مقایسه موتور ۶ سیلندر خطی و خورجینی V

یکشنبه 8 خرداد 01 ساعت 10:36
مقایسه موتور 6 سیلندر خطی و خورجینی V
موتورها بیشتر از نوع شش سیلندر و هشت سیلندر هستند. هر دو نوع موتور شکل های متفاوتی نیز دارند. تفاوت موتور ۶ سیلندر خطی و V و همینطور کارایی بیشتر این دو شکل موتور سبب استفاده بیشتر از آنها شده است.

شاید شنیده باشید که گروهی از خودروسازان در حال بازگشت به استفاده از موتورهای شش سیلندر که مدل قدیمی تری نسبت به هشت سیلندر است در خودروها هستند. این بازگشت به عقب خیلی عجیب و جالب توجه است.

در ابتدا بهتر است برای درک بهتر این موضوع ویژگی های مهم و تفاوت آن با انواع دیگر موتور و همینطور تفاوت پیشرانه شش سیلندر خطی و خورجینی که نوع پرکاربرد آن‌ها است را بررسی کنیم تا علت استفاده دوباره این موتورها را متوجه شویم. همراه ما باشید.

 

نحوه کار موتور ۶ سیلندر خطی چه تفاوتی با وی شکل دارد؟

در سال ۲۰۱۹، جگوار لندرور اعلام کرد که یک بار دیگر موتورهای شش سیلندر خطی را در خودروها و شاسی‌بلندهای خود قرار می‌دهد و طیف قابل توجه ای از موتورهای بنزینی وی شکل خود را در این فرآیند حذف می‌کند. اما کدام فرق موتور ۶ سیلندر خطی و وی مسبب این اتفاق است؟

 

این سوال می تواند برای کسانی که مدل های جدید مرسدس بنز را دنبال می‌کنند جالب توجه باشد؛ چرا که مرسدس بنز نیز تغییرات مشابهی در موتور های شش‌ سیلندر خطی خود انجام داده است. این درحالی است که BMW هیچوقت از فرمت خطی خود فاصله ی زیادی نگرفته است. بنابراین، چرا مجددا استفاده از این نوع موتور که بسیاری فکر می‌کردند منقضی شده است، افزایش یافته است؟

خوب باید بگوییم، اگرچه تعداد سیلندرها در این شکل از موتور ثابت باقی می ماند، در واقع بهبود در پالایش ماده احتراق یکی از دلایل اصلی جگوار لندرور بود که تصمیم گرفت به استفاده از موتور های شش سیلندر خطی عقب گرد کند. در یک موتور شش سیلندر خطی، هر سیلندر که تحت یک شوک احتراق قرار می‌گیرد، توسط سیلندر دیگری که در حال حرکت القایی است، متعادل می‌شود و با قرار گرفتن این سیلندرهای جفت شده اغلب به صورت متقارن در اطراف نقطه مرکزی میل لنگ، لرزش بسیار کمی ایجاد می‌شود.

 

نحوه کارکرد پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی چگونه است؟

پیشرانه‌های خورجینی از همان تعداد سیلندر‌هایی بهره می‌برند که پیشرانه‌های خطی استفاده می‌کنند، ولی باز از تعادل خوبی نسبت به پیشرانه های خطی برخوردار نیست.این پیشرانه‌ها از ۲ بلوک ۳ سیلندر متصل به هم تشکیل شدند، موتور‌های V شکل یا خورجینی، باید به صورت آگاهانه عدم تعادل تولیدی توسط حرکت پیستون‌ها را خنثی کنند.

برطرف کردن این عدم تعادل به کمک محور‌های مخصوصی برقرار شده است و در صورت عدم استفاده از این محورها، لرزش‌های شدید در میل لنگ به وجود خواهد آمد و عملکرد موتور را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

تفاوت موتور شش سیلندر خطی و V در چیست؟

- استحکام و تعادل

با توجه به کارکرد دو نوع پیشرانه ی خطی و خورجینی در نتیجه­ی مقایسه موتور شش سیلندر خطی و وی به این امر رسیدیم که  موتورهای V از مزیت هارمونیک به طور یکسان برخوردار نیستند. با اینکه پیشرانه‌های V شکل ‌مانند همانند های خطی خود از ۶ سیلندر برخوردارند؛ اما تعادل خوبی ندارند زیرا زمانی که دو بلوکه‌ی خطی سه سیلندر با یکدیگر ترکیب می‌شوند، نیاز است با استفاده از یک میله‌ی تعادل نیروی اینرسی ناخواسته از سوی سیلندرهای روبرو خنثی شود.

