خودروی بنزینی بهتر است یا CNG؟

یکشنبه 28 بهمن 97 ساعت 18:01
خودروی بنزینی بهتر است یا CNG؟

اوضاع اقتصادی شمار زیادی از رانندگان را به فکر گازسوز کردن خودروهایشان انداخته، ولی علیرضا نیک آیین ‏رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها عقیده دارد که میزان مراجعه خودروهای دوگانه‌سوز به تعمیرگاه‌ها ۲ برابر خودروهای بنزینی است و ‏از رواج پدیده‌ای خطرناک در بین ایرانی‌ها خبر می‌دهد. به گفته او، هم اکنون در خیلی از شهرستان‌های کشور مردم ‏در کارگاه‌های زیرزمینی بدون رعایت استانداردهای لازم خودروهای خود را دوگانه‌سوز می‌کنند.‏

‏آن‌گونه که این فعال صنفی توضیح می‌دهد: «کپسول‌هایی که در کارگاه‌های غیرمجاز روی خودروها نصب می‌شوند، کپسول‌های تاریخ مصرف گذشته‌ای هستند که خودرو را به یک بمب ساعتی تبدیل می‌کنند و این اتفاق درحال حاضر جان خیلی از مردم ‏که اتفاقا از طبقه ضعیف جامعه هستند را به خطر می‌اندازد.»  به گفته او، دوگانه‌سوز کردن خودرو در  دنیا امری منسوخ بوده و ‏شما هیچ ‌یک از غول‌های خودروسازی را نمی‌بینید که خودروی دوگانه‌سوز طراحی و تولید کرده باشد. هم اکنون بیشتر ‏خودروها در دنیا یا هیبریدی هستند یا بنزینی. در ایران هم  خودروسازان تنها‌ درصدی از خودروهای درجه ۲ و ۳ را دوگانه‌سوز می‌کنند و هیچ خودروی درجه یکی را نمی‌بینید که از‎ CNG ‎استفاده کند.

خودروی بنزینی بهتر است یا ‏CNG

همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم که گاز‎ CNG ‎و‎ LPG ‎برای خودرو ضرر دارد‎. ‎ولی این حرف تا کجا درست است؟‎آیا سیستم گاز واقعا ‏به‌ صرفه است؟ ولی واقعا این گفته چقدر درست است؟  تعمیرکاران خودرو درحالی مردم را از خرید خودروهای دوگانه‌سوز منع ‏می‌کنند که فعالان صنعت خودرو می‌گویند دوگانه‌سوز کردن خودروها براساس استانداردهای مشخص انجام می‌شود و ایمنی  و ‏سلامت خودرو‌ها را تهدید نمی‌کند.

به گفته فعالان این صنعت، سوخت‎ CNG ‎نسبت به دیگر سوخت‌های هیدروکربنی دارای پایین‌ترین نسبت کربن به هیدروژن (۱ ‏اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) است.  به همین خاطر است که سوختن آن کربن کمتری بر جای گذاشته و در خودروهای ‏گازسوز به دلیل کاهش قابل ملاحظه این رسوبات (کربن) در منطقه احتراق، ورودی سوپاپ‌ها، سرپیستون‌ها و شیارهای ‏رینگ‌ها، امکان گریپاژ کردن قطعات به مراتب کاهش می‌یابد.

همچنین به دلیل کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده‌های خروجی، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین ‏تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آنها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گازسوز هم کاهش می‌یابد. تمام موارد یاد شده نشان ‌‏دهنده افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت‎ CNG ‎نسبت به سوخت بنزین و همچنین‎ LPG ‎است.

موتور خودروهای گاز سوز خشک کار می‌کنند؟

شاید  بعضی مهر خشک کار کردن را بر پیشانی موتور‌های گاز سوز بزنند.  نیک آیین در این باره می‌گوید: ‏«نمی‌دانم این ادعا تا چه اندازه درست است، ولی  در یک شرایط برابر خودرویی که گاز سوز است، موتورش دو برابر خودروی ‏بنزینی به تعمیر نیاز پیدا می‌کند.»

به گفته او، البته از سویی خودرو‌هایی که از صفر دوگانه‌سوز هستند، سیستم گاز آنها کامپیوتری و هوشمند است و ضرر کمتری ‏برای موتور دارد، چون‎ ECU ‎گاز طبق شرایط سیستم گاز را تنظیم می‌کند و حتی ایمن‌تر هم است.

رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران ادامه می‌دهد: «گاز‎ LPG ‎مناسب هیچ‌ یک از خودروهای انژکتوری نیست چون  علاوه بر ‏موتور به سنسور‌های خودروی شما صدمه می‌زند. وقتی شما خودروی خودرا دوگانه‌سوز می‌کنید در ابتدا  به سرسیلند خودرو فشار ‏می‌آید چون سرسیلندر خودروی شما تک ‌سوز است. همچنین به سیستم برقی و سنسوری خودرو  و سپس به سوزن‌های انژکتور ‏صدمه می‌زنید. تمام این قطعات را‎ ECU ‎گاز مدیریت می‌کند، اما گاز دستی نمی‌تواند.» ‏

در کل خودروی دوگانه ‌سوز کارخانه‌ای بهتر است، ولی  در هنگام  زمان سرد بودن، سربالایی، زمان روشن بودن کولر، سرعت ‏بالا، شتاب‌گیری استفاده از گاز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. ‏

البته جاده مخصوص‌نشین‌ها این ادعا را قبول ندارند. به گفته آنها، زمانی که پیشرانه خودرو شما سرد است، بنزین بر روی ‏دیواره سیلندرها تقطیر می‌شود و به پایین یعنی به سمت کارتل روغن سرازیر می‌شود. این مقدار هرچند بسیار ناچیز و غیرقابل ‏اندازه‌گیری است اما در دراز مدت موجب خراب شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن می‌شود، درحالی‌که گاز ‏طبیعی حتی در دمای ۱۰ درجه زیر صفر هم تقطیر نمی‌شود و حتی اگر در مجاورت روغن قرار گیرد موجب خراب شدن آن ‏نخواهد شد. پس این هم علت دیگری است که نشان می‌دهد کارکرد خشک موتورهای گازسوز بیشتر یک ذهنیت اشتباه است چون ‏که تأیید می‌کند روغن موتور خودروهای گاز سوز دیرتر خراب می‌شوند.‏

چرا مردم دیگر خودروی دوگانه ‌سوز دوست ندارند؟

ولی درحالی مکانیک‌ها  و فعالان بازار هزینه بالای تعمیرات و عمر کمتر خودروهای دوگانه‌سوز را علت اصلی کاهش رغبت ‏مردم به خرید این خودروها می‌دانند که رئیس انجمن جایگاهداران سوخت می‌گوید: «تولید خودروی دوگانه‌سوز کاهش پیدا کرده ‏و به نظر می‌رسد که اقبال عمومی به آن کمتر است‎.» آن‌گونه که رئیس هیأت ‌مدیره انجمن‎ CNG ‎‏ پیشتر اعلام کرده بود، ‏خودروسازان در طول سه‌ سال اخیر و نیمه اول امسال جاری استقبال خوبی از تولید خودروهای دوگانه‌سوز نداشتند و در طول این ‏مدت شاهد کاهش رشد تولید خودروهای‎ CNG ‎هستیم.

اردشیر دادرس می‌گوید: «درحالی تولید خودروهای دوگانه‌سوز به کمتر از ۱۰۰‌هزار خودرو رسیده که طی یک دهه اخیر تا ‏مرز بالای ۵۰۰‌ هزار خودرو هم رسیده‌ایم. این کاهش آمار تولید به خاطر عدم اقبال و اراده خودروسازان برای تولید خودروهای ‏دوگانه‌سوز است.» به گفته او، باید  ۲۵‌درصد از سبد خودرو به دوگانه‌سوزها اختصاص یابد که‌ درصد بسیار خوبی است، ولی ‏متاسفانه با عدم رعایت این‌ درصد توسط خودروسازان هم اکنون کمتر از ۱۰‌درصد خودروی دوگانه سوز تولید می‌شود‎.‎

گاز سوز کردن خودرو چقدر هزینه دارد ‏

‏آن‌گونه که مدیر طرح ‏CNG‏  می‌گوید: «هزینه گاز سوز کردن  به  خودرو و نوع مخزن بستگی  دارد، برای گازسوزکردن خودرو  ‏باید  یک ‌میلیون و ۷۰۰‌ هزار تومان  تا ۲‌ میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان هزینه کرد که ۸۰ ‌درصد این مبلغ از طریق وام کم ‌بهره ‏جبران می‌شود.»

شهروند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "خودروی بنزینی بهتر است یا CNG؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
الکساندر بوگاتی
مهمان
سلام واقعا مطلب خوبی بود. در حال حاضر تنها خودرویی که موتور آن برای سوختن گاز طراحی شده موتور EF7 میباشد. هیچ کدام از موارد بالایی که اشاره کردید روی موتور Ef7 مشاهده نشده و امروزه یکی از بیشترین درخواست مشتریان برای خودروی گاز سوز سمند ef7 است که برخلاف پژو ۴۰۵ و پارس واشر سرسیلندر آن در هنگام استفاده طولانی مدت از گاز cng هیچ گونه آسیبی نمیبیند. متاسفانه واشر سرسیلند و همچنین سر سیلند پژو ۴۰۵ و پژو پارس حتی برای مدلهای تک سوز بعد از ۲سال نیاز به تعویض کامل دارند و درمدلهای دوگانه سوز بعد از… بیشتر
Alireza
مهمان

سلام.
الان دقیقاً کدوم بهتره ؟؟
از طرفی در متن بالا گفته شد که خودروهای گازسوز در یک زمان مشخص نسبت به بنزین‌سوز نیاز ۲ برابری به تعمیر دارند / از طرفی توضیحاتی دیگر در مورد کربن کمتر بجا مانده در سوخت cng گفته شد .

علیرضا
مهمان

سلام
ماشین دوگانه فقط ef7پایه گازسوز