نشان می‌دهند. آن‌ها ابزار و تخصص مناسب در دستگاه‌های کنترل موتور، سانسورها و عیب‌یابی روی برد را دارند. درنتیجه تشخیص زمان تعویض شمع خودرو را به‌صورت پیشرفته و دقیق ارائه می‌دهند.

 

۲. ماشین در راه‌اندازی مشکل دارد.

شمع‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف خودروی شما را دارند؛ یعنی جرقه‌ای که موتور را به حرکت درمی‌آورد را تأمین می‌کند! پس باید از زمان تعویض شمع ماشین مطلع شوید. علائم زمان تعویض شمع خودرو را بدانید. پس اطلاع از زمان تعویض وایر شمع‌ها و زمان مناسب عوض کردن شمع اتومبیل می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.

شمع‌های قدیمی و فرسوده کار سخت‌تری برای ایجاد جرقه موردنیاز موتور دارند. آیا وقتی می‌خواهید استارت بزنید ماشین متوقف می‌شود؟ ممکن است شمع‌ها یا سیم‌های شمع آسیب‌دیده مشکل داشته باشند. اگر ماشین برق نداشته باشد و اصلاً روشن نشود، به‌احتمال‌زیاد باتری مقصر است.

 

۳. باک بنزین را بیشتر مواقع پر می‌کنید.

اگر شمع‌ها فرسوده باشد، با مسافت پیموده شده بنزین آن را خارج می‌کنند. شمع‌های فرسوده می‌توانند مصرف سوخت خودروی شما را افزایش دهند؛ زیرا به‌طور مؤثر سوختی را که وارد موتور می‌شود نمی‌سوزانند. به این معنی که پول بیشتری برای پر کردن باک خودرو صرف خواهید کرد.

یک شمع ناقص می‌تواند بازده سوخت را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. به‌طورکلی، تنظیم خودرو می‌تواند معجزه‌ای برای بهره‌وری سوخت داشته باشد. همچنین ممکن است تعمیر خودروی تنظیم‌نشده یا در تست آلایندگی شکست‌خورده باشد. این خودرو می‌تواند مسافت پیموده شده بنزین آن را به‌طور متوسط ​​تا ۴ درصد بهبود بخشد.

 

۴. موتور تقریباً در دور آرام کار می‌کند (و می‌توانید آن را بشنوید!).

به‌طورمعمول موتور مانند یک بچه گربه خرخر می‌کند؛ اما موسیقی خود را کم کنید و گوش دهید. اگر متوجه شدید که موتور صدای تق‌تق یا زنگ زدن تولید می‌کند، احتمالاً ایراد از شمع‌ها باشد. پس زمان تعویض شمع ماشین فرا رسیده است.

چه خوب است، علائم زمان تعویض شمع خودرو را بدانید. نگران نباشید در این مقاله علائم، زمان تعویض وایر شمع‌ها و زمان مناسب عوض کردن شمع اتومبیل توضیح خواهیم داد.

 

۵. ماشین به‌سرعت شتاب نمی‌گیرد.

احتمالاً با نحوه کار و رانندگی وسیله نقلیه خود کاملاً آشنا هستید. اگر متوجه شدید که خودروی شما به‌اندازه معمول پاسخگو نیست، مخصوصاً زمانی که می‌خواهید شتاب بگیرید. ممکن است به شمع‌های فرسوده مربوط شود. شاید زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده باشد. قطعاً هیچ‌کس دوست ندارد ماشینی کند و پر مصرف را رانندگی کند.

 

۶. به گفته سازنده، وقت آن است!

در مراقبت از خودرو همیشه بهترین کار، پیروی از برنامه تعمیر و نگهداری پیشنهادی سازنده است. برنامه تعمیر و نگهداری پیشنهادی وسیله نقلیه خود را مطالعه کنید تا ببینید چه زمانی باید شمع‌های خود را تعویض کنید.

خوشبختانه شمع‌ها خیلی زود فرسوده نمی‌شوند. معمولاً می‌توانید ۸۰۰۰۰ مایل را قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشند، طی کنید؛ اما اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، وقت آن است که شمع‌های خود را با تنظیم موتور بررسی کنید. ادامه رانندگی با شمع‌های فرسوده یا آسیب‌دیده در نهایت باعث آسیب موتور می‌شود؛ بنابراین آن را به تعویق نیندازید.

 

هزینه تعویض شمع خودرو

هزینه کاملاً به برند وسیله نقلیه شما بستگی دارد. برخی از آن‌ها سیلندرهای بیشتری نسبت به دیگری دارند. یکی از راه‌های شمارش تعداد شمع‌های خودرو، شمارش سیلندرها است. بااین‌حال، برخی از خودروها دارای سیستم جرقه دوگانه هستند. یک نمونه موتور V۴ است که دارای چهار سیلندر است. هر سیلندر دارای دو شمع است.

 بنابراین برای کاهش هزینه تعویض، آگاهی از زمان تعویض شمع ماشین اهمیت زیادی دارد. شما با دانستن علائم زمان تعویض شمع خودرو می‌توانید از این زمان آگاه شوید. همچنین از زمان تعویض وایر شمع‌ها و زمان مناسب عوض کردن شمع اتومبیل نیز مطمئن شوید. بااین‌حال صرف‌نظر از تعداد سیلندرهایی که خودروی شما دارد، تعویض شمع‌ها معمولاً ارزان است. این یک فرآیند پیچیده نیست؛ بنابراین، تعویض باید یک ساعت یا کمتر طول بکشد.

 

بهترین زمان برای تعویض شمع‌ها

شمع‌ها سال‌ها و کیلومترها بدون نیاز به تعویض به شما خدمت خواهند کرد. بااین‌حال، سازندگان موتور توصیه می‌کنند بعد از هر ۳۰۰۰۰ مایل آن‌ها را عوض کنید. مدت زمان ماندگاری شمع به نوع آن بستگی دارد. شمع‌های مسی در مقایسه با پلاتین یا ایریدیوم عمر کوتاهی دارند.

همیشه شمع‌ها را با انتخاب اصلی سازنده، تعویض کنید. اگر نمی‌توانید همان شمع را پیدا کنید، با شمع‌های باکیفیت تعویض کنید. شاخه‌های مسی نامرغوب هستند و به‌سرعت از بین می‌روند.

 

چگونه شمع‌های ماشین خود را تعویض کنیم؟

مدل ماشین شما روش کار را تعیین می‌کند. برخی از مدل‌ها به‌راحتی قابل تعویض هستند، درحالی‌که برخی دیگر به مهارت بیشتری نیاز دارند. برخی از مدل‌های موتور V به‌سختی به شمع‌ها دسترسی دارند. ممکن است در نهایت قسمت‌های مختلف موتور را باز کنید.

زمان تعویض شمع خودرو سمند ef۷ با خودرو تیبا، ۴۰۵، ال ۹۰ و زمان تعویض شمع سمند ممکن است کمی متفاوت باشد. بااین‌حال، اصل برای تعویض شمع در تمام مدل‌های خودرو یکسان خواهد بود.

 

نکاتی برای نگهداری از شمع‌ها

زمان تعویض شمع ماشین و علائم زمان تعویض شمع خودرو را بیان کردیم. با زمان تعویض وایر شمع‌ها و زمان مناسب عوض کردن شمع اتومبیل آشنا شدید. در اینجا باید عملیات پیشگیرانه‌ای برای افزایش طول عمر شمع را توضیح می‌دهیم.

ماشین خود را از نزدیک کنترل کنید تا تغییرات را یادداشت کنید. کار به اینجا ختم نمی‌شود. نیاز است تا با استفاده از روش‌های ساده زیر بررسی بیشتر انجام دهید.

 

*سیم‌ها را بررسی کنید

دنبال مکانی با نور کافی باشید. زیر کاپوت ماشین را باز کنید. سیم‌های شمع را بیابید و یک بازرسی بصری انجام دهید. به دنبال آسیب کابل‌ها باشید. علائم و بریدگی‌های سوختگی و خوردگی را بررسی کنید.

