سمند LX دوگانه سوز

بروزرسانی در: پنج شنبه 12 بهمن 02 ساعت 21:09
سمند LX دوگانه سوز

بررسی سمند LX دوگانه سوز

سمند LX از جمله فیس لیفت‌های سمند است که در سال ۱۳۸۳ و با حداقل تغییرات نسبت به نمونه معمولی به بازار عرضه گردید. این خودرو تا سال ۱۳۸۸ فقط در نسخه بنزینی عرضه می‌شد، اما از این سال به بعد نمونه دوگانه‌سوز آن نیز به بازار آمد تا بتواند نظر مشتریانی که می‌خواهند هزینه زیادی بابت بنزین صرف نکنند را به خود جلب کند. با توجه به افزایش قیمت سوخت در کشور و کاربردهای خانوادگی خودرو سمند، مدل LX دوگانه سوز توانست مورد توجه مشتریان ایرانی قرار بگیرد و فروش موفقی را تجربه کند.

نمونه‌های مختلف سمند از جمله SE و LX از لحاظ طراحی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و در تمامی آن‌ها می‌توان یک الگو یکسان را مشاهده کرد، هرچند که سمند LX به واسطه برخی تغییرات تاحدودی توانسته بر جذابیت‌های خود بی‌افزاید، اما هنوز هم می‌توان لقب محافظه‌کارانه را به طراحی این خودرو اختصاص داد. داخل کابین نیز اوضاعی بهتر از بیرون ندارد و فضای جادار داخلی تنها مزیتی است که می‌توانیم برای کابین سمند LX دوگانه سوز ذکر کنیم.
سمند LX دوگانه سوز با پیشرانه XU7JP/L3 به بازار عرضه می‌شود که در محصولاتی همچون سمند معمولی و پارس سال نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری می‌تواند در حالت استفاده از بنزین ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند، اما در صورت استفاده از گاز CNG این میزان قدرت پیشرانه به ۸۳ اسب بخار و ۱۳۴ نیوتن متر کاهش می‌یابد. همچنین وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو برعهده یک گیربکس ۵ سرعته دستی موسوم به BE3 گذاشته شده است. سمند LX دوگانه سوز خودرو پرشتابی نیست و شتاب صفر تا صد آن بسته استفاده از بنزین یا گاز بین ۱۵ تا ۱۴ ثانیه اعلام شده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر صد کیلومتر نیز ۹.۹ لیتر در حالت استفاده از بنزین و ۸.۷ متر مکعب گاز در حالت استفاده از CNG است.
همانطور که می‌دانید اغلب خودروهای داخلی از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی وضعیت مناسبی ندارند؛ سمند LX دوگانه نیز از این قاعده مستثنی نیست و در آن می‌توان آپشن‌های ساده‌ای همچون چراغ‌های مه شکن، آینه‌های جانبی برقی، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، سنسور عقب و چند آپشن دیگر را مشاهده کرد.
با توجه به اینکه هر چند سال یکبار قیمت سوخت در کشور افزایش می‌یابد، گرایش مردم به سوی خرید خودروهای دوگانه سوز بیشتر شده است تا هزینه کمتری را بابت سوخت متحمل شوند. سمند LX دوگانه نیز با توجه استفاده از گاز CNG می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای چنین افرادی باشد. مزایایی همچون کابین جادار، سواری نرم و راحت، دسترسی ساده به قطعات یدکی و بازار دست دوم پررونق مزایایی هستند که می‌توان برای این خودرو ذکر کرد. از سوی دیگر، باید مواردی مانند استهلاک بالای خودرو و پیشرانه، به دلیل استفاده از سوخت گاز در کنار ایرادات مونتاژی و مصرف بالای سوخت را نیز هنگام خرید سمند LX دوگانه سوز باید مدنظر داشته باشید.

امنيت سمند LX دوگانه سوز

امنیت سمند LX دوگانه سوز نیز مانند تمامی خودروهای داخلی در هیچ مرکزی مورد بررسی قرار نگرفته و تجربه ثابت می‌کند که اصولا از خودروسازان داخلی نباید توقع ساخت خودرو ایمن داشته باشیم. همانند امکانات رفاهی، آپشن‌های ایمنی پیش پا افتاده‌ای نیز در این خودرو یافت می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم مالتی پلکس، ترمز ABS و سیستم EBD اشاره کرد.

ارزش خريد سمند LX دوگانه سوز

بالا بودن قیمت سوخت و استفاده‌های مسافربری تنها دلایلی هستند که باعث می‌شوند افراد به سراغ خودروهای دوگانه سوز بروند، وگرنه هیچ کسی دوست ندارد یک باک بزرگ گاز CNG را در صندوق عقب خودرو خود حمل کند که مشکلاتی همچون کمبود فضای بار را به همراه دارد. با توجه به اینکه اخیرا قیمت سوخت در کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته و این افزایش قیمت قطعا در آینده نیز تکرار می‌شود، باید ارزش خرید مناسبی را برای سمند LX دوگانه سوز در نظر بگیریم. در همین رده قیمتی می‌توانید پژو 206 تیپ 2  را نیز به عنوان یک خودرو هاچبک مطمئن و کم مصرف خریداری کنید.

10
0 4.4

رقبای سمند LX دوگانه سوز

در این رنج قیمتی، سمند EF7 پایه گازسوز به دلیل برخورداری از پیشرانه EF7 از هماهنگی بیشتری با سوخت CNG برخوردار بوده و در دراز مدت مشکلات و هزینه‌های نگهداری به مراتب کمتری را نسبت به سمند LX دوگانه سوز برایتان به همراه خواهد داشت.


مشخصات فنی سمند LX دوگانه سوز

نام لاتین خودرو SAMAND LX
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی D-سدان خانوادگی
کشور سازنده ایران
سال طراحی 1381
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
حجم موتور 1761 سی سی
نوع موتور XU7JP/L3
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 سرعته دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 8
قدرت 100 (بنزين) 83 (گاز) اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه
گشتاور 152 (بنزين) 134 (گاز) نيوتن متر در 3000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 177 بنزين، 184 گاز کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 15 بنزين، 14 گاز ثانيه
ضريب تراکم 9.3
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور (پاشش چند نقطه اي)
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب فنر پیچشی
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4502 میلیمتر
عرض 1720 میلیمتر
ارتفاع 1460 میلیمتر
وزن 1344 کیلوگرم
حجم صندوق 350 ليتر
مصرف سوخت ترکیبی 9.9 بنزين، 8.7 متر مكعب گاز لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 66 لیتر بنزين، 100 ليتر گاز لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی بررسي نشده
سیستم تهویه مطبوع تنظيم دستي - كانال تهويه براي سرنشينان عقب
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا پخش MP3 - بلندگوهاي جلو و عقب، آنتن اكتيو
سیستم صندلی های جلو تنظيم برقي پشتي صندلي هاي جلو - تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده
سیستم روشنایی جلو هالوژن / چراغ مه شكن جلو
سیستم روشنایی عقب چراغ مه شكن عقب
سیستم آینه ها تنظيم آينه‌های جانبی برقی
سیستم شیشه ها شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب
سایر موارد سيستم مالتي پلكس - دسترسي به صندوق از داخل اتاق - ازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم
کیسه های هوا 2 عدد (راننده و سرنشين جلو)
سیستم های امنیتی و حفاظتی سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز (آژير) - قفل مركزي با ريموت كنترل
ترمزهای جلو: دیسکی
ترمزهای عقب کاسه‌ای
سیستم های ترمز و پایداری ABS و EBD
سایر موارد ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده)، كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "سمند LX دوگانه سوز"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
فرشاد
مهمان

بعد این همه سال اینه برقی کردن بجای اینکه موتور گیربکس رو بروز کنن حیف پول که بره جای این ماشینا اصلا امروزه تولید ماشینایی که از ۵لیتر مصرفشون باشه فاجعه هست