هیوندای آزرا ، قهرمانی از سرزمین‌های شرقی

بروزرسانی در: یکشنبه 19 بهمن 99 ساعت 21:18
هیوندای آزرا ، قهرمانی از سرزمین‌های شرقی

خوش‌نامی هیوندای آزرا در بازار کشور ما سبب شده است که در حال حاضر تقاضای نسبتاً بالایی برای خرید نسخه‌های صفر کیلومتر و کارکرده آن در بازار وجود داشته باشد.در نوشتار زیر با بررسی نسخه‌های مختلف این خودرو، یک راهنمای خرید جامع برای آن ارائه شده است.

 

نسل چهارم
نسل چهارم هیوندای آزرا که با کد TG شناخته می‌شود؛ نخستین بار در سال ۲۰۰۵ معرفی و با مدل ۲۰۰۶ روانه بازار جهانی شد. این نسل از آزرا تقریباً هم‌زمان با بازار جهانی در بازار کشور ما هم عرضه و به‌دلیل امکانات رفاهی کامل و قیمت رقابتی خود، با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد. هیوندای آزرا نسل چهارم تا پایان عمر خود یعنی سال ۲۰۱۱ در بازار ایران حضور داشت و برای سال آخر، یک فیس‌لیفت جزئی را نیز تجربه کرد. همه آزراهای نسل چهارم موجود در بازار ایران از یک پیشرانه ۶ سیلندر تنفس طبیعی ۳.۳ لیتری بهره می‌برند که این پیشرانه در مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، حداکثر قدرت ۲۳۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۰۴ نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد. پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک، علاوه بر مصرف ۱۰ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد ۸.۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۳۴ کیلومتر بر ساعت را برای این سدان نیمه‌لوکس کُره‌ای به ارمغان می‌آورد. همین پیشرانه در مدل‌های فیس‌لیفت ۲۰۱۱ نیز به‌کار رفته اما به‌لطف اصلاحاتی مثل بهره‌گیری از سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته‌شدن سوپاپ‌ها، حداکثر قدرت و گشتاور آن به‌ترتیب به ۲۵۹ اسب بخار و ۳۱۶ نیوتن‌متر بهبود یافته است. این پیشرانه بهبود یافته در کنار یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک سبب شده است تا هیوندای آزرا مدل ۲۰۱۱ نسبت به برادران قدیمی‌تر خود، در مصرف سوخت ترکیبی ۰.۲ لیتر اقتصادی‌تر عمل کند و ۰.۳ ثانیه نیز سریع‌تر به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. هیوندای آزرا نسل چهارم در بخش امکانات رفاهی نیز در مقیاس یک خودرو با عمر بیش از یک دهه بسیار خوب ظاهر شده است و کماکان وجود امکاناتی مثل صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن، حافظه صندلی راننده، کروز کنترل، سانروف، پرده عقب برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سنسور نور، سنسور باران، سیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی با مانیتور ۶.۵ اینچی لمسی، کی‌لس استارتر (فیس‌لیفت ۲۰۱۱)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، پشت‌سری‌های فعال‌شونده صندلی‌های جلو، ۸ عدد ایربگ و... در نسخه‌های فول‌آپشن آن وجود دارد. در مجموع می‌توان گفت که نسل چهارم هیوندای آزرا از مزایایی مثل پیشرانه قدرتمند، امکانات رفاهی و ایمنی کامل نسبت به سال تولید و کابین جادار بهره‌مند است و می‌تواند برای افرادی که به خودروهای صفرکیلومتر چینی علاقه ندارند؛ گزینه مناسبی باشد. اما در مقابل، می‌توانیم از مواردی مثل مصرف سوخت و استهلاک بالا و هم‌چنین کمیاب‌بودن نسخه‌های سالم نیز به‌عنوان نقاط ضعف این خودرو یاد کنیم. در حال حاضر قیمت نسخه‌های مختلف هیوندای آزرا نسل چهارم در بازار، بسته به سال تولید، سطح آپشن‌ها، میزان سلامت و کارکرد، از حدود ۴۰۰ میلیون تومان شروع شده و تا ۹۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

عکس خودرو ازرا

نسل پنجم
نسل پنجم هیوندای آزرا در اواخر سال ۲۰۱۱ معرفی و با مدل ۲۰۱۲ به بازار آمد. شرکت آسان موتور نیز با توجه به تجربه خوب فروش آزراهای نسل چهارم، این نسل از آزرا را تقریباً هم‌زمان با بازارهای جهانی به بازار ایران عرضه کرد و فروش آن را تا اوایل سال ۲۰۱۴ و تصویب قانون منع واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی، ادامه داد. برخی از نسخه‌های اولیه هیوندای آزرا نسل پنجم با توجه به سفارش‌گذاری کشور مبدأ با نام هیوندای گرنجور به کشور ما وارد شدند و به همین دلیل، برخی از هم‌وطنان ما این نسل را با نام آزرا گرنجور می‌شناسند. قلب تپنده این نسل از هیوندای آزرا نسبت به نسل قبلی کم‌حجم‌تر است و تنها ۳ لیتر حجم دارد. این پیشرانه تنفس طبیعی، حداکثر قدرت ۲۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۲ نیوتن‌متر را تولید می‌کند و با اتصال به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، شتاب صفرتاصد ۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت را برای این هیوندای محبوب به ارمغان می‌آورد. مصرف سوخت ترکیبی نسل پنجم هیوندای آزرا با این مشخصات فنی نیز برابر با ۹.۵ لیتر در صد کیلومتر است. امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای آزرا نسل پنجم نیز لیست بلندبالایی را تشکیل می‌دهد که وجود آپشن‌هایی هم‌چون سقف پانوراما، کروز کنترل هوشمند، گرم‌کن تمام صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، ماساژور صندلی راننده، سیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی، گرم‌کن فرمان، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل ترمزها هنگام پیچیدن (CBC)، ۹ عدد ایربگ و... باعث می‌شود که این خودرو حتی در برابر رقبای جوان‌تر خود نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در مجموع می‌توان گفت که نسل پنجم هیوندای آزرا با توجه به طراحی ظاهری مناسب، پیشرانه پرقدرت و امکانات رفاهی کامل خود می‌تواند برای طرفداران سدان‌های لوکس و پرقدرت، انتخاب خوبی باشد اما در مقابل، بایستی از مواردی مثل ترمزهای نه‌چندان قوی و مصرف سوخت نسبتاً زیاد نیز به‌عنوان نکات منفی این خودرو یاد کنیم. در حال حاضر نسخه‌های مختلف نسل پنجم هیوندای آزرا بسته به سال تولید، سلامت، کارکرد و سطح آپشن‌ها، بین ۸۰۰ تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت می‌خورند.

 

عکس خودرو آزرا

نسل ششم
نسل ششم هیوندای آزرا ابتدا در سال ۲۰۱۷ در بازار داخلی کره جنوبی عرضه شد و حدود یکسال بعد، به بازارهای جهانی راه یافت. شرکت کرمان موتور نیز پس از گرفتن مجدد نمایندگی هیوندای در دوره پسابرجام، این نسل از آزرا را در کنار سایر محصولات این خودروساز کُره‌ای، به بازار ایران عرضه کرد. اما بخت چندان با آزرا نسل ششم و کرمان موتور همراه نبود و ممنوعیت واردات خودرو باعث شد تا تعداد نسبتاً محدودی از این خودرو با مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وارد کشور ما شود که البته همین تعداد نسبتاً محدود نیز با تأخیر قابل‌توجهی از گمرک ترخیص شدند. نسل ششم هیوندای آزرا زمانی معرفی شد که چند سالی از وضع قانون منع واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی می‌گذشت و از این‌رو، این خودرو به‌ ناچار پیشرانه‌های ۶ سیلندر خود را کنار گذاشت و با یک موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی (مشابه با پیشرانه هیوندای سانتافه مدل ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸) به ایران آمد. پیشرانه مذکور با استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)، حداکثر قدرت ۱۸۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۱ نیوتن‌متر را تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، به محور جلو هیوندای آزرا انتقال می دهد. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا صد آزرا نسل ششم با این مشخصات فنی نیز به‌ترتیب برابر با ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر و ۹.۷ ثانیه است. همانطور که انتظار می‌رود، هیوندای آزرا نسل ششم نیز با امکانات رفاهی و ایمنی کاملی در بازار کشور ما عرضه شده است به عنوان مثال مهم‌ترین این امکانات می‌توانیم به مواردی مثل کی‌لس استارتر، سقف پانوراما، کروز کنترل هوشمند، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) چهار حالته، در صندوق‌بار برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی با مانیتور ۸ اینچی لمسی و ۱۴ بلندگو، دی‌لایت، دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن تمامی صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM)، ۹ عدد ایربگ و... اشاره کنیم. هرچند این امکانات جای گله چندانی را باقی نمی‌گذارند اما با توجه به کلاس قیمتی این خودرو و درنظرگرفتن دیگر رقبا، جای خالی امکاناتی مثل ماساژور صندلی، سیستم هشداردهنده نقاط کور، سیستم هشدار خروج از خط و ترمز اضطراری احساس می‌شود.

 

عکس خودرو آزرا

 

در نتیجه می‌توان گفت که نسل ششم هیوندای آزرا از نقاط قوتی مثل طراحی لوکس و به‌روز، استهلاک پایین، امکانات رفاهی کامل و بازار دست‌دوم نسبتاً مناسب برخوردار است اما در مقابل، پیشرانه نه‌چندان قدرتمند و کمبود برخی امکانات ایمنی نیز ممکن است خریداران را از این خودرو دور کند و به سمت رقبای آن سوق دهد. برای تملک یک نسخه از هیوندای آزرا نسل ششم، بسته به صفر یا کارکرده‌ بودن، سال تولید و میزان کارکرد، باید بین ۱.۹ تا ۲.۵ میلیارد تومان پرداخت کرد.

 

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar