دلیل روشن نشدن ماشین در حالت گرم

بروزرسانی در: شنبه 20 مرداد 03 ساعت 09:20
دلیل روشن نشدن ماشین در حالت گرم

قبل از اینکه به علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم بپردازیم، باید به این سؤال پاسخ دهیم که اصولاً چرا موتور ماشین داغ می‌کند.

مواجهه با مشکلات خودرو هرچه که باشد، می‌تواند بسیار آزاردهنده شود. اگر گرفتار مشکلاتی عادی در سیستم تعلیق مانند فرسودگی کمک فنرها یا صدای جیرجیر ترمزها شده باشید، با مراجعه به موقع به تعمیرگاه می‌توانید از شر آنها خلاص شوید. اما اگر موتور ماشین داغ کند و استارت نخورد، شناسایی علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم داستان جدی‌تری است و باید اقدام‌های مشخصی برای رفع این مشکل انجام بدهید.

چنانچه با مشکل دیر روشن شدن ماشین در حالت گرم روبرو  هستید، این گزارش اطلاعاتی کلی درباره علل احتمالی مشکل استارت خودرو در حالت گرم به شما ارائه خواهد داد.

 علت داغ کردن موتور ماشین چیست؟

قبل از اینکه به علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم بپردازیم، باید به این سؤال پاسخ دهیم که اصولاً چرا موتور ماشین داغ می‌کند؟ معمولاً هنگامی که در سیستم خنک کننده موتور مشکلی وجود داشته باشد، مسئله بیش از حد گرم شدن (Overheating) اتفاق می‌افتد. هر زمان که چنین چیزی پیش بیاید، گرمای ناشی از احتراق به حدی بالا می‌رود که می‌تواند باعث تغییر شکل و ذوب شدن بلوک موتور گردد و آسیب جدی به ماشین بزند.

چهار بخش از خودرو که معیوب بودن آنها باعث داغ کردن بیش از حد موتور می‌شود عبارتند از:

  • رادیاتور: خود رادیاتور، محلی است که دمای سیستم خنک کننده در سطح پایینی نگه داشته می‌شود. در نتیجه اگر رادیاتور خراب باشد، امکان دارد مایع آن بیش از حد گرم شود. دلایل خرابی رادیاتور می‌توانند ناشی از سوختگی فن رادیاتور یا آسیب فیزیکی به خود رادیاتور باشند.
  • پمپ آب: خنک‌کننده مخلوطی از آب و ضد یخ (که از یخ زدن آب در دمای پایین جلوگیری می‌کند) است. پمپ آب، خنک‌کننده را داخل موتور گردش می‌دهد و گرمای اضافی را جذب می‌کند. مشکل در پمپ آب به این معنی است که احتمالاً جریان خنک‌کننده مختل شده است.
  • کم یا آلوده بودن خنک کننده: حتی اگر پمپ آب درست کار کند، آلوده یا پایین بودن سطح خنک کننده می‌تواند علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم باشد. تجمع اجسام خارجی، میزان جذب حرارت را پایین می‌آورد و اجازه نمی‌دهد موتور به درستی خنک شود.
  • خرابی ترموستات: ترموستات، جریان خنک‌کننده را کنترل می‌کند. وقتی موتور ماشین روشن می‌شود، شیر ترموستات بسته می‌ماند و مایع گردش نمی‌کند. هنگامی که موتور به دمای کارکرد برسد، شیر برای جریان یافتن خنک‌کننده باز می‌شود. زمانی که ترموستات معیوب باشد امکان دارد حتی زمانی که موتور داغ شده، شیر بسته بماند و به خنک کننده اجازه عملکرد ندهد.

چرا موتور گرم ماشین روشن نمی‌شود؟

به طور کلی معیوب بودن هریک از قسمت‌های زیر باعث سخت روشن شدن خودرو در حالت گرم و یا دیر روشن شدن خودرو بعد از توقف (در حالی که موتور هنوز داغ است) می‌شود.

  • آسیب دیدگی سیستم سوخت: وجود ایراد فنی در سیستم سوخت رسانی، رایج‌ترین علت دیر روشن شدن ماشین در حالت گرم است. یک سیستم معیوب، باعث داغ شدن موتور و تولید گرما و بخار شود که در نتیجه آن، مشکل در گردش سوخت در موتور به وجود می‌آید.
  • سوختگی واشر سرسیلندر: یکی از عوامل گرم شدن بیش از حد موتور ماشین و مشکل استارت خودرو در حالت گرم، خرابی واشر سرسیلندر است. این واشر از جنس فولاد ساخته می‎شود و انبساط آن به آرامی رخ می‌دهد. اما اگر از جنس آلومینیوم باشد، امکان دارد برعکس عمل کند و تحت دمای بالا به خرابی موتور بینجامد و هزینه سنگینی روی دستتان بگذارد.
  • ذوب شدن سنسورها: وجود سنسورهای الکترونیکی، برای عملکرد صحیح سیستم برق رسانی و اجزای الکترونیکی ماشین حیاتی است. اگر این قطعات دچار مشکل شده باشند و سیگنال را به درستی ارسال نکنند، ممکن است علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم ناشی از خرابی سنسورها باشد. داغ شدن موتورها، موجب تغییر شکل سنسورها و مسیرهای ارتباطی آنها می‌گردد و خودرو در حالت گرم روشن نمی‌شود.
  • آسیب دیدگی باتری خودرو: زمانی که باتری خودرو در وضعیت بدی باشد، ماشین روشن نخواهد شد. هنگام جستجو به دنبال علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم، حتماً ترمینال‌ها و کابل‌های باتری را چک و بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می‌کند. اگر خوردگی و آسیب دیدگی وجود داشته باشد، چاره‌ای جز تعویض باتری وجود نخواهد داشت.

 

عیب یابی علت بد روشن شدن ماشین در حالت گرم

برای تشخیص مشکل روشن شدن خودرو در حالت گرم، با دقت به سناریوهای زیر می‌توانید تا حدودی عیب یابی اولیه را انجام بدهید. ببینید وقتی سوییچ را می‌چرخانید، چه اتفاقی می‌افتد.

  • اگر هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، احتمالاً رله خراب است.
  • اگر صدای «تیک» می‎‌شنوید و بعد هیچ، امکان معیوب بودن باتری و اتصالات آن یا دینام وجود دارد.
  • اگر موتور استارت می‌چرخد، ممکن است موتور استارت، سیمکشی یا ارت علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم باشد.
  • اگر موتور استارت برای روشن شدن مشکل دارد، شاید باتری خودرو ضعیف شده یا خرابی در موتور استارت وجود داشته باشد.
  • اگر به نظر می‌رسد که استارت سریعتر از حالت عادی می‌چرخد، امکان دارد بلبرینگ پرتابی که برخی از خودروها در موتور استارت دارند خراب باشد.
  • اگر صدای روشن شدن موتور را می‌شنوید، ممکن است شمع‌ها، کامپیوتر یا دلکو معیوب باشند.
  • اگر موتور روشن می‌شود اما به نظر نمی‌رسد که واقعا روشن بماند، ممکن است مشکل از بنزین باشد یا از بخش‌های دیگری مانند فیلتر هوا، پمپ بنزین، لوله‌های بنزین، کیفیت سوخت پایین یا غیره.

با مراجعه به مکانیکی معتبر، احتمالاً تعمیرکار یکی از ۵ مشکل زیر را علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم تشخیص خواهد داد. رسیدگی به هریک از این ایرادات، تخصص و دانش فنی می‌طلبد و توصیه می‌کنیم در خانه دست به آچار نشوید.

۵ علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم

وقتی موتور خودرو داغ می‌شود یا مشکلی در انژکتورهای سوخت وجود دارد، ممکن است خودرو گاز بخورد اما روشن نشود. علاوه بر این، گرم شدن بیش از حد موتور تنها دلیل روشن نشدن خودرو نیست. ممکن است مشکلات دیگری نیز در سیستم سوخت وجود داشته باشد. در ادامه نگاه دقیق‌تری به هریک از این مشکلات بالقوه خواهیم داشت.

۱. فرسودگی شمع‌ها، محتمل‌ترین علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم

وقتی شمع‌ها فرسوده شده باشند، فاصله بین الکترودها افزایش پیدا می‌کند. هرچه فاصله بیشتر شود، شمع برای ایجاد جرقه به ولتاژ بالاتری نیازمند خواهد بود. خصوصاً وقتی موتور داغ باشد مشکل تشدید می‌شود. اگر جرقه خیلی ضعیف باشد، امکان دارد احتراق مخلوط هوا و سوخت به درستی اتفاق نیفتد و همین علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم باشد.

در برخی مواقع، گرمای بیش از حد اطراف شمع باعث می‌شود تا سوخت قبل از رسیدن به محفظه، بسوزد. به همین دلیل خرابی شمع می‌تواند یکی از دلایل مشکل استارت خودرو در حالت گرم باشد. به علاوه زمانی که شمع‌های ماشین معیوب باشند، بعد از بنزین زدن هم با مشکل استارت نخوردن مواجه خواهید بود چون سوخت تبخیر شده و مشکلاتی در فرایند احتراق روی می‌دهند.

اگر با تعویض شمع‌ها مشکل دیر روشن شدن ماشین در حالت گرم حل نشد، بایستی بخش‌های دیگر را نیز بررسی کنید تا علت روشن نشدن ماشین مشخص شود.

۲. مشکلات پمپ سوخت

وقتی ماشین در حال کار باشد (مخصوصاً در هوای گرم یا زمانی که تحت فشار بار زیادی باشد)، اجزای مختلف محفظه موتور به شدت گرم می‌شوند. این گرما، پمپ بنزین در باک سوخت را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. گذشته از علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم، داغ کردن پمپ باعث افت فشار سوخت هم می‌شود.

بروز مشکل در سیستم سوخت رسانی، باعث می‌شود ماشین در زمانی که موتورش داغ است استارت نخورد. به علاوه بروز ایراد در رگولاتور نیز مشکل افت فشار سوخت و متعاقب آن استارت نخوردن خودرو در حالت گرم را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل، چه هنگام عیب یابی و چه نگهداری و سرویس عادی بایستی به فکر رفع اشکال از پمپ بنزین باشید و در تعویض و بررسی منظم فیلترهای سوخت کوتاهی نکنید.

۳. گازبند شدن موتور

گازبند یا خفگی، بیشتر در خودروهای مدل قدیمی رخ می‌دهد و در بسیاری از موارد، علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم است. مدل‌های جدید مجهز به انژکتور سوخت هستند، اما در مدل‌های قدیمی وضعیت گازبند شدن موتور روی ‌می‌دهد. در این حالت، سوخت مایع به گاز و حباب بخار تبدیل می‌شود. به علاوه خطوط سوخت نیز مسدود شده و سیستم سوخت مشکل پیدا می‌کند.

یکی از راه‌های رفع مشکل دیر روشن شدن ماشین در حالت گرم، تهویه مناسب خودروست. پس از خنک شدن خودرو، بخار به سوخت مایع تبدیل شده و خودرو روشن می‌شود. در بسیاری از خودروهای داخلی، گازبند شدن سیستم سوخت یکی از اصلی‌ترین دلایل بد روشن شدن خودرو در حالت گرم است.

۴. معیوب شدن انژکتورهای سوخت

در سیستم تزریق مستقیم سوخت، گازبند شدن ماشین رایج نیست و  انژکتور سوخت، بنزین را با فشار به داخل سیلندرها اسپری می‌کند. با این حال، انژکتور سوختی که مشکل داشته باشد چنین کارایی را نخواهد داشت و می‌تواند علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم باشد.

یکی از علائم خرابی انژکتور سوخت این است که باعث توقف یا دیر روشن شدن ماشین در حالت گرم می‌شود. به علاوه زمانی که سوخت با فشار به سیلندرها نرسد، مشکل استارت خودرو در حالت گرم تشدید خواهد شد. راه حل این مشکل، استفاده از تمیز کننده انژکتور سوخت یا تعویض انژکتورهای فرسوده است.

۵. سنسور دمای آب موتور

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، داغ کردن موتور به طور بالقوه موجب خرابی در سیستم سنسورها می‌شود. اگر سنسورها به درستی عمل نکنند (به ویژه در بخش خنک کننده)، دمای آب موتور به درستی تشخیص داده نشده و مشکلاتی جدی به همراه خواهد داشت. یک علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم، عیب در سنسور دمای آب موتور است. رایج‌ترین علامت خرابی سنسور دما، خروج دود سیاه از اگزوز است. هنگام عیب یابی برای تشخیص دلیل دیر روشن شدن ماشین در حالت گرم، حتماً وضعیت سنسور را هم بررسی نمایید.

جمع بندی

علت دیر روشن شدن خودرو در حالت گرم می‌تواند ناشی از عامل یا عوامل مختلفی باشد. طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، داغ کردن خود موتور دلایل مختلفی دارد و بایستی پیش از رسیدگی به دیر روشن شدن ماشین در حالت گرم، یک بازبینی کلی انجام شود تا علت گرم شدن بیش از حد موتور مشخص گردد. بعد از عیب یابی، می‌توان به سراغ مشکل استارت خودرو در حالت گرم رفت.

بسیاری از مشکلات روشن شدن با تاخیر در حالت گرم با تعویض قطعات جانبی ساده قابل رفع هستند، اما آسیب دیدگی سیستم سوخت رسانی، ذوب شدن سنسورها و خرابی پمپ سوخت یا رادیاتور و عیوب جدی‌تر را بایستی به دست تعمیرکاران نمایندگی‌های معتبر بسپارید.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar