دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

بروزرسانی در: پنج شنبه 12 بهمن 02 ساعت 14:06
دنا پلاس توربو 6 دنده دستی

بررسی دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

دنا پلاس، خودرویی که به گفته ی ایران خودرو مناسب فتح کردن قله هاست. دنا پلاس از سال ۹۶ تا کنون درحال تولید است و در این مدت ایران خودرو آپشن ها و امکانات این خودرو را به بهانه های مختلف، کم و زیاد می کند. برای مثال در تولیدات اولیه این نسخه از دنا مانیتوری بزرگتر از نسخه قبل، سانروف دو حالته، دو عدد کیسه هوای جانبی، سیستم مسیر یاب و حتی کروز کنترل وجود داشت که بعد ها از روی امکانات کارخانه ای این نسخه برداشته شد و نصب آن ها منوط به سفارش و پرداخت هزینه اضافی توسط مشتری شد که به نظر نگارنده این مطلب دنا پلاس با این امکانات دنا پلاس شناخته می شود و مناسب فتح کردن قله هاست!

دنا پلاس توربو دنده ای بعد از مدتی از عرضه دنا پلاس معمولی در سال ۹۷ به بازار معرفی شد و ضمن حفظ کردن حداقل امکانات دنا پلاس، دوباره سانروف، کروز کنترل و سیستم ره یاب را به سری دنا پلاس برگرداند اما در فرم شاسی و چهره خودرو هیچ تغییری مشاهده نمی شود و تنها در پشت ماشین شاهد نوشته ی قرمز رنگ Turbo هستیم؛ تنها تغییر ظاهری در لاستیک ها است که اگر دقت کنیم متوجه می شویم که در حالت استاندارد از لاستیک های ۱۹۵ بجای ۱۸۵ استفاده شده است. اما چند تفاوت کوچک نظیر سر دنده جدید و روکش فرمان چرم قرمز رنگ مشاهده می شود.

دنا توربو

دنا پلاس توربو که تنها و مهمترین تفاوتش با نسخه ساده، توربو بودن آن است باز هم از همان موتور EF7 حدودا ۱.۷ لیتری ۱۶ سوپاپه استفاده می کند و ایران خودرو تنها این موتور را مجهز به توربو شارژر کرده است که باعث شده است طبق کاتالوگ کارخانه توان تولیدی این پیشرانه از ۱۱۳ اسب بخار به ۱۵۰ اسب بخار و گشتاورش از ۱۵۵ نیوتن متر به ۲۱۵ نیوتن متر افزایش یابد که این ارتقاء را می توان قابل قبول دانست؛ اما تنها نکته ی منفی و البته قابل چشم پوشی توربو این است که مصرف سوخت ترکیبی را از ۷.۴۳ به ۷.۸۲ لیتر در صد کیلومتر افزایش داده است. اما دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی، خودرویی که از اواخر تابستان ۱۴۰۱ تحویل مشتریان شد، جزو جدید ترین مدل های این خانواده است؛ بزرگترین و قابل توجه ترین تفاوت آن استفاده از یک گیربکس ۶ دنده دستی ملقب به ۶MT است که قبل از این بر روی رانا پلاس پانوراما نیز استفاده شده بود که در این مطلب قصد داریم به نقد و بررسی دنا پلاس توربو ۶ دنده و مشخصات و مزایا و معایب آن بپردازیم، با Z4Car همراه باشید.

با توجه به اینکه دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی یک دنده بیشتر نسبت به دنا پلاس های توربو قبلی دارد باعث شده است تا در سرعت های بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت ۷ درصد و دور موتور حدود ۲۰% کاهش یابد که همین امر باعث استهلاک کمتر و همینطور سر و صدای کمتر در کابین خواهد بود. امکانات رفاهی این خودرو همچون دنا پلاس توربو است یعنی آینه های تاشو برقی، سانروف برقی، دوربین و سنسور عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کروز کنترل، کولر اتوماتیک دیجیتال، چراغ های بدرقه، ۶ اسپیکر، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو در ۸ حالت، شیشه های جانبی دودی، کامپیوتر سفری، مسیر یاب ماهواره ای، دریچه تهویه ردیف عقب، دریچه دسترسی به صندوق عقب. اما یک تفاوت آپشن در این دو نسخه وجود دارد؛ دنا پلاس توربو ۵ دنده فرمان هیدرولیکی دارد در صورتی که فرمان دنا پلاس ۶ دنده برقی می‌باشد؛ فرمان برقی نسبت به هیدرولیکی بسیار نرم تر است و هنگام چرخاندن آن حس بهتری دارید اما مشکل فرمان برقی دنا پلاس توربو ۶ دنده، سفت نشدن آن در سرعت های بالا است که امکان بروز حادثه در جاده را افزایش می دهد.

نمای داخلی دنا پلاس توربو 6 دنده

این امکانات و آپشن ها نشان دهنده ی این است که ایران خودرو نهایت تلاش خود را برای لوکس کردن این خودرو انجام داده اما جا عینکی و سیستم ورود و خروج بدون کلید در این خودرو را فراموش کرده که برای خودرویی در این سطح کمی غیر منطقی است! ترمز های دیسکی جلو و عقب، ایربگ راننده و سرنشین جلو و در بعضی از کد ها ۲ ایربگ جانبی و ABS و EBD تنها آپشن های امنیتی این خودرو هستند و متاسفانه همچنان شاهد دشمنی ایران خودرو با ESP هستیم؛ مگر می شود خودرویی که به علت ۶ دنده و توربو بودن لقب اسپرت ترین خودروی تولید داخل را یدک می کشد ESP نداشته باشد؟! متاسفانه در این خودرو نیز همچنان شاهد کیفیت نامطلوب قطعات و مونتاژ هستیم؛ گفته ها حاکی از محکم نبودن سپر در جای خود، یکسان نبودن درز های خودرو و زائده های آهنی در لبه های مختلف است. ایرادات دیگری همچون مشکلات برقی در این خودرو مشاهده می شود که بیشتر در دزدگیر و برف پاک کن ها خلاصه می شود. البته برخی از نقاط ضعف این خودرو مانند نبود ESP، سیستم ورود بدون کلید و استارت بدون کلید در دنا جوانان برطرف شده است.

پیشرانه دنا پلاس توربو

موتور دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی، بسیار نرم و بی صدا روشن می شود و در حالت درجا کمترین میزان لرزش را به کابین وارد می کند؛ به عقیده ی بعضی ها عایق بندی دنا پلاس نسبت به نسخه معمولی بهبود چشمگیری یافته و سر و صدای کمتری را به کابین منتقل می کند. به علت کوچک بودن آینه های جانبی نقاط کور زیادی دارد و به علت وجود خطوط و احجام پف دار بر روی بدنه رانندگی در فضای تنگ کمی دشوار است. سیستم تعلیق نیز در این خودرو نسبت به خودرو های دیگر خیلی مناسب عمل می کند و مخصوصا هنگامی که خودرو سنگین است تکان های خیلی کمی را به بدنه وارد می کند. اما نکته ی مهم درباره ی گیربکس این است که برای قرار دادن دنده در حالت عقب باید اهرمی را که در سر دنده قرار دارد به بالا بکشید و کلا سر و صدای تعویض دنده زیاد است و امکان دارد برای راننده یا سرنشینان آزار دهنده باشد. از دیگر معایب دنا پلاس توربو ۶ دنده میتوان به حساسیت پیشرانه به بنزین، ترمزهای نه چندان قوی و برخی مشکلات برقی آن اشاره کرد.

امنيت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

دنا پلاس توربو به طور قطع با توجه به نبود سیستم کنترل پایداری و عدم وجود ایربگهای جانبی امنیت کمتری نسبت به رقیب هم رنج قیمتی خود یعنی تارا اتوماتیک دارد ! بنابرین اگر امنیت خودرو برایتان جزو موارد اولویت دار است و خودروی صفر مد نظر دارید بهتر است با پرداخت کمی هزینه بیشتر به سراغ تارا اتوماتیک بروید.

ارزش خريد دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

شاید دنا پلاس 6 دنده دستی دارای یکسری مشکلات مونتاژ و ساخت باشد؛ اما در این رنج قیمتی، یک سر و گردن نسبت به هم قیمت های صفر کیلومتر خود بالاتر است و هیچ خودروی صفر کیلومتر سدانی با این قدرت، شتاب، امکانات معقول و چهرة مناسب پیدا نخواهید کرد و برای کسانی که به دنبال خودروی صفرکیلومتر دنده‌ای هستند ارزش خرید مناسبی میتوان متصور بود؛ اما در کل پرداخت این مبلغ برای دستیابی به یکسری امکانات اولیه دنیای خودرو زیاد است.

10
0 5.7

رقبای دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

قیمت صفر این خودرو در تاریخ 30 مرداد 1402 در بازار معادل 743 میلیون تومان و در کارخانه معادل 482 میلیون تومان است. در این رنج قیمت تنها رقیب های صفر کیلومتر این خودرو جک J4، MVM X22 و تارا اتوماتیک هستند. اما در این رنج قیمت می توان به خودرو های کارکرده ای همچون MVM X22 Pro مدل 1400، لیفان 820 مدل 95 و لیفان X60 مدل 96 نیز اشاره کرد. به صورت کلی اگر به دنبال خودرویی دنده ای و صفرکیلومتر با شتاب بالا، آپشن های معقول و در عین حال خانوادگی هستید دنا پلاس توربو 6 دنده می تواند یکی از بهترین گزینه ها در این رنج قیمتی باشد اما اگر به دنبال خودرویی صفرکیلومتر اتوماتیک هستید و بحث شتابگیری چندان برایتان اهمیت ندارد در این رده قیمتی 207 ام سی یا تارا اتوماتیک می تواند انتخاب مناسبی باشد.


مشخصات فنی دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

نام لاتین خودرو Dena plus turbo
کلاس بدنه سدان
کشور سازنده ایران
سال طراحی 1391
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
حجم موتور 1645 سی سی
نوع موتور توربو
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 6 سرعته دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 150 اسب بخار در 5500 دور بر دقيقه
گشتاور 215 نيوتن متر در 2200-4800 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 205 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 10 ثانيه
نوع سوخت بنزین
نوع فرمان برقی
طول 4559 میلیمتر
عرض 1720 میلیمتر
ارتفاع 1460 میلیمتر
فاصله محوری 2671 میلیمتر
وزن 1262 کیلوگرم
حجم صندوق 500 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 205/50R16
رینگ و لاستیک عقب 205/50R16
مصرف سوخت ترکیبی 7.9 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 60 لیتر
ستاره ایمنی بررسي نشده
سیستم تهویه مطبوع اتوماتيك،كانال تهويه براي سرنشينان عقب
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا صفحه نمايش 7 اينچي لمسي،رهياب، پورتUSB،داراي 4 عدد بلندگو،بلوتوث،تيوتر، آنتن سقفي (shark fin)جد
غربیلک فرمان كليدهاي كنترلي روي فرمان (MFC ،(روكش چرمي با دوخت قرمز
سیستم صندلی های جلو صندلي راننده و سرنشين جلو 8 حركته برقي، پشت سري صندلي هاي جلوقابل تنظيم
سیستم صندلی های عقب ايزوفيكس-دسترسي به صندوق عقب از داخل
سیستم روشنایی جلو مه شكن-تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو-چراغ جلو جديد داراي لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ روز
سیستم روشنایی عقب مه شكن-چراغ عقب جديد
سیستمهای کمکی راننده كروز كنترل-دوربين ديد عقب
سیستم آینه ها برقي تاشونده راهنمادارهم رنگ بدنه، طرح جديد
سیستم شیشه ها شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب
سیستهای سقف سان روف برقي
سایر موارد ، چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن، چراغ نقشه خوان، سيستم روشنايي ترک خودرو -كليد باز كن درب صندوق عقب از داخل - نمايشگر دماي محيط ،تريم مشكي، قطعات دكوراتيو طرح چوب، دستگيره هاي درها به رنگ كروم، نوار كرومي دور شيشه درها، تودوزي مخمل، كف پوش موكتي با نوار قرمز رنگ وآرم توربو، دسته دنده طرح جديد با گردگير و دوخت قرمز
کیسه های هوا كيسه هواي راننده و سرنشين جلو و جانبي (4 عدد)، كد كلاس 70402و70404و70409 : كيسه هواي راننده و سرنشين جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه اي با قابليت پيش كشنده و تنظيم ارتفاع -ايموبيلايزر، قفل مركزي با ريموت ، سيستم قطع سوخت خودكار
ترمزهای جلو: ديسكي خنك شونده
ترمزهای عقب ديسكي
سیستم فرمان و هدایت پذیری برقی
سیستم های ترمز و پایداری سيستم ترمز ضد قفل( ABSوEBD

عکس دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar