دنا پلاس اتوماتیک

بروزرسانی در: سه شنبه 25 مهر 02 ساعت 22:37
دنا پلاس اتوماتیک

بررسی دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک یکی از جدیدترین محصولات شرکت ایران خودرو است که در آینده‌ای نزدیک به بازار کشورمان عرضه خواهد شد. در حدود دو سال پیش ایران خودرو وعده داده بود که قصد دارد نمونه اتوماتیک دنا پلاس را به بازار عرضه کند؛ اکنون خبرگزاری رسمی شرکت ایران خودرو (ایکوپرس) اعلام کرده است که این شرکت به وعده خود جامه عمل پوشانده و گیربکس شش سرعته اتوماتیک خود را برای نصب در دنا پلاس طراحی و تولید کرده است. البته دنا پلاس اتوماتیک هنوز وارد بازار نشده است، اما انتشار مشخصات فنی دنا پلاس اتوماتیک در سایت ایران خودرو و همچنین انجام پیش فروش این خودرو، نشان دهنده تصمیم قطعی شرکت ایران خودرو برای عرضه دنا پلاس اتوماتیک به بازار کشور است.

دنا پلاس اتوماتیک نیز همچون اغلب سدان‌های شرکت ایران خودرو بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ بنا شده است و از آنجایی که این کمپانی خودروسازی علاقه چندانی به ایجاد تغییرات اساسی در نمای ظاهری محصولات خود ندارد، طراحی کلی دنا پلاس اتومات نیز دست نخورده باقی مانده و کاملا شبیه به دنا پلاس توبوشارژ است. مطمئنا اگر شرکت ایران خودرو برای ایجاد تغییرات اساسی در نمای ظاهری این خودرو دست به کار نشود، بزودی تشخیص نمونه اتومات دنا پلاس از توربوشارژ کار بسیار سختی خواهد بود!
در کابین دنا پلاس اتوماتیک دسته دنده براق گیربکس اتومات این خودرو و همچنین دکمه استارت موجود در بخش پایینی کنسول جر معدود تغییراتی هستند که در این فضا به چشم می‌خورد. براساس اطلاعات درج شده در سایت ایران خودرو، اگر سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه‌ای این خودرو را نادیده بگیریم، دنا پلاس اتوماتیک از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی در سطح کاملا مشابهی با دنا پلاس توربوشارژ قرار خواهد گرفت. پیشرانه‌ای که برای این سدان خانوادگی در نظر گرفته شده، همان پیشرانه EF7 تنفس طبیعی بوده و تا اینجای کار هیچ خبری از پیشرانه توربوشارژ نیست!
همانطور که می‌دانید این پیشرانه ۴ سیلندر توان تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۷ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور در دقیقه را دارد؛ البته مهندسین ایران خودرو در سایت ایکوپرس اعلام نموده‌اند با کالیبراسیون مجدد موتور دنا پلاس اتوماتیک توانسته‌اند باعث ارتقا بازدهی، کاهش مصرف سوخت و همچنین تطبیق بیشتر آن با شرایط مختلف آب و هوایی کشور شوند. یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت موترین (Motrain) کره جنوبی مسئول انتقال نیروی تولیدی پیشرانه دنا پلاس اتوماتیک به چرخ‌های جلو است. طبق گفته ایکوپرس این گیربکس پیشرفته باعث شده تا دنا پلاس اتوماتیک نسبت به دنا پلاس معمولی از عملکرد سریع‌تری در زمان شروع به حرکت برخوردار باشد و بتواند طی زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ البته در حال حاضر شتاب صفر تا صد رسمی دنا پلاس اتوماتیک درج شده در سایت ایران خودرو ۱۳.۵ ثانیه عنوان شده است و هیچ گونه تغییری را نسبت به گذشته نشان نمی‌دهد! براساس اطلاعات منتشر شده در سایت رسمی ایران خودرو، مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس اتوماتیک برابر با ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است که مصرف نسبتا مناسبی برای یک سدان خانوادگی محسوب می‌شود.
در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد که دنا پلاس اتوماتیک یک سدان خانوادگی با امکانات متنوع، طراحی مناسب و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است که به خوبی می‌تواند جای خالی یک خودرو ملی مجهز به گیربکس اتومات را در بازار کشور پر نماید. برای انتقاد و بررسی‌های بیشتر نقاط ضعف و قدرت دنا پلاس اتوماتیک باید تا زمان عرضه این خودرو به بازار کشور منتظر ماند.

امنيت دنا پلاس اتوماتیک

از میان تمامی سدان‌هایی که بر روی پلتفرم پژو 405 شکل گرفته‌اند خانواده دنا از تجهیزات ایمنی کامل‌تری برخوردار هستند، اما در نهایت از آن جایی که خودروهایی همچون دنا، سمند، رانا و... (که به نوعی ساخت داخل محسوب ‌می‌شوند)، توسط هیچ مرکزی مورد بررسی قرار نگرفته است، نباید به ایمنی محصولات این چنینی چندان دلخوش بود. براساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده دنا پلاس اتوماتیک در بخش ایمنی به دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، ايموبيلايزر و قفل مرکزی با ریموت کنترلی مجهز است.

ارزش خريد دنا پلاس اتوماتیک

از آنجایی که دنا پلاس اتوماتیک از نظر امکانات و تجهیزات در سطح بالاتری از سایر اعضای خانواده دنا قرار دارد، پیش بینی می‌شود که این خودرو با قیمتی در حدود 20 الی 30 میلیون تومان فراتر از قیمت دنا پلاس توربو به بازار عرضه شود. با در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات دنا پلاس اتومات و همچنین گیربکس جدیدی که از آن بهره می‌برد، نمی‌توان ارزش خرید پایینی را برای این اسب تازه نفس تعیین نمود. البته پس از عرضه این خودرو به بازار، می‌توان با قطعیت بیشتری ارزش خرید این خودرو را بررسی نمود.

10
0 5

رقبای دنا پلاس اتوماتیک

در صورتی که دنا پلاس اتوماتیک با قیمتی فراتر از دنا پلاس توربو به بازار عرضه شود باید با رقبایی همچون بسترن B30، برلیانس H330 1.6 لیتری یا ام جی 360 توربو روبه رو شود. از میان خودروهای نام برده شده تنها دنا پلاس اتومات به عنوان محصول داخلی شناخته می‌شود و این به این معناست که خریدار این خودرو هیچ مشکلی از بابت بازار خرید فروش، تامین قطعات یا خدمات پس از فروش نخواهد داشت، بنابراین می‌توان اینطور نتیجه گیری کرد که از میان خودروهای نام برده شده اگر برای رفت و آمدهای روزمره خود به دنبال یک سدان خانوادگی کم دردسر و کم استهلاک هستید، دنا پلاس اتوماتیک می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در صورتی که بازار پررونق خرید و فروش یا گستردگی مراکز خدمات پس از فروش از اهمیت چندانی برایتان برخوردار نیست و چالاکی خودرو در صدر لیست معیارهای شما قرار دارد در این رنج قیمتی می‌توانید به سراغ ام جی 360 توربو نیز بروید.


مشخصات فنی دنا پلاس اتوماتیک

نام لاتین خودرو DENA Plus
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی D-سدان خانوادگی
کشور سازنده ایران
سال طراحی 1396
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
حجم موتور 1646 سی سی
نوع موتور EF7
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس اتوماتيك 6 سرعته
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 115 اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه
گشتاور 157 نيوتن متر در 4500 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 189 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 13.5 ثانيه
ضريب تراکم 11
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور (پاشش چند نقطه‌اي)
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب فنرپیچشی
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4559 میلیمتر
عرض 1720 میلیمتر
ارتفاع 1460 میلیمتر
فاصله محوری 2671 میلیمتر
وزن 1325 کیلوگرم
حجم صندوق 500 ليتر
مصرف سوخت ترکیبی 7.9 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 60 لیتر
پیمایش 760 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی بررسي نشده
سیستم تهویه مطبوع تنظيم اتوماتيك / كانال تهويه براي سرنشينان عقب
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل / بلندگوهاي جلو و عقب / تيوتر
غربیلک فرمان كليدهاي كنترل سيستم صوتي، بلوتوث موبايل و كروز كنترل
سیستم صندلی های جلو روکش مخمل/ تنظیم برقی/ پشت سري صندلي‌هاي جلو با تنظيم ارتفاع و زاويه
سیستم صندلی های عقب روکش مخمل/ امكان نصب صندلي كودك در صندلي عقب (Isofix)
سیستم روشنایی جلو داراي لامپ LED و طرح نئون / چراغ‌ روز (Day Light) / چراغ مه شكن جلو/ تنظيم زاويه نور چراغ‏‌هاي جلو از داخل
سیستم روشنایی عقب داراي لامپ LED /چراغ مه شكن عقب
سیستمهای کمکی راننده کروز کنترل / دوربین دنده عقب/ هشداردهنده موانع عقب
سیستم آینه ها آينه هاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك - آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد
سیستم شیشه ها تنظيم شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي
سیستهای سقف سان روف (آپشن)/ چراغ‌‏هاي سقفي جلو و عقب
سایر موارد بازكن قفل در صندوق عقب از داخل/ دسترسي به صندوق عقب از داخل / زير آرنجي جلو و عقب / چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن/ كف پوش موكتی / سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك / نمايشگر دماي محيط
کیسه های هوا 2عدد (راننده و سرنشين جلو )
سیستم های امنیتی و حفاظتی سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) / قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم های ترمز و پایداری ABS و EBD
سایر موارد سيستم قطع سوخت خودكار

عکس دنا پلاس اتوماتیک

نمای داخلی دنا پلاس اتوماتیک

نمای داخلی دنا پلاس اتوماتیک

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "دنا پلاس اتوماتیک"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
هاشم میوه چي
مهمان

کی قیمت دنا اتومات تعیین می شود وکی تحویل انهای که یک سال ثبت نام کردن لطفا جواب مردوم خسته شدن فقد بفکر*** اتومات هستین بفکر خریدارن نیسین

فرهاد
مهمان

استارت دکمه ایی>>>>>؟؟؟؟؟/>>>>>>>
ورود بدون کلید؟؟؟؟؟>>>>>>.<<<<<