 

*موتور را روشن کنید

مراقب صداهای الکتریکی باشید. به صدای موتور خود گوش دهید. صداها ممکن است از نشت ولتاژ بالا باشد.

 

*برای جدا کردن سیم‌ها از آب استفاده کنید

قسمت‌های اتصال چکمه‌ها به شمع‌ها را اسپری کنید. در صورت مشاهده قوس یا وجود غبار، موتور را خاموش کنید. شمع را از عقب بیرون بیاورید و به دنبال ردیاب کربن در داخل صندوق بگردید. وجود ردیاب کربن به این معنی است که شما باید شمع را تعویض کنید.

 

*از دستگاه تست شمع استفاده کنید

فقدان جرقه یا شلیک ناقص جرقه، قدرت موتور را کاهش می‌دهد. همچنین آثاری از دود سیاه از اگزوز تولید می‌شود. دستگاه تست را اجرا کنید تا متوجه شوید که آیا دوشاخه دچار مشکل شده یا خیر.

 

*شمع را از سرب آن جدا کنید

برای این‌که زمان تعویض شمع ماشین، زمان تعویض وایر شمع‌ها و زمان مناسب عوض کردن شمع اتومبیل را افزایش دهید بهتر است از این روش استفاده کنید. در ابتدا باید علائم زمان تعویض شمع خودرو را در نظر بگیرید. سپس سرب شمع را به تستر وصل کنید. سپس شمع را به تستر وصل کنید و یک پیوند از شمع را ایجاد کنید. موتور را مجدداً روشن کنید و به شکاف زمان‌بندی متناقض گوش دهید.

 

عمر شمع خودرو چقدر است؟

آیا نمی‌دانید شمع‌های شما چقدر دوام می‌آوری؟ راهنمای ما را برای دانستن طول عمر شمع را بررسی کنید. تعمیر و نگهداری موتور خودرو برای افزایش طول عمر شمع مهم است. به‌عنوان بخشی از تنظیم استاندارد، ممکن است نیاز به تعویض شمع داشته باشید.

 

 

شمع‌ها چقدر دوام می‌آورد؟

چگونه می‌توان تشخیص داد که چه زمانی باید آن‌ها را تعویض کرد؟ شمع‌های مسی استاندارد ممکن است نیاز به تعویض هر ۲۰۰۰۰ مایل داشته باشند. درحالی‌که شمع‌های پلاتینیوم یا ایریدیوم ممکن است تا ۶۰۰۰۰ مایل کار کنند. بااین‌حال، شمع‌های دوبل پلاتین و ایریدیوم با عمر طولانی‌تر، بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ مایل رتبه‌بندی شده‌اند.

ببینید چه نوع شمع‌هایی در وسایل نقلیه خود دارید. اطلاعاتی در مورد اینکه هر چند وقت یک‌بار باید آن‌ها را عوض کنید، به دست می‌آورید. علاوه بر این، می‌توانید به علائمی مبنی بر تعویض شمع‌ها توجه کنید. در ادامه با انواع شمع‌ها و طول عمر آن‌ها آشنا می‌شوید.

 

۱. مس استاندارد

شمع‌های مسی از ارزان‌ترین گزینه‌های موجود در بازار هستند. آن‌ها حاوی یک الکترود مرکزی هستند که مس با آلیاژ نیکل پوشیده شده است. این نوع با بیشترین قطر است و برای ایجاد جرقه به ولتاژ بیشتر نیاز دارد. با در نظر گرفتن علائم زمان تعویض شمع خودرو، زمان تعویض شمع ماشین، زمان تعویض وایر شمع‌ها می‌توانید طول عمر شمع را زیاد کند. همچنین با این کار زمان مناسب عوض کردن شمع اتومبیل را افزایش دهید.

