بررسی و تجربه رانندگی دنا پلاس توربو دنده ای

بروزرسانی در: جمعه 29 اسفند 99 ساعت 00:24
بررسی و تجربه رانندگی دنا پلاس توربو دنده ای

دنا یکی از محصولات پر حاشیه ی شرکت ایران خودرو بود که از سال ۹۳ وارد بازار شد. بعد چند سال که ایران خودرو موفقیت دنا را دید، نسخه پلاس را که یک بروز رسانی ظاهری محسوب می شد وارد بازار کرد و در نهایت برای کسانی که شتاب و سرعت بیشتری می خواستند نسخه توربو را ساخت. دنا پلاس توربو از جمله خودرو هایی است که ایران خودرو معتقد است برای بهبود عملکرد آن به نسبت سورن توربو تغییراتی در روند تولید خود انجام داده است . امروز با بررسی تخصصی دنا پلاس توربو با زدفورکار همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

دنا پلاس توربو

در نمای ظاهری تفاوت خاصی بین دنا پلاس توربو و دنای معمولی نیست. همان طرح نسبتا اسپرتی که در دنا پلاس بود را اینجا نیز می بینیم. در نمای جلو قسمتی از جلوپنجره مشکی و قسمتی از سپر به طبع از آن مشکی شده و نمای جسورانه ای در جلوی خودرو ایجاد کرده است. در نمای بغل می بینیم که از رینگهای ۱۶ اینچی استفاده شده که هارمونی بهتری با ابعاد این خودرو دارد. یک خط از اواخر گلگیر جلو تا اواسط گلگیر عقب کشیده شده تا نمای ساده ی کنار دنا را از سادگی در بیاورد. لچکی آن دقیقا مثل دنا پلاس است و نمای عقب نیز بجز نوشته ی "توربو" فرق دیگری با  دنا پلاس ندارد. ابعاد  شاسی خودرو از لحاظ عددی  با پژو ۴۰۵ و سمند فرق خاصی نمی کند اما بنظر کمی پف کرده می آید که بخاطر طراحی متفاوتش است. به طور کلی در نمای ظاهری می توان دنا پلاس توربو را یک خودروی نسبتا زیبا دانست که به نسبت سمند و محصولات قدیمی ایران خودرو بهبود خیلی خوبی داشته است.

داخل کابین و آپشن ها

نمای داخل دنا پلاس توربو

داخل کابین دنا پلاس توربو که می نشینیم اولین چیزی که به نظر می آید این است که این خودرو آنطور که انتظار می رود جادار و بزرگ  نیست. برخلاف اینکه این خودرو از شاسی ۴۰۵ و سمند استفاده می کند اما خیلی فضای کابین جاداری ندارد و از آنها کوچک تر است. شاید دلیل آن محل جای گیری داشبورد باشد اما هرچه که هست ما با یک خودروی خیلی جادار طرف نیستیم. دنا پلاس توربو با تریم مشکی ارائه می شود که طراحی مشابهی با دنای معمولی و دنا پلاس دارد و فقط تغییراتی در قسمت کلیدهای مولتی مدیا انجام شده است.

دنا پلاس توربو

در داخل دنا پلاس توربو یک مانیتور ۷ اینچی قرار دارد که یکسری از کارهایی که سرنشین و راننده نیاز دارد را می شود در آن انجام داد. سیستم تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، چهار ایربگ، آینه و هر۴ شیشه برقی از آپشن هایی هستند که در دنا پلاس توربو دیده می شوند. علاوه بر اینها دنا پلاس توربویی که امروز تست کردیم، سانروف هم دارد که در این رِنج قیمتی چیزیست که از آن انتظار می رود. از لحاظ کیفی دنا پلاس توربو شاید آن چیزی که انتظار داریم نباشد و خیلی با برچسب قیمتی خودش هماهنگی نداشته باشد اما طراحی آن را می شود قابل قبول دانست و نسبتا زیباست. صندلیهای دنا پلاس توربو به اندازه ی سمند بزرگ و نرم نیستند اما آزاردهنده هم نیستند و به طور کلی داخل دنا پلاس توربو طراحی زیبایی دارد، کیفیتش متوسط است اما آنطور که انتظار داریم جادار نیست مخصوصا در فضای طولی کمی کوچک است.

فنی و موتور

پیشرانه دنا پلاس توربو

جذاب ترین بخش این خودرو بخش فنی آن است. دنا پلاس توربو مجهز به یک موتور ۱۷۰۰ سی سی توربو است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور را با یک گیربکس ۵ سرعته به چرخهای جلو می دهد. از لحاظ عدد و رقم و فنی بنظر این همان موتور سورن توربو است اما مهندسین ایران خودرو معتقدند که با تغییراتی که در این موتور ایجاد کردند، مشکل اینتر کولر و گرمای بیش از حدش را برطرف کردند و احتمالا دنا پلاس توربو دیگر مشکلات سورن توربو را نخواهد داشت. یکی از نگرانی هایی که همه درمورد موتور ای اف ۷ دارند بحث مشکلات فنی آن است. در موتور ای اف ۷ حتما باید حواستان به نوع روغنی که داخل موتور می ریزید باشد. از طرفی دیگر بخاطر اینکه پیشرانه توربو هم دارد حتما باید بنزین سوپر و با اکتان بوستر استفاده شود. در مورد عملکرد فنی آن در قسمت تست رانندگی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تست رانندگی

دنا پلاس توربو

شروع حرکت با دنا پلاس توربو لذت بخش است. بخاطر اینکه توربو در دور نسبتا پایین وارد می شود و این باعث می شود از دورهای پایین خودرو شتاب لازم را داشته باشد و کمبود کششی حس نکنیم. مشکلی که در سمند و دناهای معمولی بود، بزرگ بودن بیش از حد ستون اِی است که در دنا پلاس توربو هم هست و باعث می شود که کمی در رانندگی های شهری مشکل دید داشته باشیم. شتاب خودرو به طور کلی راضی کننده است و حدودا ۲تا۳ ثانیه از دناهای معمولی و دنا پلاس بهتر است ولی مشکلی که در این خودرو وجود دارد این است که توربو خیلی زود از مدار خارج می شود و فاصله بین دنده ها زیاد است. این باعث می شود که شما وقتی می خواهید دنده را از یک به دو یا از دو به سه ببرید زمان زیادی را از دست بدهید و شتاب آنطور که باید و شاید نباشد. از طرفی سیستم انتقال قدرت یعنی گیربکس هم انگار خیلی خوب کارش را انجام نمی دهد و شتاب در حد یک خودروی ۱۵۰ اسب بخاری نیست. اما این به این معنی نیست که دنا پلاس توربو ضعف دارد بلکه شتاب خوبی دارد منتهی با نصب یک کوییک شیفتر برای تعویض سریعتر دنده و برنامه ریزی دوباره توربو و کامپیوتر خودرو، شتاب صفر تا صد ۹ ثانیه ای اصلا برای این خودرو بعید نیست و آن را تبدیل به یکی از سریع ترین خودروهای بازار ایران خواهد کرد.

نتیجه گیری

در بحث نتیجه گیری باید گفت که دنا پلاس توربو این روزها به نسبتی که روزهای اول وارد بازار شده قیمت خیلی مناسب تری دارد. در بازه ی قیمتی که دنا پلاس توربو وجود دارد هیچ خودروی سدان گیربکس دستی توربو شارژ دار نداریم و شاید در این رده، ارزش قیمتی مناسبی داشته باشد. اگر دنبال خودرویی هستید که شتاب خوب، طراحی نسبتا به روز و آپشنهای مناسبی داشته باشد، دنا پلاس توربو میتواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد. اما باید مراقب هزینه نگه داری بالا و حساسیت موتور آن هم باشید!

نویسنده و عکاس: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "بررسی و تجربه رانندگی دنا پلاس توربو دنده ای"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Vsn
مهمان

افتضاحه، صفرش رو خریدم اینقدر که ایراد داشت ۲ماهه فروختم