قوانین رانندگی عجیب در کشورهای مختلف

یکشنبه 22 اسفند 00 ساعت 16:39
قوانین رانندگی عجیب در کشورهای مختلف
رانندگی یکی از مسائلی است که انسان های بسیاری روزانه با آن سر و کار دارند. پرواضح است هر شخصی برای اینکه بتواند رانندگی کند، نیازمند اخذ گواهینامه است. کشورهای مختلف با توجه به وضعیت جاده ها، اتومبیل ها و نیروی کار، سنین و شرایط متفاوتی را برای دریافت مجوز رانندگی در نظر می گیرند.

برخی از کشورها مانند ایران، گواهینامه رانندگی را از ۱۸ سالگی برای افراد صادر می کند و آنها از این سن می توانند با مجوز اقدام به رانندگی کنند. در حالی که در برخی دیگر از کشورها شرایط کمی متفاوت است؛ به عنوان مثال کشورهایی چون استرالیا، کانادا، ال سالوادور، ایسلند، هند، استونی، مقدونیه، مالزی، نیوزلند، نروژ، فیلیپین، روسیه، عربستان سعودی، اسلوونی، سوئد، انگلیس و آمریکا از جمله کشورهایی هستند که پایین ترین سن اعطای مجوز رانندگی را دارند و افراد از سنین زیر ۱۷ سال می توانند به طور قانونی رانندگی کنند.

 در این میان در ایالت آلبرتای کانادا و چند ایالت آمریکا افراد در ۱۴ سالگی مجوز رانندگی می گیرند. در حالی که نیجریه با تعیین سن ۲۴ سالگی، بالاترین سن رانندگی در دنیا را به خود اختصاص داده است.

کشور برزیل در بحث قوانین دریافت مجوز رانندگی یکی از سختگیرترین مناطق دنیاست. قبل از هر اقدامی برای اخذ گواهینامه در این کشور، ابتدا افراد باید در یک آزمون روانشناسی شرکت می کنند تا از منظر پرخاشگری و نشانه های اعتیاد به الکل سنجیده شوند.

جالب است بدانید در هند گرفتن گواهینامه می تواند به طرز عجیبی ساده باشد. در بخش هایی از هند می توان بدون گذراندن هیچ گونه آزمون رانندگی ، گواهینامه را خریداری کرد . همین مساله جاده ها و خیابان های هند را خطرناک ساخته است.

در کشور سیرالئون متقاضیان گواهینامه به جای شرکت در کلاس های طولانی باید یک بازی رومیزی انجام دهند، این بازی که " راه راننده " نام دارد ، ترکیبی از چند بازی رومیزی مانند مونوپولی است. اشخاص متقاضی لازم است این بازی را به مبلغ ۱۴ دلار خریداری کنند.

تاکنون هیچ کس در فنلاند نتوانسته در دوره ی کوتاه تر از دو سال، گواهینامه کامل دریافت کند. نکته جالب توجه اینکه اشخاص متقاضی تنها می توانند رانندگی را از خانواده و یا اقوام یاد بگیرند، مشروط به آنکه اتومبیل آنها دارای پدال ترمز تعبیه شده زیر پای شاگرد راننده باشد.

تا سال ۲۰۱۷ تعداد زیادی از مردم کشور مکزیک برای دریافت گواهینامه نیازی به مدرکی که توانایی رانندگی آنها را ثابت کند، نداشتند. تنها ملزومات اخذ گواهینامه، تست خون برای دسترسی آنان به اطلاعات مورد نیاز در صورت وقوع تصادف، آزمون کتبی و هزینه ای جزئی بوده است.

در عربستان سعودی زنان متقاضی برای اخذ مجوز رانندگی باید هزینه بیشتری در مقایسه با مردان بپردازند. این هزینه برای مردان حدود ۱۲۰ دلار است که در مورد زنان به بیش از ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار می رسد. زنان قبل از شرکت در امتحان رانندگی لازم است ۹۰ تا ۱۲۰ ساعت بیشتر از مردان آموزش تئوری و عملی ببینند.

از بحث قوانین اخذ گواهینامه رانندگی در کشورهای مختلف که فاصله بگیریم ، قوانین پس از دریافت گواهینامه رانندگی در برخی کشورها جالب توجه است.

در کشور آلمان تمام کردن سوخت اتومبیل در بزرگراه ها عملی غیرقانونی محسوب شده و مشمول جریمه می شود. در ایالت اوهایو این جریمه نه تنها در بزرگراه ها، بلکه در همه خیابان ها، راننده خاطی را مشمول جریمه خواهد کرد.

بر طبق قوانین کشور آلمان، وسیله نقلیه فضای شخصی محسوب شده و راننده و سرنشینان می توانند درون خودروی خود ، بدون پوشش باشند ؛ اما این هرگز بدین معنا نیست که آنها اجازه دارند با حرکات عجیب و غریب، توجه دیگران را جلب کنند.

در قبرس هنگام رانندگی چنانچه تشنه شدید، هوس آب خوردن به سرتان نزند، در این صورت گرفتار جریمه سنگینی خواهید شد.

قوانین رانندگی درسوئیس سختگیرانه است و این را لازمه ایجاد نظم می دانند. چنانچه شما در حین رانندگی، زباله ای را به بیرون بیاندازید، تا یک سال از رانندگی محروم شده و باید مجددا برای گرفتن گواهینامه اقدام کنید. اگر سرعت راننده در ناحیه شهری ۱۰ کیلومتر بیشتر از سرعت تعیین شده باشد، لازم است ۲۵ روز از حقوق دریافتی خود را به عنوان بودجه به پلیس بزرگراه بدهید و همچنین بار دیگر در آزمون رانندگی شرکت کنید.

در کره شمالی، مردم عادی نمی توانند رانندگی کنند و یا اتومبیل داشته باشند ، افرادی که در ارتش این کشور حضور دارند، اجازه دارند از میان خودروهای تعیین شده برای خود اتومبیل تهیه کنند.

قوانین عجیب رانندگی در چین زیاد نیست، اما یکی از عجیب ترین آنها این است که در صورت تصادف با یک پاندا، گواهینامه رانندگی شان به مدت یک سال باطل می شود و نیز خسارت آن را باید به دولت بپردازند. چنانچه در حالت مستی رانندگی کنند، پلیس راننده خاطی را وادار می کند تا در کنار خیابان تابلوی " من یک راننده مست هستم " را به مدت شش ساعت به خود بیاویزد.

از قوانین عجیب و سختگیرانه در روسیه همین بس که در صورت نشستن کودکان در صندلی جلو، راننده خطا کننده، دوباره باید آزمون رانندگی بدهد. چنانچه در این آزمون مردود شود، تا پنج ماه خودرو توقیف می گردد و در صورت قبولی در آزمون آیین نامه ، موفق به اخذ گواهینامه با رنگ زرد می شود . در آخر در صورت ضبط این گواهینامه از سوی پلیس روسیه به خاطر اعمال جریمه، راننده مذکور تا یک سال از رانندگی در این کشور محروم می شود.

به نظر شما مراحل اخذ گواهینامه رانندگی و قوانین پلیس کشور ایران چگونه است؟ آزمون های رانندگی در این کشور به میزان لازم مهارت را نصیب راننده های مبتدی می کند؟ قوانین و اعمال جریمه های گوناگون در ایران بازدارندگی لازم را داراست؟

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar