سورن ELX توربو

بروزرسانی در: جمعه 13 بهمن 02 ساعت 06:58
سورن ELX توربو

بررسی سورن ELX توربو

سمند سورن یکی از سدان‌های شرکت ایران خودرو است که از سال ۱۳۸۵ در سبد محصولات این شرکت قرار گرفته است. ایران خودرو هدف از تولید سورن را عرضه نسخه‌ای لوکس‌تر از سمند عنوان کرده است و سمند سورن نیز با تکیه بر همین ویژگی توانسته فروش موفقی را در بازار کشورمان تجربه کند. این خودرو تا به امروز با دو پیشرانه XU7 و EF7 در بازار عرضه شده است که نسخه مجهز به پیشرانه EF7، با پسوند ELX شناخته می‌شود. در سال ۱۳۹۵ شرکت ایران خودرو از نسخه توربو سمند سورن ELX رونمایی کرد که نسبت به مدل معمولی، قدرت و گشتاور بیشتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد و از مصرف سوخت بهینه‌تری نیز برخوردار است؛ ناگفته نماند که سورن ELX توربو لقب اولین خودرو توربو ایرانی را نیز یدک می‌کشد.

از لحاظ طراحی تفاوتی میان سورن ELX معمولی و توربو وجود ندارد و هر دو این خودروها با ظاهر کاملا یکسانی روانه بازار شده‌اند. تنها نشانه‌ای که از طریق آن می‌توان سورن معمولی را از نمونه توربو تشخیص داد، لوگو Turbo است که روی گلگیر سمت راننده قرار دارد. سورن ELX توربو نسبت به سمند معمولی طراحی جذاب‌تری دارد و می‌توان در مقایسه با سایر خودروهای همرده، نمره قابل قبولی به طراحی آن داد. بر اساس اخبار منتشر شده، شرکت ایران خودرو قصد دارد در آینده‌ای نزدیک، نمونه فیس لیفت سورن را نیز روانه بازار کند که در آن شاهد تغییر گرافیک چراغ‌ها و تودوزی داخلی جدید هستیم. کابین سورن توربو در مقایسه با سمند LX از طراحی جذاب‌تری برخوردار است، اما در ساخت آن از پلاستیک خشک استفاده شده است که کیفیت مطلوبی ندارد.
پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو نصب شده روی این خودرو، در واقع نمونه تقویت شده پیشرانه EF7 است که توان تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور در ۲۲۰۰ دور در دقیقه را دارد. نیروی تولید شده توسط پیشرانه توربوشارژ سورن ELX، از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد. براساس ادعای ایران خودرو، سورن توربو می‌تواند طی مدت ۱۰ ثانیه سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
سمند سورن توربو در مقایسه با سمند LX به امکانات و آپشن‌های بیشتری مجهز شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون سیستم تهویه اتوماتیک به همراه دریچه برای سرنشینان عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب، شیشه‌های مجهز به پاور ویندوز، تنظیم برقی پشتی صندلی‌‏های جلو، تنظیم اهرمی ارتفاع صندلی راننده، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن و سیستم مالتی پلکس اشاره کرد.
در یک جمع بندی نهایی می‌توان گفت که سورن ELX توربو از لحاظ طراحی و آپشن تفاوت چندانی با سورن معمولی ندارد و تنها می‌توان آن را یک نسخه قدرتمند‌تر از سورن معمولی دانست. بد نیست بدانید که سیستم توربوشارژ نصب شده روی این خودرو نیز از مشکلاتی عدیده‌ای برخوردار است و خیلی سریع‌تر از آنچه بتوان تصور کرد شما را به سوی تعمیرگاه‌های مجاز ایران خودرو هدایت می‌نماید!
سواری نرم، طراحی قابل قبول، شتاب مناسب و آپشن‌های خوب مزایایی هستند که سمند سورن ELX توربو از آن‌ها برخوردار است، اما از سوی دیگر باید به نکاتی منفی همچون افت کیفی سیستم توربو شارژ و نقایص فنی فراوان، دسترسی سخت به قطعات یدکی و بازار دست دوم نه چندان پر رونق هم اشاره کنیم.

امنيت سورن ELX توربو

ایمنی خودروهای داخلی توسط هیچ مرکزی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و سورن ELX توربو نیز مانند دیگر محصولات هموطنش بدون سنجش ایمنی روانه بازار شده است؛ هرچند که ایران خودرو ادعا می‌کند این خودرو توانسته تاییدیه ایمنی را از موسسه IDIADA اسپانيا دریافت کند! دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD و ايموبيلايزر بخشی از تجهیزات ایمنی محدودی هستند که در سورن توربو به چشم می‌خورد.

ارزش خريد سورن ELX توربو

سورن توربو یک سدان سایز متوسط است و با توجه به ویژگی‌هایی مانند فضای جادار و سواری نرم برای استفاده‌های خانوادگی گزینه بسیار مناسبی است، اما از سویی دیگر نقایص سیستم توربوشارژ و استهلاک بالای قطعات پیشرانه این خودرو را نباید فراموش کرد که ممکن است هزینه‌های زیادی را به خریدار تحمیل کند. مجموعا با توجه به این تفاسیر، می‌توان ارزش خرید متوسطی را برای سورن ELX توربو در نظر گرفت.

10
0 4.5

رقبای سورن ELX توربو

در رده قیمتی سورن ELX توربو اگر بخواهید یک سدان خانوادگی در بازار ایران خریداری کنید، باید به سراغ محصولاتی همچون پژو پارس LX، دنا تیپ 2 و سایپا آریو بروید. پژو پارس و دنا بازار دست دوم پر رونقی دارند و قطعات یدکی آن‌ها به وفور در بازار یافت می‌شود، هرچند که از لحاظ شتاب و قدرت پیشرانه یک پله پایین‌تر از سورن توربو قرار می‌گیرند. در نهایت اگر در این رده قیمتی قصد خرید یک سدان خانوادگی با امکانات متنوع و طراحی جذاب را دارید، پیشنهاد ما این است به سراغ دنا بروید که کیفیت سواری و هندلینگ آن نیز تقریبا مشابه سورن ELX توربو است.


مشخصات فنی سورن ELX توربو

نام لاتین خودرو SOREN ELX TURBO
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی D- سدان خانوادگی
کشور سازنده ایران
سال طراحی 1385
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
حجم موتور 1650 سی سی
نوع موتور EF7 TC
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس دستي پنج سرعته
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 150 اسب بخار در 5500 دور بر دقيقه
گشتاور 215 نيوتن متر در 4800 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 205 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 10 ثانيه
ضريب تراکم 11
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور (پاشش چند نقطه اي)
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب فنر پیچشی
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4534 میلیمتر
عرض 1720 میلیمتر
ارتفاع 1460 میلیمتر
فاصله محوری 2671 میلیمتر
وزن 1261 کیلوگرم
حجم صندوق 500 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 195/60R15
رینگ و لاستیک عقب 195/60R15
مصرف سوخت ترکیبی 7.3 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 5.7 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 66 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
سیستم تهویه مطبوع تنظيم اتوماتيك - كانال تهويه براي سرنشينان عقب
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا سيستم صوتي جديد MP3 با طراحي يكپارچه با رمز ضد سرقت، بلوتوث موبايل و خروجي SUB Woofer - بلندگوهاي جلو و عقب - تيوتر -آنتن اكتيو
غربیلک فرمان كليدهاي كنترلي
سیستم صندلی های جلو تنظيم برقي پشتي صندلي‏هاي جلو، تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده، پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه
سیستم صندلی های عقب پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي - دسترسي به صندوق از داخل اتاق
سیستم روشنایی جلو چراغ مه شكن جلو، تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل اتاق
سیستم روشنایی عقب چراغ‌هاي عقب ال اي دي، چراغ مه شكن عقب
سیستم آینه ها تنظيم آينه‏هاي جانبي برقي و مجهز به گرمكن - آينه‌‏هاي جانبي راهنمادار و تاشونده اتوماتيك - آينه چراغ‌دار روي آفتابگير سمت شاگرد
سیستم شیشه ها شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب - شيشه‌‏هاي بالابر برقي هوشمند (مجهز به آنتي‌ترپ و پاور ويندو)
سایر موارد ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده) - بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ - جمع كردن برقي آينه‏ هاي جانبي از داخل اتاق و روي سوييچ - سيستم روشنايي موقت در محيط‌ هاي تاريك
کیسه های هوا 2 عدد (راننده و سرنشين جلو)
سیستم های امنیتی و حفاظتی سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند (مالتي پلكس) - قفل مركزي با ريموت كنترل - كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع
ترمزهای جلو: ديسكي
ترمزهای عقب ديسكي
سیستم های ترمز و پایداری ABS و EBD

عکس سورن ELX توربو

نمای جلو سمند سورن توربو ELX

نمای جلو سمند سورن توربو ELX

نمای جانبی سمند سورن توربو ELX

نمای جانبی سمند سورن توربو ELX

سمند سورن توربو ELX

سمند سورن توربو ELX

نمای عقب سمند سورن توربو ELX

نمای عقب سمند سورن توربو ELX

سمند سورن توربو ELX samand soren turbo

سمند سورن توربو ELX samand soren turbo

درب عقب سمند سورن توربو ELX

درب عقب سمند سورن توربو ELX

فضای ردیف عقب سمند سورن توربو

فضای ردیف عقب سمند سورن توربو

درب جلو سمند سورن توربو ELX

درب جلو سمند سورن توربو ELX

تنظیمات آینه و شیشه بالابر برقی سمند سورن توربو ELX

تنظیمات آینه و شیشه بالابر برقی سمند سورن توربو ELX

تنظیمات صندلی سمند سورن توربو ELX

تنظیمات صندلی سمند سورن توربو ELX

پیشرانه سمند سورن توربو

پیشرانه سمند سورن توربو

تجهیزات روی فرمان سمند سورن توربو

تجهیزات روی فرمان سمند سورن توربو

تجهیزات روی فرمان سمند سورن توربو

تجهیزات روی فرمان سمند سورن توربو

نمای داخلی سمند سورن توربو elx

نمای داخلی سمند سورن توربو elx

تنظیمات سیستم تهویه سمند سورن توربو

تنظیمات سیستم تهویه سمند سورن توربو

سیستم صوتی سمند سورن توربو

سیستم صوتی سمند سورن توربو

صندلی های جلو سمند سورن توربو ELX

صندلی های جلو سمند سورن توربو ELX

عکس صفحه کیلومتر شمار سمند سورن توربو ELX

عکس صفحه کیلومتر شمار سمند سورن توربو ELX

دسته دنده سمند سورن توربو ELX

دسته دنده سمند سورن توربو ELX

تنظیم چراغ جلو سمند سورن توربو ELX

تنظیم چراغ جلو سمند سورن توربو ELX

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

7 دیدگاه ها برای "سورن ELX توربو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان

سلام فقط ازش میدونم میگنش بوگاتی ایران

حسن
مهمان

سلام
کسی سورن تمیزی برا فروش داره؟؟؟؟
۴۰ تومن نقد دارم

پرهام
مهمان

در طی ۲ سال و ۴۰۰۰۰ کیلومتری که این ماشینو داشتیم کوچکترین اذیتی نکرده. اینکه توربو نواقصی داره و زود خراب میشه رو نمیدونم از کجا در آوردید. البته لیاقت مردم ایران ماشینای خیلی بهتری از اینا هست و منم هیچ گونه تعصبی نسبت به این خودرو ندادم ولی خواستم راهنمایی درستی بکنم

محمد امین
مهمان

بدک نیست ولی توربوهاشون زود خراب میشه میگن

milad
مهمان

این ماشین بعد یه مدت توربوهاش به مشکل میخوره، پیشنهاد میکنم اصلا سمتش نرید، ساینا شرف داره به این .

سورن قلی خان
مهمان

خدا شفات بده

Hossein
مهمان

ساینا