مزدا ۲

بروزرسانی در: پنج شنبه 12 بهمن 02 ساعت 13:09
مزدا 2

بررسی مزدا ۲

خودروی مزدا ۲ که در سگمنت B جای دارد از سال ۱۹۹۶ در بازارهای جهانی عرضه شد و نسلی که در ایران موجود است بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ بر روی خطوط تولید قرار داشت و در بازارهای جهانی فروخته میشد. در سال ۲۰۱۱ و یا به عبارتی در سال ۱۳۹۰ یعنی ۴ سال بعد از عرضه این خودرو در بازارهای جهانی، گروه بهمن مزدا ۲ مونتاژ را به بازار ایران عرضه کرد و بعد از سه سال، علی رغم کیفیت مناسب، به دلیل تحریمهای اعمال شده علیه ایران از خطوط تولید بهمن موتور خارج شد و آخرین مدل این خودرو سال ۱۳۹۲ می باشد. مزدا ۲ مونتاژ بهمن موتور در یک تیپ عرضه شد و به مصاف رقبایی نظیر هیوندای i20 2011 ، میتسوبیشی میراژ و تویوتا یاریس هاچبک ۲۰۰۸-۲۰۰۹ میرود. مزدا ۲ در سه نسخه سدان، هاچبک ۵ در و هاچبک ۳ در در بازارهای جهانی عرضه شده است که تنها انتخاب مشتریان ایرانی نسخه هاچبک ۵ در می باشد.

نمای ظاهری مزدا ۲ با گذشت یک دهه از تولید و مونتاژ آن همچنان جذاب است و هارمونی خوبی بین اجزای آن برقرار است و نمره قبولی میگیرد، اما وارد کابین که میشویم همه چیز انگار ساده به نظر میرسد و حس یک خودروی ارزان قیمت به شما القا خواهد شد، البته که در بازارهای جهانی این خودروها به خودروهای اقتصادی معروف هستند و شاید خیلی نتوان به این موضوع خورده گرفت.

در بخش فضای داخلی کابین شرایط چندان ایده آل نیست ؛ اگر چه صندلی های مزدا ۲ صندلی های راحتی هستند و در ساعات طولانی شما را خسته نمیکنند ولی در ردیف عقب اگر کمی قد بلند باشید تنگی فضا ازار دهنده است. رقبب مستقیم مزدا ۲ یعنی تویوتا یاریس ۲۰۰۸-۲۰۰۹ علی رغم فاصله محوری کمتر، فضای کابین به مراتب بزرگتری را به سرنشینان ارائه میدهد چرا که صندلی های عقب خودرو به صورت ریلی تنظیم میشوند و تا حدود ۲۰ سانتی متر میتوان فضای صندوق عقب یاریس را کم یا زیاد کرد و در حالت نرمال مزدا ۲ فضای صندوق بیشتری نسبت به یاریس هاچبک  ۲۰۰۸-۲۰۰۹ دارد.

در بخش امکانات رفاهی، متاسفانه بسیاری از آپشنهای نمونه خارجی در نمونه مونتاژی حذف شده است. از آپشنها و امکانات مزدا ۲ میتوان به مواردی نظیر قابلیت پخش MP3 و دارای دکمه های کنترل سیستم صورتی روی فرمان، ورودی AUX، سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینه های برقی جانبی، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، روکش چرمی فرمان، کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری اشاره کرد که نسبت به رقیب ژاپنی اش یعنی یاریس شرایط بهتری دارد  ولی نسبت به رقیب کره ایش یعنی هیوندای i20 شرایط جالبی ندارد.

قسمت جذاب ماجرا بخش فنی مزدا ۲ است که گوی سبقت را از اکثر رقبای خود می رباید و چالاکی خوبی دارد. مزدا ۲ از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره میبرد که قادر به تولید ۱۰۲ اسب بخار قدرت (در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه) و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور (در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه) است که این قدرت را از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میکند و شتاب صفرتا صد کیلومتر بر ساعتی در حدود ۱۱ الی ۱۲ ثانیه را برای این خودروی ۱۰۵۵ کیلوگرمی به ارمغان می آورد. حجم باک مزدا ۲ معادل ۴۳ لیتر است و مصرف ترکیبی آن ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. طول، عرض و ارتفاع مزدا به ترتیب ۳.۸۸ متر، ۱.۶۹۵ متر و ۱.۴۷۵ متر می باشد که برای استفاده در شهرهای پرترافیک بسیار مناسب است. 

شاید در نگاه اول اعداد اسب بخار و گشتاور کم به نظر برسد ولی در این سگمنت و این رده قیمتی بواسطه هماهنگی خوب گیربکس و موتور از چالاکی بسیار خوبی در مسیرهای تخت برخوردار است و نسبت به خودرویی مثل یاریس قابل مقایسه نیست و بسیار سریع تر و چابک تر است و در حد و اندازه های هیوندای i20 با پیشرانه ۱.۶ لیتری می باشد. گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک مزدا ۲، تیپ ترونیک نمی باشد اما عملکردی مشابه تیپ ترونیک دارد و تعویض دنده ها را به صورت دستی در ۳ دنده انجام میدهد که جالب توجه است و در مقاله دیگر میتوانید از نحوه عملکرد گیریکس مزدا ۲ مطلع شوید.

اگر بخواهیم خلاصه کنیم از نقاط ضعف و مزایای مزدا۲ میتوان به کیفیت ساخت بالا، عایق بندی خوب کابین، مصرف سوخت مناسب، استهلاک پایین، چالاکی خوب، هماهنگی خوب بین گیربکس و موتور و هندلینگ مناسب اشاره کرد و از معایب و نقاط ضعف این خودرو میتوان به قطعات نه چندان در دسترس و نسبتا گران، فضای کم ردیف عقب، گزارشات مربوط به ایرادات جعبه فرمان خودرو و آپشنهای حذف شده نسبت به نمونه های وارداتی و بازار ضعیف اشاره کرد.

امنيت مزدا ۲

مزدا 2 در سال 2007 در نسخه ای که دارای 6 ایربگ بود موفق به کسب 5 ستاره ایمنی یورو انکپ شد. مدلهای موجود در ایران دارای 2 ایربگ می باشند و از این حیث قطعا امنیت کمتری نسبت به نسخه تست شده دارند. 

ارزش خريد مزدا ۲

مزدا 2 در نمونه های 2010 در خارج از کشور چیزی در حدود 7 الی 10 هزار دلار قیمت دارد و از این حیث با توجه به قیمت این خودرو در ایران میتوان گفت از ارزش خرید نسبتا مناسبی نسبت به رقبای خود برخوردار است، البته این نکته حایز اهمیت است که بازار خرید وفروش این خودرو به خوبی رقیب کره ایش یعنی هیوندای i20 2011-2012 نیست. در این رنج قیمتی و سگمنت اگر به دنبال خودروهای صفر کیلومتر یا در حد صفر هستید رنو ساندرو اتومات پژو 207 اتوماتیک انتخاب پیش روی شما هستند.

10
0 6.5

رقبای مزدا ۲

از رقبای مستقیم و نزدیک مزدا 2 میتوان به تویوتا یاریس 2008-2009، هیوندای i20 2011 ، میتسوبیشی میراژ 2015-2016 و رنو ساندرو اشاره کرد. اگر خودرویی میخواهید که علاوه بر چالاکی بالای پیشرانه از آپشنهای خوبی نیز برخوردار باشد و در عین حال بازار خرید و فروش مناسب و قطعات یدکی در دسترس داشته باشد هیوندای i20 2011 با پیشرانه 1.6 لیتری بهترین گزینه است که البته باید کمی بیشتر از مزدا 2 مدل 92 هزینه کنید، اگر میخواهید یک خودروی ژاپنی با کیفیت ساخت بالا و استهلاک پایین داشته باشید و علاوه بر آن خودروی شما به کندی تویوتا یاریس و میراژ نباشد و آپشنهای حداقلی را نیز داشته باشد و همچنین در دسترس بودن قطعات و گرانی قطعات چندان برایتان اهمیت ندارد مزدا 2 انتخاب شایسته ای می باشد. اگر هم چهره خودرو و آپشن برایتان اهمیتی ندارد و صرفا یک خودروی بی دردسر کم خرج و کم استهلاک با بازار خرید و فروش خوب میخواهید سراغ رنو ساندرو اتوماتیک با سال ساخت بالاتر و کم کار کردتر نسبت به رقبا بروید!


مشخصات فنی مزدا ۲

نام لاتین خودرو Mazda 2
کلاس بدنه هاچ بک
سگمنت جهانی B
کشور سازنده ژاپن، مونتاژ ایران
سال طراحی 2007
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده بهمن موتور
حجم موتور 1498 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 102 اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه
گشتاور 138 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 170 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 11.9 ثانيه
شتاب 0-400 متر 18 ثانيه
ضريب تراکم 10
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب نیمه مستقل
نوع فرمان برقی/ حساس به سرعت
طول 3905 میلیمتر
عرض 1698 میلیمتر
ارتفاع 1480 میلیمتر
فاصله محوری 2490 میلیمتر
وزن 1058 کیلوگرم
فاصله زیر خودرو تا زمین 150 میلیمتر
حجم صندوق 250 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 185/55R15
رینگ و لاستیک عقب 185/55R15
مصرف سوخت شهری 8.1 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.3 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 5.3 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 43 لیتر
پیمایش 522 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 5
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا سیستم صوتی MP3 با ورودی AUX با قابلیت تنظیم از روی فرمان
غربیلک فرمان سه شاخه با روکش چرم
سیستم صندلی های جلو تنظیم دستی
سیستم روشنایی جلو مه شکن - قابلیت تنظیم زاویه نور
سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن و چراغ سوم ترمز
سیستم آینه ها تنظیم برقی
سیستم شیشه ها بالابر برقی تمام شیشه ها به همراه تایمر برای شیشه راننده و قابلیت برگشت - گرمکن شیشه عقب
سایر موارد کامپیوتر سفر با قابلیت نمایش اطلاعات پیمایش سفر و اطلاعات ضروری مورد نیاز
کیسه های هوا 2 عدد - راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم ضد سرقت - قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب کاسه ای
سیستم فرمان و هدایت پذیری برقی
سیستم های ترمز و پایداری ABS دارای 4 کاناله به همراه EBD

عکس مزدا ۲

نمای داخلی مزدا 2

نمای داخلی مزدا 2

نمای عقب مزدا 2

نمای عقب مزدا 2

نمای جلو مزدا 2

نمای جلو مزدا 2

نمای جلو مزدا 2

نمای جلو مزدا 2

نمای جانبی مزدا 2

نمای جانبی مزدا 2

نمای جلو مزدا 2

نمای جلو مزدا 2

نمای جلو مزدا 2

نمای جلو مزدا 2

نمای جلو مزدا 2

نمای جلو مزدا 2

نمای عقب مزدا 2

نمای عقب مزدا 2

نمای عقب مزدا 2

نمای عقب مزدا 2

نمای داخلی مزدا 2

نمای داخلی مزدا 2

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "مزدا ۲"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
mazda lover
مهمان

تو رنج قیمتی خودش مزدا ۲ بهترین گزینست