نه به شیشه شوی های الکلی!

چهارشنبه 14 آذر 97 ساعت 13:47
نه به شیشه شوی های الکلی!

در فصل زمستان، حواستان به شیشه شوی‌های مرگ آور و آسیب رسان به رنگ و بدنه خودرو باشد؛ این یک هشدار جدی است برای کسانی که هم برای سلامتشان اهمیت قائلند و هم سلامت رنگ خودرو برایشان مهم است.

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که منبع شیشه شوی خودرو خود را با آب و کمی صابون مایع پر می‌کنید،‌ چندان نیازی به داشتن اطلاعات بیشتر در خصوص شیشه شوی‌های تجاری موجود در بازار ندارید. با خیال راحت منبع آب شیشه شوی خودرو را با آب و صابون پر کرده و هرچند ماه یک بار هم برای خرید تیغه‌های برف پاک کن هزینه کنید. ولی اگر جزو افرادی هستید که هنگام تعویض روغن،‌ مایع شیشه شوی مخصوص برای خودرو خود می‌خرید، بد نیست بدانید نمونه‌های ایرانی این محصول در حالی با افتخار از وجود الکل در ترکیب محصول خود صحبت می‌کنند که این روزها وجود متانول در شیشه شوی‌های خودرو، نه به عنوان یک نکته مثبت بلکه به عنوان یک امتیاز منفی برای تولید کننده مطرح است.

نه به شیشه شوی‌های الکلی

کافی است سری به بازار بزنید تا با برندهای گوناگون شیشه شوی خودرو رو به رو شوید. فرقی نمی‌کند محصول پیشرو بازار را انتخاب کنید یا کالاهای کمتر تبلیغ شده و سرشناس. کافی است نگاهی به مشخصات محصول در پشت قوطی بیندازید تا با چشمان خودتان ببینید که کارخانه تولید کننده با افتخار از الکلی بودن این محصول صحبت کرده و آن را یک شاخص خوب برای ارزیابی کیفیت محصول خود قرار داده است. ملاک را یکی از پرفروش‌ترین محصولات موجود در بازار قرار می‌دهیم و نگاهی به مشخصات و ترکیبات معروف‌ترین شیشه شوی بازار می‌اندازیم. جالب این جاست که در پشت قوطی محصول به این نکته تاکید شده است که «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» و «از تماس آن با پوست و چشم هم پرهیز شود». این تاکید خود نشان دهنده این است که پرفروش‌ترین‌های بازار ایران در ترکیب محصولات خود از متانول استفاده می‌کنند؛  همان الکلی که خوردنش موجب کوری می‌شود و تماسش با رنگ بدنه خودرو می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به بار آورد.

پایان عمر محصولات متانولی در جهان

شاید کمتر کسی در بازار خودرو کشور به این نکته توجه کرده باشد که عمر شیشه شوی‌های متانولی در جهان به پایان رسیده و شرکت‌های معتبر و بزرگ تولیدکننده این محصول مدت‌هاست که ترکیب مواد اولیه محصولات خود را تغییر داده‌اند تا هم از مسمومیت‌های شدید پیشگیری شود و هم تیغه‌های برف پاک‌کن و رنگ خودرو به واسطه ترکیبات الکلی شیشه شوی‌ها آسیب نبیند. این شرکت‌ها در ترکیب محصولات خود به‌جای الکل‌های معمولی به خصوص متانول که خیلی زیان بار و خطرناک است، از الکلی به نام «آیزوپروپیل» استفاده می‌کنند که علاوه‌بر کم‌خ طر بودنش نسبت به متانول موجب ایجاد مسمومیت‌های شدید و مرگ در انسان‌ها نمی‌شود و علاوه‌بر آن به رنگ خودرو و ساختار لاستیکی تیغه‌های برف پاک کن هم آسیب وارد نمی‌کند.

هر فصل یک محصول  مجزا

تولید کنندگان ایرانی برای ۱۲ ماه سال یک مدل شیشه شوی را تجویز می‌کنند، درحالی که برندهای معتبر خارجی برای فصل سرما و گرما، محصولات گوناگونی را طراحی و تولید کرده‌اند. یک شیشه شوی مناسب برای فصل تابستان باید رنگ سرخ گل بهی داشته باشد و شیشه شوی زمستانی هم آبی خوش رنگ است. محصول تابستانی تا دمای منفی ۵ درجه در مقابل سرما مقاومت می‌کند و محصول زمستانی در مقابل سرمای منفی ۲۵ درجه هم مقاوم است.

شیشه شوی استاندارد رسانا نیست

یک شیشه شوی خوب و استاندارد علاوه‌بر مقاومت در برابر انجماد و بی ضرر بودن برای رنگ خودرو و سیستم برف پاک کن، باید دارای مواد افزودنی باشد که روی شفافیت شیشه خودرو تأثیر منفی نگذارد. به همین خاطر توصیه می‌شود به جای اضافه کردن مایع صابون به آب از شیشه شوی‌های مناسب و استاندارد استفاده شود. ولی حذف خاصیت رسانایی آب توسط مواد اضافه شده به شیشه شوی هم از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است. اگر از اتصالی‌های ناگهانی در سیستم برق خودرو خاطره خوبی ندارید، بد نیست نیم نگاهی هم به خواص مایع شیشه شویی داشته باشید که بدون هیچ حساسیتی آن را از مراکز سرویس و نگهداری خودرو می‌خرید و سرازیر منبع آب شیشه شوی خودرو خود می‌کنید.

مشخصات شیشه شوی استاندارد

یک محصول استاندارد دارای ظاهری شفاف است. نقطه انجماد آن بستگی به نمونه‌ای که برای استفاده در تابستان یا زمستان طراحی شده، میان منفی ۵ تا منفی ۲۵ درجه سانتیگراد در برابر سرما مقاوم است و هنگام استفاده روی شیشه خودرو، به هیچ عنوان ایجاد کف نمی‌کند. چنین محصولی درون خود ذرات معلق ندارد، بوی خوشایندی دارد و هنگام استفاده روی رنگ خودرو ایجاد لکه نمی‌کند. مهم‌تر از همه بهتر است موقع خرید به مشخصات روی بسته دقت بیشتری کنید و اگر روی آن کلمه «عاری از متانول» یاد نشده است، برای قطعات سیستم برف پاک کن و رنگ خودرو خود ارزش قائل شوید و از خرید آن جلوگیری کنید، چون که یک شیشه شوی متانولی، هم به خودرو شما آسیب می‌رساند و هم ممکن است موجب مسمومیت‌های جدی شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "نه به شیشه شوی های الکلی!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
طاهر
مهمان

از قیمت ایزوپروپیل خبر دارید؟؟؟؟
شیشه شوی ۴ لیتری میخرید ۲۰ تومن میریزید تو مخزن و کیف میکنید
هیچ میدونید شیشه شوی ایزوپروپیل دار بخواید بخرید ۷ ۸ برابر بیشتر باید پول بدید؟؟؟؟