علاوه بر این، مواد آلیاژ نیکل به دلیل نرم بودن بادوام نیستند. به همین دلیل، شما باید شمع‌های مسی را در هر ۲۰۰۰۰ مایل، تعویض کنید. بااین‌حال، همیشه باید دفترچه راهنما را بررسی کنید. همچنین می‌توانید برنامه خدمات شمع را برای نوع موتور از فروشنده مجاز بگیرید.

 

۲. ایریدیوم/پلاتین

پلاگین های تک پلاتین، طراحی مشابه شمع مسی دارند. با این تفاوت که الکترود مرکزی با یک دیسک پلاتینیومی ساخته‌شده است. همچنین نوک آن جوش داده‌شده است؛ بنابراین آلیاژ نیکل وجود ندارد. این شمع‌ها گرمای اضافی تولید می‌کنند و امکان تجمع کربنی را فراهم می‌کنند. اگر ماشینی با سیستم جرقه‌زنی کویل روی دوشاخه دارید، احتمالاً پلاتین نوع شمع انتخابی است. قیمت این نوع کمی بیشتر است.

علاوه بر این، شمع‌های ایریدیوم دوام دارند زیرا ایریدیوم ماده سخت‌تری است. ولتاژ کمتری برای ایجاد جرقه لازم دارد. به همین دلیل گران‌تر هستند. به‌طورکلی، شمع‌های پلاتین یا ایریدیوم استاندارد، می‌توانند ۶۰۰۰۰ مایل یا بیشتر دوام بیاورند.

 

۳. پلاتین دوبل

اگر دنبال کارایی هستید، از شمع‌های ایریدیوم یا پلاتین دوبل استفاده کنید. با پلاگین دوبل پلاتین، یک پوشش عالی روی زمین و الکترودهای مرکزی به دست می‌آورید. درنتیجه جرقه کارآمدی تولید می‌شود.

هردوی این گزینه‌ها از هر نوع دیگری در بازار قابل‌اعتماد هستند. بسته به سازنده،‌ آن‌ها می‌توانند ۱۰۰۰ مایل یا بیشتر از تغییرات دوام بیاورند.

 

۴. نقره‌ای

شمع‌های نقره‌ای به‌اندازه گزینه‌های دیگر رایج است؛ اما هنوز هم از آن‌ها استفاده می‌شود. شاید آن‌ها را در یک موتورسیکلت، موتورهای مسابقه‌ای یا وسایل نقلیه قدیمی اروپایی پیدا کنید. این شمع‌ها دارای الکترودهایی هستند که با نقره پوشانده شده‌اند.

این نوع ازنظر حرارتی رتبه بالایی دارد، اما دوام زیادی ندارند. درواقع، ممکن است لازم باشد بعد هر ۲۰۰۰۰ مایل آن‌ها را تغییر دهید. قرار دادن شمع‌های نقره‌ای در هیچ وسیله نقلیه‌ای توصیه نمی‌شود. آن‌ها فقط برای استفاده در وسایل نقلیه بسیار خاص به کار می‌روند. به‌طورکلی، در وسایل بسیار قدیمی تراستفاده می‌شود. همان‌طور که گفتیم آگاهی از علائم زمان تعویض شمع خودرو، زمان مناسب عوض کردن شمع اتومبیل، زمان تعویض شمع ماشین و زمان تعویض وایر شمع‌ها در بهبود عمر شمع خودرو نیز مؤثر است.

 

نتیجه

حتی اگر علائم دیگری مشاهده نشد، بهتر است شمع را در فواصل زمانی معین تعویض کنید. با پیروی از دستورالعمل‌های سازنده، می‌توان از تمام مشکلات دیگری که قبلاً ذکر شد جلوگیری کرد.

اگر مطمئن نیستید که چند وقت یک‌بار این اتفاق می‌افتد، به توصیه‌های داده‌شده نگاه کنید. بااین‌حال، باید نوع وسیله نقلیه خود را نیز در نظر بگیرید. در صورت گم‌شدن دفترچه، از تکنسین خودروی محلی می‌توانید کمک بگیرید.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar