معرفی و بررسی ۸ سیستم ایمنی فعال در خودروهای امروزی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
معرفی و بررسی 8 سیستم ایمنی فعال در خودروهای امروزی

از سال ۱۹۷۵ که اولین تکنولوژی ایمنی فعال به نام ایربگ در خودروها استفاده شد تاکنون انواع تکنولوژی‌ها و فناوری‌های ایمنی و همیار برای خودروهای امروزی معرفی شده است.

آنچه که می‌خوانید، مروری است بر پرکاربردترین سیستم‌های ایمنی فعال در خودروهای امروزی؛ سیستم‌هایی که در آغاز معرفی، فقط در گران‌قیمت‌ترین خودروهای عصر خود استفاده می‌شدند.

سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)

این سیستم به کمک دوربین، رادار، سنسور، واحد پردازش و سیستم ترمز از تصادف جلوگیری می‌کند. روش کار این سیستم به گونه‌ای است که دوربین جلو خودرو مانع را می‌بیند و با همکاری رادار فاصله آن را می‌سنجد سپس یک آلارم نوری و صوتی خطر را به راننده گوشزد می‌کند، اگر راننده اقدام به ترمزگیری و افزایش فاصله نکند، سیستم دخالت کرده و اقدام به ترمزگیری می‌کند.

همیار حفظ مسیر

انحراف از مسیر بخش قابل‌ملاحظه‌ای از تصادفات جاده‌ای و شهری را شامل می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، در خودروهای جدید از یک تکنولوژی بازدارنده استفاده می‌شود. این مشخصه که با نام همیار حفظ مسیر شناخته می‌شود، ابتدا روی خودروهای مرسدس بنز استفاده شد اما امروز در لیست تجهیزات انواع خودروهای سواری غیرلوکس نیز دیده می‌شود. در این سیستم، یک دوربین که عموماً پشت آینه وسط است مسیر را آنالیز می‌کند و دیگر سنسورها رفتار راننده را زیر نظر دارند. اگر خودرو کم‌کم از لاین خود خارج شود ابتدا فرمان خودرو با ویبره‌زدن راننده را از این خطر باخبر می‌کند و در صورت ادامه یافتن این رویه، سیستم وارد مدار شده و هم زمان با ترمزگیری، خودرو را به لاین برمی‌گرداند.

سیستم تشخیص سطح هوشیاری راننده

بارها شاهد تصادفاتی بوده‌ایم که ناشی از خواب‌آلودگی راننده بوده‌اند و منجر به فوت نیز شده‌اند. با وجود همین مشکل که هنوز به طور کامل رفع نشده است، خودروسازان از سیستم تشخیص سطح هوشیاری راننده در ساخته‌های خود استفاده می‌کنند که تا حدودی این مشکل را رفع کرده است. این سیستم با بررسی و تشخیص رفتار راننده شامل انحراف از مسیر، رهاشدن دست راننده از روی فرمان به مدت زیاد و یا افزایش یک‌باره سرعت، وارد مدار می‌شود. هشدار این سیستم روی نمایشگر پشت فرمان ظاهر می‌شود و بسته به برند، می‌تواند دارای سطوح هشداری مختلفی باشد مثل هوشیاری کامل، سطح قابل قبول، سطح هوشیاری کم و یا عدم هوشیاری و با پیغام Time for a Brake نمایش داده می‌شود.

همیار نوربالای اتوماتیک

اگر اهل رانندگی در شب باشید، حتماً با مزاحمت نوربالای خودرو مقابل و یا پشت سر روبرو شده‌اید. در مسیرهای تاریک استفاده از نور بالا اجتناب‌ناپذیر است اما کنترل آن برای آزارنرساندن به خودروهای عبوری کمی سخت خواهد بود. تکنولوژی AHB یا همیار نور بالای اتوماتیک در خودروهای امروزی با استفاده از یک دوربین در پشت آینه دید عقب، مسیر را بررسی کرده و در موقع نیاز، نوربالای خودرو را فعال می‌کند. به محض اینکه این دوربین و حسگرهای مرتبط خودرویی را از مقابل تشخیص دهند، بازه نور آن سمت کاهش می‌یابد و پس از عبور خودرو، دوباره به حالت اول بازمی‌گردد.

هشدار ترافیک عبوری از پشت

تصور کنید در پارکینگی پر از خودرو قرار دارید و می‌خواهید خودرو خود را از پارک بیرون بیاورید. فرقی نمی‌کند خودرو کناری شما یک شاسی‌بلند باشد یا یک هاچ‌بک چرا که شما دید اطراف خود را به دلیل وجود آنها از دست می‌دهید. در روش سنتی شما باید به پشت برمی‌گشتید و با سرعتی کم به عقب حرکت می‌کردید تا دید خود را کامل به دست بیاورید. در حین این روش تشخیص اینکه خودرویی از دو طرف به شما نزدیک نشود، بسیار سخت بود. امروزه با تکنولوژی هشدار ترافیک عبوری از پشت دیگر نیاز به روش سنتی نیست چون سنسورهای چپ و راست به همراه دوربین عقب به شما کمک می‌کنند تا از وجود یک خودرو که به خودرو نزدیک می‌شود، باخبر شوید. این هشدار روی صفحه نمایشگر مرکزی و با توجه به موقعیت خودرو در حال عبور از پشت، به راننده نمایش داده می‌شود.

تماس اضطراری در هنگام تصادف

خودروسازان همواره به فکر سلامتی و ایمنی خریداران خود هستند و در این راه از هیچ چیزی کم نخواهند گذاشت. در مواقع تصادف اگر در محلی باشید که عبور و مرور زیاد است، مردم به سرعت به کمک شما می‌آیند و با پلیس و آمبولانس تماس می‌گیرند. اما اگر در یک مسیر خلوت دچار سانحه تصادف شوید، امکان این که کسی به شما امدادرسانی کند، بسیار کم است. در خودروهای امروزی، پس از تصادف و با بازشدن ایربگ، خودرو با مرکز امداد شرکت تماس برقرار می‌کند. در این هنگام اپراتور برای کمک روی خط می‌آید و اوضاع را کنترل می‌کند. این اپراتور بعد از اطمینان از حال و موقعیت راننده و سرنشینان، نیروهای امداد را به موقعیت می‌فرستد.

هشدار احتمال تصادف از روبه‌رو

حواس‌پرتی راننده و نداشتن تمرکز روی جاده، احتمال برخورد با خودرو جلویی را افزایش می‌دهد. سیستم هشدار احتمال تصادف از مقابل با استفاده از رادار و سنسورها، فاصله با خودرو جلویی را تشخیص می‌دهد و با توجه به سرعت، عکس‌العمل نشان می‌دهد. اگر خودرو با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت باشد و به خودرو جلویی که سرعت کمتری دارد در حال نزدیک‌شدن باشد، این سیستم به راننده آلارم می‌دهد و در صورت کم نکردن سرعت، خود این سیستم اخطار شدیدتری را با صدای بلندتر اعلام می‌کند. اگر باز هم راننده اقدام به کم‌کردن سرعت نکند، سیستم به‌طور خودکار وارد مدار می‌شود و اقدام به ترمزگیری و حفظ فاصله می‌کند.

ایربگ

یکی از اولین سیستم‌های ایمنی فعال، ایربگ‌ها هستند. در دهه ۱۹۷۰ میلادی فورد جزء اولین خودروسازانی بود که از این تکنولوژی بهره برد. از زمان اجباری‌شدن استفاده از ایربگ در خودروها، میزان مرگ و میر بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است. امروزه نه‌تنها راننده و سرنشین جلو، بلکه سرنشینان عقب نیز از ایربگ بهره‌مند هستند. خوب است بدانید سرعت بازشدن ایربگ‌ها تا ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "معرفی و بررسی ۸ سیستم ایمنی فعال در خودروهای امروزی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ThE-_-AmiR
مهمان

کاش خودرو ساز های داخلی فکر ارتقاع سیستم ایمنی خودرو باشند تا جیب خودشون❤❤ممنون مطالب خوبی بود

ThE-_-AmiR
مهمان

دستتون درد نکنه.❤ اطلاعات بسیار خوبی بود،کاش خودرو ساز های داخلی هم فکر سیستم ایمنی خودرو هایی که میسازند باشند تا فکر جیب خودشون