کنترل سرعت در سربالایی HAC چیست ؟

پنج شنبه 10 آذر 01 ساعت 22:01
کنترل سرعت در سربالایی HAC چیست ؟

HAC یا همان سیستم کنترل حرکت در سربالایی مخفف عبارت HILL START ASSIST CONTROL است و می‌تواند از حرکت رو به عقب خودرو در سربالایی‌ها جلوگیری کند.

مطمئنا برایتان پیش آمده که در یک جاده کوهستانی یا حتی در خیابانی با شیب رو به بالا رانندگی کرده باشید؛ در این جاده‌ها اگر بخواهید پس از یک توقف کامل مجددا حرکت خود را آغاز کنید، خودرو شما در اغلب مواقع به سمت عقب کشیده شده و رانندگی را برایتان سخت خواهد کرد. در این مواقع اگر خودرو شما فاقد سیستم HAC باشد، ممکن است با افراد یا ماشین‌هایی که در پشت خودرو قرار دارند، برخورد کرده و خسارات فراوانی را بوجود بیاورید.

در چنین مواردی جای خالی یک سیستمی امنیتی همچون HAC که از حرکت رو به عقب خودرو جلوگیری کند، به شدت حس می‌شود. برخلاف سیستم DAC که مسئولیت کنترل حرکات خودرو در سرازیری‌ها را بر عهده دارد، سیستم HAC به شما کمک می‌کند تا پس از ایست کامل در یک سربالایی، زمانی که قصد حرکت مجدد دارید بتوانید بدون هیچ مشکلی به مسیر خود ادامه دهید.

نحوه عملکرد سیستم HAC

کنترل سرعت در سربالایی HAC

با فعال شدن سیستم HAC سنسورهای قرار گرفته در چرخ‌های خودرو، پس از تشخیص حرکت رو به عقب و یا لغزش خودرو فعال شده و با محاسبه میزان فشار ترمز لازم جهت جلوگیری از لغزش، به آرامی فشار ترمز را به چرخ‌ها اعمال کرده و از حرکت رو به عقب اتومبیل جلوگیری می‌نماید.

حتی در صورتی که شما پدال ترمز را رها کنید، این سیستم همچنان از نیروی ترمز استفاده کرده و اجازه نمی‌دهد خودرو به سمت عقب برود. سیستم HAC تا زمانی که اقدام به فشار دادن پدال گاز نکنید همچنان فعال باقی مانده و خودرو را ثابت نگه می‌دارد؛ البته در برخی از خودروها سیستم کنترل حرکت در سربالایی تنها طی مدت زمانی بین ۲ تا ۳ ثانیه قادر به ثابت نگه داشتن خودرو بوده و پس از این مدت به طور کاملا خودکار غیرفعال خواهد شد.

در نهایت پس از طی  شدن مدت زمان تعیین شده یا فشردن پدال گاز، این سیستم غیر فعال خواهد شد و خودرو بدون جابه‌جایی رو به عقب، حرکت خود را آغاز می‌کند. در گذشته HAC اغلب روی خودروهای شاسی بلند نصب می‌شد، اما اکنون می‌توان سدان‌های فراوانی را نام برد که از سیستم کنترل حرکت در سربالایی بهره می‌برند. از جمله خودروهایی که به این سیستم مجهز هستند می‌توان به لکسوس IS300، جک S5، هیوندای سانتافه، تویوتا پرادو، کیا سراتو، ام وی ام X22، چری آریزو۵، کیا سورنتو، هیوندای i20، ام جی GS، بسترن B30 و هیوندای سوناتا اشاره کرد

در یک جمع بندی کلی باید گفت که استفاده از سیستم‌های HAC و   DAC می‌توانند فواید فراوانی را برای خودروها به همراه داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به جلوگیری از تصادفات و صوانح رانندگی، کاهش مصرف سوخت، افزایش آسایش و امنیت در رانندگی و افزایش طول عمر قطعات خودرو اشاره کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد چنین سیستم‌های امن و کارآمدی می‌توانند علاوه بر خودروهای شاسی بلند و آفرودی روی خودروهای سدان نیز تاثیر بسیار مثبتی داشته و امنیت بیشتری را برای خودرو و سرنشینان آن‌ به همراه داشته باشد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar