راهنمای خرید خودرو: چه مدلی مناسب شماست؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
راهنمای خرید خودرو: چه مدلی مناسب شماست؟

در شرایطی که این روزها صدها انتخاب مختلف هنگام خرید خودرو وجود دارد، تصمیم گیری در مورد این که چه خودرویی دقیقاً مناسب شماست می‌تواند کار بسیار سختی باشد. مطمئن باشید هر نوع خودرویی که به دنبالش هستید، صفر کیلومتر یا دست دوم، ارزان یا لوکس، همیشه مدلی وجود دارد که بتواند نظر همه را به خود جلب کند. در این مطلب ما به بررسی انواع بادی تایپ‌های خودروها پرداخته، توضیحی کوتاه در مورد هر یک ارائه کرده و نهایتاً، گفته‌ایم که آن نوع خودرو بیشتر به درد چه کسانی می‌خورد.

سدان

یک مدل سدان

سدان ها با فاصله بسیار زیاد، رایج‌ترین نوع خودرو در همه جای دنیا می‌باشند. قابل توجه ترین تفاوت بین یک سدان و یک کوپه این است که سدان ۴ درب و کوپه ۲ درب دارد. برخی از خودروها، مانند بی ام و سری ۳، در هر دو نسخه سدان و کوپه موجود هستند، ولی برخی دیگر فقط در یک بادی استایل عرضه می‌شوند. اگرچه همواره کوپه‌ها مدل‌هایی اسپرت تر در مقایسه با سدان ها تلقی شده‌اند، ولی مدل‌های جدیدتر و قوی‌تر سدان به طور کامل این طرز تفکر را امروزه منسوخ کرده‌اند. امروزه در بازار خودروها سدان های بسیار قدرتمندی وجود دارند که می‌توانند هر خودروی دیگری را به چالش بکشند. در بازار، سدان ها اکثریت مدل‌های بسیار قدرتمند و لوکس و از سوی دیگر بسیار کم مصرف و ارزان قیمت و هر آن چه بین این دو دسته قرار می‌گیرند را به خود اختصاص داده‌اند.

برای شما گزینه خوبی است اگر:

خودرویی با ۴ درب و فضای کابین مناسب برای ۴ یا ۵ نفر و یک فضای بار کافی نیاز دارید. تقریباً برای انتخاب یک سدان در بازار به دلیل تنوع بسیار بالایی که وجود دارد قطعاً دچار سرگیجه خواهید شد. بدون توجه به آن چه که به دنبالش هستید، چه یک سدان لوکس، پرفورمنس یا ارزان قیمت باشد، قطعاً یک مدل متناسب با نیازهای خود خواهید یافت.

کوپه

یک مدل کوپه

کوپه‌ها همواره به طور کلی به عنوان برادر اسپرت تر سدان ها دیده شده‌اند؛ خودروهایی که در مقایسه با آن‌ها کمی سبک‌تر و کمی سریع‌تر هستند. برخلاف این واقعیت که در بازار امروز سدان های قوی بسیاری وجود دارند، تمامی ابرخودروها هنوز هم با دو درب ساخته می‌شوند؛ فقط کافیست نگاهی به کوروت ها یا کوئنیگزگ ها بیندازید! داشتن دو درب نه تنها باعث کاهش وزن خودرو می‌گردد، بلکه دست طراحان برای طراحی مدل‌های اسپرت تر و زیباتر، باز می‌شود. اگر چه برخی از کوپه‌ها صندلی ردیف عقب هم دارند، ولی معمولاً اندازه آن‌ها کوچک است و دسترسی به آن‌ها معمولاً کار سختی می‌باشد. فضای بار این خودروها متفاوت است و می‌توان هم اندازه با فضای بار یک سدان باشد، برخی کوپه‌ها به کل فضای بار ندارند و خیلی از آن‌ها، فضای باری بین این دو در اختیار شما قرار خواهند داد.

برای شما گزینه خوبی است اگر:

خودرویی با ظاهری شیک‌تر و اسپرت تر از یک سدان، با فضای کافی برای یک یا نهایتاً سه سرنشین دیگر؛ دو نفری که قطعاً خیلی از آن‌ها خوشتان نمی‌آید و یک فضای بار مناسب می‌خواهید. همچنین اگر در بازار به دنبال یک ابرخودرو می‌گردید، از آن جایی که تقریباً همه ابرخودروها کوپه هستند، یک مدل کوپه تنها گزینه شما خواهد بود.

کانورتیبل

یک مدل کانورتیبل

کانورتیبل به خودروهایی گفته می‌شود که یک کوپه یا سدان هستند و سقف آن‌ها بریده شده و جای خود را به یک سقف پارچه‌ای که روی یک فریم فلزی کشیده می‌شود داده است. اگر چه این ترکیب ممکن است در صورت وقوع تصادف فاجعه آمیز به نظر برسد، ولی پیشرفت‌های خوبی برای محافظت از سرنشین‌ها در صورت چپ شدن یک مدل کانورتیبل به وجود آمده است. این خودروها یا یک رول بار دائمی دارند، یا به رول بارهایی مجهز شده‌اند که به صورت الکترونیکی فعال می‌شوند. (رول بار عبارت است از مجموعه‌ای از قطعات فلزی بصورت لوله یا پروفیل که جهت افزایش استحکام خودروها در هنگام چپ شدن خودرو و جلوگیری از وارد شدن ضربه حاصل از واژگونی به سرنشینان خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.) اگر سیستم تشخیص بدهد که خودرو در حال چپ شدن است، خودرو به سرعت و به صورت خودکار یک مجموعه از رول بارها را برای محافظت از سرنشین فعال می‌کند.

برای شما گزینه خوبی است اگر:

اندازه و شکل بدنه کوپه‌ها را دوست دارید، ولی ترجیح می‌دهید که باد از میان موهایتان عبور کرده و تابش آفتاب روی صورتتان هنگام رانندگی بیفتد. فضای کافی برای حداقل یک سرنشین دیگر وجود دارد، برخی مدل‌ها حتی یک صندلی عقب بزرگ هم دارند که می‌تواند یک فرد بالغ معمولی را در خود جای دهد. فضای بار متفاوت است، ولی معمولاً به دلیل جمع شدن سقف پارچه‌ای در قسمت بار، این فضا بسیار کم می‌باشد. ولی نگران نباشید، زیرا این خودروها فضای کافی برای یک زیر انداز و یک میز پیک نیک دارند! هنگام رانندگی با یک کانورتیبل به چیزی بیشتر از این دو مورد نیازی نخواهید داشت! همچنین در منطقه‌ای با آب و هوای همیشه آفتابی و گرم زندگی می‌کنید و سالی بیش از دو بار قادر به باز کردن سقف خودروی خود خواهید بود!

مینی ون

یک مدل مینی ون

مینی ون‌ها زمانی که نخستین بار وارد بازار شدند، تصویر خوبی از خود در ذهن مردم به جای نگذاشته بودند، دلیل اصلی این موضوع زشت بودن این خودروها و تجربه رانندگی افتضاح با آن‌ها بود. این خودروها برای خانواده‌های بزرگ و هر کسی که به دنبال جای کافی برای ۵ الی ۷ نفر و همچنین فضای بار خوبی می‌گشت بسیار جذاب بودند. اگر چه حتی امروز هم، مینی ون‌ها را نمی‌توان زیباترین بادی استایل خودروها معرفی کرد، ولی این مدل‌ها پیشرفت بسیار زیادی کرده‌اند. مینی ون‌های مدرنی هر روز رونمایی می‌شوند که موتورهایی با بالای ۲۰۰ اسب بخار نیرو و سیستم‌های تعلیق مدرنی دارند و همین آن‌ها را قادر می‌کند تا در مقایسه با مدل‌های اولیه مینی ون‌ها، طوری به نظر برسد که گویی از سیاره دیگری آمده‌اند. حتی بهتر از آن، امروزه بسیاری از مدل‌های پرمیوم این خودروها به کابین‌هایی لوکس و راحت، با سیستم‌های صوتی قوی، صفحات نمایش مختلف و درب‌هایی برقی مجهز هستند.

برای شما گزینه خوبی است اگر:

خیلی به ظاهر و شیک بودن خودرو اهمیت نمی‌دهید و اکنون فقط می‌خواهید به موقع فرزندتان را سر کلاس نقاشی ببرید یا اگر به صورت منظم افراد زیادی را جابجا می‌کنید. مینی ون‌ها خودروهای خانوادگی فوق العاده ای هستند و فضای سرنشین و بار بسیار زیادی را ارائه می‌کنند. از سوی دیگر، مینی ون‌هایی که سالیان سال جوجه اردک زشت بازار خودروها بوده‌اند، این روزها اوضاع فرق کرده و جذابیت‌های زیادی در بازار دارند. این خودروها با توجه به سواری فوق العاده نرم و فضای بار و سرنشین زیادی که دارند، گزینه بسیار مناسبی برای مسافرت هم هستند.

یک مدل کراس اوور

کراس اور / استیشن / هاچ بک

یک مدل استیشن

ایده بادی استایل استیشن و هاچ بک به دلیل نیاز به خودرویی در اندازه یک سدان یا کوپه با فضای بار بسیار مناسب به وجود آمد. بسیاری از مدل‌های استیشن و هاچ بک مبتنی بر سدان ها و کوپه‌های معروف بازار ساخته شده‌اند و طراحی بدنه متفاوت آن‌ها ظرفیت بار خودرو را افزایش داده است. کراس اورها چند سال پیش برای پر کردن جای خالی خودرویی که کسی از وجودش خبر نداشت و سریعاً تقاضای بسیاری زیادی برای آن به وجود آمد طراحی و روانه بازار شدند. این خودروها که فاصله بین یک شاسی بلند و یک مدل استیشن را پر می‌کنند، طی سال‌های اخیر از نظر فروش بسیار موفق بوده‌اند. در این مقاله کراس اورها را در کنار استیشن‌ها مطرح کردیم چون اساساً، کراس اورها اشتراکات بیشتری با سدان ها و استیشن‌ها دارند تا با شاسی بلندها! کراس اورها معمولاً استیشن‌های مرتفعی هستند که به موتورهایی کم مصرف مجهز شده‌اند و هندلینگی مشابه با سدان ها دارند.

یک مدل هاچ بک

برای شما گزینه خوبی است اگر:

استیشن‌ها و هاچ بک‌ها برای شما گزینه خوبی هستند اگر اندازه و تجربه سواری یک سدان و کوپه را دوست دارید ولی فضای بار بیشتر می‌خواهید داشته باشید. اگر عاشق مدل‌های استیشن هستید، ولی فضای کابین و بار بیشتر می‌خواهید و هندلینگ و مصرف بالای شاسی بلندها را دوست ندارید، کراس اورها راست کار شما هستند. کراس اورها معمولاً آپشن دو دیفرانسیل دارند و همین آن‌ها را به یک خودرو همه کاره تبدیل می‌کند.

شاسی بلند

یک مدل شاسی بلند

شاسی بلندها به دلیل نیاز به خودرویی با قدرت و توانایی‌های آفرود تراک های پیکاپ، ارتفاع بلند از سطح زمین و نیاز به فضای کابین کافی برای ۴ نفر یا بیشتر و فضای بار برای نگهداری تجهیزات و وسایل به وجود آمدند. باربندهای فابریک را تقریباً روی هر شاسی بلندی می‌توانید پیدا کنید، موضوعی که قابلیت‌های حمل بار آن‌ها بیش از پیش افزایش می‌دهد. این خودروها معمولاً دو دیفرانسیل هستند و قابلیت‌های رانندگی بالایی دارند، تنها مشکل اصلی شاسی بلندها مصرف سوخت بالای آن‌هاست. شاسی بلندهای مدرن همچنین به قیمت‌های مختلفی در بازار وجود دارند و از خودروهای ارزان گرفته تا مدل‌های فوق العاده لوکس، تنوع خوبی از آن‌ها در بازار می‌بینیم.

برای شما گزینه خوبی است اگر:

عاشق طبیعت هستید و می‌خواهید خودرویی داشته باشید که توانایی‌های آفرود بالایی داشته باشد و در عین حال، بتواند بیش از ۴ نفر سرنشین را با راحتی و آسایش کامل جابجا کرده و همچنین، فضای بار خوبی داشته باشد. همچنین شاسی بلندها برای کسانی که در شهرهایی با خیابان‌های نه چندان مناسب زندگی می‌کنند بسیار مناسب است.

پیکاپ تراک

یک پیکاپ تراک

پیکاپ تراک ها زمان زیادی است که در بازار حضور دارند و همیشه یک خودروی همه کاره سفت و سخت بوده‌اند، این خودروها را تقریباً در هر جاده‌ای می‌توانید برانید. طراحی قسمت بار عقب برای کارهای زیادی به درد می‌خورد و موتورهای مختلفی همراه با اندازه شاسی‌های متفاوت در این خودروها ارائه می‌شوند تا بتوانید یک تراک مناسب که بتواند همه نیازهای شما را برطرف کند خریداری نمایید. آپشن دو دیفرانسیل در بسیاری از این تراک ها محبوب هستند و آن‌ها را به مدلی همه کاره تبدیل می‌کنند. یک بازار به شدت رقابتی در کنار تقاضای مردم برای شاسی بلندهای لوکس موجب شده تا خودروسازها یک سطح جدید از لوکس بودن را در تراک های پیکاپ معرفی کنند که قبلاً هیچ وقت مانند آن را شاهده نبوده‌ایم.

برای شما گزینه خوبی است اگر:

یک پیکاپ تراک سنگین با یک موتور قدرتمند می‌خواهید که تریلر خود را با آن بتوانید جابجا کنید. یک پیکاپ کامپکت زمانی برای شما گزینه خوبی خواهد بود که به یک خودروی کار سبک‌تر برای فعالیت در شرکت‌ها و محیط‌های شهری نیاز دارید. یک پیکاپ فول سایز استاندارد برای انجام کارهای سنگین، با توجه به قابلیت‌های بکسل متوسطی که دارد می‌تواند گزینه خوبی باشد. پیکاپ های دو دیفرانسیل کامپکت هم در میان کسانی که به طبیعت و آفرود سواری علاقه دارند گزینه بسیار محبوبی است. این خودرو ارتفاع بالایی از سطح زمین دارند و تقریباً با آن به هر کجا که دلتان بخواهد می‌توانید بروید.

سخن پایانی این که، هیچ خودروی فوق العاده ای برای یک شخص وجود ندارد. معمولاً پیدا کردن یک خودروی مناسب به معنی صرف نظر کردن از برخی چیزهای دیگر و همچنین تصمیم گیری در مورد این که چه چیزی بیشتر برای شما اهمیت دارد می‌باشد. ابتدا باید استفاده اصلی که از خودرو می‌خواهید بکنید را مشخص نمایید و این که آیا به عنوان مثال دوست دارید قدرت بالای موتور را به منظور به دست آوردن یک قابلیت دیگر فدا کنید یا نه. هر خودرویی که تصمیم به خرید آن بگیرید، اگر دست دوم بود حتماً قبل از خرید با مراجعه به یک مکانیک ماهر از وضعیت خودرو و سلامت آن حتماً اطمینان حاصل کنید.

منبع: وب‌سایت YourMechanic

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

6 دیدگاه ها برای "راهنمای خرید خودرو: چه مدلی مناسب شماست؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
یک ایرانی
مهمان

من به شخصه یه کوپه رو انتخاب میکنم اگه پولشو داشته باشم.هاچبک ها معمولن زیبایی ندارن و خودرو روزمره هستند استیشن و پیکاپ هم برای کار خوبه ولی سدان ها خیلی زیباتر هستند و قوی تر و البته کوپه ها از اینها قوی تر هستند و کانورتیبل اصلا کلاس مشخصی نیستش فقط کوپه ای هست که امکان برداشتن سقف رو داره.موفق باشید.

احسان
مهمان

اگه امکان داره راجب خودرو های داخلی هم یه تحقیق کنید
ممنون

مرتضی
مهمان

اون کوئنیگزگ درست نیست. تلفظش صحیحش کونیخ زگ

علی
مهمان

در مورد نرمی و راحتی کدامیک رو پیشنهاد میکنید؟؟؟؟

محمد
مهمان

به نظر من اگه فقط برای راحتی خودتونه ک کوپه عالیه ولی اگه برای خونواده یا دوستان میگید بهترین گزینه شاسی بلنده

سید
مهمان

رودستر نداریم توی ایران نه رودستر از همشون بهتره فقط سقف کلا نداره