بدون این میله‌ی تعادل، لرزش‌های زیادی به میل‌لنگ منتقل می‌شود و عملکرد موتور را کاهش می دهد این مورد دیگر فرق موتور ۶ سیلندر خطی و وی است که بسیار اهمیت دارد.

پس اگر بخواهیم از معایب موتور شش سیلندر خطی و V بگوییم عدم تعادل جزو معایب پیشرانه های شش سیلندر خطی است که فرق موتور ۶ سیلندر خطی و وی را نشان می دهد.

 

- تولید صدا در پیشرانه ۶ سیلندر خطی و خورجینی

در تفاوت بین موتورهای ۶ سیلندر خطی و وی شکل این مزیت را می توان عنوان نمود که در صورتی که نحوه مهندسی یک خودرو متفاوت باشد، شش سیلندر های خطی نسبت به همتایان خورجینی خود، نت های اگزوز دلپذیر تری تولید می کنند. چرا؟ زیرا وجود هر شش درگاه اگزوز در یک سمت موتور به این معنی است که می توان آنها را با هم ادغام کرد به گونه ای که "ضربات یا ریتم" اگزوز را از هر سیلندر جدا کند، کاری که انجام آن در یک موتور وی سخت تر است اما غیرممکن نیست.

 

- تولید نیرو به شکل هوشمندانه تر

 توربوشارژرها نوعی سیستم القایی اجباری هستند. آنها جریان هوا را به داخل موتور فشرده می کنند . مزیت فشرده سازی هوا این است که به موتور اجازه می دهد هوای بیشتری را به داخل سیلندر فشار دهد و هوای بیشتر به این معنی است که می توان سوخت بیشتری اضافه کرد. بنابراین، شما از هر انفجار در هر سیلندر قدرت بیشتری دریافت می کنید.

یک موتور توربوشارژ در مجموع قدرت بیشتری نسبت به موتور بدون شارژ تولید می کند که می تواند به طور قابل توجهی نسبت قدرت به وزن موتور را کم کند. اما تفاوت پیشرانه ۶ سیلندر خطی و خورجینی در این است که موتور های شش سیلندر خطی به‌ اندازه‌ی طول دو سیلندر بزرگ‌تر هستند و این اصل مهم در تفاوت موتور شش سیلندر خطی و V است.

جا دادن موتور خطی در اتاق موتور برای طراحان کمی دشوار است. به عبارت ساده تر درون موتورهای خطی، فضای بیشتری برای قرار دادن دستگاه های تقویت کننده­ی عملکرد مانند توربوشارژرها، سوپرشارژرها و لوله کشی نیاز است. بنابراین یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت موتور های خورجینی، تطبیق‌پذیری بالا است. موتور وی شکل به دلیل ماهیت بسیار جمع‌وجورتر آن می‌توان زیر کاپوت خودروهای متعددی قرار داد.

 

- پیچیدگی

دلیل واقعی بازگشت موتور های شش سیلندر خطی، اکنون برای خودروسازان مقرون به صرفه‌تر بودن آن است که به سادگی برخی از ابعاد هسته را برای موتورهای خطی خود تعیین کنند و در صورت لزوم سیلندرها را اضافه یا کم کنند. موتورهای شش سیلندر خطی، چهار خطی و سه خطی ، همگی فاصله بین هر سیلندرو اندازه‌ جابه‌جایی سیلندر را با یکدیگر تقسیم می‌کنند. این چیزی نیست که بتوان به راحتی با فرمت وی انجام داد

این نکته باعث صرفه جویی در هزینه می شود و به خط تولید یکسان اجازه می دهد تا موتورهای مختلف با اندازه های مختلف را پردازش کند. این برای طراحان و تولید کنندگان چه معنایی دارد؟ به بیان ساده تر، تولیدکنندگان می‌توانند از پولی که در طراحی و تولید موتور قرار است هزینه شود صرفه‌جویی کنند، برای چیزهای دیگری مانند فناوری داخل خودرو، مواد با کیفیت بالاتر، یا صرفاً پایین نگه داشتن قیمت خودرو تا حد ممکن، استفاده کنند.همین صرفه جویی در هزینه، شدیدا در خرید خودرو توسط مصرف کنندگان تاثیر دارد .

 

- سادگی و هزینه

سادگی موتورهای شش سیلندر خطی در هنگام تعمیر و نگهداری هم مزیت‌ها و خوبی هایی را به همراه دارد زیرا دسترسی بسیار آسانی را به تمام سر سیلندرها، شمع‌ها، و دیگر قطعات فراهم می‌کند.

 

موتور های V یا خورجینی علاوه بر اینکه به‌خوبی همتایان خطی خود متعادل نیستند، تعمیر و نگه‌داری دشوارتری نیز دارند. خبر بدتر این است که کار کردن با چنین موتورهایی برای افراد با دانش کم در حوزه ی مکانیک ماشین که عادت به سرک کشیدن به موتور خودروی خود دارند، قطعا دشوارتر است. پیشرانه های خطی دارای مزایای متعددی است از جمله تعمیر آسان برای همه مکانیک ها چه حرفه ای و چه غیرحرفه ای.

 

شش سیلندرها به طور کلی یک مزیت دیگر نیز دارند و آن اینکه در تمامی کلاس های خودرویی و با تنوع بسیار بالایی می توان از آنها استفاده کرد.

 

مزایا و معایب پیشرانه ۶ سیلندر خطی

همانطور که در مقایسه­ی پیشرانه های خطی و خورجینی گفته شد، مزایا و معایب پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی و خطی موارد زیادی را شامل می شود که به طور خلاصه موارد زیر را برای شما ذکر می کنیم. پیشرانه ۶ سیلندر خطی به طور خلاصه  دارای مزایا و معایب زیر است:

۱.    استحکام بالا

۲.    صدای کم تر در موتور با ریتم و لرزش مناسب

۳.    هزینه ی کمتر برای تولید کنندگان و خریداران خودرو

۴.    تعمیر آسان موتور خودرو حتی برای افراد غیر حرفه ای در امر تعمیر خودرو

۵.    سادگی موتور

۶. ابعاد بزرگ

 

همانگونه که در تفاوت های موتور شش سیلندر خطی و V گفته شد، به طور خلاصه مزایا و معایب موتور وی شامل موارد زیر می شود:

۱.    لرزش و صدای زیاد در موتور

۲.    استحکام کم

۳.    تعادل اندک

۴.    هزینه ی بیشتر برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خودرو

۵.    ابعاد کوچکتر و در نتیجه زیبایی خودرو

۶.  پیچیدگی بیشتر و تعمیر سخت موتور

 

نحوه احتراق موتور شش سیلندر خطی و وی به چه صورت اتفاق می افتد؟

منظور از ترتیب احتراق یعنی نوبت اشتعال سوخت متراکم شده در سیلندر موتور است که در یک موتور خطی وقتی از جلو نگاه می کنیم سیلندر نزدیک پروانه شماره ۱ است و سیلندر ۴ نزدیک فلایویل است . موتورهای احتراقی در سه نوع ۶ سیلندر و۸ سیلندر و گاهی ۴ سیلندر رایج هستند . ترتیب احتراق موتور ۶ سیلندر ردیفی یا خطی   ۴_۲_۶_۳_۵_۱ و ترتیب احتراق موتور ۶ سیلندر خورجینی نیز به شکل  ۶_۳_۵_۲_۴_۱  است.

 

جمع بندی

در این مقاله مزایا پیشرانه ۶ سیلندر خطی و خورجینی و همینطور ایراداتی که به انواع این موتور وارد شده را آوردیم. با توجه به حضور دوباره موتور های ۶ سیلندر در بازار خودرو بهتر است هنگام خرید تمام نکات گفته شده و حتی انواع موتورهای خطی و خورجینی را در نظر بگیریم تا با توجه به هزینه ای که می کنیم آگاهی کاملی از خرید خود داشته باشیم.

 پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar