نقد و بررسی مزدا ۳ نیو به همراه تجربه رانندگی

بروزرسانی در: پنج شنبه 15 آذر 97 ساعت 16:04
نقد و بررسی مزدا 3 نیو به همراه تجربه رانندگی

در سال 1386 پس از ورود نسل اول مزدا 3 به بازار ایران، این خودرو توانست توجهات فراوانی را به سوی خود جلب کرده و فروش بسیار خوبی را تجربه کند. گروه بهمن که از علاقه روزافزون مردم به این سدان اسپرت آگاه شده بود، تصمیم گرفت نسل اول این خودرو را پس از 3 سال با نسل دوم آن جایگزین نماید.

مزدا یک شرکت بزرگ ژاپنی بوده که در سال ۱۹۲۰ تأسیس و از سال ۱۹۳۱ فعالیت‌های خود را درزمینه تولید خودرو آغاز نمود. گروه بهمن که در آن زمان با نام شرکت ایران‌خلیج‌کو شناخته می‌شد، همکاری خود را در سال ۱۳۳۸ با شرکت مزدا آغاز کرد و اولین محصول این همکاری یک وانت سه‌چرخ بود که توانایی حمل دویست کیلوگرم بار را داشت. در سال ۱۳۷۸ این شرکت نام خود را به گروه بهمن تغییر داد از آن سال تاکنون موفق شد تا علاوه بر تولید و مونتاژ وانت‌های شرکت مزدا خودروهایی همچون میتسوبیشی پاجرو، مزدا ۳۲۳، مزدا ۲ و مزدا ۳ را نیز در سبد محصولات خود قرار دهد.
یکی از برجسته‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای تولیدی این شرکت مزدا ۳ نام داشت که اولین نسل آن از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۸۹ در بازار خودروی کشور حضور پیدا کرد. این خودرو توانست به لطف طراحی زیبا و جوان‌پسند، امکانات رفاهی متنوع، شرایط فروش مناسب و کیفیت بالای قطعات فروش بسیار موفقی را در بازار ایران تجربه کند. در سال ۱۳۸۹ شرکت بهمن تصمیم گرفت نسل دوم مزدا ۳ را جایگزین نسل اول آن کند؛ ظاهر نسل دوم نسبت به گذشته مدرن‌تر شده و از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بیشتری بهره می‌برد.
در این مقاله سعی داریم تا تجربیات خود از سواری با این سدان دوست‌داشتنی را با شما عزیزان در میان بگذاریم؛ پس اگر به این خودرو علاقه‌مند هستید یا قصد خرید آن را دارید با تیم بررسی تخصصی Z4CAR همراه باشید.

طراحی ظاهری


مزد 3 جدید

مزدا ۳ یک سدان شهری خانوادگی جمع‌وجور است که در رده‌بندی‌های جهانی در سگمنت C جای می‌گیرید. این خودرو از پلتفرم مشترکی با نسل گذشته خود بهره می‌برد که باعث شده ابعاد داخلی و خارج آن تفاوت چندانی با مزدا ۳ نسل اول نداشته باشد. برخلاف ظاهر ساده‌ای که در نسل گذشته مزدا شاهد آن بودیم، در طراحی نسل جدید خطوط موج‌دار زیادی در سطح بدنه دیده می‌شود که باعث شده ظاهر این سامورایی بسیار اسپرت تر و عضلانی‌تر از نسل اول به نظر برسد. در نمای جلویی این خودرو چیزی که بیش از همه نگاه‌ها را به سمت خود جذب می‌کند چراغ‌های زاویه‌دار و کشیده‌ای است که در هماهنگی کامل با نمای کلی بدنه این خودرو طراحی‌شده است. این چراغ‌ها در ترکیب با نمای عضلانی گلگیرها و جلوپنجره منحصربه‌فرد مزدا ۳، باعث خلق نمایی جذاب و جوان‌پسند شده است.
مکان و زاویه قرارگیری ستون‌ها نسبت به نسل قبل تغییری نداشته است که با توجه به یکی بودن پلتفرم این دو خودرو، غیر از این هم نمی‌توان انتظار داشت. نمای پشتی این خودرو جذابیت کمتری نسبت به نمای جلویی آن دارد و کمی ناهماهنگ و ساده به نظر می‌رسد. در یک نگاه کلی باید گفت که هرچند در طراحی این خودرو نقص‌هایی دیده می‌شود، اما نسبت به خودرویی که در سال ۲۰۱۰ طراحی‌شده از محبوبیت خوبی برخوردار است و طرفداران زیادی دارد.

طراحی داخلی و امکانات رفاهی


مزدا 3 جدید

نمای داخلی کابین این خودرو شاید در مقابل رقبایی همچون کیا سراتو کمی ساده و قدیمی به نظر برسد، اما از کیفیت و ارگونومی بسیار بالایی برخوردار است که باعث می‌شود تمامی تجهیزاتی که سرنشینان به آن نیاز دارند به‌راحتی در دسترس آن‌ها قرار گیرد. صندلی‌های چرمی این خودرو بسیار راحت بوده و قسمت‌های جانبی آن‌ها به‌خوبی دربرگیرنده سرنشینان هستند. در بخش عقب مزدا ۳ فضای پا مناسبی برای دو سرنشین در نظر گرفته‌شده است، اما فضای سر کافی برای افراد بلندقد وجود ندارد و مطمئناً برای افرادی با قد فراتر از ۱۸۰ سانتی‌متر نشستن در عقب این خودرو چندان راحت نخواهد بود. متأسفانه در مزدا۳ خبری از سیستم مالتی مدیا لمسی نیست و تنها در بخش بالایی داشبورد این خودرو، دو مانیتور کوچک وجود دارد که یکی نشان‌دهنده مصرف سوخت و مسافت طی شده است و دیگری هم اطلاعات مربوط به سیستم تهویه مطبوع و سیستم پخش را نمایش می‌دهد. البته ناگفته نماند مانیتورهای فابریک این خودرو در اغلب نمایندگی‌ها یا در بازار موجود است بنابراین خریداران مشکلی در نصب مانیتور برای این خودرو نخواهند داشت.
مزدا ۳ نیو در حال حاضر در دو تیپ مختلف ۴ (فول یا FL) و ۳ (نیمه فول) در حال تولید است که این دو خودرو ازلحاظ مشخصات فنی تفاوتی باهم ندارند و تنها در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی با هم متفاوت هستند. نمونه‌ای که ما در حال تست آن هستیم تیپ ۳ بوده که درواقع تیپ نیمه فول این خودرو محسوب می‌شود، ازجمله امکانات رفاهی به‌کار رفته در این خودرو می‌توان به روکش چرمی فرمان و دسته‌دنده، صندلی‌های چرمی، کروز کنترل، تنظیم دستی ۴ جهته صندلی راننده، سانروف برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو، چرخش هم‌زمان چراغ‌های جلو بافرمان (AFS)، شیفتر پشت فرمان، آینه جانبی برقی، برف‌پاک‌کن اتوماتیک با حسگر باران و... اشاره‌کنیم.  بد نیست بدانید کمپانی مزدا در تیپ ۴ یا FL این سدان محبوب، تغییرات قابل توجهی را در اعمال کرده است که باعث شده این خودرو نسبت به تیپ ۳ از امکانات به‌روزتر و ارزش خرید بالاتری برخوردار باشد که تنظیمات برقی صندلی راننده، آینه وسط الکتروکرومیک، حذف رنگ قرمز از پس زمینه آمپرها و نمایشگر مصرف سوخت، کاهش طول دسته دنده و استفاده از طرح جدید رینگ‌های اسپرت تنها بخشی از این تغییرات به شمار می‌روند.

مشخصات فنی


مزدا 3 جدید

هر دو تیپ مزدا ۳ از یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۲۰۰۰ سی‌سی بهره می‌برند که توان تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. نیروی تولیدشده توسط این پیشرانه به‌وسیله یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. نقص‌هایی که در گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک مزدا ۳ نسل اول وجود داشت، باعث شد که کمپانی مزدا در نسل جدید این خودرو از گیربکس ۵ سرعته هوشمندی استفاده نماید که نواقص قبلی در آن برطرف شده و عملکرد سریع‌تری دارد. شتاب رسمی اعلام‌شده برای این خودرو ۹.۲ ثانیه است اما در طول مدت تست، ما بارها شتاب صفر تا صد این خودرو را در حالت‌های مختلف اندازه‌گیری نمودیم که در کمال تعجب بهترین نتیجه به‌دست‌آمده ۱۰.۴ ثانیه بود!
حال سوال اینجاست با توجه به اینکه هر دو نسل این خودرو از پیشرانه مشترکی بهره می‌برند و همچنین با در نظر گفتن وزن کمتر، افزایش ضریب آئرودینامیک و ارتقاء گیربکس نسل دوم مزدا ۳، چرا باید شاهد حدود یک ثانیه افت شتاب باشیم؟
ظاهرا شرکت مزدا در زمان ساخت مزدا ۳ نسل دوم سعی داشته با کاهش مصرف سوخت و افزایش استاندارد آلایندگی، سهم کوچکی در سالم‌سازی محیط‌زیست داشته باشد به همین منظور مصرف سوخت ترکیبی مزدا ۳ نسل جدید در حدود ۷.۶ لیتر و همچنین استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ اعلام‌شده است که برای یک سدان شهری مناسب به نظر می‌رسد.

سیستم تعلیق


مزدا 3 جدید

از گذشته تاکنون سیستم تعلیق مزدا ۳ همواره یکی از پرحاشیه ترین بخش‌های این خودرو محسوب می‌گردید؛ زیرا اغلب خریداران به همان نسبتی که از کیفیت و توان بالای این خودرو رضایت دارند، از خشکی و ضربات سیستم تعلیق ناراضی هستند؛ اما نکته مهم اینجاست که سیستم تعلیق این خودرو به‌عنوان یک سدان شهری اسپرت هیچ نقصی ندارد و مشکل اصلی جاده‌های کشور ما هستند که از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند. سیستم تعلیق مزدا ۳ نیوفیس در بخش جلو از نوع مک فرسون به همراه میل تعادل است و در بخش عقب نیز از اتصال چندگانه (Multi-Link) به انضمام یک میل تعادل استفاده شده است. این سیستم تعلیق شاید کمی خشک به نظر برسد و نتواند رضایت کامل تمامی خریداران را جلب نماید، اما عملکرد خوبی داشته که به شما امکان می‌دهد تا با سرعت هرچه‌تمام‌تر پیچ‌وخم‌های جاده را پشت سر بگذارید. یکی دیگر از مشکلاتی که مزدا سواران همیشه نسبت به آن اعتراض دارند، ارتفاع کم این خودرو از سطح زمین است که باعث می‌شود در بسیاری از موارد کف این خودرو با ناهمواری‌های جاده برخورد کرده و باعث ایجاد ضربه‌ و آسیب به خودرو شود؛ البته از سال ۹۵ گروه بهمن توانسته با افزایش ۵ سانتی‌متری ارتفاع این خودرو مشکلاتی از این قبیل را برطرف نماید.

ایمنی


مزدا 3

مزدا ۳ نیوفیس همچون نسل گذشته خود از تجهیزات امنیتی فراوانی سود می‌برد که ازجمله آن‌ها می‌توان به ۶ عدد کیسه هوا (جلو، جانبی، پرده‌ای)، ترمزهای دیسکی قدرتمند دارای ABS+EBD، سیستم قفل دوبله (SUPER LOCK)، کمربند ایمنی پیش کشنده، سیستم کنترل پایداری درحرکت (DSC)، سیستم ضد سرقت و دزدگیر، پشت‌سری هوشمند صندلی‌های جلو و... اشاره کرد. در سال ۲۰۰۶ نسل اول مزدا ۳ در آزمون‌های موسسه ایمنی NCAP توانست چهار ستاره ایمنی را دریافت کند که در این میان خلأ وجود یک ستاره ایمنی به‌شدت حس می‌گردید، به همین دلیل شرکت مزدا با اصلاحاتی که در برخی از بخش‌های این خودرو اعمال نمود، نسل دوم این خودرو را بسیار ایمن‌تر از نسل اول طراحی و تولید کرد که باعث شد مزدا ۳ نیوفیس در سال ۲۰۰۹ موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه NCAP  شود. ناگفته نماند قبل از این‌که پلتفرم نسل قدیم مزدا ۳ به نسل دوم منتقل گردد، اصلاحات فراوانی را پشت سر گذاشت و درواقع طبق ادعای شرکت سازنده ۹۰% قطعات به‌کاررفته در این پلتفرم بهینه‌سازی شده و همچنین به میزان ۲۸% از فولاد بیشتری در آن استفاده‌شده است.

 

تجربه رانندگی با مزدا ۳


مزدا 3 جدید

با قرار گرفتن در پشت فرمان این خودرو حس مثبتی از طراحی ساده و اقتصادی فضای داخلی آن به شما منتقل خواهد شد. صندلی‌های چرمی این خودرو از راحتی کافی برای یک سفر طولانی برخوردارند و کیفیت مطلوبی دارند، اما متأسفانه تنظیمات آن به‌صورت دستی انجام می‌شود که برای یک خودرو در این رنج قیمتی کمی مضحک به نظر می‌رسد. یکی دیگر از نکات عجیب فضای داخلی این سدان ژاپنی، عدم وجود سیستم مالتی مدیا  اورجینال بوده که واقعا باورنکردنی است! پس از روشن نمودن خودرو به‌آرامی شروع به رانندگی کردیم تا بیش‌ازپیش با حس رانندگی در آن آشنا شویم. پدال گاز این خودرو کاملا گوش فرمان است و گیربکس هوشمند آن نیز از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است. همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم خشکی خاصی در سیستم فنربندی این خودرو حس می‌شود که از این نظر برای ما یادآور کیا سراتو است. استفاده از ترمزهای قدرتمند این خودرو حس اطمینان خاصی را به شما منتقل می‌کند که باعث می‌شود بتوانید با خیال راحت پای خود را روی پدال گاز فشار دهید. در تمام طول تست از فرمان پذیری نرم و دقیق این خودرو لذت بردیم که به‌جرات می‌توان گفت مشابه چنین هندلینگی در خودروهای این رنج قیمت به‌ندرت یافت می‌شود. پس از مدت کوتاهی که از رانندگی ما با مزدا ۳ نیو گذشت، دنده را در حالت تیپ‌ترونیک قرار داده و شروع به استفاده از شیفتر پشت فرمان نمودیم که باعث شد با چهره تازه‌ای از مزدا آشنا شویم و بیش‌ازپیش از رانندگی با این خودروی پرشتاب لذت ببریم. تا هنگامی‌که با سرعت ثابت ۸۰ کیلومتر در حال رانندگی در بزرگراه بودیم مانیتور روی داشبورد، سوخت لحظه‌ای ۴.۵ لیتر را نشان می‌داد اما با رسیدن به ترافیک پرازدحام همیشگی خیابان‌های تهران، مصرف لحظه‌ای سوخت این خودرو عدد در ۱۲ لیتر را نشان می‌داد که نسبت به سایر سدان‌های این رنج قیمتی چندان هم بد به نظر نمی‌رسید؛ اما به‌طورکلی با یک رانندگی نرمال و به دور از هیجان، مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی از ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر فراتر نخواهد رفت.

کلام آخر


در آخر باید گفت که مزدا ۳ سدانی جذاب، باکیفیت و قدرتمند است که می‌تواند در رنج قیمتی خود به لطف طراحی جوان‌پسند، پیشرانه قدرتمند و کیفیت بالای قطعات خریداران خود را به بهترین شکل راضی نگه دارد. در طی این سال‌ها همواره شرکت بهمن سعی داشته تا کیفیت این محصول مونتاژی خود را در بهترین حالت ممکن حفظ نماید، اما متأسفانه باگذشت ۸ سال، این شرکت باید قبول کند که تنها کیفیت بالای مونتاژ و قطعات برای فروش یک سدان در این رنج قیمتی کافی نیست و یک خودرو در این رنج قیمتی نیاز به آپشن‌های پیش‌پا افتاده‌ای همچون تنظیم برقی صندلی، سیستم مالتی مدیا، GPS و... دارد که برای یک مقایسه کوتاه جالب است بدانید که تمامی موارد ذکرشده در سدان متوسطی همچون دنا و برلیانس H330 وجود دارد.
بنابراین شاید این خودرو به‌عنوان یک سدان شهری اسپرت تا حدودی جذاب و دوست‌داشتنی باشد، اما درنهایت تیم بررسی تخصصی Z4CAR به شما پیشنهاد می‌کند که بجای خرید نمونه صفرکیلومتر مزدا ۳ نسل دوم، شاید بد نباشد که نیم‌نگاهی هم به نمونه‌های کم کارکرد خودروهایی همچون کیا سراتو وارداتی ، هیوندای النترا  یا حتی آلفارومئو جولیتا داشته باشید که ارزش خرید بالاتری نسبت به این خودرو داشته و امکانات و تجهیزات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند و علاوه‌بر این‌ها می‌توانید مقداری هم پول نقد در حساب بانکی‌تان ذخیره کنید!

نویسنده : سعید رنجبر ، عکاس : آریا محسنی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

31 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی مزدا ۳ نیو به همراه تجربه رانندگی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
الناز
مهمان

این ماشین قدیمیه اکثرا مدلا ۸۸ ۸۹ تا ۹۱به زور یافت میشه برین دنبال ماشینا جدیدتر نه یه سرطان که هزینه تعمیر و قطعش اندازه دوتا دنا تو ساله .

هادی
مهمان

هادی
مزدا ۳ ماشین نیست که ، عشقه ، زندگیه
صبور، با دوام ، کم استهلاک ، خوشگل ( در مقایسه با ماشینای امروزی )، جیگر ، صفاو….
۳ مونتاژم داشتم حرف نداشت فقط بخاطر اینکه صفر بخرم فروختم ، ۴ ساله تیپ ۴ خریدم عاشقشم ، هرروز باهاش حرف میزنم انصافا”، چشمش نزنم ، چشم حسود کور
انشاله مزدا ۶ بیاد بخرم
وقتی اسم مزدا رو میارین دیگه اسم ماشینای دیگه رو نیارین
مشکل فقط نمایندگیان که پول زیاد میگیرن از مشتری

محمد رضا
مهمان
سلام دوستان من مزدا مدل ۸۹ دارم تقریبا ۱۰۰تا کارکرده از صفرم دست خودم بوده ماشین خیلی عالیه ازش راضیم کف ماشین من گیر نمیکنه! درسته که سواریش نسبت به رقبا کمی خشکه اما خیلی اسپرته سواریش به شدت حس خوبی بهتون میده . سرعت و قدرت خیلی خوبی داره و از همه مهم تر از کرولا لنسر سراتو و.. هندلینگ خیلی بهتری داره سر پیچ خیلی با اطمینان میپیچی . و جی پی لس صندلی که چیزی نیست میتوانی به چراغ شورش اشاره کنی که نه سراتو نه کرولا و نه النترا و.. دارن . سواریش با کرولا و… بیشتر
javad
مهمان
قیمت یک ماشینی که تقریبا یک دهه هست در خود کشورمون تولید میشه تقریبا پنجاه برابر حقوق یک شهروند یا کارمند هست . قیمتش منطقیست واقعا ???? چرا هر چی میره بالاتر بهتون زور میگن دوباره می خرید ? تو کشوری هستیم که صد متر چاه بزنید نفت میاد بیرون پول اینا رو باید نقدا بیارن در خونه بت بدن . اونوقت کشورهای ….خلیج مث عمان هیچی ندارن ولی ماهانه تقریبا ۴.۵ یا ۴ و هفتصد به عنوان یارانه بهشون میدن و جالب اینکه همین رنو لوگان یا تندر ۹۰ خودمون اونجا ۱۴ تومنه یعنی فقط سه تا چهار ماه… بیشتر
برنا
مهمان

شما اگر بخواهید شتاب واقعى مزدا رو بسنجید باید سیستم کنترل پایدارى اونو خاموش کنید اونوقت به عدد واقعى میرسید. در ضمن شتاب مزدا بواسطه گیربکس عالى ان بمراتب از سراتو بهتر است. کف اونهم بندرت جایى گیر میکند مگر در روستا زندگى کنید.

AMIR
مهمان

nدر اون رنج قیمت mg gsیک خودروی بسیار خوب برای خرید هست

Mehdi
مهمان

بی شک مزدا ۳حتی قابل مقایسه هم با کره ای ها نیست
کنترل شتاب و اطمینان یک ژاپنی رو در مزدا حسدمیکنید .مولتی مدیا و جی پی اس و قابلیت نشان دادن دوربین های مسیر و کنترل برقی صندلی در مزدا فول اپشن بهمن که من خریدم هست .

مسعود
مهمان

تو اینکه ماشین خوبیه شکی نیست ولی ۱۵۰ میلیون؟؟؟؟!

امید
مهمان

الان اگر ۱۵۰ بدن ۳ تا میخرم 🙂

Masoud
مهمان

الان اگه ۳۰۰ بدن ۶ تا می‌خرم ، قطعا یه سال دیگه یکی ریپلای مسکن میگه اگه ۶۰۰ بدن ۱۲ تا می‌خرم … جونم ب این مملکت

مسعود
مهمان

الان رسیدیم به ۶۰۰ شما
البته سال ۱۴۰۱ هست و مدل ۸۹ با رنگ بنفش آفتاب سوخته و کارکرد ۲۴۰ هزار کیلومتر کلی هزینه جانبی
زیبا نیست

امین
مهمان

الان اگه ۳۰۰ بدن ۱۲ میخرم

امیررضا
مهمان

اگه ۶۰۰ بدن ۱۲ تا میخرم

افشين
مهمان

الان۶۰۰ بدن ۲ تا میخرم

امیر
مهمان

سلام ۹ ماه قبل گفتی با ۱۵۰ تومن ارزش خریدش پایینه الان ۳۵۰ میدن فقط ۹ ماه

محمد
مهمان

سلام
یکسال پیش فرمودید ۳۵۰-۳۶۰ بود.
الان میدن یک میلیارد تومان!!!!!!!!
هِهِهههیییییی

Mobin
مهمان

امروز ۴/۶/۹۹ مدل ۹۶ خریدم ۶۸۵ میلیون امیدوارم همینطور پیش نریم فقط 🙁

علی
مهمان

الان ۱۴۰۱ دومیلیارد شده خخ

امير
مهمان

امروز ١۵/۶/٩٩ مدل ٩١ با کارکرد ۴۵ هزار تا خریدم ۵۵٠ میلیون البته لاى زر ورق هست و به شدت تمیز و نو ، خیلى راضی بودم از سواریش

حمید
مهمان

به نظرم سراتوی آپشنال سایپا با توجه به اختلاف ۵۰ میلیونی، موتور پرقدرت تر و گیربکس ۶ سرعته گزینه بهتری هست.

محمد
مهمان

قدرت و تعداد دنده ی رویِ کاغذ بدرد نمیخوره!!!!
مهم کف اسفالته که مزدا بهتره

mohamad
مهمان

یکی از بهترین گرینه های این رنج قیمتیه
ما ۳ ساله داریم از صفر ، هیچ هزینه ای نداشته جز اب و روغن !