معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۶

بروزرسانی در: پنج شنبه 21 فروردین 99 ساعت 01:12
معایب پژو 206 تیپ 6

پژو 206 تیپ 6 یکی از هاچبک‌های محبوب شرکت ایران خودرو است که به واسطه برخورداری از گیبرکس اتوماتیک و ویژگی‌های مثبت متعدد از ابتدای تولید تا پیش از هجوم خودروهای چینی‌، محصولی محبوب در بازار داخلی محسوب می‌شد. محبوبیت فوق‌العاده این خودرو در میان خریداران ایرانی باعث شد تا معایب پژو 206 تیپ 6 در نظر مشتریان کوچک جلوه کند؛ از همین رو در این مقاله قصد داریم شما مخاطبین عزیز را با معایب پژو 206 تیپ 6 آشنا کنیم.

در گذشته‌ای نه چندان دور خرید یک خودرو اقتصادی و اتوماتیک یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران قشر متوسط در ایران بوده است. این گروه از مشتریان در ابتدا انتخابی به جز پژو ۲۰۶ تیپ ۶ نداشتند، اما هجوم چینی‌های اتوماتیک شرایط بازار را برای مدت کوتاهی تغییر داد. با این حال بازگشت تحریم‌ها علیه خودروسازی کشورمان و نوسان‌های حوزه اقتصاد، مجددا معدود محصولات اتوماتیک وطنی را به گزینه خرید اصلی مشتریان متوسط تبدیل کردند.
پژو ۲۰۶ تیپ ۶ از ابتدای تولید تا پیش از هجوم چینی‌ها خودرویی محبوب در بازار بود. ارائه تمامی ویژگی‌های مثبت پژو ۲۰۶ در کنار گیربکس اتوماتیک که رانندگی در ترافیک‌های شهری را آسان می‌کرد، سبب شد تا این هاچ‌بک اتوماتیک به سرعت در بین مشتریان ایرانی جایگاه مناسبی بدست آورد. محبوبیت فوق‌العاده باعث شده بود تا معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۶ در نظر مشتریان ایرانی کوچک جلوه کند و قیمت این خودرو در بازار به شدت افزایش یابد.
تولید پژو ۲۰۶ اتوماتیک پس از اعمال دور اول تحریم‌ها علیه خودروسازی کشورمان متوقف شد و پس از برجام نیز ایران خودرو علاقه‌ای به تولید آن نشان نمی‌داد. در آن سال‌ها پژو ۲۰۷ اتوماتیک با مشخصات فنی مشابه جایگزین این خودرو شد و اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ششم زیر سایه برادر جدیدترش قرار گرفته است. این خودرو به همراه پژو پارس اتوماتیک و پژو ۲۰۶ صندوقدار V9، قدیمی‌ترین محصولات اتوماتیک ایران خودرو را تشکیل می‌دهند که از سال‌ها پیش در بازار حضور داشتند که خرید و فروش آن‌ها دیگر رونق سابق را ندارد.
حضور رقبای جدید موجب شده تا معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۶ اکنون بیشتر از گذشته دیده شوند و مصرف‌کنندگان با آگاهی بیشتری نسبت به خرید و فروش این خودرو اقدام کنند. در این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید سایت Z4CAR قصد داریم به بررسی کاستی‌های این هاچ‌بک فرانسوی سالخورده بپردازیم. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۶ هستید، در ادامه با ما همراه شوید.

عیب اول، گیربکس کند

گیربکس کند 206 تیپ 6

یکی از موارد اصلی در لیست معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۶ به گیربکس کند و ناهماهنگ این خودرو مربوط می‌شود. جعبه دنده اتوماتیک AL4 که در این خودرو نصب شده، مقداری قدیمی و کند است و به هیچ عنوان عملکرد مطلوبی از خود ارائه نمی‌دهد. تعویض دنده‌های دیرهنگام و کندی بیش از حد در اعمال دنده معکوس از ویژگی‌های بارز این جعبه دنده هستند که بر روی خودروهای مختلفی همچون رنو تندر ۹۰ اتوماتیک، پژو ۲۰۶ صندوقدار V9، پژو پارس اتوماتیک و پژو ۲۰۷ نصب شده است.
عملکرد نامطلوب جعبه دنده AL4 موجب می‌شود تا شتاب خودرو کاهش یافته و مصرف سوخت آن افزایش یابد. از سوی دیگر عدم تمایل این گیربکس به اعمال دنده معکوس به خصوص در حالت تعویض دنده دستی، می‌تواند موجبات نارضایتی خریدار این خودرو را فراهم کند و حتی حوادث ناگواری را برای رانندگان به دنبال داشته باشد.

عیب دوم، مشکلات فنی متعدد

مشکلات فنی 206 تیپ 6

خودروهای فرانسوی به پیچیدگی‌ بودن شهرت دارند و این مورد زمینه ساز یکی از معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۶ شده است. پیشرانه TU5 و گیربکس AL4 هماهنگی چندانی با یکدیگر ندارند و این مساله سبب می‌شود تا به هر دو قسمت حیاتی سیستم فنی خودرو فشار وارد شود. روغن‌ریزی موتور بر اثر وارد آمدن فشار زیاد یکی از عمده معایب پژو ۲۰۶ اتوماتیک است که موجب شده تا برخی خریداران این خودرو متحمل ضررهای فراوانی شوند.
جعبه دنده خودرو نیز به علت کمبود گشتاور و قدرت مورد نیاز تحت فشار قرار دارد. توصیه می‌شود که هنگام خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۶ کارکرده، با دقت به صدای تعویض دنده گوش کرده و در صورت شنیدن صدای سوت یا ناله مشهود، از خرید خودرو اجتناب کنید. وارد کردن ضربه به کابین (تقه زدن) و نشت روغن گیربکس نیز یکی از نقایص مشهود جعبه دنده AL4‌ است که مالکین این خودرو را به دردسر انداخته و آن‌ها را به طور مکرر به تعمیرگاه می‌کشاند.

عیب سوم، فضای اندک کابین

فضای کابین 206 تیپ 6

کابین کوچک و صندوق عقب ناکافی یکی از کاستی‌های محصولات خانواده پژو ۲۰۶ است که حتی در نسخه‌های صندوقدار آن نیز این مشکل همچنان پابرجاست. این مورد یکی از معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۶ نیز به شمار می‌رود که استفاده از آن را در مسیرهای بین‌شهری و سفرهای طولانی‌مدت دشوار می‌کند. فضای اندک صندوق نیز باعث می‌شود تا نتوانید وسایل زیادی را همراه خود ببرید و ناچار به استفاده از باربندهای سقفی خواهید شد.
از آنجایی‌که خریداران متوسط بازار همواره با محدودیت بودجه و گزینه‌های محدود مواجه هستند، خرید هاچ‌بک‌های نه چندان بزرگ از سوی آن‌ها به ناچار صورت می‌گیرد. خودرویی همانند پژو ۲۰۶ برای استفاده جوانان و خانواده‌های کم جمعیت طراحی شده و از این رو، در نظر گرفتن صندوق عقب بزرگ یا فضای زیاد پا برای سرنشینان عقب در نظر طراحان پژو زائد به نظر می‌رسید، با این حال محدودیت‌های مصرف‌کنندگان ایرانی سبب شده تا پژو ۲۰۶ در ایران مصارف چندگانه‌ای داشته باشد و به عنوان خودرو خانواده محسوب شود.

عیب چهارم، هزینه نگهداری بالا

هزینه نگهداری 206 تیپ 6

در عیب دوم ذکر شد که یکی از معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۶ به نقایص فنی متعدد آن باز می‌گردد. رفع این ایرادات نیازمند پرداخت هزینه است و در خصوص پژو ۲۰۶ اتوماتیک که از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کند، این مبالغ گزاف‌تر از سایر تیپ‌ها خواهد بود. به طور کلی گیربکس‌های اتوماتیک به توجه بیشتری نسبت به جعبه دنده‌های دستی نیاز دارند و انجام سرویس‌های دوره‌ای آن‌ها نیز هزینه بیشتری به دنبال دارد.
توجه به این نکته ضروری است که ممکن است هنگام خرید پژو ۲۰۶ تیپ شش متوجه ایرادات آن نشوید یا آن‌که خودرو کاملا سالم به نظر برسد، اما پس از مدت کوتاهی و با بروز نقایص مختلف، دچار دردسرهای فراوانی خواهید شد و این خودرو مدام برای شما خرج خواهد تراشید.
در بسیاری از مواقع معایب فنی در پژو ۲۰۶ تیپ ۶ به صورت سلسله‌وار اتفاق می‌افتد و با رفع یک عیب، متوجه عیب دیگری خواهید شد. در نهایت نیز مالک به این نتیجه می‌رسد که نگهداری خودرو دیگر برایش به صرفه نیست و باید هرچه زودتر از شر آن خلاص شود. به همین دلیل مشاهده آگهی‌های فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۶ با قیمت پایین‌تر از نرخ بازار به صحنه متداولی تبدیل شده است.

کلام آخر

پژو ۲۰۶ تیپ ۶ نهایتا تا سال ۱۳۹۱ بر روی خط تولید آبی پوشان جاده مخصوص قرار داشت و هم اکنون تنها در نمونه‌های دست دوم و اغلب همراه با کارکردهای بالا در بازار حضور دارد. شاید در نگاه اول این خودرو برای رفت و آمدهای روزمره انتخاب مناسب و کم دردسری به نظر برسد، اما پیش از خرید آن بهتر است تمامی معایبی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم را به دقت مطالعه کنید.
معایب مطرح شده در این مقاله در کنار هزینه‌های بالای نگهداری از این خودرو باعث می‌شود تا پژو ۲۰۶ تیپ ۶ در حال حاضر گزینه چندان اقتصادی و مناسبی در این رنج قیمتی نباشد. به منظور آشنایی هرچه بیشتر شما مخاطبین گرامی با این خودرو، بزودی در مقاله‌ای جداگانه مزایای این هاچبک محبوب را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. در پایان اگر نظری درباره موارد مطرح شده در این مقاله دارید، لطفا نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان Z4CAR به اشتراک بگذارید.

نویسنده: سعید رنجبر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۶"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سعيد
مهمان
من سال ۹۸ یه تیپ ۵ از کارخونه صفر گرفتم ۴ چرخ دیسک بود ولی ترمز نداشت، چراغ چک هی روشن میشد نمایندگی هم نفهمید چیه ایرادش، گاز میدادی شتاب خوبی نداشت فقط دور موتور میرفت بالا، کیفیت داشبرد افتضاح بود، دیدم فرمونش بالای هشتاد کیلومتر ماشین تو دست نیست خطرناکه فروختم اونی که از من خرید باهاش چپ کرد دو سال بعد، ولی ۲۰۶ تیپ ۶ فرانسوی هم داریم خیلی خوبه همه چیزش هم ترمزش بهتره هم موتورش هم هندلینگش، از نظر خرجش بخوام بگم یه سری چیزا مصرفیه تو هر ماشینی باید عوض کنیم اما روغن ریزی و… بیشتر
حمید
مهمان
من سال ۸۸ پژو ۲۰۶ تیپ۶ صفر خریدم و تا الان که اواخر سال ۹۹ هست ۱۷۰ هزارتا باهاش رانندگی کردم. ماشین یه قطره هم روغن ریزی نداره و نداشته، تقه گیربکس از اولش وجود داشت و تقریبا بعد از پنج شش روز میاد دستتون که چجوری رانندگی کنید که تقه نداشته باشه. از نظر شتاب و قدرت بهتر از سمند و ۴۰۵ هست. هر ۶۰ هزارتا روغن گیربکس باید تعویض بشه. گیربکسش فوق العاده راحت و بی دردسر هست و مخصوصا برا توشهر عالیه. ترمزها نسبتا عالی هستند و واقعا لذت میبری ماشین تو این حد abs و ebd… بیشتر
فرهاد
مهمان

دقیقا همینه اتفاقا منم از سال ۸۳تا ۸۸ این خودرو رو داشتم و فقط بنزین زدم و روغن یبار هم واسه تست سرعت تو اتوبان تهران تبریز آمپر تا ۱۹۰هم بالا رفت که تو خودروهای هم کلاس خودش بی نظیره، الان هم دنبالشم یکی بخرم چون خیلی رانندگی باهاش راحته

احمدی
مهمان

ممنون بابت مقاله اتون
فقط بی زحمت از یه خودرو که نقد میشه،خودروی بهتری که به نظر شما هست توی همون رنج قیمتی هم بگین

2020
مهمان

دیگه عالم ادم میدونن ۲۰۶ هاچ بک ماشین دونفرس و اینکه همش باید سر مشکلات برقی و فنی ماهی یه بارو حتما میری تعمیرگاه و اینکه این ماشین دیگه واقعا قدیمی شده با این معایب خیلی انتخاب های بهتری هست