موتور دیزلی چگونه کار می‌کند؟

بروزرسانی در: یکشنبه 12 خرداد 98 ساعت 21:16
موتور دیزلی چگونه کار می‌کند؟

موتور دیزلی چگونه کار می‌کند؟

این روزها محبوبیت موتورهای دیزلی برای خودروها روز به روز در حال بیشتر شدن است. به لطف یک موتور دیزلی، خودروی شما علاوه بر مصرف سوخت کم‌تر، بسیار بی سروصداتر هم می‌تواند کار کند.

زد فور کار: همیشه در پمپ بنزین‌ها معمولاً یک نازل وجود دارد که در یک گوشه به تنهایی خاک می‌خورد. ظاهراً هیچ کس از آن استفاده نمی‌کند. این نازل تا زمانی که صدای غرش یک کامیون پمپ بنزین را به لرزه در نیاورده همیشه تنهاست. یک کامیون با سروصدای زیاد وارد پمپ بنزین شده و در مقابل آن نازل توقف می‌کند. این روزها در اروپا ولی اوضاع فرق می‌کند. در کشوری مانند آلمان، خودروهای دیزلی بسیاری در بازار وجود دارند که بدون سروصدای زیاد یک کامیون، مشتری پروپاقرص نازل تک و تنهای ما هستند. دیزل دیگر فقط مختص کامیون‌ها نیست.

موتورهای دیزل تاریخچه‌ای غنی در صنعت حمل و نقل دارند. این موتورها با توجه به اندازه خود، گشتاور بسیار زیادی تولید کرده و تحت فشارهای شدید بسیار مطمئن و بادوام کار می‌کنند. ولی همین تکنولوژی که در کامیون‌ها و کشنده‌ها بسیار کارآمد هستند، این روزها در مقیاسی کوچک‌تر وارد خودروهای سواری شده و با توجه به نتایج فوق العاده که نشان داده‌اند، محبوبیتشان در حال افزایش است.

سوخت دیزل چیست؟

سوخت دیزل اصطلاح گسترده‌ای است. این اصطلاح به نوعی از سوخت اشاره دارد که به جای اشتعال توسط یک شمع، تحت فشار مشتعل می‌شود که به آن احتراق سوخت می گویند. سوخت دیزل یا گازوئیل مانند بنزین معمولاً از نفت خام استخراج می‌شود، ولی پروسه پالایش آن در مقایسه با بنزین متفاوت است. به دلیل همین پروسه متفاوت سوخت دیزل در مقایسه با بنزین، اصالت نفتی بیشتری دارد.

این روزها در کشورهای پیشرفته سوخت دیزل از منابع مختلفی استخراج می‌شود که مهم‌ترین نمونه آن، بیودیزل است که از روغن گیاهی تولید می‌گردد. سوخت دیزل بسیار پایدار بوده، نگهداری آن راحت است و کیت‌هایی وجود دارند که به کمک آن می‌توانید بیودیزل مصرفی خود را داخل خانه تولید کنید.

یک موتور دیزلی چگونه کار می‌کند؟

یک موتور دیزلی تفاوت‌های زیادی با یک موتور بنزینی دارد. اساس کار هر دو موتور یکی است، جایی که یک انفجار داخل سیلندر موتور پیستون‌ها را به حرکت درآورده و یک ضربه قوی ایجاد می‌کند. این که این ضربه قوی چگونه به دست می‌آید، در این دو موتور کاملاً از هم متفاوت می‌باشد.

در حالی که انفجار ایجاد شده داخل موتور بنزینی از شمع کمک می‌گیرد، موتورهای دیزلی پروسه متفاوتی دارند. آن‌ها به قطعه‌ای به نام شمع مجهز نیستند و کاملاً روی پروسه‌ای به نام فشرده سازی متکی می‌باشند. در یک موتور بنزینی، ضریب کمپرس در حالت طبیعی چیزی بین ۸:۱ تا ۱۰:۱ است، بدین معنی که حجم هوا و سوخت داخل سیلندر به یک هشتم یا یک دهم حجم اصلی خود فشرده می‌شود. در یک موتور دیزلی، این میزان فشرده سازی تقریباً دو برابر است. سوخت دیزل و ترکیب هوا ضریب کمپرسی بین ۱۴:۱ تا ۲۲:۱ دارند.

این موضوع چرا اهمیت دارد؟ علت آن این است که انفجار داخل سیلندر صرفاً به دلیل فشار فوق العاده بالای سوخت اتفاق می افتد. سوخت دیزل زمانی که در معرض شعله یا جرقه شمع قرار می‌گیرد نمی‌سوزد، ولی قدرت بسیار زیادی به هنگام انفجار به خاطر فشرده سازی می‌تواند از خود تولید کند.

تزریق سوخت

به دلیل غلیظ‌‌تر و روغنی بود، اتمیزه کرده و اسپری کردن سوخت دیزل به داخل سیلندر سخت‌تر است. به همین دلیل، سوخت دیزل در بالاترین نقطه فشرده سازی به داخل سیلندر تزریق می‌شود. این بدین معنی می‌باشد که سیستم انژکتور موتور دیزلی به فشار فوق العاده زیادی برای تزریق سوخت به داخل سیلندر نیاز دارد. موتورهای دیزلی معمولاً دو پمپ سوخت دارند؛ یک پمپ که وظیفه‌اش انتقال سوخت از باک به محفظه موتور می‌باشد و یک پمپ انژکتور فشار بالا که فشار داخل انژکتورها را زیاد می‌کند.

مزایای تکنولوژی دیزلی مدرن

تکنولوژی‌های جدید موجود در بازار، از جمله سیستم تزریق سوخت دیزل CRD و فیلترهای ذرات دیزل، بدین معنی هستند که موتورهای دیزل مدرن بسیار بی سروصداتر و پاکیزه‌تر از همیشه شده‌اند. بوی بسیار بد و صدای زیادی که موتورهای دیزلی قدیمی هنگام کار تولید می‌کردند دیگر از یادها رفته و راندمان بسیار خوب مصرف سوخت این نوع موتورها دوباره سبب افزایش محبوبیت آن‌ها شده‌اند.

مشکلات احتمالی سوخت دیزل

داشتن یک خودروی دیزلی معمولاً مشکلات خاص خود را به همراه دارد. هنگامی که با چنین خودرویی در آب و هوای سرد زیر صفر درجه بخواهید رانندگی کنید، سوخت دیزلی حالتی ژله مانند پیدا می‌کند و همین، مشکلات زیادی مخصوصاً به هنگام روشن کردن خودرو ایجاد خواهد کرد. این مشکل را شرکت‌های خودروساز با سیستم ویژه که سوخت را داخل باک گرم می‌کند حل کرده‌اند، ولی همچنان گاهی اوقات سبب ایجاد دردسر می‌شود. از آن جایی که در کشوری مانند ایران خودروهای دیزلی هنوز محبوبیت خیلی زیادی پیدا نکرده‌اند، مخصوصاً در مناطق شهری پیدا کردن پمپ بنزینی که گازوئیل هم ارائه می‌کند می‌تواند چالشی بزرگ باشد. همچنین کیفیت پایین گازوئیل موجود در ایران یکی دیگر از مشکلات بزرگ استفاده از خودروهای دیزلی داخل کشورمان است.

مشکلات معمول موتورهای دیزلی

مشکلات احتراق آب زمانی که سوخت دیزل حاوی بخار آب است، این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی روی عملکردش بگذارد. موتورهای دیزلی به یک فیلتر به نام جدا کننده سوخت و آب مجهز هستند که به سرویس منظم نیاز دارد و معمولاً مالکان خودروهای دیزلی توجه زیادی به آن نمی‌کنند. تعمیر و نگهداری موتورهای دیزلی به طور کلی گران‌تر از موتورهای بنزینی می‌باشد. یکی دیگر از مشکلات رایج میان موتورهای دیزلی شرکت‌های خودروسازی مختلف واشر سرسیلندر است. از آن جایی که داخل سیلندرهای موتور دیزلی فشار بسیار زیادی وجود دارد، واشر سرسیلندر موتورهای دیزلی بیشتر مستعد خراب شدن است. رسیدگی و سرویس منظم موتور دیزلی و همچنین تشخیص مشکلات به محض بروز علائم بدون شک می‌تواند شما را از پرداخت هزینه‌های تعمیرات گزاف موتورهای دیزلی معاف کند.

اختصاصی Z4Car

 

ژاپنی‌ها فروش خودروهای دیزلی را متوقف می‌کنند

خودروهای دیزلی ایرانی وارد چرخه تولید می‌شوند؟

ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی و بنزینی تا سال ۲۰۳۰

خودروهای دیزلی با آلودگی بیش از حد انتظار مواجه هستند!

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar