رعایت این نکات برای رانندگان در زمستان ضروری است

پنج شنبه 19 آبان 01 ساعت 12:02
رعایت این نکات برای رانندگان در زمستان ضروری است

با شروع فصل سرما لازم است که رانندگان یکسری اقدامات را برای افزایش ایمنی وسایل نقلیه خود انجام دهند، اقداماتی که می‌تواند احتمال وقوع تصادفات را کاهش داده و از جان راننده، سرنشینان و دیگر کاربران ترافیک نیز محافظت کند.

یک مکانیک و تکنسین ایمنی خودرو اقدامات اولیه‌ای را که باید در ابتدای فصل زمستان برای ارتقا ایمنی خودروها انجام شود، شرح داده است.

پیمان اخوان درباره نکاتی که باید برای ایمنی بیشتر خودروها، پیش از آغاز فصل سرما در نظر گرفت و بررسی کرد گفت: با آغاز فصل سرما، به دلیل یخ زدگی معابر و افزایش لغزندگی سطح جاده به دلیل بارش‌ باران و برف احتمال وقوع تصادفات رانندگی افزایش پیدا می‌کند. البته همواره پیش از تردد در جاده‌ها باید ایمنی خودرو را مورد بررسی قرار داد اما برخی اقدامات ویژه فصل زمستان است که در صورت بررسی فاکتورهای مورد نظر قطعا احتمال تصادف کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین فاکتوری که در فصل زمستان باید مورد توجه قرار گیرد بررسی ضد یخ خودرو است گفت: ضد یخ خودرو طول عمر دارد. برخی راننده‌ها تصور می‌کنند تا زمانی که آب رادیاتور رنگ سبز یا زرد دارد و تغییر رنگ نداده، ضد یخ درست است در حالی که اصلا اینطور نیست و ضد یخ معمولا هر زمستان باید تغییر کند. حداکثر طول عمر ضد یخ یکسال است که باید به طور کامل آب رادیاتور و آب موتور تخلیه شده و ضد یخ با تناسب و اندازه مقدار هر خودرو ریخته شود.

اخوان ادامه داد:‌ مثلا خودرویی که در رادیاتورش چهار لیتر آب جا می‌گیرد حداقل باید یک تا یک و ۲۵۰ میلی لیتر ضد یخ در آن ریخته شود.

این تکنسین ایمنی خودرو با اشاره به فاکتور دیگری که باید با آغاز فصل سرما از سوی راننده خودرو بررسی شود گفت: قمقمه آب شیشه شور خودرو هم یکی مواردی است که باید پیش از سرد شدن هوا به آن توجه شود. قمقمه شیشه‌شور خودرو یکی از لوازمی است که در سرما یخ می‌زند،‌ به همین دلیل در زمستان، به خصوص در دماهای منفی صفر باید یک استکان الکل، داخل مخزن شیشه شور ریخت. اگر این الکل صنعتی باشد بسیار بهتر است.

از چک کردن لاستیک خودرو غافل نشوید
وی با اشاره به لزوم چک سلامت لاستیک خودرو پیش از ورود به جاده‌ها و محورهای مواصلاتی گفت: سالم بودن و عاج‌دار بودن لاستیک خودرو بسیار مهم است چرا که تعادل خودرو را روی آسفالت و جاده حفظ می‌کند. لاستیک خودرو معمولا روی برفی با ضخامت بیش از دو یا سه سانتی متر لیز می‌خورد و اصطکاکی با زمین ندارد. بنابراین زنجیر چرخ حتما باید به همراه راننده‌ها باشد. باد لاستیک خودرو هم باید تنظیم شود.

این مکانیک خودرو ادامه داد: در برخی از مواقع رانندگان بدون اطلاع قبلی با برفی با صخامت بیش از سه سانت یا پنج سانتی متر مواجه می‌شوند. بهتر این است که برای جلوگیری از سر خوردن خودرو باد لاستیک را به ۶۰ تا ۵۰ درصد برسانند. یعنی خود راننده باد لاستیک را خالی کند. هر چه بیشتر خالی شود اصطکاک لاستیک با آسفالت بیشتر می‌شود و اگر راننده زنجیر چرخ به همراه نداشته باشد یا در کولاکی گیر کند که فرصت بستن زنجیر چرخ نداشته باشند این اقدام هم می‌توانند تا حدی راهگشا باشد.

وی با اشاره به ضرورت حفظ دید رانندگان در فصل سرما گفت:‌ یکی از نکات مهم برای حفظ دید راننده سالم بودن تیغه‌های برف‌پاک‌کن است. این تیغه‌ها حتما باید سالم باشد. موضوع دیگر این است که برف‌پاک‌کن‌ها دور تند و کند دارند و در واقع تایمردار هستند به همین دلیل این‌ها حتما باید بازدید شود. علاوه بر آن لازم است شرایط بخاری خودرو نیز طوری باشد که بخار گرفتگی شیشه‌ها منجر به کاهش دید رانندگان نشود.

این مکانیک با تاکید بر لزوم چک کارکرد چراغ خودروها گفت: بازدید چراغ خودروها برای دید در شب بسیار مهم و حیاتی است. اگر رانندگان بتوانند برای رانندگی در جاده‌های مه‌آلود، بارانی و برفی از لامپ‌های مه‌شکن استفاده کنند تردد ایمن‌تری خواهند داشت. همچنین توصیه می‌شود که رانندگان در شرایط مه‌گرفتگی و بارندگی شدید نیز حتما چراغ خودروی خود را روشن کنند.

اخوان ادامه داد: مسئله مهم دیگر سیستم گرمایشی و بخاری خودرو است. اگر رادیات بخاری کثیف شده باشد گرمای آن کم می‌شود و در دمای زیر صفر درجه جواب نمی‌دهد. همچنین حتما برای اینکه راننده حین روشن بودن بخاری دچار خواب‌آلودگی نشود باید مقدار یک یا دو سانت شیشه‌های جلوی خودرو را پایین نگه‌ دارند چرا که گرما موجب خواب‌آلودگی می‌شود و در مسافت‌های طولانی ممکن است راننده خوابش برده و حادثه رخ دهد.

روغن موتور و ضد یخ فراموش نشود
این تکنسین ایمنی خودرو گفت: موارد ذکر شده نکاتی بودند که بیشتر باید در زمستان‌ به آن دقت شود اما همواره لازم است که راننده‌ها قبل از آغاز تردد در جاده‌ها از سلامت خودرو اطمینان حاصل کنند. راننده‌ای که چند سال تجربه پشت فرمان نشستن را دارد اغلب می‌تواند از صدای موتور متوجه شود که صدای عادی یا غیر عادی دارد اما مهم‌ترین چیزی که می‌تواند بر کارکرد موتور تاثیر بگذارد روغن موتور مرغوب و ضد یخ مرغوب است.

وی افزود:‌ چکاپ اولیه نیز شامل لنت‌های ترمز، روغن ترمز، بازدید چراغ‌ها، بازدید برف‌ پاکن‌کن از دسته نکات کلیدی است.

اخوان همچنین به رانندگان توصیه کرد که هنگام رانندگی در هنگام بارش باران یا برف با سرعت مطمئنه رانندگی کنند. فاصله طولی مناسب را با خودروی مقابل رعایت کرده و تجهیزات زمستانی را در خودروی خود به همراه داشته باشند.

این کارشناس ایمنی خودرو با اشاره به کاهش ساعات روشنایی روز اظهارکرد:‌در نیمه دوم سال و فصل سرما شاهد کاهش ساعات روشنایی در روز هستیم، از این رو ممکن است بخشی از زمان رانندگی به تاریکی شب موکول شود. در این ساعات رانندگان باید دقت بیشتری به مسیر مقابل خود داشته باشند و مراقب عابران پیاده که ممکن است در حاشیه مسیر قرار بگیرند، باشند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar